Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke Afghanistan og liknende land å skape velfungerende stater?


Anbefalte innlegg

trn100 skrev (På 22.9.2021 den 21.03):

Når det gjelder Taliban og Islam er det par småting man bør ta hensyn til før man eventuelt setter vanlige mennesker i bås:

Og kanskje burde man også se litt tilbake på vår egen historie?

På et tidspunkt var altså både Islam og Kristendom og andre religioner relativt nært hverandre. De geistlige i de alle hadde all makt og skaltet og valtet som de ønsket. Det vet vi godt fra både Katolisismen og Paven og den den Protestantiske kirken. Vi har vel hørt om Heksebrenningen for eksempel, og fremdeles i dag har vi kristne Flagellanter som pisker seg selv til blods for å oppnå synedenes forlatelse.

Jeg synes religion er fullstendig latterlig, men det handler dessverre ikke bare om det. Det handler mye mer om makt og frykten for å miste makt...

Den egentlige årsaken til at Taliban ikke vil ha jenter/kvinner tilbake på skolene er at de generelt frykter KUNNSKAP, som jobber hver dag med å ta livet ALLE med vrangforestillinger, enten det gjelder flate jordkloder, hypotetiske guder, eller hva det måtte være.

Når Taliban og Paven og alle andre religiøse kapper hendene av tyver og voldtar småunger så handler det om syke mennesker desperate etter makt, som kutter hender av tyver, voldtar smågutter og slår i hjel kjæresten for å oppnå en slags syk respekt, og dessverre er fremdeles noen redd for den slags selv om ikke du, selv med din erfaring, er det...

Er det noe av dette som egentlig motsier hovedpoengene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PerBertil skrev (16 timer siden):

Er det noe av dette som egentlig motsier hovedpoengene mine?

Det er enkelt å være fryktløs når man selv ikke har opplevd frykt.

Vi nordmenn har ved hjelp av vårt opphav kommet over det og det er derfor lett å mene noe om forhold man egentlig har peiling på.
Problemet oppstår når nye generasjoner kommer til og gamle dør og vi kun har historiebøker å sagn og forholde oss til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Det er enkelt å være fryktløs når man selv ikke har opplevd frykt.

Vi nordmenn har ved hjelp av vårt opphav kommet over det og det er derfor lett å mene noe om forhold man egentlig har peiling på.
Problemet oppstår når nye generasjoner kommer til og gamle dør og vi kun har historiebøker å sagn og forholde oss til.

Kan du nevne sist gang vi oppførte oss like jævlig som en del av kulturen som de gjør i Afghanistan?

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (2 minutter siden):

Kan du nevne sist gang vi oppførte oss like jævlig som en del av kulturen som de gjør i Afghanistan?

Nå vet jeg ikke helt hvem du mener med OSS, men Quisling har du vel hørt om? Gammel sak, emn dog.

At det finnes individer som ikke er helt i vater kjenner du vel til? At du og jeg er enige om at disse er idioter hjelper jo ikke de som bare har idiotene og forhold seg til? De styrer med vold og frykt, og det du ikke forstår er at om man tilhører et slikt samfunn er det ikke så enkelt å stå i mot!?

Når slike mennesker får makt, da blir det som i Afghanistan, Nord Korea og lignende steder. Det synes jeg ikke vi skal dømme de som frykter for livet sitt for.

Det kommer forhåpentligvis ikke til å skje mer i Norge, men når det er sagt var det langt flere i Norge under WW2 som var tilhengere  av Hitler enn de som er omtalt i historiebøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke helt hvem du mener med OSS, men Quisling har du vel hørt om? Gammel sak, emn dog.

At det finnes individer som ikke er helt i vater kjenner du vel til? At du og jeg er enige om at disse er idioter hjelper jo ikke de som bare har idiotene og forhold seg til? De styrer med vold og frykt, og det du ikke forstår er at om man tilhører et slikt samfunn er det ikke så enkelt å stå i mot!?

Når slike mennesker får makt, da blir det som i Afghanistan, Nord Korea og lignende steder. Det synes jeg ikke vi skal dømme de som frykter for livet sitt for.

Det kommer forhåpentligvis ikke til å skje mer i Norge, men når det er sagt var det langt flere i Norge under WW2 som var tilhengere  av Hitler enn de som er omtalt i historiebøkene.

Quisling var ikke i nærheten av like jævlig som person som det den afghanske kulturen er. Han steinet ikke kvinner for utroskap, han drev ikke med pedofili, han drev ikke med syrekasting på barn og han drev ikke med sharialover.

Det er ikke taliban som er problemet i Afghanistan, det er kulturen og mentaliteten der.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (1 minutt siden):

Quisling var ikke i nærheten av like jævlig som person som det den afghanske kulturen er. Han steinet ikke kvinner for utroskap, han drev ikke med pedofili, han drev ikke med syrekasting på barn og han drev ikke med sharialover.

Det er ikke taliban som er problemet i Afghanistan, det er kulturen og mentaliteten der.

Nå snakker du ikke bare om Afghanistan, men om alle samfunn som ikke er som vi nordmenn synes de burde være?

Ellers vet jeg ikke hvor du har din informasjon om Qusling fra? Han var Nazist på samme måte som mange andre er muslimer eller Afghanere og jeg vet ikke hva?

Hvis du vil lese mer om nazistenes metoder og andres kan du sjekke det her: Torturmetoder: Historiens ti mest brutale | Historienet.no

Jeg aner ikke hvem du er og jeg tror ikke at du mener det jeg tror du mener, men jeg tror at du mener hva du tror fordi du ikke vet... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Nå snakker du ikke bare om Afghanistan, men om alle samfunn som ikke er som vi nordmenn synes de burde være?

Ellers vet jeg ikke hvor du har din informasjon om Qusling fra? Han var Nazist på samme måte som mange andre er muslimer eller Afghanere og jeg vet ikke hva?

Hvis du vil lese mer om nazistenes metoder og andres kan du sjekke det her: Torturmetoder: Historiens ti mest brutale | Historienet.no

Jeg aner ikke hvem du er og jeg tror ikke at du mener det jeg tror du mener, men jeg tror at du mener hva du tror fordi du ikke vet... 😉

Quisling forsøkte å gjøre seg selv til Norges diktator ved hjelp av tyskerne, han og partiet hans forfektet jødehat og gjorde seg delaktig i deportasjonen av de norske jødene. Men dette var et parti som besto av 40 000 nordmenn på det meste. En del av Quislings folk bedrev tortur og vold, samt drap og dette må han stå moralsk ansvarlig for uavhengig om han beordret det selv eller ikke. I Afghanistan har du derimot en kultur der det anses som helt naturlig å ta livet av datteren din hvis hun krenker familiens ære.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (1 minutt siden):

Quisling forsøkte å gjøre seg selv til Norges diktator ved hjelp av tyskerne, han og partiet hans forfektet jødehat og gjorde seg delaktig i deportasjonen av de norske jødene. Men dette var et parti som besto av 40 000 nordmenn på det meste. En del av Quislings folk bedrev tortur og vold, samt drap og dette må han stå moralsk ansvarlig for uavhengig om han beordret det selv eller ikke. I Afghanistan har du derimot en kultur der det anses som helt naturlig å ta livet av datteren din hvis hun krenker familiens ære.

Hvordan I alle dager vet du dette? Har du overhodet hørt om Ahmad Massoud og/eller Farzana Kochai for å ta noen eksempler?

Kunnskapen om norsk motstand har heldigvis også beveget seg litt fra det som er omtalt i historiebøkene, og det var langt flere enn 40 tusen på det meste. Jeg tipper at det var omtrent  like mange som de som kunne barbere hitlertøser på Karl Johan etter krigen, men det er det heller ingen offisielle norske media som snakker om? Lurer på hvorfor? 😮

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (21 minutter siden):

Hvordan I alle dager vet du dette? Har du overhodet hørt om Ahmad Massoud og/eller Farzana Kochai for å ta noen eksempler?

Er de mot sharialovene? eller er de bare mot Taliban?

Pewpolls undersøkelser viser at den absolutte majoriteten av afghanere ønsker sharialover og forfekter et levesett som strider imot vårt vestlige.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (1 time siden):

Er de mot sharialovene? eller er de bare mot Taliban?

Pewpolls undersøkelser viser at den absolutte majoriteten av afghanere ønsker sharialover og forfekter et levesett som strider imot vårt vestlige.

Jeg er nesten litt lei meg for å si det, men du er virkelig fullstendig på jordet! 😞

Det majoriteten av ALLE mennesker ønsker seg er det beste for seg og sine! Et sted å bo, penger til å leve for, kanskje en bil og grunnleggende vann og mat...

Hvis alle i verden hadde hatt alt dette, ved siden av myndigheter som ikke tar livet av deg om du er uenig, tror jeg faktisk vi kan ha en løsning...

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (51 minutter siden):

Det majoriteten av ALLE mennesker ønsker seg er det beste for seg og sine! Et sted å bo i med sine, penger til å leve for, kanskje en bil, men grunnleggende vann og mat for seg og sine...

Hvis alle i verden hadde hatt alt dette, ved siden av myndigheter som ikke tar livet av deg om du er uenig, tror jeg faktisk vi kan komme et sted! 😉

Hvorfor ønsker majoriteten av afghanere å leve under et system med knallharde sharialover. Det er ikke Taliban, det er befolkningen som ønsker sharia.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (2 timer siden):

Hvorfor ønsker majoriteten av afghanere å leve under et system med knallharde sharialover. Det er ikke Taliban, det er befolkningen som ønsker sharia.

Du gjentar dette gang på gang uten å vise hvorfor dette hindrer en velfungerende stat eller definere hva en velfungerende stat er

Er Kina en velfungerende stat, for eksempel?

Lenke til kommentar
8 hours ago, PerBertil said:

Hvorfor ønsker majoriteten av afghanere å leve under et system med knallharde sharialover. Det er ikke Taliban, det er befolkningen som ønsker sharia.

Mest sannsynlig fordi det alternativet de kjenner til er verre. Dvs en korrupt maktstruktur som gjør det umulig å leve et normalt liv. Da har det vel så mye å gjøre med regler om forretningsdrift o.l, ikke strafferett. Så når systemet, til tross for brutaliteten, er det beste alternativet, og i tillegg i tråd med religionen så er det nok å foretrekke ja.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (57 minutter siden):

Mest sannsynlig fordi det alternativet de kjenner til er verre. Dvs en korrupt maktstruktur som gjør det umulig å leve et normalt liv. Da har det vel så mye å gjøre med regler om forretningsdrift o.l, ikke strafferett. Så når systemet, til tross for brutaliteten, er det beste alternativet, og i tillegg i tråd med religionen så er det nok å foretrekke ja.

Jeg mener årsaken er ganske enkelt fordi majoriteten er konservative og ekstreme religiøse muslimer. Når 99% ønsker sharia kan vi nesten konkludere med at et fåtall ikke er islamister der.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Du gjentar dette gang på gang uten å vise hvorfor dette hindrer en velfungerende stat eller definere hva en velfungerende stat er

Er Kina en velfungerende stat, for eksempel?

Hvordan mener du en befolkning som ønsker å leve i steinalderen og som har slike holdninger skal klare å skape noe som helst?

Kina fungerer i hvert fall, tross menneskerettighetsbrudd som fortjener krass kritikk for. Kina har en levestandard som er langt høyere enn i muslimske shithole land. 

Men det gjenstår å observere det afghanske folkets skaperkraft. Selv om jeg tviler sterkt på at de klarer, mener jeg de har stort potensiale. Det kan kun gå fremover der. Det er kun viljen det står på.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (1 time siden):

Hvordan mener du en befolkning som ønsker å leve i steinalderen og som har slike holdninger skal klare å skape noe som helst?

Kina fungerer i hvert fall, tross menneskerettighetsbrudd som fortjener krass kritikk for. Kina har en levestandard som er langt høyere enn i muslimske shithole land. 

Men det gjenstår å observere det afghanske folkets skaperkraft. Selv om jeg tviler sterkt på at de klarer, mener jeg de har stort potensiale. Det kan kun gå fremover der. Det er kun viljen det står på.

Du begrunner ikke hvorfor afghanerne ikke ønsker gode jobber eller utdannelse.  Afghanerne som flyttet til USA greier seg bedre enn latinoer i snitt og muslimer som flyttet til USA fra Iran og Indonesia tjener mer penger i snitt enn innvandrere fra Norge.  Dette går imot  hovedtesen din at Islam gjør folk fattig og at de ikke kan adoptere vestlige verdier.  Afghanerne i USA går på jobber og utdanner seg ikke ulik de fleste i USA, selv om de har konservative religiøse verdier 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (12 timer siden):

Hvorfor ønsker majoriteten av afghanere å leve under et system med knallharde sharialover. Det er ikke Taliban, det er befolkningen som ønsker sharia.

Hvorfor ønsker så mange innbyggere i et liberalt demokrati som USA å avlive kriminelle, å forby abort, å erstatte vitenskap med overtro i lærebøkene, å erstatte demokrati med voldelig mobb, å basere liv og død i midtøsten på en 2000 år gammel bok?

Er det landets ledere som fører dem bak lyset, eller er det noe fundamentalt galt med kristendom som får folk til å bli så… trangsynte og inhumane? Hvis kristendommen leder folk til så mye «ukristelighet», burde vi forby folk fra kristne land adgang til kongeriket?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, PerBertil said:

Jeg mener årsaken er ganske enkelt fordi majoriteten er konservative og ekstreme religiøse muslimer. Når 99% ønsker sharia kan vi nesten konkludere med at et fåtall ikke er islamister der.

Minner meg om:

Quote

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Som allerede nevnt: Du helt på jordet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Du begrunner ikke hvorfor afghanerne ikke ønsker gode jobber eller utdannelse.  Afghanerne som flyttet til USA greier seg bedre enn latinoer i snitt og muslimer som flyttet til USA fra Iran og Indonesia tjener mer penger i snitt enn innvandrere fra Norge.  Dette går imot  hovedtesen din at Islam gjør folk fattig og at de ikke kan adoptere vestlige verdier.  Afghanerne i USA går på jobber og utdanner seg ikke ulik de fleste i USA, selv om de har konservative religiøse verdier 

I USA må man jobbe for føden, man får ikke trygd som man gjør her. I Nord Europa får man trygd og blir belønnet for latskap om man er innvandrer. Samt er afghanere er kraftig overrepresentert på voldtektsstatistikk og andre negative statistikker. Jeg har ikke hevdet at islam i seg selv gjør folk fattig. Jeg har sagt at islam er det som gjør at disse landene er dysfunksjonelle, dette er på grunn av mentaliteten deres. Så klart finnes det de som er velutdannede men de utgjør en minoritet, spesielt i land som Afghanistan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...