Gå til innhold

Nødvarme leilighet


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Bor i en leilighet med kun elektrisk oppvarming og har begynt i innse at dette gjør meg ganske sårbar. Kjipt å fryse ihjel i 20 minusgrader fordi kraftprodusentene i Norge har eksportert all strømmen til utlandet og tappet magasinene helt ned slik at det blir rasjonering og avstigning av strømmen i februar. Jeg liker rett og slett ikke å være 100% avhengig av noen som opptrer så uansvarlig, strømmen kan jo selvfølgelig også bli borte av andre grunner. 

Skal kjøpe en varmepumpe som skal monteres på et bakkestativ, bor i første etasje. Tenkte da å kjøpe et lite bensinaggregat som kan drive denne dersom strømmen blir borte. Planen var da å sette dette aggregatet under varmepumpa med noen isoporplater rundt, slik at jeg får utnyttet overskuddsvarmen. Spørsmålet blir da om eksosen vil sote igjen varmepumpa? Mulig det er bedre å bare kjøpe en liten propanovn? Fordelen med agreggat er jo at jeg også får strøm til andre småting. Tenker på noe som dette med relativt lavt støynivå og ren sinus strøm: https://meganorge.no/strømaggregat-pm-1000is-inverter-bensin?gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-y4LyTiTWmeRCGPRxCCcPjZOsO0HIvDsqd8uwvuqGsoie4GkK_AZpMaAh_ZEALw_wcB

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som mye styr. Det mange ikke tenker på med aggregater er at de ofte ikke tåler noe særlig startstrøm. Hørt flere spørre om hvorfor kompressoren ikke starter, aggregatet er jo på 2.2 kVa men motoren bare på 1.5 kW...... Vet ikke med VP og startstrøm men det er jo en kompressor i den også. Ville selv kjøpt den billigste propanovnen du kan finne + en 11 kg gass flaske. Men kjøp dette FØR det blir kaldt og sesong for det. Du kan banne på at hvis du venter for lenge og "alle" skal ha det vil samtlige butikker være utsolgt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke stenge aggregatet helt inne, eksos må ut og luft(oksygen) inn. Hvis det er i orden så kan jeg ikke se hvordan et aggregat kan påvirke varmepumpen på noe negativ måte.

Alt har blitt så skinnsykt dyrt i Norge i forhold til det vi er vandt med, men vil likevel anbefale en Honda modell.

En annen ting er at varmepumpa kan bruke mye strøm når det er kaldt og under oppstart, så 1100 w er nok alt alt for lite, har selv en litt mindre modell fra Jula og selv den kan bruke opptil 1700w på full belastning.

Lenke til kommentar

Det er snakk om en leilighet på ca. 30 kvm med et relativt lite oppvarmingsbehov. Ønsker varmepumpe primært for nedkjøling om sommeren, men vil selvfølgelig utnytte den til oppvarming også. Varmepumpa kommer nok neppe til å trekke noe mer enn 500w kontinuerlig på det kaldeste, men startstrømmen kan selvfølgelig bli et problem. Hvor stor effekt tror dere jeg får av å plassere aggregatet under varmepumpa, eller blir dette bare tull? Det er jo tross alt overskuddsvarme i bøtter og spann fra et slikt aggregat, virkningsgraden er vel typisk rund 20%.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om en leilighet på ca. 30 kvm med et relativt lite oppvarmingsbehov. Ønsker varmepumpe primært for nedkjøling om sommeren, men vil selvfølgelig utnytte den til oppvarming også. Varmepumpa kommer nok neppe til å trekke noe mer enn 500w kontinuerlig på det kaldeste, men startstrømmen kan selvfølgelig bli et problem. Hvor stor effekt tror dere jeg får av å plassere aggregatet under varmepumpa, eller blir dette bare tull? 

Ja jeg kjenner ikke alle modellene, men trur man må regne med maks strømtrekk på over 1100w på de fleste.
Mulig det finnes noen veldig veldig små modeller.

Aggregat kan jo i teorien ved riktig plassering hjelpe til å varme opp kondensatoren slik at man får utnyttet spillvarmen,  hvis man ser bort ifra aggregat så er uansett en varmepumpe en god investering nå som strømmen har blitt så dyr.

Lenke til kommentar

Har du ofte strømbrudd?

Siste 10 årene har jeg personlig bare opplevd ett strømbrudd hjemme, og det var type 2 timer isj så man slapp å fryse spesielt lenge.

Tipper det er enklere å kjøpe ett lite aggregat og lagre det inne og plugge det i om det plutselig skulle bli nødvendig. Man får jo også svære batteribanker i dag som kan levere strøm i mange timer til slikt utstyr. Det vil jo gjøre ting litt enklere med tanke på støy og eksos.

Noen elbiler kommer jo også med 230V uttak (Ioniq 5 og Honda E f.eks) så om du har planer om å bytte bil snart så kan jo det også være greit å ha med i vurderingen. Batteriet på en Ioniq 5 vil nok holde varmepumpen din i gang lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For oppvarming av rom og matlaging kan vel en eller annen brenner for turbruk være noe å vurdere?

Enten for gassbokser eller alkylatbensin (jeg ville nok holdt meg unna sprit- og parafinbrennere innendørs). Vanligvis gir disse fra 2 til 4 kW i varmeeffekt. kWh-prisen blir nok ganske høy, men til nødbruk (og turbruk) er den akseptabel, vil jeg tro.

Ulemper: Både brannvern-myndigheter og forsikringsselskaper vil nok være temmelig skeptiske, og vil nok fort bli usedvanlig muggen om du ender opp med brann i leiligheten ... Risiko for kullosforgiftning er en annen ulempe. Bruker du en turbrenner til ren romoppvarming en time eller to, er det vanligvis helt ufarlig - men dersom du setter en panne eller en kasserolle på brenneren eller sovner fra den, kan det fort bli en del kullos (altså CO) av det. Dette avhenger både av type brenner og av utformingen av kokekaret. Men slike brukes tross alt i telt verden rundt, og med litt kompetansebygging og forholdsregler burde det kunne gå helt fint i en leilighet?

Tillegg: Glemte en ulempe - mange slike brennere gir fra seg en god del mer støy enn de varmekildene som normalt benyttes i boliger. Noen mer enn andre, selvsagt.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Det beste alternativet for deg er nok å montere gasspeis slik at du kan varme opp huset direkte med gass. Gasspeisen kan ha utblåsing på vegg så sjølv om du bur i fyrste etasje vil gasspeis være eit alternativ. 

Eit anna alternativ kan være bioetanolpeis. Då kan du fyre med sprit men ulempen er at tanken med sprit er ikkje stor nok til å fyre veldig lenge, ig når det sløkner må du la bioetanolpeisen bli avkjølt før du trygt kan fylle på meir sprit. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men jeg tror en del glemmer at det bare er snakk om en leilighet på 30 KVM. Peis og elbil blir litt voldsomt. Store nok batteripakker er svindyre. 

Strømmen har aldri vært borte så lenge jeg har bodd her. Men siden det er snakk om rasjonering og avstengning av strøm til neste år ønsker jeg å sikre meg så jeg slipper å potensielt fryse ihjel dersom dette eventuelt skulle skje. 

Tror dere dette er stort nok?

https://www.netthandelen.no/product/3124966/aggregat-2000-w-inverter

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

hvis poenget ditt er varme, så hva er vitsen med å brenne bensin i et aggregat for så lage varme av det? For andre ting, greit, men varme får man når noe brenner helt uten å måtte gå via strøm. Har du ikke noe ildsted så finnes det lette mobile gasspeiser til bruk innendørs uten behov for eget avtekk/pipe (Men merk at det blir noe fuktig inne om du bruker det mye, og du bør tenke noen ganger på hvordan du oppbevarer og håndterer gass innendørs. )

Se f.eks: https://www.jernia.no/hjem-og-hage/varme-og-klima/varmeovn/gassovn/sunwind-gassovn-600w-sort-v16-miniflam/p/11749211

Jeg ville ikke bekymret meg overvettiges dog. Dette er ikke det laveste reservoarene har vært på denne tiden, og kablene som kan eksportere kan også importere kraft.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ønsker helst ikke å ha gass inne, både med tanke på lukt og at hele greia potensielt kan gå i lufta. Man mister liksom litt av poenget med å ikke fryse ihjel dersom man blir sprengt i fillebiter i stedet. Det er jo også praktisk å ha strøm tilgjengelig til andre ting. Jeg synes disse aggregatene var overraskende billige. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Vil legge til at du også får kjøpt små gasspeisar som heng på veggen og tek omtrent like mykje plass som ein liten TV berre at den stikk litt lengre ut. Ved å montere utblåsinga i veggen så eliminerer du mykje(nesten alt) av fukt og lukt-problematikken, og om du har gassflaska ståande ute i gasskap med røyr inn etter trykkregulatoren så har du i stor grad også eliminert faren for lekkasje.
Ettersom du bur i fyrste etasje og har muligheit til å montere varmepumpe så kan du også montere gasspeis.

Eg er ellers einig i at ein bør være særleg forsiktig med flyttbare gassovnar, og kanskje særleg dei billegaste versjonane. Merk også at dersom du kjøper flyttbar gassovn så må du sjekke nøye at den er godkjent for innendørsbruk, mange slik ovnar er for utendørs bruk som terrassevarmar og liknande.

Tenker du brannfare så er eg vel så skeptisk til ei McGyverløysing der du har ein bensindreven motor inntil ytterveggen i ei kasse som du i tillegg isolerer for å holde på varmen. Det er årleg brannar i norske hytter på grunn av aggregat som tek fyr, utan at eg har data til å backe opp dette så vil det overraske meg stort om aggregata som tek fyr er brukt heilt etter bruksanvisninga. Det er heilt vanleg at det står i bruksanvisninga at aggregatet ikkje skal byggast inne, og at aggregatet skal stå på ubrennbart materiale i god avstand til brennbart materiale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørte på radioen i dag at det skal fyres i gang igjen nedlagte kullkraftverk i Europa for å møte etterspørselen etter strøm i vinter. Dette er som følge av at det ikke har vært nok vind til å generere vindkraft som egentlig skulle dekke det. Jeg ville ikke vært bekymret, det kan føre til mer import av (klimadårlig) strøm, men m.t.p på folk i Norge uansett vil rasjonere strøm p.g.a økte strømpriser, så tror jeg ikke forbruket vil stige voldsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir neppe rasjonering for privat husholdning men for industrien. Aggregat er relativt kostbare å drifte så strømprisen vil aldri nå den "høyden". Ved frykt for strømbrudd ville jeg ha pakket kofferten å tatt inn hos venner om det skulle skje, alternativt kjøpt en liten propanovn og en batteribank til å drifte mobil.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en søkt problemstilling, men om du trenger varme i et 30 kvm rom, kan du kjøpe en dieselvarmer fra Kina. Koster ikke mange tusen kronene, pluss at du må ha en viss kapasitet på batteri for å holde vifte og pumpe i sving (regn med 2-4A 12V). Har du bra med batteri, kan du også hente litt strøm til f.eks. mobiler og LED-lys og slikt via en liten inverter. Anbefaler å se på LiFePO4-batterier.

Du får mer varmeenergi ut av en dieselvarmer enn ved å kjøre el-ovner via bensinaggregat.

Husk å ha eksosen på utsiden om du har lyst å overleve.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...