Gå til innhold

Vil rydde i kaoset: Ny ladekabel erstatter to kabler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Alle […] har måttet hanskes med disse virkelig store kablene. De er ikke bare upraktiske, de er tunge å håndtere og tar mye plass i bilen. Bosch har nå funnet en løsning på dette og lanserer en kabel med en integrert kontrollenhet.

Den nye kabelen har en adapter for type 2 og schuko, noe som betyr at den erstatter behovet for å ha begge samtidig. Men det smarte med den integrerte kontrollenheten er at du slipper den store «klossen» som kabler […] ellers har.

Merkelig reklame-innlegg. De skryter av ingen "kloss" på kabelen. Videre tror noen overvurderer hvor tung en kabel er å drasse på. For tung er den da vitterlig ikke. 

Tilbake til klossen som visstnok ikke er å finne på kabelen: Flott, det er jo bra! Men - vent nå litt. Integrert kontrollenhet sier du? Ja-ha!? Hvor sitter den da? Må jo nødvendigvis være ett eller annet sted langs med ledningen... Så da er vi vel tilbake til start, da!

Okay, kanskje de klarer å bygge sine kontrollenheter mindre, penere og lettere enn konkurrentene. Skal ikke se bort i fra det. Men fravær av en "kloss", blir det jo ikke!

At ledningen støtter både Schuko og Type2 er derimot meget positivt! Jeg pleier kun å kjøre rundt med sistnevnte i bilen, da jeg i praksis aldri saktelader over Schuko når jeg er på reisefot. Kabelen som benyttes hjemme, foretrekker jeg egentlig å ha fastmontert hjemme. Så slipper jeg å fikle med å hente ut og inn av bil. Sånn sett har jeg kanskje personlig ikke veldig nytte av en slik kabel. Allikevel burde alle biler leveres med en slik løsning fra fabrikk, i stedet for at du får én kabel utlevert og må kjøpe deg den andre ..!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ser ut til at man bytter endestykke lengst vekk fra bilen. Det damen holder er vel type 2 enden lengst vekk fra bilen. Denne må byttes til schuko-type støpsel og så gjenbrukes nok resten av kabel og kontrollboks ved bilen. Det blir fortsatt litt volum å dra med seg men selvsagt færre kabler om man tenker at den skal erstatte to. Jeg har en Juicebooster 2 med mange ulike adaptere. Tar litt plass men fleksibel som bare det. Har også alt av overganger til industrikontakter, og er man utenlandsreisende så finnes det overganger til det også.

Endret av satman
Så ikke nøye nok på bildet.
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Merkelig reklame-innlegg. De skryter av ingen "kloss" på kabelen. Videre tror noen overvurderer hvor tung en kabel er å drasse på. For tung er den da vitterlig ikke. 

Første "ladekabelen" til Renault Zoë veide vel 32kg eller noe slikt, de nyeste skal være en del lettere, men fortsatt større enn for vanlige biler. Men ja, det er unntaket ja.

 

 

Er som regel aldri bra å få ett ekstra kontaktpunkt slik denne nye kabelen vil, spesielt på kabler det går mye strøm i. Mye bedre å bruke noen kroner ekstra på å montere Type 2 ladestasjon hvis man har muligheten, enn å tviholde på Schuko. Har hatt min bil i 5,5 år nå, og på grunn av kjørelengde må lades hver hverdag. Hvis jeg ikke husker feil så har jeg vel brukt Schuko kabelen 8 ganger. 1 gang til lading, 1 gang til lading for å få gratis parkering (hadde ikke behov for strøm), og, 6 ganger på service for å ikke få minus der. Husker ikke om det var ett krav til at denne ble sjekket på EU godkjenningen også, la den i hvertfall frem for sikkerhetsskyld.

Endret av AndersT2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (53 minutter siden):

<snip>

Er som regel aldri bra å få ett ekstra kontaktpunkt slik denne nye kabelen vil, spesielt på kabler det går mye strøm i. Mye bedre å bruke noen kroner ekstra på å montere Type 2 ladestasjon hvis man har muligheten, enn å tviholde på Schuko. Har hatt min bil i 5,5 år nå, og på grunn av kjørelengde må lades hver hverdag. Hvis jeg ikke husker feil så har jeg vel brukt Schuko kabelen 8 ganger. 1 gang til lading, 1 gang til lading for å få gratis parkering (hadde ikke behov for strøm), og, 6 ganger på service for å ikke få minus der. Husker ikke om det var ett krav til at denne ble sjekket på EU godkjenningen også, la den i hvertfall frem for sikkerhetsskyld.

Det er jo heller ikke lovlig å bruke ordinært stikk (schuko) til fast ladepunkt med mindre man har en dedikert kurs for dette med dedikert jordfeilbryter (B-vern). Ordinær schuko er kun godkjent til såkalt sporadisk lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Alle som har prøvd å kjøre elbil eller ladehybrid, har måttet hanskes med disse virkelig store kablene. De er ikke bare upraktiske, de er tunge å håndtere og tar mye plass i bilen. Bosch har nå funnet en løsning på dette og lanserer en kabel med en integrert kontrollenhet.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette i det hele tatt. Begge kablene har fast plass under bagasjeromsgulvet og tar derfor ikke opp bagasjeplass. Schuko-kabalen brukes nesten aldri, og kan ikke se for meg at denne fra Bosch er noe mer praktisk enn en hvilken som helst annen Type-2-kabel. 

Denne "artikkelen" burde vært merket som annonsørinnhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Nå skal ikke jeg påstå at jeg har spesielt god kontroll på livet mitt men å ha to kabler anser jeg ikke akkurat som kaos. Men nå bruker jeg utelukkende schuko-kabelen da.

Jeg gjentar på en måte meg selv her, men jeg tar sjansen:

"Det er jo heller ikke lovlig å bruke ordinært stikk (schuko) til fast ladepunkt med mindre man har en dedikert kurs for dette med dedikert jordfeilbryter (B-vern). Ordinær schuko er kun godkjent til såkalt sporadisk lading."

Du kan jo ha alt på stell så jeg påstår ingen ting, men om du ikke har det kan det være greit å vite det som står i kilden jeg linket til ;) 

Endret av 3L5Y3RE8
formattering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over det. Men jeg er også klar over den egentlige grunnen til at det er ulovlig. Det er ikke forddet schuko nødvendigvis er farlig eller uegnet*, men fordet folk flest overhodet ikke har peiling på strøm. Derfor må de sette veldig generelle og strenge regler.

Ene stedet jeg lader er frittstående garasje. Der er det litt "snillere" regler. Har fremdeles 10A sikring og B-vern. Så den skal være lov.

Andre stedet er på egen ladeplass med industristikk og overgang. Også lovlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette ville være ganske tilsvarende som om Tesla kom med Type 2 kontakt for UMC*, som bør være mulig. Muligens ville det kreve endringer på UMC.

Dette kan være en ganske gunstig løsning.

Men det kommer egentlig an på behovet. Jeg gjør egentlig som qualbeen. Jeg bruker UMC hjemme og har Type 2 kabel liggende i bilen, bare i tilfelle et behov skulle oppstå. Da er det ikke nødvendig med universalkabel. Men en del andre elbilister har ladestasjon hjemme, og da sparer man helt klart plass, kostnad og vekt ved å ha en universalkabel i bilen.

Men en ting jeg er litt usikker på i forhold til Bosch sin løsning er mangelen på kladd, slik jeg har skjønt det er det ikke lov å integrere elektronikken i pluggen mot bilen, ettersom strømmen skal brytes maks XX cm fra veggen. Altså man må ha kladd for en lovlig løning, slik jeg skjønner det. (Mulig det er integrert bryting av strømmen i plugghuset på vegg-siden av kabelen.)

 * (UMC er Teslas ladekabel med Schuko, bare at den har utbyttbar ende, for blått industristikk, rødt industristikk og mer.)

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Det er jo heller ikke lovlig å bruke ordinært stikk (schuko) til fast ladepunkt med mindre man har en dedikert kurs for dette med dedikert jordfeilbryter (B-vern). Ordinær schuko er kun godkjent til såkalt sporadisk lading. 

Mange som kun legger opp dedikert kurs med Schuko dessverre. Det har heldigvis blitt bedre med årene. Hilsen elektriker som jobber med dette.

Det er mye enklere å få folk over til Type 2 ved å forklare fordelene med det, fremfor å skrike for høyt at det er ulovlig med schuko. Men det er dessverre fortsatt mange som mener de vet bedre enn DSB også. De dukker ofte opp i ladetråder her på forumet også. "Det står jo 16A på stikkontakten"...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Men en ting jeg er litt usikker på i forhold til Bosch sin løsning er mangelen på kladd, slik jeg har skjønt det er det ikke lov å integrere elektronikken i pluggen mot bilen, ettersom strømmen skal brytes maks XX cm fra veggen. Altså man må ha kladd for en lovlig løning, slik jeg skjønner det. (Mulig det er integrert bryting av strømmen i plugghuset på vegg-siden av kabelen.)

 * (UMC er Teslas ladekabel med Schuko, bare at den har utbyttbar ende, for blått industristikk, rødt industristikk og mer.)

 

Aldri hørt om det.

Flere bilprodusenter har levert ladere hvor man kan bytte tampen mot veggen med forskjellige typer. Schuko, CEE og annet. Mener å huske at BMW hadde dette, og det samme med Audi, mulig i starten med hybridene. Var enklere med tanke på å levere forskjellige typer til forskjellige land.

Fordelen til Borsch sin løsning er at folk ikke er flinke nok til å henge klumpen i en krok, slik at den ikke legger vekt på støpselet, noe som er krav her i Norge. Det slipper man når alt er i pluggen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, AndersT2 said:

Aldri hørt om det.

Flere bilprodusenter har levert ladere hvor man kan bytte tampen mot veggen med forskjellige typer. Schuko, CEE og annet. Mener å huske at BMW hadde dette, og det samme med Audi, mulig i starten med hybridene. Var enklere med tanke på å levere forskjellige typer til forskjellige land.

Fordelen til Borsch sin løsning er at folk ikke er flinke nok til å henge klumpen i en krok, slik at den ikke legger vekt på støpselet, noe som er krav her i Norge. Det slipper man når alt er i pluggen.

Googlet litt og det virker som kravet ligger i IEC 62196, uten at jeg kommer til å kjøpe inn denne og lese i detalj.

Utbyttbar ende er ikke noe problem i forhold til kravet, det er bare at man fortsatt må ha kladd. Teslas UMC har kladden nært veggsiden, samtidig som den har utbyttbar ende.

(Jeg vet det har blitt solgt tredjeparts-kabler med elektronikken integrert i pluggen, men da er den slik jeg skjønner det ikke i henhold til regelverket. Jeg tror ikke det er noen bilprodusent som har levert ladekabel uten kladd. Og jeg vil anta det er fordi de følger regelverket.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Første "ladekabelen" til Renault Zoë veide vel 32kg eller noe slikt, de nyeste skal være en del lettere, men fortsatt større enn for vanlige biler. Men ja, det er unntaket ja.

Å sammenligne vanlige kabler med en løsning som har en svær skilletrafo blir unødvendig feil. Da kan en jo også trekke inn løsninger som bruker aggregat. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (13 minutter siden):

Å sammenligne vanlige kabler med en løsning som har en svær skilletrafo blir unødvendig feil. Da kan en jo også trekke inn løsninger som bruker aggregat. 

Blir ikke feil det, når det er eneste måten å lade Zoë på hvis man kommer ett sted med 230V IT nett. Fin å løfte inn og ut av bilen når man må lade både hjemme og å jobb (Selv om det er sjeldnere på grunn av Zoës gode rekkevidde).

Har sett kunder må benytte den med Type 2 til Schuko overgang også for å få ladet på Type 2 ladestasjoner.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Blir ikke feil det, når det er eneste måten å lade Zoë på hvis man kommer ett sted med 230V IT nett. Fin å løfte inn og ut av bilen når man må lade både hjemme og å jobb (Selv om det er sjeldnere på grunn av Zoës gode rekkevidde)

Beklager. Jeg forstår virkelig ikke hva den lade-trafo-boks-greia har å gjøre i denne tråden!

Produkter vi diskuterer er en erstatning/utfordrer til de tradisjonelle lade-ledningene (med "kladd"). Å dra inn Zoe sin monster-transformator er er godt bilde på at elbil noen ganger er komplisert og at enkelte modeller kanskje ikke var helt tilpasset markedet den ble solgt i. Men det har ingenting med diskutert ledning å gjøre!

Har du denne Zoe-modellen kan du forøvrig ikke forvente deg særlig mye guffe ved å bytte til en slank og moderne ledning. De bilene mangler omformer ombord, og derfor MÅ du bringe med deg boksen på flerfoldige kilo. Tungt og tungvint for oss. (Resten av Europa, som har et langt bedre strømnett, slipper den boksen, heldigvis.)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 minutter siden):

Beklager. Jeg forstår virkelig ikke hva den lade-trafo-boks-greia har å gjøre i denne tråden!

Produkter vi diskuterer er en erstatning/utfordrer til de tradisjonelle lade-ledningene (med "kladd"). Å dra inn Zoe sin monster-transformator er er godt bilde på at elbil noen ganger er komplisert og at enkelte modeller kanskje ikke var helt tilpasset markedet den ble solgt i. Men det har ingenting med diskutert ledning å gjøre!

Har du denne Zoe-modellen kan du forøvrig ikke forvente deg særlig mye guffe ved å bytte til en slank og moderne ledning. De bilene mangler omformer ombord, og derfor MÅ du bringe med deg boksen på flerfoldige kilo. Tungt og tungvint for oss. (Resten av Europa, som har et langt bedre strømnett, slipper den boksen, heldigvis.)

Zoë har ombordlader, trenger kun den digre trafoen for å lage riktig 0 punkt slik jeg har skjønt det. Ellers i Europa har de normalt kladd på ladekabelen. Det er ekstrem eksemplet på slike som denne artikkelen handler om (selv om den er litt på kanten for artikkelen). Kan jo bare kikke på Porsche sin som også er unormalt stor.

Kan fort være mange Zoë eiere som har fått lagt opp ren schuko på riktig måte som må ha noe annet den dagen de bytter bil også, i stedet for å ta kostanden på å oppgradere til Type 2 ladestasjon.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (15 minutter siden):

Blir ikke feil det, når det er eneste måten å lade Zoë på hvis man kommer ett sted med 230V IT nett. Fin å løfte inn og ut av bilen når man må lade både hjemme og å jobb (Selv om det er sjeldnere på grunn av Zoës gode rekkevidde).

Selvsagt blir det feil, det har ingenting med kabel å gjøre, og definnitivt ingenting med denne boschproblematikken som denne artikkelen handler om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...