Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil anbefalinger for pendling fra Sarpsborg til Oslo?


Malo1999

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en elbil i bruktbil markedet som skal brukes 5 dager i uken og noen helger i måneden i forbindelse med jobben min.

Jeg kjører fra Sarpsborg til Oslo (Lørenskog-området) og avstanden er på rundt 130km. Jeg har ladestasjon både hjemme og på jobben så trenger bare en bil som kan frakte meg en retning også settes på lading.

Har sett litt på e-Golf men usikker på rekkevidden på disse, spesielt på vinteren.

Budsjettet mitt er på 130 000,-

Setter pris på råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med tanke på at du har 130km hver vei ville jeg kanskje skrotet alle biler med under 180-200km rekkevidde, det er alltids greit å ha litt å gå på om du ikke rekker å få ladet helt osv. Man kan få noen kurvballer i hverdagen.

Om du vil være på den trygge siden tror jeg Zoe er den billigste du har etterfulgt av Leaf gen 2.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.792.2000183&sales_form=1&sales_form=2&sort=PRICE_ASC&year_from=2018

Endret av Sampson
Lenke til kommentar
Malo1999 skrev (På 19.9.2021 den 11.45):

Jeg er på utkikk etter en elbil i bruktbil markedet som skal brukes 5 dager i uken og noen helger i måneden i forbindelse med jobben min.

Jeg kjører fra Sarpsborg til Oslo (Lørenskog-området) og avstanden er på rundt 130km. Jeg har ladestasjon både hjemme og på jobben så trenger bare en bil som kan frakte meg en retning også settes på lading.

Har sett litt på e-Golf men usikker på rekkevidden på disse, spesielt på vinteren.

Budsjettet mitt er på 130 000,-

Setter pris på råd!

eGolf er god bil, men du bør nok kikke på biler med 40+kWt på batteriet.

Har 24kWt eGolf selv, og på de verste kuldedagene har den greit 7-8 mil. Jeg har ca 3,5 mil til jobben i Oslo, og kjører motorvei inn, og gjennomsnittshastigheten jeg har på den over tid er rett under 50kmt. Fra Sarpsborg og inn så får du en lagt større lengde med høyere hastighet enn meg, jeg bytter over til E18, og da vil nok ikke eGolfen med det større batteriet være mer enn akuratt tror jeg.

Zoe er ett alterntativ, men som RJohannesen sier, kun hvis du har TN nett begge steder.

Leaf har vist seg å være relativt trygge biler, også driftsmessig.

Med ditt budsjett, så høres det ut som du må belage deg på å hurtiglade om vinteren, da faller blir Zoe ett alternativ da den har god rekkevidde, men alle Zoe før 2020 utgaven har ikke mulighet for hurtiglading, men er eneste som støtter 22kW lading, og de laderne står som regel ubrukte mange steder, slik at ladekøen kan bli mindre.

Grunnen til at vi sier at Zoe er kun anbefalt ved TN anlegg (400V), er at den ikke kan lade på det vanlige norske 230V IT strømnettet uten å ha en spesiallader. Spesial laderen på de gamle støtter så vidt jeg husker kun 10A (2,3kW), og den nye opptil 16A (3,6kW), iforhold til opptil 22kW på TN anlegg. På 10A så bruker du ca 10 timer på å lade opp det du trenger for å komme frem til jobb, mens med 22kW så tar det kun ca 3 - 3,5 time med det samme.

Hvis man er uheldig at den spesielle ladeklumpen ryker, så er de ekstremt dyre å kjøpe nye, Renault tar vel rundt 20.000,- for den nye versjonen. (De ga/gir faktisk avslag på 10.000,- når man kjøper bilen om man dropper denne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...