Gå til innhold

Taklampe uten ledning for stikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte meg en taklampe uten ledning for stikk:

 

https://www.nordicnest.no/merkevarer/vita/asteria-taklampe/?variantId=30635-03&country=NO&utm_source=google&utm_medium=surfaces&gclid=EAIaIQobChMIx5eq452J8wIVgcuWCh20UwewEAQYAyABEgIC2_D_BwE

 

Helt øverst på veggen (rett ved taket) har jeg en stikkontakt. Lurer derfor på hvordan jeg kan få fikset det slik a jeg kan få en lending med stikkontakt til å få taklampen til å fungere. Noen ideer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Man kan vel strengt tatt ikke gjøre feil her. Bare man husker på og først koble den ene enden av kabelen med de to ledningsstumpene til lampen FØR man stikker kontakten i veggen. 

Det er vel det eneste du må huske på. Evt. kan du ta hovedsikringen i huset før du begynner så er du HELT sikker på at du ikek kan drite deg ut. Det er i utgangspunktet ett fett hvilken av kablene du stikker inn hvor også siden denne kabelen ikke er jordet. 

Så om du juridisk sett har lov er jeg usikker på, men dette er plankekjøring for dem fleste. Evt kan en hvilken som helst person i gata eller en i familien hjelpe deg med dette. 

Men å montere på en kontakt selv på ledningen ville jeg ikke gjort hvis jeg var deg. Kjøp en ledning med ferdig kontakt i den ene enden. Ikke for at det er så vanskelig, men ut fra hvordan du ordlegger deg så vil jeg ikke byttet kontakten selv. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (54 minutter siden):

Man kan vel strengt tatt ikke gjøre feil her.

Finnes en haug av kombinasjoner av feil man kan gjøre ved selve koblingen dersom man ikke skjønner hva man gjør og bare kobler tilfeldig.

Leder på jord, L og N sammen, dårlig festet, for mye strippet...

Er ikke vanskelig, men ville ikke anbefalt å gjøre om man ikke på forhånd forstår hva man gjør.

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (8 minutter siden):

Finnes en haug av kombinasjoner av feil man kan gjøre ved selve koblingen dersom man ikke skjønner hva man gjør og bare kobler tilfeldig.

Leder på jord, L og N sammen, dårlig festet, for mye strippet...

Er ikke vanskelig, men ville ikke anbefalt å gjøre om man ikke på forhånd forstår hva man gjør.

Nja... man skal være langt over middels klønete for å rote dette til. Så sant man ikke er fargeblind og klarer å bruke et skrujern, så tror jeg dette går helt fint. Men jeg kjenner ikke personen som spør om hjelp her, og når man må spørre om hjelp til noe som er såpass basic så ville jeg vertfall fått noen som vet forskjellen på jord og leder til å hjelpe meg. 

Eller betale ut av nesa for en elektriker. Hvis dem i det hele tatt gidder og dukke opp på denne siden av året på en slik jobb. Regne med å betale MINST 1000 kroner for jobben. Du betaler for tiden dem bruker, så sørg for at han evt. hjelper med andre ting også mens han er der. Å fikse dne lampen er neppe mer enn 5 minutters jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...