Gå til innhold

Tror vi kan få 30-minutters hyperloop mellom Oslo og Stockholm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, 0laf said:

Hyperloop er per i dag, og i umiddelbar fremtid, helt urealistisk. Risikoen er for høy, og det er for mange tekniske utfordringer.

Dersom man faktisk ønsket å satse på raske forbindelser, så finnes det tog-teknologi som fungerer og er velprøvd.
Japan bygde sine første høyhastighetstog for en mannsalder siden, Tokaido Shinkansen bygget i 1964 har en generell hastighet på 320km/t, rekorden er vel 443 km/t.

Det jobbes med nye tognett med maglev som skal kunne klare hastigheter på 5-600 km/t i Japan, med noe slikt ville Oslo-Stockholm vært unnagjort på en snau time.

Høyhastighets tog i hastigeter rundt 320 km i timen  eller mer type Japan høres veldig fint ut i Norge

men jeg tror ikke det er noe særlig realistiskt selv om noe slikt garantert hadde senket fly trafikken i Norge

for det første så er det ikke rett politisk miljø i norge for noe slikt (mye negative kommentarer på tu straks det blir snakket om å bygge høyhastighetstog i Norge blant annet)

For det andre krever det svært rette linjer og mye tunnel

Dette kunne muligens vært løst ved å bygge linjen på stolper og da hadde man fått null konflikter med kryssende rein eller elg som en bonus

for det tredje hadde det kostet mye

og togstasjonene er for nært hverandre selv med varierende stoppmønster

Ett kompromiss kunne vært linjer på 250 km i timen med litt flere stopp eller 300 km men da med færre stopp enn selv det de har beregnet i intercity prosjektet.

Den totale lengden på Tokaido Shinkansen er 515.4 km

antall stasoner er 17

men husk  befelkningstettheten i Japan er noe helt annet enn i Norge

selv om det alene ikke avgjør hvor mange passasjerer som bruker tilbudet

her er ett eksempel på hvordan de har gjort det med varierende stoppmønster i Japan

som ikke hadde vært umulig å gjøre i Norge i forbindelse med en høyhastighetsbane bygget for norske forhold

https://www.japan-guide.com/e/e2018_tokaido.htmlhttps://www.japan-guide.com/e/e2018_tokaido.html

det er 491 km mellom Trondheim og Oslo dersom man kjører via Nordøsterdalen RV3 og E6 for å ta en ca sammenligning i distanse.

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Vi kan komme langt med eksisterende teknologi hvis vi er litt flinkere til å planlegge. Det største problemet er nok politikerene våre. De er villige til å svi av flere hundre milliarder på brukryssinger over vestlandsfjordene med tvilsom økonomi, men uvillige til å bruke særlig mye penger for å oppruste jernbanen.

 

NSB har kjørt et normalt type 69 tog fra Oslo til Trondheim på fire timer. Da begynner man å nærme seg flyets reisetid.

 

Nøkkelen til suksess i Norge er nok rettere toglinjer med dobbeltspor og færre stoppesteder. Med andre ord et raskt tog med få stoppesteder og somletog på siste strekket. Med dobbeltspor blir det også realistisk med godstog.

 

Jeg for min del vil også veldig gjerne ha muligheten til å ha med bilen på toget på lange strekk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Når man ikke evner å få bygd ut vanlige veier, togskinner eller broer som skulle vært på plass for 20 år siden, hvordan skal man da klare å bygge hyperloop? Finnes det i det hele tatt noen folkevalgte i Norge som det er noe tak i? Noen som bryr seg om å få gjennomført store og viktige prosjekter? Og som ikke er oppslukt av makt og egostyrt høl-i-huet symbolpolitikk? Jeg aner ikke fordi jeg har sluttet å følge med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg er hovedproblemet med dagens løsninger all ventingen og bytting som må til for å komme seg fra A til Å. Enten det er jernbane, fly eller annet må man gjerne innom et par andre transportmidler i hver ende, og med den varierende påliteligheten som er så må man beregne veldig god tid om man vil være sikker på å nå fram uten komplikasjoner. For meg later det til at Hyperloop konseptet ikke er særlig egnet for å ha mange små stasjoner, så man ender opp med de samme problemene i hver ende. Da er det kanskje bedre å se på løsninger som tar deg direkte fra A til Å uten å skulle stoppe innom hele alfabetet på veien. Selv om hastigheten kanskje ikke er mer enn 160km/t kan den gjennomsnittlige reisende komme like fort fram fra A til Å, og det uten å måtte stå ute i kulda å hutre og fryse mens man venter eller å måtte drasse bagasje mellom ulike transportmidler. Det vil også være langt enklere å kunne jobbe under reisen med en slik løsning.

Lenke til kommentar

Hva med å starte med å løfte norsk jernbaneutvikling opp ti svensk nivå, for gjøre noe som monner i utslippskutt?! Godstrafikken til kontinentet kan med fordel prioriteres, og da vil det også bety nattog direkte til Europa. Østfoldbane og oppgradering i grensetraktene, er det ikke slik at det er etterspurt av våre naboer, med tanke på EU sitt mål om å få transport over på bane?

Hvis det er så vanskelig å løse grunnutfordringene og Fredrikstad/Sarpsborg knuten, kan man ikke da legge et spor lenger øst for gods og fjerntog til utlandet? Da kan lange strekk med enkeltspor bygges, bare for å få gjennomført noe! Så kan man dra videre med hurtigtog til Stockholm fra Gøteborg mens man venter på linjen mellom Oslo og Stockholm. Kanskje på kortere tid en over Kongsvinger i dag?

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er et land med altfor lav befolkningstetthet til at et høykapasitets konsept som Hyperloop er relevant. Dessuten har vi en topografi som gjør det svindyrt å bygge et nesten rettlinjet transportsystem. Et skikkelig landsdekkende veinett med 120 km/t dekker de aller fleste av våre transportbehov, mens transport på langs i vårt langstrakte land betjenes med elfly som er like rundt hjørnet. Det er interessant å observere hvor mange som hopper på en urealistisk og fantasifull ide som Hyperloop bare fordi den kommer fra en person som Elon Musk. Hadde ideen kommet fra Reodor Felgen hadde den aldri blitt tatt på alvor selv om realiteten hadde vært den samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Optimismen vil ingen ende ta. Når er det vi egentlig skal få høre om realistiske tidsplaner? Tross alt, hyperloop skulle jo være i kommersiell drift i fjor hvis man skulle tro de frelste for noen få år siden. Så innså disse selskapene at de faktisk trenger å tenke på sikkerhet og få godkjenning. Da var det plutselig et par år ekstra i estimatene... Det burde være særdeles alarmerende, men her sitter vi nå og diskutere fortsatt over-optimistiske tidsplaner. Spør du meg så har jeg ingen tro på kommersiell drift før 2030. Hvis man setter litt press på det, så kanskje man rekker 2040, men sannsynligvis er vi nærmere 2050 før det er kommersiell drift i noe særlig skala. Det har jo i årevis vært hallelujastemning over maglev, og bortsett fra en kort bane i Shanghai, så har det ikke akkurat tatt av. Først i 2027 åpner Japan en bane med litt lengde på etter over et tiår med bygging. Så skal vi liksom tro at vi kan ha kommersielle hyperloop baner nærmest samtidig med det, altså underforstått at Japan kaster bort penger på maglev? Her er det en del som seriøst bør lande litt...

12 hours ago, dahln said:

Vi kan komme langt med eksisterende teknologi hvis vi er litt flinkere til å planlegge. Det største problemet er nok politikerene våre. De er villige til å svi av flere hundre milliarder på brukryssinger over vestlandsfjordene med tvilsom økonomi, men uvillige til å bruke særlig mye penger for å oppruste jernbanen.

 

NSB har kjørt et normalt type 69 tog fra Oslo til Trondheim på fire timer. Da begynner man å nærme seg flyets reisetid.

 

Nøkkelen til suksess i Norge er nok rettere toglinjer med dobbeltspor og færre stoppesteder. Med andre ord et raskt tog med få stoppesteder og somletog på siste strekket. Med dobbeltspor blir det også realistisk med godstog.

 

Jeg for min del vil også veldig gjerne ha muligheten til å ha med bilen på toget på lange strekk.

Det er ikke type 73 du mener her? Jeg har litt vanskeligheter for å tro at type 69 klarer å kjøre Oslo - Trondheim på 4 timer selv med grønt lys hele veien, spesielt med tanke på at type 73 i rute med krenging skrudd på og prioritering i ruteplanen ble satt opp til 5,5 time for det samme strekket.

Uansett, jeg er helt enig i at bedre planlegging og dobbeltspor er veien å gå. Det skal ikke allverdens forbedringer til før tog i Norge kan konkurrere med fly. NSB hadde noe på gang med Signaturtogene/type 73, men togene kan bare gjøre så mye før man er pent nødt til å fikse signalanlegg og skinnegang. Politisk er det mye enklere og visuelt mer tilfredsstillende å kjøpe nye tog enn faktisk fikse de kjedelige tingene som faktisk hindrer effektiv jernbane

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...