Gå til innhold

KOMMENTAR: La spillutviklerne herje med vikingtiden så mye de vil


Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (12 minutter siden):

Men du er klar over at det finnes ein greker, som svinger på magiske gjenstander, har eit levende hode på beltespennet, og at det er ein blå smed, med i ein norrøn setting? Kva etniske bakgrunner tenker du er trykt ned i halsen på deg her?

Igjen, er det nåke med den brune hudfargen som gjer at du blir trigget? Går det ikkje an å ha brune fiktive karakterer uten at du blir ein snurt liten surfjes? Hadde det vært bedre om karakteren hadde hatt kvit, gul, rød eller blå hudfarge? Heilt seriøst. Spør deg sjøl det spørsmålet.

Ellers, har du den etniske bakgrunnen til den fiktive brune karakteren? Eller kanskje den blå karakteren? Kva propaganda og "woke" blir trykt ned i den trange halsen din der?

Som fryktet ble mitt svar for komplisert for deg så du må atter en gang til ty til uredelige stråmenn og spydigheter.

Jeg gjentar så kanskje det synker inn, dog jeg har mine tvil:

Karakterer med hudfarger eller andre attributter som en ikke finner i virkelighetens verden vil ikke føles påtrengt på samme måte ettersom det ikke ligger noen politisk agenda bak. 

Tro ikke at dette gjelder kun brun hudfarge som du ønsker at jeg hater, jeg vil også finne tilfeldige hvite folk plassert i settinger som Tusen og En Natt eller Syv Samuraier, like malplasserte. 

Pussig hvordan du ignorerte disse utsagnene som tydeligvis viser at du er på bærtur, forøvrig er måten du prøver å tillegge meg dårlige holdninger på grensen til det psykopatiske. Jeg vil dermed overse dine svar til du evner å holde deg noenlunde saklig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (3 minutter siden):

Karakterer med hudfarger eller andre attributter som en ikke finner i virkelighetens verden vil ikke føles påtrengt på samme måte ettersom det ikke ligger noen politisk agenda bak. 

Kanskje det er mine tilsvar som  ikkje går heilt heim. Kva attributter og politisk agenda er det du sikter til, på bakgrunn av brun hudfarge på ein, følg med no, fantasifigur

 

Crooked Cracker skrev (4 minutter siden):

Tro ikke at dette gjelder kun brun hudfarge som du ønsker at jeg hater, jeg vil også finne tilfeldige hvite folk plassert i settinger som Tusen og En Natt eller Syv Samuraier, like malplasserte. 

Tenker du at ein kvit alf, eller kvit magisk figur i ein eller annen fantasi, trigger kamp instinktet i deg på samme måte? Kva med når Tom Cruise spelte ein samurai, ein fiktiv ein i ein samurai film? Vanskelig å svelge?

 

Crooked Cracker skrev (5 minutter siden):

Som fryktet ble mitt svar for komplisert for deg så du må atter en gang til ty til uredelige stråmenn og spydigheter.

Igjen. Null sjølinnsikt. Nei eg påstår ikkje at du hater brun hudfarge. Nei eg påstår ikkje at dine utsagn er det samme som å finne hos ein gjennomsnitt nazist. Tar du deg sjøl litt på senga her? Du ser altså ikkje dine egne stråmenn og spydigheter?

Dunning Kruger? Hørt om det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 minutter siden):

Kanskje det er mine tilsvar som  ikkje går heilt heim. Kva attributter og politisk agenda er det du sikter til, på bakgrunn av brun hudfarge på ein, følg med no, fantasifigur

Selvom det er fantasi betyr det ikke at logikk skal hives ut vinduet. Som sagt, tilfeldig plasserte ikke-hvite personer i en hovedsaklig hvit setting kan lett ses på som reklame for mangfold, som jo er populært for tiden. Jeg vil ikke ha noe politisk propoganda i spill, tildekt eller ei.

Pallehysa skrev (4 minutter siden):

 

Tenker du at ein kvit alf, eller kvit magisk figur i ein eller annen fantasi, trigger kamp instinktet i deg på samme måte? Kva med når Tom Cruise spelte ein samurai, ein fiktiv ein i ein samurai film? Vanskelig å svelge?

Kampinstinkt? Er du full? 

Tom Cruise sin rolle hadde jo en bakhistorie, ergo han var ikke tilfeldig plassert.

Pallehysa skrev (4 minutter siden):

 

Igjen. Null sjølinnsikt. Nei eg påstår ikkje at du hater brun hudfarge. Nei eg påstår ikkje at dine utsagn er det samme som å finne hos ein gjennomsnitt nazist. Tar du deg sjøl litt på senga her? Du ser altså ikkje dine egne stråmenn og spydigheter?

Dunning Kruger? Hørt om det?

Eh, takk i like måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 minutter siden):

Selvom det er fantasi betyr det ikke at logikk skal hives ut vinduet. Som sagt, tilfeldig plasserte ikke-hvite personer i en hovedsaklig hvit setting kan lett ses på som reklame for mangfold, som jo er populært for tiden. Jeg vil ikke ha noe politisk propoganda i spill, tildekt eller ei.

Kva du meiner er politisk propaganda er likegyldig. Du må faktisk vise den politiske propagandaen. Du er nettopp blitt slakta av Hitchens barberhøvel.

 

Crooked Cracker skrev (4 minutter siden):

Kampinstinkt? Er du full? 

Delvis...

 

Crooked Cracker skrev (4 minutter siden):

Tom Cruise sin rolle hadde jo en bakhistorie, ergo han var ikke tilfeldig plassert.

Og bakhistorien til Angrboda er? At kvinnen er kvit i huden, eller at kvinnen var Fenrir sin mor, og ho "fødte ulver"? Eventuelt "monstre?

 

Crooked Cracker skrev (6 minutter siden):

Eh, takk i like måte?

Om du henviser til Dunning Kruger, så har eg aldri påstått at mine ord er for kompliserte for deg.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Delvis...

Er det derfor du ikke fikk med deg at jeg akkurat påpekte den politiske propogandaen og raller som om at dette ikke er en subjektiv vurdering?

Pallehysa skrev (1 minutt siden):

 

Og bakhistorien til Angrboda er? At kvinnen er kvit i huden, eller at kvinnen var Fenrir sin mor, og ho "fødte ulver"? Eventuelt "monstre?

Som jeg skrev tidligere, det gjenstår å se hva motivet er for karakteren. 

Pallehysa skrev (1 minutt siden):

 

Om du henviser til Dunning Kruger, så har eg aldri påstått at mine ord er for kompliserte for deg.... 

 

Bra, da har du iallefall rett i noe her.

Jeg har prøvd å forklare mitt ståsted så godt som mulig, til det som kjedsommelige, så om du eller andre ikke er enig er det helt greit. Som jeg også skrev før er ikke dette et "stort problem" for meg egentlig, mere et mindre irritasjonsmoment. Derfor signerer jeg like greit ut av denne diskusjonen ettersom jeg ikke føler for å bruke mer tid på det. Takk for praten for denne gang.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Merkelig kommentar, alle spill bortsett fra Tetris er fantasi-spill med politiske undertoner?

Det er du som ser "politiske undertoner", eller spøkelser på høylys dag som det også kalles…

Tiden da spill ble laget av og for umodne, unge hvite menn er ubønnhørlig forbi. Om det er et problem for deg har vi som sagt Tetris.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (32 minutter siden):

Det er du som ser "politiske undertoner", eller spøkelser på høylys dag som det også kalles…

Tiden da spill ble laget av og for umodne, unge hvite menn er ubønnhørlig forbi. Om det er et problem for deg har vi som sagt Tetris.

Heldigvis har jeg meldt meg ut fra diskusjonen for dette er noe av det dummeste rælet jeg har lest på lenge, men artig at flere føler hudfarge kan ha noe å si da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Som jeg skrev tidligere, det gjenstår å se hva motivet er for karakteren. 

Men du er sikker på det er propaganda? Du ser ikkje den kognitive svikten der?

 

Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Som jeg også skrev før er ikke dette et "stort problem" for meg egentlig, mere et mindre irritasjonsmoment.

Og du har til gode å forklare kvifor brun hud på fantasi figurer trigger eit så stort behov for deg å bli surpeis på forum..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Crooked Cracker said:

Heldigvis har jeg meldt meg ut fra diskusjonen for dette er noe av det dummeste rælet jeg har lest på lenge, men artig at flere føler hudfarge kan ha noe å si da.

Det der er vel mer det du mener? Vi andre har jo bare repetert en haug av ganger at attributtene er irrelevant for karakteren, spesielt med tanke på at vi ikke vet hvordan tolkningen av denne karakteren blir i spillet. F.eks er jo Loki portrettert nokså forskjellig i spillet fra hva den faktiske mytologien sier. Men for å begrave stridsøksen: kan man ikke bare nyte spillet uten at det må være noe galt i det? Minner veldig mye om diskusjonen rundt Souls-spillene, hvor noen blir helt fra seg av tanken på at noen kun ønsker å chille og oppleve historien fremfor å mestre vanskelige kamper. Så lenge det ikke direkte skader deg, hvorfor er der så viktig? Eller er du typen som går rundt og forteller hva folk skal synes er gøy / underholdende / riktig i hverdagen?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (9 timer siden):

Men du er sikker på det er propaganda? Du ser ikkje den kognitive svikten der?

 

Og du har til gode å forklare kvifor brun hud på fantasi figurer trigger eit så stort behov for deg å bli surpeis på forum..

Som sagt så har jeg prøvd å forklare dette så godt jeg kan til det kjedsommelige, og om du ikke ser mitt poeng er det helt greit og vår diskusjon kan like godt avsluttes.

The Very End skrev (3 timer siden):

Det der er vel mer det du mener? Vi andre har jo bare repetert en haug av ganger at attributtene er irrelevant for karakteren, spesielt med tanke på at vi ikke vet hvordan tolkningen av denne karakteren blir i spillet. F.eks er jo Loki portrettert nokså forskjellig i spillet fra hva den faktiske mytologien sier. Men for å begrave stridsøksen: kan man ikke bare nyte spillet uten at det må være noe galt i det? Minner veldig mye om diskusjonen rundt Souls-spillene, hvor noen blir helt fra seg av tanken på at noen kun ønsker å chille og oppleve historien fremfor å mestre vanskelige kamper. Så lenge det ikke direkte skader deg, hvorfor er der så viktig? Eller er du typen som går rundt og forteller hva folk skal synes er gøy / underholdende / riktig i hverdagen?

Hva er med folk her som finner opp meninger hos andre? Jeg har skrevet at dette gjelder min preferanse og om andre er uenige så er det helt greit, jeg forteller ingen hva de skal mene, les innleggene du svarer før du svarer.

ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Hvis du går rundt og innbiller deg at spill i "gamle dager" ikke ble laget av og for unge hvite menn er du både historieløs og uvitende…

Du fremstår som en ung hvit mann som hater deg selv og bør heller oppsøke hjelp fremfor avspore debatter med tvilsomme stråmenn. Jeg har ikke i noen form argumentert for generelt hvithet i spill, du overså (sikkert bevisst) at mine preferanser også gjelder ikke-hvite settinger som ikke trenger tilfeldige hvite folk i seg heller. Så ditt creepy forsøk på moralsk formaning er basert på rein ønsketenkning fra din side. 

Mener du forresten at japanske utviklere laget spill kun for hvite? Er Pac-man, Donkey Kong, Zelda, Heihachi og Super Mario symboler for hvithet? Har du tatt medisinen din?

 

Det er greit å være uenige i visse saker men det å tillegge andre folk meninger er en feig og usaklig debattform som jeg ikke klarer å ta seriøst. Skjerpings til dere det gjelder.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Du fremstår som en ung hvit mann som hater deg selv og bør heller oppsøke hjelp fremfor avspore debatter med tvilsomme stråmenn. Jeg har ikke i noen form argumentert for generelt hvithet i spill, du overså (sikkert bevisst) at mine preferanser også gjelder ikke-hvite settinger som ikke trenger tilfeldige hvite folk i seg heller. Så ditt creepy forsøk på moralsk formaning er basert på rein ønsketenkning fra din side. 

Generell uvitenhet med andre ord. Jeg har aldri påstått at du har "argumentert for generelt hvithet i spill(sic)". Det er derimot et faktum at de fleste spill på 80- og 90-tallet var laget av og for unge, heteroseksuelle hvite menn. Når folk påstår å se "politisk agenda" fordi spillene i dag har et mye større nedslagsfelt enn for 20 år siden skyldes det enten uvitenhet, "redditradikalisering" eller rasisme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 hours ago, Pallehysa said:

Tenker du det hadde vært nåken innvendinger om karakteren hadde hatt blå eller kvit hud? Kvifor ikkje? Ein kan gjerne gjemme seg bak afrikans opprinnelse, men kva veit vi om karakterens opprinnelse? Om du tenker mennesker, og ikkje fiktive karakterer som det er snakk om i dette spelet, er vi ikkje alle i fra afrikansk opprinnelse? Eller er det kulturen til karakteren du tenker spesifikt på no, og tenker du at basert på hudfargen har karakteren "x og y" kultur? Og kordan veit du det i så tilfelle?

Jeg aner ikke noe om denne fiktive karakterens opprinnelse, men foreslår at det er det det reageres på, fremfor den konkrete hudfargen.
-At karakteren ser ut til å være av afrikansk herkomst i en mytologi og tid som kritikerne antar er hvit og monokulturell.
Altså reageres det ikke likt på blå hud, da den ikke innebærer de samme konnotasjonene.

Quote

Om du tenker mennesker, og ikkje fiktive karakterer som det er snakk om i dette spelet, er vi ikkje alle i fra afrikansk opprinnelse? Eller er det kulturen til karakteren du tenker spesifikt på no, og tenker du at basert på hudfargen har karakteren "x og y" kultur? Og kordan veit du det i så tilfelle?

Ja, vi er alle visstnok fra afrika, diskusjonen handler vel om denne fiktive figuren, så uten at jeg helt forstår hvorfor du stiller dette spørsmålet (oppklar gjerne) kan jeg bekrefte at det fremdeles er denne fiktive figuren jeg snakker om.

Jeg aner ikke hvilken kultur karakteren har, men jeg ville vel antatt at hun deler kultur med de andre gudene, men det er jo en ren antagelse basert på at jeg tror de bor/er -sammeen i valhall eller hvor de holder til. Altså aner jeg ikke.

Quote

Eller tenker du at blå karakterer i fiktive spel, har samme opprinnelsestrekk som deres oppfinnere/tilhengere av gitt religion? Den religionen har eg gått glipp av. Og kor finner ein i norrøn mytologi, grønne menn, (beklager, blå menn), og greske mannemenn som slenger på magiske gjenstander?

Jeg tilhører ikke dem som tenker at mytologiske eller religiøse skikkelser må dele opprinnelsestrekk med oppfinneren av karakteren, jeg bare gjentar hva som er blitt fortalt tidligere i tråden, så man ikke roter seg bort i blindspor hvor man misrepresenterer hverandres argumenter og krangler med sin egen skygge.

Nå gjentar jeg meg sikkert, men blå menn har ikke samme problematikken knyttet til seg, da disse som har problemer med denne trollkvinnen, ikke leser blå hudfarge som en tilsvarende erklæring, da blå hudfarge ikke kommer med noen konnotasjoner eller historie.
At alt dette foregår i et spill som er ren fantasi, og eventuelle avvik fra historisk korrekthet ikke var problematiske før det dukket opp en person med tilsynelatende afrikansk bakgrunn (i en antatt skandinavisk setting.), annerkjenner jeg, og finner like tåpelig, som du tilsynelatende gjør.

Quote

Kan det faktisk ikkje bare være ein svart/brun karakter uten nåke spesielt politisk, eller spesielle baktanker bak det?

Det er jo selvsagt mulig.
Men på generellt grunnlag, når man vet hvor gjennomdesignet en spillproduksjon gjerne ér, ville jeg funnet det oppsiktsvekkende dersom utviklerne var så fargeblinde, at de gjorde en av de norrønne karakterene svart, uten at noen ofret det en ekstra tanke.
(Ikke fordi jeg synes verden være så opphengt i hudfarger og det man kaller raser, men bare basert på hva jeg tror det er rimelig å forvente av denne samtiden vi befinner oss í.)
At det er et bevisst valg synes jeg ikke delegitimerer valget på noen måte, (tvert imot.) jeg ønsker meg en fremtid hvor barn kan vokse opp i en kultur som ikke tilskriver dem roller eller tendenser basert på deres hudfarge.

Quote

Det er jo nettopp det. Stereotyper. I ein norrøn setting, med blå menn, greske mannemenn, så må det være plass til brune karakterer også.

Jeg tror kanskje du har lest innlegget mitt litt for fort eller sint, om du tror jeg er uenig i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg aner ikke noe om denne fiktive karakterens opprinnelse, men foreslår at det er det det reageres på, fremfor den konkrete hudfargen.

Eg tenker heller at når ein ikkje veit nåke om den fiktive karakterens opprinnelse eller etnisitet, annet enn nettopp hudfargen, og det reageres på nettopp det, er det hudfargen det reageres på.

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

-At karakteren ser ut til å være av afrikansk herkomst i en mytologi og tid som kritikerne antar er hvit og monokulturell.
Altså reageres det ikke likt på blå hud, da den ikke innebærer de samme konnotasjonene.

Basert på hudfargen då eller? Men det er fortsatt ein fiktiv karakter vi diskuterer? Kan ikkje karakteren være fra ein annet solsystem med brun hud? Eller kanskje sendt ned fra Valhall, med brun hud? Formet fra basalt og Thors hammer?  Ribbein og leire? Det er tross alt fantasi. Ein fiktiv gudelignende skikkelse med brun hud, må ikkje være født på dei afrikanske steppene, og hete "Kwanda"... 

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

Ja, vi er alle visstnok fra afrika, diskusjonen handler vel om denne fiktive figuren, så uten at jeg helt forstår hvorfor du stiller dette spørsmålet (oppklar gjerne) kan jeg bekrefte at det fremdeles er denne fiktive figuren jeg snakker om.

Fordi du insisterer på å ilegge ein fiktiv karakter ein slags kultur basert på hudfargen. Det kan godt hende karakteren fremstilles som av Afrikansk herkomst, med kulturen som medfølger. Men tviler sterkt. Og uansett konkluderer ikkje eg med det før eg har spelt spelet, eller lest meir rundt karakteren. Det kan være så mangt spennande rundt karakteren, og eg tenker det må kunne være kunstneriske friheiter i ein fantasiverden. Då inkludert brun hudtone på gudelignende skikkelser. Eller blå. Sjøl om vikingane projiserte sin egen kvite hudfarge på karakterene. 

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

At alt dette foregår i et spill som er ren fantasi, og eventuelle avvik fra historisk korrekthet ikke var problematiske før det dukket opp en person med tilsynelatende afrikansk bakgrunn (i en antatt skandinavisk setting.), annerkjenner jeg, og finner like tåpelig, som du tilsynelatende gjør.

Då er vi nok meir einige enn det tilsynelatende kan sjå ut som. 

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

Det er jo selvsagt mulig.
Men på generellt grunnlag, når man vet hvor gjennomdesignet en spillproduksjon gjerne ér, ville jeg funnet det oppsiktsvekkende dersom utviklerne var så fargeblinde, at de gjorde en av de norrønne karakterene svart, uten at noen ofret det en ekstra tanke.

Tviler på baktanken er av annen natur enn at det må gå an å inkludere svart/brun hudfarge på fiktive karakterer i 2021. Eg kan selvfølgelig ta feil. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Pallehysa said:

Basert på hudfargen då eller? Men det er fortsatt ein fiktiv karakter vi diskuterer? Kan ikkje karakteren være fra ein annet solsystem med brun hud? Eller kanskje sendt ned fra Valhall, med brun hud? Formet fra basalt og Thors hammer?  Ribbein og leire? Det er tross alt fantasi. Ein fiktiv gudelignende skikkelse med brun hud, må ikkje være født på dei afrikanske steppene, og hete "Kwanda"... 

Enig, men det er vel her de andre er uenige, tanken er vel den at åsatru befinner seg i en tid hvor en person av tilsynelatende afrikansk opprinnelse, ikke kunne antas å være en skandinavisk borger, eller norrøn skikkelse.
Hvis det fremdeles er uklart, er det ikke min mening at det skal være sånn, jeg bare vidreformidler det som allerede er sagt i tråden, med en intensjon om at vi forhåpentligvis kan enes om hva problemstillingen innebærer.

Quote

Fordi du insisterer på å ilegge ein fiktiv karakter ein slags kultur basert på hudfargen. Det kan godt hende karakteren fremstilles som av Afrikansk herkomst, med kulturen som medfølger. Men tviler sterkt. Og uansett konkluderer ikkje eg med det før eg har spelt spelet, eller lest meir rundt karakteren. Det kan være så mangt spennande rundt karakteren, og eg tenker det må kunne være kunstneriske friheiter i ein fantasiverden. Då inkludert brun hudtone på gudelignende skikkelser. Eller blå. Sjøl om vikingane projiserte sin egen kvite hudfarge på karakterene. 

Nei, det gjør jeg faktisk ikke.
Jeg sier at det er tanken om at en person av afrikansk herkomst er en del av persongalleriet i norrøn mytologi, som ser ut til å opprøre folk (fordi de ser for seg norrøn mytologi befolket av skandinaver), fremfor det faktum at hun er mørk i huden.
Personlig er jeg helt enig at man kan ta seg kunsteriske friheter når man lager kunst, deretter mener jeg verken at hun må være av afrikansk opprinnelse, eller at det er noe man skal lese inn i hudfarge.

Quote

Då er vi nok meir einige enn det tilsynelatende kan sjå ut som. 

Du står fri til å ta litt selvkritikk når det kommer til hvordan du leser andres innlegg.

Quote

Tviler på baktanken er av annen natur enn at det må gå an å inkludere svart/brun hudfarge på fiktive karakterer i 2021. Eg kan selvfølgelig ta feil. 

Jeg tror ikke det er verre enn det selv, jeg bare benekter ikke at det er et bevisst valg.
Vi aner jo ikke årsaken bak dette valget, men la oss bare for enkelhetens skyld si at karakteren er melaninrik helt uten noen videre hensikt eller forklaring, slik at jeg kan foreslå at dette likevel er et politisk grep, man kan si det er smått, bagatellmessig, og ikke noe å hisse seg opp over i 2021, men representasjon er jo likevel et politisk fenomen, og bør ikke fornektes eller nedspilles bare fordi man liker utfallet.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (6 timer siden):

Generell uvitenhet med andre ord. Jeg har aldri påstått at du har "argumentert for generelt hvithet i spill(sic)". Det er derimot et faktum at de fleste spill på 80- og 90-tallet var laget av og for unge, heteroseksuelle hvite menn. Når folk påstår å se "politisk agenda" fordi spillene i dag har et mye større nedslagsfelt enn for 20 år siden skyldes det enten uvitenhet, "redditradikalisering" eller rasisme.

Den som lider mest av uvitenhet er definitivt deg, for du vet åpenbart ikke hvordan føre en redelig debatt. Du fordreier det jeg sier for å så bygge opp en stråmann du stolt kan rive ned. Ubevisst eller ei er dine falske premisser et flaut skue. 

Jeg vet ikke om du bevisst overser eller ikke evner å innta andres meninger, uansett skal jeg oppsummere kort:

Jeg synes det i enkelte historiske settinger, deriblant vikingtiden, vil oppleves som unaturlig og påtatt om andre etnisiteter tilfeldigvis dukker opp uten dypere kontekst, selvom det er fantasisetting og vil for meg fremstå som en poltisk kommentar fra nåtiden. Det gjelder også historiske settinger som er av ikke-hvit opprinnelse. Om andre er uenig er det helt greit og det er ikke et stort problem men en mindre irritasjon. En ren preferanse.

^^Dette er hva faktisk har skrevet, sjekk selv om du klarer. 

Helt uten grunnlag utover dine egne fordommer forvrenger du dette til at jeg vil ha alle spill tilbake "de gode gamle dager" som angivelig er bare er lagd for hvite, samt er en radikalisert rasist. Du er med andre ikke noe annet enn en simpel drittsekk som juger og sverter andre for billige poeng, som forøvrig er preget av logiske feilkoblinger av høyeste grad.

Så da må jeg oppklare litt for deg, i spillsettinger som Mass Effect, GTA, Prey, etc ønsker jeg mangfoldighet meget velkommen. Tro det eller ei, ville jeg funnet det minst like malplassert om disse kun bestod av streite hvite menn, ettersom det ikke ville hengt på greip rent logisk sett.

Som sagt du er hjertelig velkommen til å være uenig med meg, men om du oppkonstruerer meninger er du ikke annet enn en feiging som fortjener 0 respekt.  

 

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Ja er det ikke merkelig hvordan ting man ikke liker er en "politisk kommentar"… 🙄

Nok en kreativ tolkning(løgn) fra din side, det er plenty med ting jeg ikke liker i spill som IKKE er en politisk kommentar. Dårlig historie, kjedelige dialoger, bugs, lastetider, mikrotransaksjoner, repetisjon, sjelløshet, osv. Blir du ikke lei av disse narrestrekene dine?

Sitat

Alle spill som gjør et minste forsøk på å fortelle en historie er politisk. Selv Cookie Clicker.

Det er opp til enhver å tolke spillopplevelsen som politisk, og ikke minst hvilket politisk virkemiddel som brukes. Det betyr ikke at det er betimelig å klikke i vinkel og spre direkte usannheter så fort noen er minimum 0.01% uenig med deg. 

Sitat

Jeg tenker at hva man velger å reagere på er ganske avslørende…

Hva en avslørt løgner som deg tenker er ikke relevant for noe.

Forresten, jeg er fortsatt nyskjerrig på hva slags fanatiske ideer som har får deg til å mene at gamle dagers spill var kun forbeholdt hvite folk. Så her er anledningen til din til å opplyse oss spesifikt hva i følgende eldre spill som gjør de spesielt tilpasset hvite:

Pong, Pac-Man, Space Invaders, Super Mario, Donkey Kong, Bubble Bobble, Prince of Persia, Ghosts and Goblins, Zelda, R-Type, Street Fighter, Tekken, Mortal Kombat, Soul Calibur, Sonic, Final Fantasy, Mega Man, Double Dragon, Resident Evil, Tony Hawks Pro skater, Metroid, Ico, Quake, Halo, WipeOut. For å nevne noen av de kjente.

Så forklar oss nå akkurat hva som er "hvit-tilpasset" med disse spillene, jeg venter i spenning!

 

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Crooked Cracker said:

Forresten, jeg er fortsatt nyskjerrig på hva slags fanatiske ideer som har får deg til å mene at gamle dagers spill var kun forbeholdt hvite folk. Så her er anledningen til din til å opplyse oss spesifikt hva i følgende eldre spill som gjør de spesielt tilpasset hvite:

Pong, Pac-Man, Space Invaders, Super Mario, Donkey Kong, Bubble Bobble, Prince of Persia, Ghosts and Goblins, Zelda, R-Type, Street Fighter, Tekken, Mortal Kombat, Soul Calibur, Sonic, Final Fantasy, Mega Man, Double Dragon, Resident Evil, Tony Hawks Pro skater, Metroid, Ico, Quake, Halo, WipeOut. For å nevne noen av de kjente.

Så forklar oss nå akkurat hva som er "hvit-tilpasset" med disse spillene, jeg venter i spenning!

Det er ingen som har påstått at de "var forbeholdt hvite folk" De var laget av og for fortrinnsvis hvite unge menn. Ikke spesielt tilpasset, selv om nok enkelte var det også. Spesielt etter at markedsavdelingen fikk sette sitt preg på det. Det er helt åpenbart når man ser på spillcoverene fra denne tiden.

Skjønt i en del tilfeller ble de nok tilpasset også. Ruy så ikke spesielt japansk ut og du er tilgitt om du tror Prince of Persia er en engelsk oppdager.

Donkey Kong? Helt klart "hvit-tilpasset"

Quote

The original arcade Donkey Kong game was created when Shigeru Miyamoto was assigned by Nintendo to convert Radar Scope, a game that had been released to test audiences with poor results, into a game that would appeal more to Americans.

Super Mario, Donkey Kong, Prince of Persia, Zelda og sikkert flere av disse er jo klassisk guttefantasi. Redde prinsessen… "Damsel in distress" 🙄

Tony Hawk er unge gutter på skatboard. Fortrinnsvis hvite de og.

Felles for alle disse spillene er at det er lite som andre enn unge menn kan identifisere seg med. Ingen åpenbart fargede hovedkarakterer, ingen sterke kvinner (med unntak av den originale Jill) og hvertfall ingen homofile eller transkjønnede.

Og siden du prøver deg med Resident Evil. Det er et veldig godt eksempel på hvem som var målgruppen for spill som ble laget på den tiden (min utheving):

Quote

Jill Valentine was introduced as one of two playable protagonists, alongside her partner Chris Redfield, in Capcom's 1996 survival horror video game Resident Evil.[3] She was created by director Shinji Mikami and designer Isao Ohishi.[1] To avoid the sexual objectification of women in video games, Mikami refused to eroticize or portray women as submissive in Resident Evil; instead, Valentine was characterized as independent.[4]

(…)

According to digital media scholar Esther MacCallum-Stewart, Mikami's female roles possess unique qualities making them viable choices for players to select over their male counterparts, and said their combat attire helped them avoid criticism of adhering to the male gaze.[11] Mikami explained: "I don't know if I've put more emphasis on women characters, but when I do introduce them, it is never as objects. In [other] games, they will be peripheral characters with ridiculous breast physics. I avoid that sort of obvious eroticism."[4] Despite this, subsequent games in the series not directed by Mikami depicted her wearing revealing costumes.

 

Vi har heldigvis kommet lenger de siste tyve årene.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...