Gå til innhold

Hvis ALLE ble 'saumfart' som Ropstad om skatt, hvem ....


Anbefalte innlegg

Blir litt oppgitt når tråder startes med så tydelige agendaer, eller tolkningsmuligheter som går i en retning. 

Er meningen her at dersom mange aktivt snyter på skatten, så skal Ropstad slippe unna? Hva skulle i så fall være "mange nok"? 10? 1000? 1 mill?

Er oppfatningen til TS at veldig mange nordmenn går aktivt inn for å snike unna skatt? Jeg deler ikke den overhodet. 

Denne saken var ikke en forglemmelse engang, det er aktive handlinger for å senke skattesummen. Og om man er overrasket over at media har et ekstra oppsyn med de folkevalgte, så lever man i en merkelig drømmeverden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pop skrev (46 minutter siden):

Blir litt oppgitt når tråder startes med så tydelige agendaer, eller tolkningsmuligheter som går i en retning. 

Er meningen her at dersom mange aktivt snyter på skatten, så skal Ropstad slippe unna? Hva skulle i så fall være "mange nok"? 10? 1000? 1 mill?

Er oppfatningen til TS at veldig mange nordmenn går aktivt inn for å snike unna skatt? Jeg deler ikke den overhodet. 

Denne saken var ikke en forglemmelse engang, det er aktive handlinger for å senke skattesummen. Og om man er overrasket over at media har et ekstra oppsyn med de folkevalgte, så lever man i en merkelig drømmeverden.

Kristne verdier og holdninger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
-Senior- skrev (På 18.9.2021 den 21.52):

Jeg tror faktisk Ropstad har gjort dette i god tro om at dette var fullt lovlig.
Han har jo hele tiden vært i samtale med statsministerens kontor (SMK)
om dette, og fulgt de rådene han fikk.
Så har det vært noe uklarheter i kommunikasjonen her - mellom SMK og
skattemyndighetene og Kjell Ingolf. 
Jeg er ganske sikker på at dette aldri hadde blitt en sak hvis ikke Aftenposten
FOR LENGE SIDEN hadde bestemt seg for å sende ut denne 'drittpakken' om KrF-lederen 
rett før valget 13.september. Aftenpostens journalist stod rødmende på TV og fortalte 
at dette var heeelt tilfeldig. Ja, mon tro det??!!  

Nei, dette minner mer om heksesjakt og svertekampanje enn om gravejournalistikk!
Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

Det var en som sa: Den som er uten synd, kan kaste den første steinen.
Det er mange som kaster stein nå - så da er de vel uten synd da?

.


 
 

Hvis du mener Ropstad har handlet i god tro, så er vel akkurat denne saumfaringen bra for Ropstad også? Det beste er om han blir anmeldt og at de kjører rettsak, slik at man får alle fakta på bordet, og så får Hr. Ropstad bedyre sin uskyld der. 

Og ja, saumfar gjerne flere politikere, for all del. De styrer en skute som består av en av verdens aller mest tillitsfulle borgere, det burde derfor være en lav terskel for å undersøke hvordan politikere bruker denne tilliten, og det bør slås meget hardt ned på åpenbar juks og misbruk av goder. 

Dersom Ola Nordman jukser på skatten vanker det meget strenge konsekvenser, det samme bør i aller høyeste grad også gjelde politikere. 

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (På 18.9.2021 den 21.52):

Jeg tror faktisk Ropstad har gjort dette i god tro om at dette var fullt lovlig.
Han har jo hele tiden vært i samtale med statsministerens kontor (SMK)
om dette, og fulgt de rådene han fikk.
Så har det vært noe uklarheter i kommunikasjonen her - mellom SMK og
skattemyndighetene og Kjell Ingolf. 
Jeg er ganske sikker på at dette aldri hadde blitt en sak hvis ikke Aftenposten
FOR LENGE SIDEN hadde bestemt seg for å sende ut denne 'drittpakken' om KrF-lederen 
rett før valget 13.september. Aftenpostens journalist stod rødmende på TV og fortalte 
at dette var heeelt tilfeldig. Ja, mon tro det??!!  

Nei, dette minner mer om heksesjakt og svertekampanje enn om gravejournalistikk!
Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

Det var en som sa: Den som er uten synd, kan kaste den første steinen.
Det er mange som kaster stein nå - så da er de vel uten synd da?

.


 
 

Har du satt deg godt inn i saken?

Hvis ikke, helt greit at du tror han handlet i god tro. Vi skal være forsiktig med å forhåndsdømme andre. Så dersom man ikke har lest mer enn et par overskrifter her og der, gir det absolutt mening å tilsvare ham "god tro".

 

Men .. se bare på fakta:

1. Ropstad bor og eide egen bolig i Oslo, søkte om gratis bolig, fikk (korrekt) avslag.

2. Ropstad selger så boligen, og samtidig melder flytting hjem til gutterommet.

3. Ropstad søker på ny om bolig. Nå kan de ikke lenger nekte han det, siden han akkurat solgte, samt liksom bor hos sine foreldre.

4. Med gratis bolig i hende, velger han å kjøpe ny bolig i Oslo (sikker med pengene fra pkt. 2). Denne leier han ut (og tjener masse penger på).

5. Han får seg kone og barn i Oslo, men på tross av dette ser han ikke noen grunn til å melde flytting ut fra gutterommet. 

6. Betalt bolig av arb.giver er en skattemessig fordel. Man skal altså betale skatt av fordelen den utgjør. Akkurat som at jeg må betale litt skatt fordi min arb.giver dekker telefonregningen min. Riktignok forskjellige beløp vi snakker om, da. Uansett; Ropstad undersøker regelverk, og sender i etterkant flere ganger over uriktig dokumentasjon for å prøve å sno seg unna skatt. Han opplyser bl.a. om falske boutgifter hos sine foreldre. 

 

Med dette innabords, vil jeg råde deg til å de på saken på ny. Ropstad er nok ikke så uskyldig som du vil ha det til. 

Han har misbrukt regelverket vedr. fri bolig. Alle politikere vet intensjonen og bakgrunnen for tilbudet. Han utnytter og misbrukte det. Videre er det aktiv skatteunndragelse. Det er straffbart!

Når dette er sagt, så er ikke nødvendigvis Ropstad den eneste. Flere andre har også unndratt seg skatt. Andre har også misbrukt ordningen med fri bolig. Dette må det gjøres noe med! Stortinget skal ikke kaste ut leiligheter i tide og utide. Det skal være et reelt behov! Da kan man ikke eie eller disponere andre adekvate boliger i området!

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det skulle gått meget godt med en slik gjennomgang.

Jeg har som de fleste skatteplanlegging som man vil finne igjen i ligninga, men jeg betaler den skatten jeg skal. 

At politikerne ikke greier å fatte at de skal betale skatt av godtgjørelser som gir økonomiske fordeler med overskudd (altså ikke dekker økonomiske utgifter som medhører jobben) er for meg en gåte. 

Det blir verre når Ropstad ikke engang greier å sette opp betaling til sine foreldre, som han sener kunne fått tilbake i gave. Det hele er talentløst.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 timer siden):

Jeg trodde det var i Lillestrøm?

Beklager, jeg burde kanskje ha skrevet «Stor-Oslo», «Oslogryta» eller lignende? 

For du har vel rett. Boligen han solgte unna mener jeg å huske var i Oslo kommune, mens den han kjøpte var i Lillestrøm? 

Reisetid fra Lillestrøm Stasjon til Stortinget er forøvrig kun 22 minutter! Nå tviler jeg at boligen lå oppå Lillestrøm stasjon, da. Men særlig lang reisevei er det ikke. Mange adresser i Oslo kommune vil bruke betydelig mer enn 22 minutter ned til Stortinget. Spesielt i rush-tid!

Screenshot_20210928_083002.thumb.jpg.433fd2cc2c04183b62f42bb6b3fb50c5.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Du Ropstad er en kristenkoservativ og fordømmende velstående godt voksen mann....

Også presterer du å få tilskudd fordi du som Voksen!! melder BOSTED!! Hjemme hos mamma og pappa og oppussing etc...

Mens du pusser opp hos mor og far og selv bor du gunstig for skattebetalernes penger i en fin leilighet/stortings sentralt i Oslo.

En fattig student som blir sendt til Oslo må slite å ha tre jobber for i det hele tatt få råd til en liten hybel, et stort studielån og dårlige levekår... Hva man får ut av studier er et spørsmål med strøjobber rundt...

Jeg synes ikke synd på rike Ropstad, han tjener tror jeg fortsatt på etterskudd for jobben sin som folkevalgt med eventyrlig etterlønn og pensjon.

Jeg vet ikke om alt dette er korrekt, men det er dette inntrykket jeg har.

Lenke til kommentar
-Senior- skrev (På 18.9.2021 den 21.52):

Jeg tror faktisk Ropstad har gjort dette i god tro om at dette var fullt lovlig.
Han har jo hele tiden vært i samtale med statsministerens kontor (SMK)
om dette, og fulgt de rådene han fikk.
Så har det vært noe uklarheter i kommunikasjonen her - mellom SMK og
skattemyndighetene og Kjell Ingolf. 
Jeg er ganske sikker på at dette aldri hadde blitt en sak hvis ikke Aftenposten
FOR LENGE SIDEN hadde bestemt seg for å sende ut denne 'drittpakken' om KrF-lederen 
rett før valget 13.september. Aftenpostens journalist stod rødmende på TV og fortalte 
at dette var heeelt tilfeldig. Ja, mon tro det??!!  

Nei, dette minner mer om heksesjakt og svertekampanje enn om gravejournalistikk!
Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

Det var en som sa: Den som er uten synd, kan kaste den første steinen.
Det er mange som kaster stein nå - så da er de vel uten synd da?

.


 
 

Ropstad har selv innrømmet at han utnyttet ordningen.

https://www.nrk.no/norge/vart-land_-ropstad-erkjenner-at-han-utnytta-ordningane-1.15844199

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...