Gå til innhold

Hvis ALLE ble 'saumfart' som Ropstad om skatt, hvem ....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De aller fleste betaler skatten sin slik de skal.

Ropstad er partileder for et parti som anser seg som moralens voktere, og sitter på stortinget. Da har han et særskilt ansvar for å følge gjøre ting riktig. Når han ikke gjør det, får han ta de naturlige konsekvensene av det. Han vet godt hva han har gjort. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Integritet er det viktigste man har. Uten det er alt tapt. Ingen vil ha tillit, selv ikke de nærmeste. Snakk om å hive alt på sankthansbålet for noen fattige tusenlapper.  Det finnes mennesker som er villige til å gjøre seg til skurk for ei krone, så mennesker kommer i alle kaliber. Hadde han i det minste lagt seg flat i det øyeblikk ballongen sprakk, hadde han hatt et snev av sjanse til å komme på land noenlunde tørrskodd. Det er ikke troverdig at han senere sier at han vil betale det han skylder når han i starten sa at han ikke følte behov for å gjøre opp for seg. Det er tomme ord uten mening og skyldfølelse. Han er trist for å ha blitt fersket med begge hendene i kakeboksen, verken mer eller mindre.

Jeg greier kun å trekke to konklusjoner. Enten er Ropstad sørgelig dum eller så er han blottet for moral og ansvarsfølelse. Han fremstår ikke som spesielt gløgg med stadige selvmotsigelser korrekt påpekt av journalister, som han komisk nok benektet med halve Norge som publikum. Toppen av flause.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trådstarter har en holdning eller ide om at folk flest gjør det de kan for å aktivt lyve, og/eller feilrapportere for å få skattefordel.

Beklager, selv om "du og ditt miljø" bedriver slik så er det overhode ikke normalen.

Takk og pris for at folk flest har verdighet, integritet og ryggrad til å se verdien av å ikke juge og trikse for å komme seg fram.

Saken det vises til her handler ikke om en liten feil eller misforståelse. Trådstarter har enten ikke satt seg inn i saken, ønsker kun å ha det gøy med å provosere litt eller er aktiv velferdssnylter selv??? 

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (6 timer siden):

Det handler vel ikke om å være plettfri her, Ropstad har med viten og vilje gått langt for å svindle den norske stat og skattebetalere.

Jeg tror faktisk Ropstad har gjort dette i god tro om at dette var fullt lovlig.
Han har jo hele tiden vært i samtale med statsministerens kontor (SMK)
om dette, og fulgt de rådene han fikk.
Så har det vært noe uklarheter i kommunikasjonen her - mellom SMK og
skattemyndighetene og Kjell Ingolf. 
Jeg er ganske sikker på at dette aldri hadde blitt en sak hvis ikke Aftenposten
FOR LENGE SIDEN hadde bestemt seg for å sende ut denne 'drittpakken' om KrF-lederen 
rett før valget 13.september. Aftenpostens journalist stod rødmende på TV og fortalte 
at dette var heeelt tilfeldig. Ja, mon tro det??!!  

Nei, dette minner mer om heksesjakt og svertekampanje enn om gravejournalistikk!
Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

Det var en som sa: Den som er uten synd, kan kaste den første steinen.
Det er mange som kaster stein nå - så da er de vel uten synd da?

.


 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri drevet med skatteunndragelse, og kjenner heller ingen i min omgangskrets som har gjort det.

Forventer selvfølgelig det samme av de folkevalgte, uansett parti og livssyn.

Timingen til Aftenposten er kanskje ikke tilfeldig, men det endrer jo ingen ting.

Å unnskylde dette med at andre også snyter på skatten, vitner om dårlig moral. Typisk kristne 😛

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
-Senior- skrev (27 minutter siden):

Jeg tror faktisk Ropstad har gjort dette i god tro om at dette var fullt lovlig.
Han har jo hele tiden vært i samtale med statsministerens kontor (SMK)
om dette, og fulgt de rådene han fikk.
Så har det vært noe uklarheter i kommunikasjonen her - mellom SMK og
skattemyndighetene og Kjell Ingolf. 
Jeg er ganske sikker på at dette aldri hadde blitt en sak hvis ikke Aftenposten
FOR LENGE SIDEN hadde bestemt seg for å sende ut denne 'drittpakken' om KrF-lederen 
rett før valget 13.september. Aftenpostens journalist stod rødmende på TV og fortalte 
at dette var heeelt tilfeldig. Ja, mon tro det??!!  

Nei, dette minner mer om heksesjakt og svertekampanje enn om gravejournalistikk!
Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

Det var en som sa: Den som er uten synd, kan kaste den første steinen.
Det er mange som kaster stein nå - så da er de vel uten synd da?

.


 
 

Det var også en som sa: All animals are equal, but some are more equal than others. Å være folkevalgt er et tillitsverv. I et demokrati gir faktisk folket vekk mye av sin personlige frihet til en gruppe mennesker slik at de kan forvalte denne for oss alle. Da skulle det bare mangle hvis ikke disse menneskene faktisk ble holdt til en høy standard, spesielt ikke en lavere standard enn alle andre som bare kunne vri seg unna med et "Jeg er lei meg". Det som skjer nå er at Ropstad må svare for egne handlinger, på lik linje med alle andre som blir tatt for å fuske på skatten. Det skulle bare mangle.

Og i påstanden din om at dette er en planlagt drittpakke fra Aftenposten sin side, glemmer du to ting: Ropstad er faktisk blitt valgt inn for en ny fireårsperiode. Han er altså sikret en særs anstendig lønn her, noe som nok er takket være at mye av avsløringene kom etter valget. I tillegg har jo Aftenposten gått gjennom pendlerboligene til samtlige stortingspolitikere og bemerket der man fant uregelmessigheter på tvers av partier. Men enn så lenge fremstår altså Ropstad til å være den av de med de største svinene på skogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Senior- skrev (11 timer siden):

 

....hadde da blitt stående? HVEM kunne da, gjennom en årrekke,
vist frem PLETTFRIE skattemeldinger??

Ikke mange, vil jeg tro.

Men det er heller ikke mange av oss som har tillitsverv på hans nivå, millionlønning og goder langt oppi rassen, bachelor i juss og økonomi og en ordførerpappa som er med på svindelen... 

Jeg lot være å skatte for 250 eurobonuspoeng en gang jeg tok en jobb reise uten å ha fått med meg at man ikke fikk registrere dem med privat eurobonuskonto lengre. Men jeg er veldig lei meg, altså. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Gjøre som Arbeiderpartiet å innynde seg med fengselsfugler som Røkke for å oppsøke frynser.

Nå skal jo sannsynligvis det samarbeides hardt med Aker om det grønne skiftet. Snakke seg om å tildele industrien milliarder.

https://www.nrk.no/norge/rokke-gir-klimarad-til-ap-1.15654439

Men i miljøets ånd da går alt greit.

Ikke bra å legge seg ut med skatteetaten Ropstad. Det burde vel man visst?

Pleier å gi dårlig odds, da skatteetaten alltid har rett.

https://www.nrk.no/norge/store-overtar-pa-et-heldig-tidspunkt-mener-okonomer-1.15655371

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, -Senior- said:

Nei, dette minner mer om heksesjakt og svertekampanje enn om gravejournalistikk!
Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

En heksejakt impliserer at det er en overdrivelse eller uproposjonell reaksjon - noe som i dette tilfellet er helt objektivt feil.

Uten feil overhodet, eller uten feil i hundretusenkronersklassen - det er en forskjell her.  Dette er ikke øreavrunding.

Det er faktisk ikke så vanskelig å fylle ut korrekte skattemeldinger - du har all dokumentasjon og regler tilgjengelig og er pliktig å sette deg inn i dem. Dette koster et par små timer hvert år.  Det er skattetaten sine regler som gjelder, ikke din arbeidsgiver - dette gjelder alle.

Endret av process
  • Liker 3
Lenke til kommentar
-Senior- skrev (12 timer siden):

Som sagt: Hvor mange hadde blitt stående UTEN FEIL i skatteligningen sin, gjennom mange år, 
hvis de hadde blitt saumfart like omhyggelig som Kjell Inge Ropstad nå er blitt?
Ikke mange. Om i hele tatt noen.

Det var en som sa: Den som er uten synd, kan kaste den første steinen.
Det er mange som kaster stein nå - så da er de vel uten synd da?

Ja, det flotte med vårt samfunn er at vi faktisk scorer høyest i verden på verdier som ærlighet hos befolkningen. Svært mange er uten synd og kan kaste denne steinen.

Livet går videre for Ropstad også. Visse valg man aktivt og bevisst tar, kan ikke bare tilgis i bibelsk forstand og så er man ferdig med det, så alt kan fortsette som før.

At noen politikere er gitt for stor tillit om det med pendlerbolig er fullt mulig.

Ropstad har gjort det han kan i 10 år for å komme best ut med pendlerbolig. Det kan sikkert være mange årsaker til hans handlinger, men hevder du å ha utgifter og regninger som aldri har vært der, uten å rette opp i det før det kommer fram i media. Da er det for sent.

Tilgivelse er nok viktig for trådstarter og KrF. Tilgivelse er ikke det samme som å ikke få konsekvens eller endring i livet.

Forøvrig må jeg si desverre til trådstarter sitt gjentatte budskap om at de fleste av oss er syndere med å lure og trikse på skatt og offentlige ytelser. Desverre med at slik er det ikke.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...