Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en nettbutikk belaste et kredittkort før varen er sendt (ikke reservasjon)


Kfinn

Anbefalte innlegg

Tilnærmet alle nettbutikker belaster betalingskort (ikke reservasjon) selv om ordren står i rest. Er det egentlig lovlig å ta betalt for noe man ikke har levert enda?

Jeg har ikke funnet noen andre tråder om temaet, men det irriterer meg grenseløst for alle nettbutikker jeg kontakter sier at de ikke belaster, men bare reserverer. Når jeg viser belastningen så får jeg som regel "det var rart og dette skal vi undersøke". Det blir selvfølgelig dørgende stille etter dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovens hovedregel er at kjøperen kan nekte å betale før tingen er sendt, jf. forbrukerkjøpsloven § 38 annet ledd, men det er lov å avtale forskuddsbetaling. Det er altså lovlig, forutsatt at det er tatt inn i selgers kjøpsvilkår. 

(Merk dog bestemmelsen i tredje ledd som bestemmer at en avtale om betaling på en gitt dag i fremtiden ikke er bindende for forbrukeren hvis selgeren ikke kan oppfylle sin side.)

Lenke til kommentar

Kunden skal normalt ikke belastes før rett før varen sendes. Det er ingen seriøse aktører som belaster kunden i forveien og så lar det gå uker og måneder. Både Komplett og Proshop må kunne regnes å være seriøse og de belaster kunden når eller etter ordren er plukket.
I butikker som belaster ved bestillingspunktet kan man vurdere å benytte faktura eller avstå fra å bruke den butikken. Man finner raskt ut hvor man ønsker å handle igjen og den listen over butikker blir stadig kortere.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 18.9.2021 den 5.57):

Kunden skal normalt ikke belastes før rett før varen sendes. Det er ingen seriøse aktører som belaster kunden i forveien og så lar det gå uker og måneder. Både Komplett og Proshop må kunne regnes å være seriøse og de belaster kunden når eller etter ordren er plukket.
I butikker som belaster ved bestillingspunktet kan man vurdere å benytte faktura eller avstå fra å bruke den butikken. Man finner raskt ut hvor man ønsker å handle igjen og den listen over butikker blir stadig kortere.

Elkjøp opplever jeg som er seriøs aktør, men de trekke med en gang ved forhåndsbestilling. Velger derfor å styre så mange forhåndsbestillinger til Kolplett spesielt på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Gamer98 skrev (På 18.9.2021 den 2.44):

Spiller det noen rolle om de trekker eller reserverer beløpet før varen er sendt fra lager? Eksempler der det hadde gjort noen forskjell?

I disse tider med mangel på skjermkort så kjenner jeg de som bestilte på Elkjøp i november 2020, med lovnad om levering i januar 2021, men venter fortsatt på vare i september 2021.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...