Jump to content
Redaksjonen.

Offisielt: Med denne elbilen kan du kjøre Kristiansand–Trondheim uten å lade

Recommended Posts

tommyb skrev (4 minutter siden):

^^

Jeg synes bare at TU og Tek m.fl. kan gjøre det litt tydeligere å skille mellom når de skriver om helt vanlige elektriske biler fra etablerte firma som sannsynligvis kommer når de blir lovet pluss/minus ett år, og når de skriver om noe som er avhengige av at et firma bryter gjennom teknolgiske og finansielle barrierer for å kunne levere, med usannsynlige deadlines og allerede brutte deadlines i bagasjen.

Det kan vi skåle for isåfall ja.  

Sitat

Det gjelder like mye om de skriver om Tesla eller Toyota, også, der man ofte har et godt grunnlag for å si om Musk overdriver eller Toyota ikke har klart en konkurrerende plattform rett etter de skifter mening.


Skal man snakke om Toyota og Tesla, så kan man jo inkludere alt og ikke kun det som havner ut på veiene. Det gjør man jo gjerne rundt Tesla fordi lovnadene fyker i alle retninger, mens man glemmer at Toyota gjør mye av det i det stille. Det er for eksempel få som vet at Toyota allerede på 2000 tallet analyserte batteriets betydning mot fremtiden, og kjøpte seg inn i lithium gruver. 

Toyota har ikke skiftet mening btw, og jeg ser ofte at deres uttalelser blir rivd ut av dens kontekst. ;) Men dette blir nok ei avsporing. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Og så skal man ikke glemme det største problemet til Tesla. Å etablere et fungerende verdensomspennende distribusjon og servicenettverk, som kan være mye vanskeligere enn å bygge en bil.

Med noen få biler på veiene går det nok bra, men så skal bitene falle på plass. Og, det blir ikke lettere for nye aktører enn det ble for Tesla, heller motsatt.

Om da de ikke velger partnermetoden.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vil påpeke, siden jeg ikke troller men derimot orker, at de nyeste artiklene sier at Lucid er mye nærmere leveranse enn inntrykket jeg har hatt. 

Dagbladet i dag: https://www.elbil24.no/nyheter/bekrefter-ny-rekkevidderekord/74055437

Quote

Men i forbindelse med at selskapet ble børsnotert tidligere denne uka, bekreftet Lucid Motors nå at de første bilene skal rulles ut til amerikanske kunder i løpet av høsten.

(...) selskapet sier de tar sikte på å levere de første eksemplarene i Norge i løpet av første halvår 2022

 

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (På 18/09/2021 den 13.51):

Prøv å Google «Lucid Air energi effektiv». Da kommer det opp mye interessant du kan lese..som f.eks E24 som skriver at denne bilen finnes det ikke maken til i verden. 10 sept 2020 skriver også Teknisk Ukebald om bilen. Den er 17% mer energi effektiv enn Tesla. Nesten hele bilen er bygget av Lucid selv,bare batteriet er kjøpt inn og modifisert. 

Det ville gjort mye bedre inntrykk om du kunne gitt oss disse linkene selv i stedet for å si 'google det'.

Nå har jeg binget det uten å finne dekning for dine påstander. En artikkel fra i fjor med selvskryt om '17% mer effektiv', dessuten en haug av helt ferske artikler hvor det skrytes av EPA-rekkevidde på 520 miles men hvor energibruk eller batteristørrelse ikke skjenkes en bokstav. Er det ikke litt påfallende at den 'overlegne effektiviteten' ikke nevnes i de ferskeste artiklene synes du?

  • Like 1

Share this post


Link to post
tommyb skrev (4 timer siden):

Se der ja, 130kWh gir altså 520 miles. Da kan vi regne ut forbruk selv. 156Wh/km. :) 

Tesla Model S 2021 refresh fikk 405 miles med en 100kWh batteripakke, tilsvarende 154Wh/km. Rimelig tett på hverandre der altså. Trenger mer data om hva som egentlig er nettokapasitet på batteriene, ladetap osv for å si noe definitivt om hvilken bil som er mest effektiv.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (23 minutter siden):

Se der ja, 130kWh gir altså 520 miles. Da kan vi regne ut forbruk selv. 156Wh/km. :) 

Tesla Model S 2021 refresh fikk 405 miles med en 100kWh batteripakke, tilsvarende 154Wh/km. Rimelig tett på hverandre der altså. Trenger mer data om hva som egentlig er nettokapasitet på batteriene, ladetap osv for å si noe definitivt om hvilken bil som er mest effektiv.

Med andre ord: det er vanskelig å forbedre energiforbruket spesielt mye i dagens elbil marked. Så lenger rekkevidde vil kun være via større batteripakker/nye batteriteknologier/batteripakkemetoder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 9/18/2021 at 8:13 AM, The Very End said:

Definitivt godt smørt på ja. Men selv i dag er det en haug av gubber som mener at alt under 1000km ikke duger, for så å trekke frem et helt sinnsykt edge case. Tenker at har man ca 500km med normal bruk i vintertemperatur burde det holde for de fleste. Begynner nå å bli veldig bra ladenettverk.

Mange glemmer at med en tung henger, snøføre og vind så må også en dieselbil fylle vesentlig oftere. Mange har en tendens til å se dieselbilen i rosa tint på en 15 graders vindstille dag og -3 grader slette hele veien. Med laptopveska som eneste bagasje.

EDIT:
Vi har i mange år hatt og har fortsatt VAG dieselbil  i husstanden og det skal ikke mye til før de dobler forbruket kontra "sparekjøringa" man normalt sett gjør. Har vi i tillegg 1500kg  på kroken blir det godt over dobling i forbruk på sommerføre.

Så nja, dieselbil er ikke beskyttet når det kommer til forbruk. Fysikkens lover gjelder like mye der.

Edited by Theo343
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
OC-Freak skrev (13 minutter siden):

Med andre ord: det er vanskelig å forbedre energiforbruket spesielt mye i dagens elbil marked. Så lenger rekkevidde vil kun være via større batteripakker/nye batteriteknologier/batteripakkemetoder.

Jeg mistenker at du har rett. Tapet er allerede svært lavt. Lavere tap vil selvfølgelig være en fordel om effektbehovet er svært stort, som på bane og den slags. For rekkevidden derimot er drivlinjen omtrent så bra som den kan få blitt. 

Når det er sagt vil vil høyere energitetthet i batteriet kunne gi større batteri uten å øke vekt størrelse.

  • Like 1

Share this post


Link to post
OC-Freak skrev (11 timer siden):

Med andre ord: det er vanskelig å forbedre energiforbruket spesielt mye i dagens elbil marked. Så lenger rekkevidde vil kun være via større batteripakker/nye batteriteknologier/batteripakkemetoder.

Tja, jeg tror nå det fortsatt er en hel del prosenter å hente ut på både aerodynamikk og rullemotstand.

Senere vil nok også selvkjøring kunne legge opp kjøringen mer energieffektivt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Bengt Who skrev (På 18.9.2021 den 8.53):

De som absolutt må kjøre 200 mil trenger mange pauser. Ellers er de en enorm risiko i trafikken. Akkurat i byer er det få som har tilgang på egen parkering med lading, der kan lengre rekkevidde ha noe for seg i det daglige. De som bor utenfor har i langt høyere grad mulighet for egen ladeplass. Og det er bare frp sin stortingsgruppe som hele tiden kjører 200 mil, i det minste på reiseregningene.

I forhold til hun AP dama som sendte reiseregninger uten å ha reist?

Ikke noe vits å dra inn politikk i slikt, da "alle" de har svin på skogen (og nei, stemmer ikke FRP).

 

Ellers så har du rett. De utenfor de store byene ha som regel enkel tilgang til lading hjemme. Og om vinteren så er det heller ikke så stort press på ladestasjonene, spesielt ikke på vanlige ukedager. Og det er god tilgjengelighet på dem, selv om de burte bli flinkere til å få igang de som har problemer.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...