Jump to content
Redaksjonen.

Offisielt: Med denne elbilen kan du kjøre Kristiansand–Trondheim uten å lade

Recommended Posts

Det er vel MB EQS som har den lengste rekkevidden i markedet i dag, ikke en Tesla som skal komme. Kan ikke forstå at alt skal måles mot Tesla. MB EQS har med sine 780km WLTP den lengste rekkevidden pr i dag så langt jeg kan forstå.

Edited by VW6IJBLU
  • Like 5

Share this post


Link to post

Kan ikke vente på kommentarene som sier at bilen suger fordi det ikke er en stasjonsvogn som kan trekke 14 tonns henger i 55 kuldegrader over en distanse på 1500 nautiske mil...

 

Derimot; kult å se hvor fort utviklingen har gått de siste årene. Avsnitt en var noe som ofte ble gjentatt her inne for ikke mange åra siden, og som en del folk fortsatt hardnakket hevder i andre fora / medium.

Edited by The Very End
  • Like 6

Share this post


Link to post
The Very End skrev (8 timer siden):

Kan ikke vente på kommentarene som sier at bilen suger fordi det ikke er en stasjonsvogn som kan trekke 14 tonns henger i 55 kuldegrader over en distanse på 1500 nautiske mil...

Du overdriver naturligvis, da de aller fleste greier seg med godt under 800 km rekkevidde uten for mye frustrasjon i hverdagen.

Men for de sjeldne tilfellene du nevner der man skal kjøre lengre distanser med kuldegrader, takboks, henger, god plass og helst hurtiglade mellom 20 og 80%, så vil jeg nok heller velge diesel. Det blir fort frustrerende å måtte stoppe for å lade ofte når man kan tenke seg å kjøre lengre distanser i ett. Spesielt om man driver kommersielt der tid er penger. Dieselmotoren sender mesteparten av energien ut i spillvarme, noe som gjør at den taper mindre rekkevidde på eksterne elementer som utetemperatur og luftmotstand.

Men for de aller fleste vil elbiler med over 500 km være mer enn nok i hverdagen.

Share this post


Link to post
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Du overdriver naturligvis, da de aller fleste greier seg med godt under 800 km rekkevidde uten for mye frustrasjon i hverdagen.

Men for de sjeldne tilfellene du nevner der man skal kjøre lengre distanser med kuldegrader, takboks, henger, god plass og helst hurtiglade mellom 20 og 80%, så vil jeg nok heller velge diesel. Det blir fort frustrerende å måtte stoppe for å lade ofte når man kan tenke seg å kjøre lengre distanser i ett. Spesielt om man driver kommersielt der tid er penger. Dieselmotoren sender mesteparten av energien ut i spillvarme, noe som gjør at den taper mindre rekkevidde på eksterne elementer som utetemperatur og luftmotstand.

Men for de aller fleste vil elbiler med over 500 km være mer enn nok i hverdagen.

Definitivt godt smørt på ja. Men selv i dag er det en haug av gubber som mener at alt under 1000km ikke duger, for så å trekke frem et helt sinnsykt edge case. Tenker at har man ca 500km med normal bruk i vintertemperatur burde det holde for de fleste. Begynner nå å bli veldig bra ladenettverk.

Edited by The Very End
  • Like 4

Share this post


Link to post

Jeg synes ikke det er en dårlig argumentasjon hvis man først er vant med å komme 200+ mil på en tank diesel. Rekkevidde er viktig for folk som beveger seg utenfor en gitt by. Hvis man kun beveger seg ut av byen en gang hvert femte år, er det kanskje ikke så nøye, men for de fleste andre er det en faktor.

Edited by BadCat

Share this post


Link to post
The Very End skrev (10 timer siden):

Kan ikke vente på kommentarene som sier at bilen suger fordi det ikke er en stasjonsvogn som kan trekke 14 tonns henger i 55 kuldegrader over en distanse på 1500 nautiske mil...

Disse som alltid skal kjøre så ekstremt langt i kulda er nok de som absolutt burde tatt noen gode pauser underveis. Og det er mange som oppdager hvor mye bedre en elbil er i kulda enn en dieselbil er. De som må pendle 500km daglig bor på feil plass og har andre problemer enn bilen. Folk klarer ikke å se at fossilbilenes metode har mange dårlige sider. Å få elbiler til å oppføre seg på samme måte blir å kombinere ulempene fra begge.

  • Like 5

Share this post


Link to post
BadCat skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke det er en dårlig argumentasjon hvis man først er vant med å komme 200+ mil på en tank diesel. Rekkevidde er viktig for folk som beveger seg utenfor en gitt by. Hvis man kun beveger seg ut av byen en gang hvert femte år, er det kanskje ikke så nøye, men for de fleste andre er det en faktor.

De som absolutt må kjøre 200 mil trenger mange pauser. Ellers er de en enorm risiko i trafikken. Akkurat i byer er det få som har tilgang på egen parkering med lading, der kan lengre rekkevidde ha noe for seg i det daglige. De som bor utenfor har i langt høyere grad mulighet for egen ladeplass. Og det er bare frp sin stortingsgruppe som hele tiden kjører 200 mil, i det minste på reiseregningene.

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Mutant_100 said:

Så mye batteri som denne må ha er det vel neppe mer miljøvennlig i levetidsperspektiv enn en diesel. Dette behøver vi ikke. Skattelegg bilen.

Med så mye batteri blir det færre ladesykluser, noe som betyr mindre degradering av batteri. Dette betyr igjen at batteriet kan ha lang levetid å brukes til andre formål når bil er vraket. Når omsider batteriet er så ødelagt at det ikke brukes til noe, kan mesteparten av mineralene brukes om igjen til nye batteier eller andre formål. Sammenliknet med biler med forbrenningsmotor er dette en helt ufattelig mye bedre løsning enn å ikke bare sløse bort det som går i å bygge motoren, men også det du brenner opp i den.

Edited by The Very End
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Mutant_100 skrev (1 time siden):

Så mye batteri som denne må ha er det vel neppe mer miljøvennlig i levetidsperspektiv enn en diesel. Dette behøver vi ikke. Skattelegg bilen.

Hele visjonen med denne bilen er effektivitet i alle ledd,derfor går den langt. Det er verdens mest energi-effektive elbil,den overgår Tesla med god margin. Stort sett alt er utviklet av Lucid,det er high tech på sitt aller ypperste. Det blir nok en bil som alle bilprodusenter bør frykte. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det spørs vel litt hvordan man definerer/måler energieffektivitet. Ser på nettsiden over at de estimerer 1.67 kwh/mil. Det finnes en god del elbiler som bruker mindre enn dette, men muligens ikke i forhold til vekt...

Share this post


Link to post

Lucid starter altså på 650 km epa-rekkevidde, til 77k usd før insentiver. Virker velutstyrt fra start også.

Sedanførerne kan glede seg. Så får vi bare håpe at den kommer relativt snart - husker ikke når jeg begynte å vente på lucid air.

  • Like 2

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (36 minutter siden):

Det er verdens mest energi-effektive elbil,den overgår Tesla med god margin.

Stemmer dette eller har du bare et inderlig ønske om at det er tilfelle?

Den vil slå Tesla Model S på rekkevidde når den kommer, om ikke Tesla har oppdatert Model S før den tid men jeg har ikke sett noe som sier at den er mer effektiv(med god margin?). Har du en kilde å dele med oss kanskje?

ACYBN18O skrev (39 minutter siden):

Det blir nok en bil som alle bilprodusenter bør frykte.

Vel.. Ikke noe tvil om at det er en kapabel bil men det gjenstår å se i hvilke volumer de klarer å produsere denne. Og selv da er det først og fremst bilprodusenter uten eget elbilprogram som har noe å frykte(Toyota anyone?)

Elbiler spiser markedsandeler fra biler med forbrenningsmotor. Elbilrodusenter som ikke produserer biler med forbrenningsmotor spiser markedsandeler fra alle andre mens elbilprodusenter som også produserer biler med forbrenningsmotor spiser i en viss grad markedsandeler fra seg selv. VW er et eksempel fra siste gruppen, uten at det er noe galt i å 'spise seg selv'. Steve Jobs sa noe sånt som at 'om noen skal kannibalisere Apple så skal det være Apple selv'. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
bharald skrev (41 minutter siden):

Lucid starter altså på 650 km epa-rekkevidde, til 77k usd før insentiver. Virker velutstyrt fra start også.

Sedanførerne kan glede seg. Så får vi bare håpe at den kommer relativt snart - husker ikke når jeg begynte å vente på lucid air.

Spørsmålet er vel også hvor mye veier bilen. Hvor store dekk har den , blir jo mere forurensning av breie dekk ,store bremseskiver , og mere slitasje på asfalt med tunge biler ,, veier jo nesten ett tonn mere en vanlige biler mange av de store elbilene ,, det er jo ikke det støvet du vil puste inn ,  Men det er med forurensing som ved støy ,, snart er det så stille. At man snart klager på fluene som tramper på bordet 

Edited by Kai

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...