Gå til innhold

Offisielt: Med denne elbilen kan du kjøre Kristiansand–Trondheim uten å lade


Anbefalte innlegg

ACYBN18O skrev (21 timer siden):

Hele visjonen med denne bilen er effektivitet i alle ledd,derfor går den langt. Det er verdens mest energi-effektive elbil,den overgår Tesla med god margin. Stort sett alt er utviklet av Lucid,det er high tech på sitt aller ypperste. Det blir nok en bil som alle bilprodusenter bør frykte. 

Aptera skulle også lage verdens mest energi-effektive elbil, men mange år senere har de enda ikke fått ut et produkt på veiene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VW6IJBLU skrev (På 17.9.2021 den 22.17):

Det er vel MB EQS som har den lengste rekkevidden i markedet i dag, ikke en Tesla som skal komme. Kan ikke forstå at alt skal måles mot Tesla. MB EQS har med sine 780km WLTP den lengste rekkevidden pr i dag så langt jeg kan forstå.

Selvsagt måles ting mot markedsleder. Hva ellers skal ting måles mot?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (På 18.9.2021 den 10.34):

Hele visjonen med denne bilen er effektivitet i alle ledd,derfor går den langt. Det er verdens mest energi-effektive elbil,den overgår Tesla med god margin. Stort sett alt er utviklet av Lucid,det er high tech på sitt aller ypperste. Det blir nok en bil som alle bilprodusenter bør frykte. 

Ja, tradisjonelle luksusprodusenter bør nok frykte Lucid - hvis Lucid klarer å få i gang masseproduksjon da. Det er ikke gitt et de klarer.

Men Lucid kommer ikke til å klare å masseprodusere biler for massemarkedet på mange år, og selskaper som VW er allerede godt i gang der.

Det Lucid kan gjøre nå er å bruke dyre og lette materialer, noe som hjelper på effektiviteten. Det kan de ikke nødvendigvis gjøre hvis de skal produsere biler i lavere markedssegmenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kai skrev (På 18.9.2021 den 11.41):

Spørsmålet er vel også hvor mye veier bilen. Hvor store dekk har den , blir jo mere forurensning av breie dekk ,store bremseskiver , og mere slitasje på asfalt med tunge biler ,, veier jo nesten ett tonn mere en vanlige biler mange av de store elbilene ,, det er jo ikke det støvet du vil puste inn ,  Men det er med forurensing som ved støy ,, snart er det så stille. At man snart klager på fluene som tramper på bordet 

Sukk. Har du fulgt med i det hele tatt? Innlegget ditt er en parade av gamle løgner.

Tyngre personbiler gir ingen relevant slitasje på asfalt. For å få relevant større slitasje må man over på piggdekk eller tungtransport.

Elbiler bruker gjerne regenerering fremfor bremser, så det blir mindre støv/slitasje på bremser.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/19/2021 at 1:22 AM, oophus said:

Jeg snakker om artikkelen, og det faktum at bildene av bilen er typiske previews av den. Det å "lansere" bilen handler altså om å vise bilen i sin helhet. Det blir spesielt tydelig når forhåndssalg av bilen skulle åpnes i 2018, syns du ikke? Skal forhåndssalg åpne i 2018,så blir det umulig å tolke det dit at den skulle produseres i 2016. 

Du ser på artikkelen ute av kontekst. Selskapet har skiftet mållinje hele veien.

Quote

There's no shortage of putative rivals to electric-car maker Tesla Motors, from German luxury makers to other California startups.

Thus far, of course, none have actually put a car on sale—unlike Tesla, which has sold somewhere north of 125,000 cars since 2008.

One of the least-known is Chinese-backed Atieva, located in Silicon Valley since its 2007 founding

Initially, Atieva intended to develop and sell complete electric-drive systems to automakers, both in China and elsewhere.

That business didn't necessarily pan out as planned. Now, the company is planning to launch its own electric car.
(...)

Atieva claims the Atvus will be ready to go on sale in the U.S. by 2018 and should eventually reach an annual production output of 130,000 units.

https://www.greencarreports.com/news/1106675_atieva-atvus-electric-car-image-emerges-is-it-tesla-competition

 

Quote

Atieva's roster of talent includes chief technology officer Peter Rawlinson, who previously led the engineering team for the Tesla Model S. Meanwhile, Derek Jenkins is the startup's Vice President of Design, a role he took after leaving Mazda last year.

Atieva's leadership, however, has been rocky. The company was founded in 2007 by Bernard Tse (a former Tesla VP) and Sam Weng, a former Oracle executive. Tse left the company in 2015 after a disagreement with an investor regarding the company's direction.

(...) While speaking with The Guardian, former Atieva VP Martin Eberhard (a Tesla co-founder) said he "left Atieva because that's not my kind of company. It's being run like an old-school Hong Kong company which is not my take."

 

Quote

Atieva claims the Atvus will be ready to go on sale in the U.S. by 2018 and should eventually reach an annual production output of 130,000 units.

https://www.motortrend.com/news/atieva-atvus-ev-arrive-2018-take-tesla/

Quote

Unlike Tesla, Lucid hasn't built any cars, although it is fairly close to launching its electric luxury sedan, CNET suggested after a recent tour of the company's facilities.

That car is thought to be called the Atvus, although Lucid will not confirm this.

https://www.greencarreports.com/news/1106888_atieva-now-lucid-motors-plans-300-mile-900-hp-electric-car

Quote

The Lucid Air is an all-electric 4-door sedan, designed by the American automotive company Lucid Motors. Originally teased as the "Atieva Atvus" it was unveiled as the "Lucid Air" in December 2016 and originally planned to be available about two years later.

https://evcompare.io/cars/lucid/lucid_air/

Quote

The luxurious, long-range Lucid Air electric sedan is due to go into production by the end of 2020.

(...)

The electric sedan, designed by company VP and Mazda alum Derek Jenkins, with development and engineering overseen by CEO and former Tesla Model S chief engineer Peter Rawlinson, was originally supposed to make its debut in production form at the New York Auto Show in April. 

The Air will be made at the company’s Casa Grande, Arizona, assembly plant, currently under construction and due to be completed in what it calls Phase One later this year—with construction starting late this year and first deliveries in early 2021.

https://www.greencarreports.com/news/1128523_lucid-air-electric-sedan-debut-september-9-deliveries-early-2021

Quote

Lucid Motors has delayed production of its Air electric luxury sedan by a few months, to the second half of this year.

The company originally planned to begin deliveries this spring, but is now pushing the timeline back due to coronavirus-related delays, CEO Peter Rawlinson said in a statement.

 

"We now know that we won't be able to start delivering Lucid Air this spring at the level of quality we insist on providing," Rawlinson said. "We continue to make final refinements, and, largely due to COVID-imposed delays, are now tracking toward a start of production as early as we can in the second half of 2021."

https://www.greencarreports.com/news/1131424_lucid-delays-production-start-of-air-electric-sedan-to-q2-2021

Edit:

det skal sies at med så velvillig omtale som Atieva/Lucid har fått, så er det jo etterspørsel hvis de får til å produsere. 180 000 eksemplarer i 2018 leverte de definitivt ikke. Og det er kanskje like greit, siden designet på det tidspunktet var, vel. Ikke helt standard amerikansk superbil ennå.

Endret av tommyb
https://www.greencarreports.com/news/1131424_lucid-delays-production-start-of-air-electric-sedan-to-q2-2021
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (22 timer siden):

Selvsagt måles ting mot markedsleder. Hva ellers skal ting måles mot?

Det jeg skrev er at EQS har lengst rekkevidde pr. i dag. Hvis man hevder at denne får lengst rekkevidde er det håpløst å sammenligne med en bil på tegnebrettet. Markedsleder har da ingenting med dette å gjøre. 
Hvis det er så viktig å sammenligne Teslabiler med andre så kan vi gå på byggekvalitet og tekniske løsninger i karosseri. Da hadde vel menigheten våknet for alvor. Der stiller Tesla i særstilling dårligst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Du ser på artikkelen ute av kontekst. Selskapet har skiftet mållinje hele veien.

Ikke ulikt start-up selskaper, og nei. Jeg leser artikkelen slik den er skrevet. 

Så lenge såpass mye penger er brukt på å ferdigstille en fabrikk, så vil biler selvfølgelig produseres. Ordet "vaporware" kan altså ikke brukes, men en kan jo diskutere om de vil klare seg eller gå konk etter en stund. 


For mange folk er ansatt, og for mye er vist frem for at dette kan være "vaporware". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Firmaet skulle ha 180 000 på markedet i 2018. Enn så lenge har de bare solgt løfter om å være flinkere enn alle andre. IPO uten å levere et eksemplar. Lucid Dreams og Hot Air.

De har fortsatt igjen noe å bevise, for å si det sånn. Hvis også dette eventyret ender med tiltale blir stengt tatt ikke engang du overrasket. La oss likevel håpe at det er jeg som blir overrasket.

 

Men seriøst, du svarer på dokumentasjon på alle gangene, alle de datoene de har brutt løfter om å levere med en reklamevideo? oophus? Ser du hva som har skjedd med deg?

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (10 minutter siden):

Firmaet skulle ha 180 000 på markedet i 2018. Enn så lenge har de bare solgt løfter om å være flinkere enn alle andre. IPO uten å levere et eksemplar. Lucid Dreams og Hot Air.

Litt slik som samtlige nye oppstartsbedrifter? Jeg kan være enig i at slike løfter burde straffes betydelig hardere enn hva som foregår nå, for det er nok av firma å ta av som har kommet med løfter de ikke holder. 

Det å dog kalle Lucid Air for "vaporware" er litt tåpelig. Det er åpenbart nå at de for lengst er over terskelen hvor biler til kunder vil forekomme. 

 

tommyb skrev (12 minutter siden):

Hvis også dette eventyret ender med tiltale blir stengt tatt ikke engang du overrasket. La oss likevel håpe at det er jeg som blir overrasket.

Før eller siden så må lovnader ut til aksje-markedet straffes ja, men da må vi inkludere stort sett alle sammen - og der ligger også problemet. Så kjapt noen blir straffet for å bomme med lovnader, så blir det et ras av gratis penger for advokater mot absolutt alle. 

 

tommyb skrev (13 minutter siden):

Men seriøst, du svarer på dokumentasjon på alle gangene, alle de datoene de har brutt løfter om å levere med en reklamevideo? oophus? Ser du hva som har skjedd med deg?

Jeg setter fokus på "vaporware" uttalelsen din, og prater om artikkelen som kom hit i utgangspunktet hvor de snakket om å åpne bestilling i 2018 og vise produktet i 2016. Det er åpenbart ut fra den at bilen ikke skulle ut til kunder i 2016. 

1. Jeg trur ikke Lucid Air er "vaporware". Da bruker vi andre definisjoner for det ordet. 
2. Om brutte lovnader er tegn på "vaporware" så må du altså definere måten du bruker det ordet på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Jeg setter fokus på "vaporware" uttalelsen din, og prater om artikkelen som kom hit i utgangspunktet hvor de snakket om å åpne bestilling i 2018 og vise produktet i 2016. Det er åpenbart ut fra den at bilen ikke skulle ut til kunder i 2016. 


1. Jeg trur ikke Lucid Air er "vaporware". Da bruker vi andre definisjoner for det ordet. 
2. Om brutte lovnader er tegn på "vaporware" så må du altså definere måten du bruker det ordet på. 

Jeg kan definere måten jeg bruker det på som noen som et produkt som blir lovet tilgjengelig til markedet gang på gang på gang, omtalt av leverandøren som ferdig, men når datoene og milepælene passeres, er det bare mer tåketale og røyk der, før man så får se nye versjoner av samme produkt som skal komme på et senere tidspunkt, tilpasset det markedet vil høre i det nye året. Når dette har skjedd i år etter år. Uten at serieproduksjon er satt igang. Vil du si det en urimelig definisjon? Da vil jeg gjerne høre en personlig definert definisjon fra deg.

Og det er ikke nøye om en spesifikk artikkel om produktet ikke opplyste om en en leveringdato når jeg pekte til både nyere og eldre artikler som faktisk hadde leveringsdatoer, som altså begynte med leveringsdato i 2018.

Igjen, må jeg bare si... Du dokumenterte at de var troverdige med å linke til en en reklamefilm. Up your game, man. Den kommer jeg alltid til å bruke mot deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 minutter siden):

Jeg kan definere måten jeg bruker det på som noen som et produkt som blir lovet tilgjengelig til markedet gang på gang på gang, omtalt av leverandøren som ferdig, men når datoene og milepælene passeres, er det bare mer tåketale og røyk der, før man så får se nye versjoner av samme produkt som skal komme på et senere tidspunkt, tilpasset det markedet vil høre i det nye året. Når dette har skjedd i år etter år. Uten at serieproduksjon er satt igang. Vil du si det en urimelig definisjon? Da vil jeg gjerne høre en personlig definert definisjon fra deg.

Greit nok det, så da er f.eks Tesla Roadster eller Tesla ATV ifølge deg vaporware? 

 

tommyb skrev (4 minutter siden):

Du dokumenterte at de var troverdige med å linke til en en reklamefilm. Up your game, man. Den kommer jeg alltid til å bruke mot deg.

Jeg dokumenterte at de er over terskelen til å bli kalles vaporware ved at de har ansatt en haug folk, og har bygget en fabrikk. Det skjer ikke i helvete at de nå ikke leverer biler til kunder. Om formålet er å fortsette å hente penger fra markedet, så vil det være avhengig av biler levert kunder. 

Definisjonen min på "vaporware" er hardware/software som annonseres men som aldri når markedet. Det blir aldri utviklet og aldri produsert, og det når aldri markedet. Ergo er jeg uenig. 

Selv om vi antar at de fremdeles ifølge deg vil svindle aksjemarkedet, så er det avhengig av at de leverer biler til markedet. Da vil de fortsette kunne komme med lovander de kan bruke for å finne villige midler med, og fortsette å utsette lovnader de har satt med formålet om å få dytte aksjeprisen oppover og ta lån på eierskap derifra uten like stor vekst som tidligere lovet aksjeeierne. Minner dette om noe? 

Altså er det ikke vaporware. Det er en ordentlig bil, men vi kan godt diskutere formålet med bilen og hvorfor bilen blir bygget. Tidspunktet er "ripe" for manipulasjon og det å bli rik gjennom stønader og lovnader. Det har vi jo sett nylig gjennom verdens nå nest rikeste person. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i forhistorien til Tesla ATV og Roadster vet jeg ikke om annet enn forsinkelser på, så der tror jeg du må finne en annen diskusjonspartner. Forsinkelser uten bløffing er ikke innenfor min definisjon av Vaporware. Når det er sagt vet jeg jo at Musk kan sies å bløffe fra tid til annen, så risikoen for at det hadde vært Vaporware var der helt til ingeniørene og pengene på et vis holdt hele veien fram. Plaid+ kan være Varporware for alt jeg vet, den ble iallefall kansellert i stedet for forevig bare noen måneder unna.

Vi kan godt være uenige om definisjonen på Vaporware, siden noen av de vanligste eksemplene såvisst drev på med utvikling, de fikk bare ikke til å utvikle de revolusjonerende bedre-enn-alle-andre-produktene de skrøt på seg.

Relevant for denne tråden er forøvrig Fiskers faststoffbatterier. Og framdriften i Nikolas nedoverbakketrailere. Utvikling, tja, prototyper er definitivt et steg over powerpoints på Kickstarter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten spøkte jeg, at du brukte en reklamefilm som bevis på at de er troverdige skal jeg ikke skrive i signaturen min eller bruke mot deg i andre tråder. For da må vi vel inn i en debatt om definisjonen min av 'reklamevideo' i stedet for 'promofilm' eller 'feature insight'.

Det var et sloppy argument da. Du burde i stedet ha trukket fram budsjettet deres, hadde funka bedre.

Endret av tommyb
Dårlig treffsikkerhet på OSK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (23 minutter siden):

Vi kan godt være uenige om definisjonen på Vaporware, siden noen av de vanligste eksemplene såvisst drev på med utvikling, de fikk bare ikke til å utvikle de revolusjonerende bedre-enn-alle-andre-produktene de skrøt på seg.

Jeg tenker jo at definisjonen til Vaporware er godt kjent jeg da. Er jo derfor jeg reagerte. Alt det andre er ting som stort sett alle nye bedrifter gjør, sånn om de havner i nyhetsbildet. Lovnader må inn dit for å få oppmerksomhet, og oppmerksomhet skaffer kapitale. 

Vi er nok begge enige i at det er for enkelt å komme med lovnader uten at de trenger måles. Så lenge man får god nok tid og tilgang til kapitale lenge nok, så vil et produkt dukke opp. For Lucid så vil Air dukke opp. Noen lovnader er holdt, andre ikke. F.eks så har den jo lang rekkevidde, men noe av den kommer jo fra "dum" rekkevidde, ved å kaste inn større og større batterier. Men sånn er det jo gjerne om fokuset til oss her ute er like "dumme" som måten man får mer rekkevidde på. Da blir det større og større batteripakker og mer og mer sløsing av de ressursene der. 

 

tommyb skrev (23 minutter siden):

Relevant for denne tråden er forøvrig Fiskers faststoffbatterier. Og framdriften i Nikolas nedoverbakketrailere. Utvikling, tja, prototyper er definitivt et steg over powerpoints på Kickstarter.

Alt må separeres og diskuteres hver for seg, og nei - verken Fisker eller Nikola er relevant for denne tråden? Om du spør meg om hvem jeg har mest trua på mellom Fisker og Nikola så blir det Nikola, og jeg mener Lucid Air dukker opp på veien, slik NIkola lastebiler også dukker opp på veiene. 

Er mye tøys i markedet som må renses opp i, men så lenge man får tilgang til kapital gjennom tøys, så kommer man til slutt til der at man kan levere noe. Så får man bare bli flinkere til å filtrere 100% tøys, og delvis tøys - og finne ut av hva markedet skal tolerere og ikke. ^^ 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

^^

Jeg synes bare at TU og Tek m.fl. kan gjøre det litt tydeligere å skille mellom når de skriver om helt vanlige elektriske biler fra etablerte firma som sannsynligvis kommer når de blir lovet pluss/minus ett år, og når de skriver om noe som er avhengige av at et firma bryter gjennom teknolgiske og finansielle barrierer for å kunne levere, med usannsynlige deadlines og allerede brutte deadlines i bagasjen.

Det gjelder like mye om de skriver om Tesla eller Toyota, også, der man ofte har et godt grunnlag for å si om Musk overdriver eller Toyota ikke har klart en konkurrerende plattform rett etter de skifter mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...