Gå til innhold

iPhone 13-tråden


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

De gamle skinn-dekslene får en nydelig patina av bruk. De fra 12-serien (og ser ut som det blir likt for 13-serien) ser stygg ut i forhold.

Tidligere deksel:
My Saddle Brown leather case after 1 year.: iphone

12-serien
Is this normal wear on an Apple leather case?: iPhone12

Mulig at ting blir litt bedre når den blir enda mer slitt, men min erfaring er at den blir stygg ganske fort og aldri blir fin slik som de andre blir etter relativt kort bruk. Virker som det er noen nye materialer, og "porene" virker større så det blir ikke like jevnt.

Ser den ja..  tru om dem blir finere (subjektivt da) om man behandler den sjøl? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (15 timer siden):

Telefonene er overpriset. De andre har kun økt prisene fordi Apple gjorde det først.

Eller så kan en innse at andre produsenter er like gjerrige som Apple, å ikke prøve å legge absolutt alt som er galt i verden på Apples skuldre, passelig teit argument 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Eller så kan en innse at andre produsenter er like gjerrige som Apple, å ikke prøve å legge absolutt alt som er galt i verden på Apples skuldre, passelig teit argument 🤷‍♂️

Jeg legger absolutt skyld på de andre som hiver seg rett på å øke prisen, men det er Apple som starter disse trendene. Når Samsung og de andre ser at "oi, folk er villig til å betale mye for en telefon?" ja da gjør de selvfølgelig det også. Samme med hodetelefon-utgangen, samme med å ikke gi med strømadapter til telefonen. Gang på gang så skaper de trender som gjør ting verre for forbrukere.

Å påstå at jeg legger absolutt alt som er galt på Apple sine skuldre er også en dum måte å avfeie legitime argumenter mot deler av det Apple gjør.

Det samme med at de tviholder på Lightning-kontakten. Nå tvinger de EU og andre organ til å sette en standard for ladekontakt. Hadde iPhone kommet seg videre fra Lightning så hadde det nok ikke skjedd. Nå er de med på å hindre innovasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Jeg legger absolutt skyld på de andre som hiver seg rett på å øke prisen, men det er Apple som starter disse trendene. Når Samsung og de andre ser at "oi, folk er villig til å betale mye for en telefon?" ja da gjør de selvfølgelig det også. Samme med hodetelefon-utgangen, samme med å ikke gi med strømadapter til telefonen. Gang på gang så skaper de trender som gjør ting verre for forbrukere.

Å påstå at jeg legger absolutt alt som er galt på Apple sine skuldre er også en dum måte å avfeie legitime argumenter mot deler av det Apple gjør.

Det samme med at de tviholder på Lightning-kontakten. Nå tvinger de EU og andre organ til å sette en standard for ladekontakt. Hadde iPhone kommet seg videre fra Lightning så hadde det nok ikke skjedd. Nå er de med på å hindre innovasjon.

Akkurat vedrørende Lightning kontakten var jo dette en kontakt Apple utviklet stort sett ene og alene fordi Micro USB kontakten var en elendig drittkontakt, mekanisk er lightning overlegent alt som har vært, og en kontakt jeg heller vil si at har inspirert langt mer innovasjon enn det har hindret oppigjennom tidens løp, USB-C kontakten var og en kontakt som Apple var veldig involvert i utviklingen  av som og tok mange lærdommer fra lightning kontakten  https://9to5mac.com/2015/03/14/apple-invent-usb-type-c/ . For øyeblikket er det kun iPhone i Apple sin produktlineup som fortsatt beholder Lightning kontakten, og grunnen de gir er at  det eksisterer veldig mye lightning ekstrautstyr til akkurat iPhone som gjør at de har tviholdt på denne kontakten for å ikke skremme bort gamle kunder med potensielt mye lightning utstyr. Men det nevnt er jeg ikke så sikker på at vi får se noen iPhone med USB-C, det har ligger i kortene lenge at magsafe skal ta over, mange var jo og temmelig overasket over at 13 fortsatt hadde kontakten i det hele. Med hva anngår ting som følger med i eska er jeg personlig gla for at trenden med å ikke legge med ladere på hver eneste telefon ble en greie, jeg oversvømmes av ladere, å heller gi forbrukerne et valg å kjøpe ved siden av ser jeg faktisk ingen problemer med, samme med de utallige eledige øreproppene som ble puttet med hver eneste telefon som bare endte opp som fyll på søppeldyngene. 

Apple gjør mye dritt, som deres endeløse kamp mot right to repair, låsing av moduler i telefonen om en ikke har de riktige verktøyene osv osv. Men jeg forstår meg ikke hvorfor en skal henge seg opp i prisingen og feature sets telefonen har eller ikke har å legge skylden på Apple fordi andre følger etter. En må beholde edrueligheten både når det gjelder kritikk og ros, ingen er tjent med å kun ha ytterpunkter.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i dette Evil duck. Mye av dette er en naturlig utvikling også, men må tørre å ta det første skrittet. Jeg tror også iPhone blir av de første mainstream telefonene som kutter ladeport helt (ja jeg vet at noen obskure telefoner sikkert alt har gjort det, men mainstream..). 

En annen negativ ting en kan legge til er at som jeg kommer til under her og flere har vært inne på både på 12 og 13 lanseringen at det er begynt å komme mer «dagligdagse android» bugs i iOS også. Kanskje de ikke priser seg høyt nok til å holde utviklerne på nivået de var på før :) 
 

Noen som plages av Netflix streaming bug? Har oppdatert alt, men får ikke streamet noe. Ser at det går igjen for mange med siste iOS og at det ikke gjelder kun Netflix, men mange apps som streamer innhold. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Hei, tenker å kjøpe 13 pro med mastecard rabatt fra power. Har nå talkmore abonnoment. Noen som har gjort dette tidligere, og vet hvordan det skal gjøres for å få rabatten. Skulle helst ha bestilt fra nett da jeg ikke er hjemme når tilbudet blir aktivert.

Slik står det beskrevet hos dnb:

 

Unntak/begrensninger fra tilbudet:

iPad - iPhone, Samsung og Huawei telefoner kan kun kjøpes med et privat abonnement fra dagens porteføljer. Telenor: Videreføring eller nytegning. Telia: 12 mnd. avtaletid eller nytegning. ice: 12 mnd. avtaletid og abonnement fra 7GB og opp. - Maks 3 Apple-produkter per kunde kan kjøpes under Supertilbudet med rabatt

Lenke til kommentar
konsonor skrev (44 minutter siden):

Hei, tenker å kjøpe 13 pro med mastecard rabatt fra power. Har nå talkmore abonnoment. Noen som har gjort dette tidligere, og vet hvordan det skal gjøres for å få rabatten. Skulle helst ha bestilt fra nett da jeg ikke er hjemme når tilbudet blir aktivert.

Slik står det beskrevet hos dnb:

 

Unntak/begrensninger fra tilbudet:

iPad - iPhone, Samsung og Huawei telefoner kan kun kjøpes med et privat abonnement fra dagens porteføljer. Telenor: Videreføring eller nytegning. Telia: 12 mnd. avtaletid eller nytegning. ice: 12 mnd. avtaletid og abonnement fra 7GB og opp. - Maks 3 Apple-produkter per kunde kan kjøpes under Supertilbudet med rabatt

Hva tenker du selv da?  
 

tenker du kjøper telefonen og betaler med ditt DnB kort. Så velger du Telenor og sier opp abn før første faktura. Men tror KANSKJE du må være fysisk i butikk for å få registrert abn. 
 

du får gjerne andre svar her, men det tryggeste er å ringe butikken du skal handle fra. Evt nettbutikken. 

Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du selv da?  
 

tenker du kjøper telefonen og betaler med ditt DnB kort. Så velger du Telenor og sier opp abn før første faktura. Men tror KANSKJE du må være fysisk i butikk for å få registrert abn. 
 

du får gjerne andre svar her, men det tryggeste er å ringe butikken du skal handle fra. Evt nettbutikken. 

Takker for svar. 

Jeg er vell egentlig enig, men usikker på hvordan det blir sjekket at jeg velger telenor om dette er en helt ekstern prosess. Derfor tenker jeg også at det beste er å være i butikken og evt bytte abonnoment der. Men tar kontakt med power og ser om jeg får noen nyttige svar der, så kan jeg evt. poste det her etterpå.

Lenke til kommentar
konsonor skrev (3 minutter siden):

Takker for svar. 

Jeg er vell egentlig enig, men usikker på hvordan det blir sjekket at jeg velger telenor om dette er en helt ekstern prosess. Derfor tenker jeg også at det beste er å være i butikken og evt bytte abonnoment der. Men tar kontakt med power og ser om jeg får noen nyttige svar der, så kan jeg evt. poste det her etterpå.

Du får abn og SIM-kort der. De tar kredittsjekk mens du venter så alt er klart til bruk ca når du går ut døren. De har noen telefoner for Telenor og noen for de andre. Så de trenger ikke sjekke … om du forstår :)

Lenke til kommentar
konsonor skrev (3 minutter siden):

Takker for svar. 

Jeg er vell egentlig enig, men usikker på hvordan det blir sjekket at jeg velger telenor om dette er en helt ekstern prosess. Derfor tenker jeg også at det beste er å være i butikken og evt bytte abonnoment der. Men tar kontakt med power og ser om jeg får noen nyttige svar der, så kan jeg evt. poste det her etterpå.

Fikk svar fra power-chat, og i følge de må man fysisk bestille i butikk og velge f.eks et telenor-abonnoment der. 

Lenke til kommentar
konsonor skrev (7 minutter siden):

Fikk svar fra power-chat, og i følge de må man fysisk bestille i butikk og velge f.eks et telenor-abonnoment der. 

Japp stemmer :) men som sagt så er ofte Telenor dyrere enn det du allerede har. Ergo kan du avslutte Telenor sitt abn første mnd og med en gang du henter telefonen fortsetter å bruke ditt SIM-kort og abn. 
 

tipper du må betale 250 kr ekstra for nytt Sim kort etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (1 minutt siden):

Japp stemmer :) men som sagt så er ofte Telenor dyrere enn det du allerede har. Ergo kan du avslutte Telenor sitt abn første mnd og med en gang du henter telefonen fortsetter å bruke ditt SIM-kort og abn. 
 

tipper du må betale 250 kr ekstra for nytt Sim kort etc. 

Okei, har hatt telenor-yng en stund tidligere og har ikke behov for store datamengder de kommende månedene, så kan sikkert gå ned et hakk. Men det er en gebyr for å opprette abonnoment eller er de 250 kronene du henviser til det ekstra man må betale for abo?

Lenke til kommentar
Smultring77 skrev (3 timer siden):

Japp stemmer :) men som sagt så er ofte Telenor dyrere enn det du allerede har. Ergo kan du avslutte Telenor sitt abn første mnd og med en gang du henter telefonen fortsetter å bruke ditt SIM-kort og abn. 
 

tipper du må betale 250 kr ekstra for nytt Sim kort etc. 

I fjor fikk jeg passet påskrevet og ble fortalt at jeg misbrukte tilbudet ved å gjøre dette. Vilkårene er dog klare, ingen bindingstid og 1mnd prøvetid hos Telenor så man kan si opp kostnadsfritt etter 1minutt uten å bryte noen vilkår. At en snurt selger ikke får provisjonen sin fra Telenor er noe annet, men jeg synst det er frekt å gå frem sånn mot kunder som følger vilkår. Selgeren tilkalte butikksjefen også og vi ble enige om å være uenige i vilkårene, men jeg fikk kjøpt under tvil. Han kunne ikke vise til noe skriftlig (selvsagt siden jeg hadde rett) og jeg hadde sjekket vilkår nøye i forkant så dette er helt innafor. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 19.10.2021 den 18.42):

I fjor fikk jeg passet påskrevet og ble fortalt at jeg misbrukte tilbudet ved å gjøre dette. Vilkårene er dog klare, ingen bindingstid og 1mnd prøvetid hos Telenor så man kan si opp kostnadsfritt etter 1minutt uten å bryte noen vilkår. At en snurt selger ikke får provisjonen sin fra Telenor er noe annet, men jeg synst det er frekt å gå frem sånn mot kunder som følger vilkår. Selgeren tilkalte butikksjefen også og vi ble enige om å være uenige i vilkårene, men jeg fikk kjøpt under tvil. Han kunne ikke vise til noe skriftlig (selvsagt siden jeg hadde rett) og jeg hadde sjekket vilkår nøye i forkant så dette er helt innafor. 

Hvis tilbudet legger opp til at man kan gjøre sånn helt lovlig, da har de vel ikke noe å klage på. De får endre tilbudet da dersom de ikke liker åssen det er lagt opp. Det er ikke kunden som har bestemt at det er sånn.

Men å tro at en Power-ansatt vet noe som helst om kundeservice er jo som å tro på julenissen, påskeharen og Donald Trump samtidig da.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (7 timer siden):

Hvis tilbudet legger opp til at man kan gjøre sånn helt lovlig, da har de vel ikke noe å klage på. De får endre tilbudet da dersom de ikke liker åssen det er lagt opp. Det er ikke kunden som har bestemt at det er sånn.

Men å tro at en Power-ansatt vet noe som helst om kundeservice er jo som å tro på julenissen, påskeharen og Donald Trump samtidig da.

Det gjør jo det siden Telenor svarer at man har ingen bindingstid og angrefrist ved kjøp (selv om det er fysisk i butikk) av aboet sånn st man kan si der opp kostnadsfritt innen 1mnd uansett grunn. Jeg mener at her må Power feie for egen dør først å få inn i vilkårene at det er 3mnd binding eller lignende om det er det som ønskes. Intensjonen er jo at man helst skal fortsette med Telenor selvsagt, men brudd på vilkår er det overhode ikke når man avslutter like etterpå. 

Jeg tror dog problemet her er en gammel sak fra konkurranse tilsynet om at Telenor ikke får lov å ha bindingstid. Jeg husker ikke detaljer her så det kan være jeg tar feil, men mener de ble pålagt å fjerne bindingstid for noen år siden. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, trym177 said:

Hvor mange av dere bruker mobilen uten case? Den er nydelig å se på uten…

Enig, brukte den uten case først uken, mens jeg ventet på å få et i posten. Eneste som jeg synes er litt stress er kameraene på baksiden som jeg ikke liker at skraper mot hva enn jeg legger mobilen på. Så endte opp med å legge mobilen på myke steder. Det slipper jeg med case da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...