Gå til innhold

Skatt på kryptovaluta


Gjest 5ce61...9ce

Anbefalte innlegg

Gjest 5ce61...9ce

Jeg "lånte" 1 BTC da det ikke var verdt noe særlig i 2016 en gang tror jeg. Det var verdt kanskje 5000,- den gang? Jeg opprettet en konto på en plass man kunne trade, han sendte 1 BTC, og jeg tradet litt. Først doblet jeg det og så skjedde det noe som gjorde at jeg tapte det meste igjen.

Etter dette betalte jeg tilbake 1 BTC til han jeg fikk det av.

Det sto igjen ca. 0.1 (?) BTC på den kontoen som jeg glemte av og kom på da det gikk opp i verdi nå, og jeg solgte det og fikk NOK. Hvordan blir dette skattemessig? Jeg har jo aldri betalt noe for dette så jeg har ingen ingangspris, og det var en slags gave som ikke var verdt noe særlig da jeg fikk den.

Det kompliseres kanskje litt av at jeg tradet litt for morro skyld men jeg betalte jo tilbake "gaven". Dette var også et så lite beløp at jeg hadde glemt det og har ikke oppgitt det som noe formue. Selv nå var det et lite beløp. Er dette skattepliktig, og er det i så fall det jeg "fikk" som gave, altså 0.1 BTC den gang? Det virker ganske dust om jeg plutselig skal måtte skatte for dette, men jeg kan ikke reglene.

Hvis jeg hadde tapt pengene (1 BTC) så hadde jeg bare fått dem, så det var på en måte en gave som jeg gamblet litt med, og så betalte tilbake det meste av (en slags retur av gaven).

 

Anonymous poster hash: 5ce61...9ce

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss legge til grunn at du fikk første BTC som skattefri gave (kr. 5.000,-). Du sitter i dag igjen med en verdi på +/- 40.000,-. Da er det isåfall verdiøkningen på gaven du skal skatte av. Altså dagens verdi på ca. 40.000,- fratrukket inngangsverdien på tidspunkt for overføring av gaven, kr. 5.000,- = kr. 35.000,-.

At du ved en annen anledning har gitt fra deg en gave med verdi på ca. kr. 5.000,- kan du da se bort fra.

Dette er ikke nødvendigvis en fasit, men bør være trygt innenfor "å handle i god tro". 

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...