Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Han er politi. Misbruker han stillingen sin?


Gjest 88f98...d34

Anbefalte innlegg

Cascada81 skrev (1 time siden):

Det er jo litt interessant å se på hva som er lovlig her, og hva som ikke er det.

1. Å sjekke rullebladet uten at det foreligger en saklig grunn for det.

2. Å sjekke opp dama som har vært på rehab.

3. Å overføre penger til dama som har vært på rehab.

4. Å sjekke opp ei voksen dame som er 20 år yngre enn seg selv.

Det er vel kun rullebladet som er problematisk her. Resten kan man like eller ikke like, men er ikke nødvendigvis noe som ligner misbruk av stillingen eller er ulovlig. Spørsmålet er i hvilken grad en tredjeperson har muligheten til å blande seg her. For arbeidsgiver kan det selvsagt være interessant å vite om ansatte som ikke forholder seg til lover og regler, men er ikke gitt at en som ikke er fornærmet, altså tredjepart, kan anmelde. Hva om snokingen bare var en dårlig spøk? Hvis venninnen din er fornøyd med situasjonen og ikke ønsker å anmelde/klage på "snokingen", hvorfor blande seg?

Ja, jeg tror også nr 1 er det eneste ulovlige, de andre punktene indikerer nok noen røde flagg, dog, men fortsatt helt lovlig. Det som evt skulle tale for å blande seg er jo at det kan være at snokingen også forekommer blant andre. 

I helsevesenet er det i hvertfall ulovlig å snoke på pasienter man ikke har behandlingsansvar for, og alle pasienter som ber om innsyn i journal kan også få en logg over hvem som har vært inne i deres journal, og grunn til at journal ble åpnet.  Regner vel med at det samme gjelder angående politiets "journal". Arbeidsgiveren til politimannen ville nok satt pris på å vite at mannen snoker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GiaMahan skrev (9 timer siden):

Ja, jeg tror også nr 1 er det eneste ulovlige, de andre punktene indikerer nok noen røde flagg, dog, men fortsatt helt lovlig.

Nr. 2 også vil jeg tro, for å finne ut om en person har vært på rehab eller ikke må man nok snoke i enten politiet eller helsevesenets systemer/arkiver. Slike opplysninger har ikke en "tilfeldig" politimann tilgang til.

Endret av BIGG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 88f98...d34 skrev (På 17.9.2021 den 16.24):

Jeg vet virkelig ikke. Ei venninne har kommet ut fra rehab, og har fått jobb. Noe ala å jobbe på café i regi av bymisjonen. Da  en  altså vet at de er i jobbtrening etter rehab. Venninnen min traff denne politimannen da hun jobbet, og de begynte å flørte. Men! Så gikk han inn og sjekket hennes rulleblad. Hun har vært kriminell mens hun var ruset i ca fire år. Dette fortalte han henne at han hadde "sjekket ut".

Så overfører han penger til henne flere ganger, og tonen er da seksuell mellom dem. 

Jeg lurer på om dette er greit av politibetjenten som og også er mer enn tjue år eldre enn venninnen min. Hun er i 20-årene, så voksen da. 

Men er dette greit? 

Anonymous poster hash: 88f98...d34

Han har ikke lov til å sjekke rullebladet hennes i privat sammenheng.

Han har lov til å sjekke opp en 20 år yngre dame så lenge de ikke har med hverandre å gjøre i jobbsammenheng. Hvis han f.eks. jobber med en sak hun er involvert i, så er det ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BIGG skrev (13 timer siden):

Nr. 2 også vil jeg tro, for å finne ut om en person har vært på rehab eller ikke må man nok snoke i enten politiet eller helsevesenets systemer/arkiver. Slike opplysninger har ikke en "tilfeldig" politimann tilgang til.

At hun har vært på rehab har hun nok fortalt selv , slik jeg forstår TS sitt åpningsinnlegg. 

Lenke til kommentar
Gjest 88f98...d34
GiaMahan skrev (På 19.9.2021 den 14.08):

At hun har vært på rehab har hun nok fortalt selv , slik jeg forstår TS sitt åpningsinnlegg. 

Nei, hun fortalte det ikke selv. 

Anonymous poster hash: 88f98...d34

Lenke til kommentar
Gjest 88f98...d34

Jeg setter pris på svar, selv om de er litt ulike. Det er helt greit. Som nevnt er jeg ikke ute etter å ta denne mannen. Han har ikke vært slibrig eller frekk. Men jeg reagerte på at han hadde sjekket bakgrunnen hennes. Hun er riktignok tøff på mange måter, men hun er uansett i en sårbar situasjon nå. Jeg tenker at han lett kan utnytte det med både viten og erfaringen han har. Jeg vil være ærlig om dette ovenfor venninnen min. Jeg likte ikke at han sendte penger da det lett skaper et forventningspress mot henne. Som at hun føler hun skylder noe. Men jeg gjør ingenting med dette så klart, før det går ut over min venninne. Og så murrer det litt i bakhodet at han har høy stilling, er godt likt, gift og ganske kjent på stedet han bor. Det er jo ingen som vet at han flere ganger har hatt jenter som elskerinner. Litt karakterbrist utviser han iallefall, og da ringer det litt i bjelle i mitt hode. Men jeg avslutter dette nå. Takk for at dere tok dere tid til å komme med meninger og info! 

Anonymous poster hash: 88f98...d34

Lenke til kommentar
On 9/18/2021 at 12:36 PM, Cascada81 said:

Det er jo litt interessant å se på hva som er lovlig her, og hva som ikke er det.

1. Å sjekke rullebladet uten at det foreligger en saklig grunn for det.

2. Å sjekke opp dama som har vært på rehab.

3. Å overføre penger til dama som har vært på rehab.

4. Å sjekke opp ei voksen dame som er 20 år yngre enn seg selv.

Det er vel kun rullebladet som er problematisk her. Resten kan man like eller ikke like, men er ikke nødvendigvis noe som ligner misbruk av stillingen eller er ulovlig. Spørsmålet er i hvilken grad en tredjeperson har muligheten til å blande seg her. For arbeidsgiver kan det selvsagt være interessant å vite om ansatte som ikke forholder seg til lover og regler, men er ikke gitt at en som ikke er fornærmet, altså tredjepart, kan anmelde. Hva om snokingen bare var en dårlig spøk? Hvis venninnen din er fornøyd med situasjonen og ikke ønsker å anmelde/klage på "snokingen", hvorfor blande seg?

Helt uenig.

En av hovedårsakene til at man ikke har lov til å sjekke rulleblad uten saklig grunn, er at det kan gi/gir en maktubalanse. Du vet noe om personen som ikke "alle" skal vite. I det øyeblikket du vet dette, så får du også "makt" over personen. Dette selv om det ikke er uttalt, eller trusler om misbruk av informasjon.

Veien videre her gjør sjekking og seksuelle relasjoner problematiske, mulig ulovlige. Når i tillegge det overføres penger i et seksuelt forhold, med skjev maktfordeling, så begynner mange lamper å blinke.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 88f98...d34 skrev (19 minutter siden):

Nei, hun fortalte det ikke selv. 

Anonymous poster hash: 88f98...d34

Det er uansett et lovbrudd at han har søkt henne opp, men dette er helt klart et bevis på at han har gjort nettopp det.
Mine varselbjeller lyser, han vet hun er sårbar, han gir henne penger og han er gift.
At en politimann forsøker å innynde seg hos denne unge kvinnen er bekymringsverdig. Og jeg har veldig forståelse for at du er bekymret for din venninne.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (8 minutter siden):

Det er uansett et lovbrudd at han har søkt henne opp, men dette er helt klart et bevis på at han har gjort nettopp det.
Mine varselbjeller lyser, han vet hun er sårbar, han gir henne penger og han er gift.
At en politimann forsøker å innynde seg hos denne unge kvinnen er bekymringsverdig. Og jeg har veldig forståelse for at du er bekymret for din venninne.

Til TS: Oi, ja, da er saken en annen, ja. Om hun IKKE har fortalt det selv og han har innhentet opplysninger om at hun har vært på (rus?)rehabilitering er dette heller ikke tillatt, men jeg lurer litt på hvordan han har fått tak i dette informasjonen? (Er det fra politiets systemer, eller er det noen (utenom politimannen selv) som har gitt ut informasjon de IKKE skulle gi ut? ) 

Lenke til kommentar
Gjest 27e5d...747

Dere kan jo selvfølgelig melde fra til Spesialenheten for frifinnelse av politifolk.

Problemer er at dette mest sannsynlig kommer til å bli avfeid av dem... 

Anonymous poster hash: 27e5d...747

Lenke til kommentar
Gjest 27e5d...747 skrev (54 minutter siden):

Dere kan jo selvfølgelig melde fra til Spesialenheten for frifinnelse av politifolk.

Problemer er at dette mest sannsynlig kommer til å bli avfeid av dem... 

Anonymous poster hash: 27e5d...747

Ikke vær så sikker på det. Det har vært flere slike saker i rettssystemet den siste tiden. Det er i "Spesialenheten for politisaker" sin interesse å hindre at en slik sak eskalerer og havner i retten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 444c9...a04

Litt seint, men...:

Med forbehold om at vi bare kjenner til deler av historien: Dette ser ikke bra ut! 

Han traff henne mens hun var på jobb?? Ei ungjente på et sted hvor mange er "kjenninger" av politiet?

En politimann i 40-50 årene som treffer en ung dame når hun jobber på Bymisjonens kafe (eller tilsvarende) vet veldig godt at hun med stor sannsynlighet er en person som har hatt/ har noen utfordringer i livet, for eksempel med rus og kriminalitet. Ei som ofte er relativt sårbar og lettere å manipulere enn mange andre.

Han vet også at det er en bestemmelse i straffeloven som handler om misbruk av stilling/ overmaktsforhold/ annet,  for å skaffe seg seksuell omgang.

Han vil derfor holde seg lagt unna flørting med ei slik dame, for å unngå å bli mistenkt for lovbrudd, eller endog straffansvar og krav om oppreisning (erstatning).

Dersom han gir henne penger (!), bør han ha en god forklaring. Det oppstår veldig fort spørsmål om han gjør det for å skape et avhengighetsforhold.

Den store aldersforskjellen er også et moment som forsterker mistanken om at dette er noe mer eller annet enn ren kjærlighet.

Hvis han ikke har hatt et tjenestelig behov for å "google" dama i politiets datasystemer, er han ute å kjøre. Det er ulovlig. Dette vet han veldig godt.

Vi har dessverre noen eksempler på "snille" tjenestemenn, som påstår at det er ekte kjærlighet, eller at de bare støttet vedkommende for å hjelpe. Motivet har imidlertid vært å skaffe seg sex. Noen av dem har mistet jobben og havnet i fengsel. Jeg kan ikke forstå at noen setter seg i posisjon hvor han man bli mistenkt for noe sånt. 

Mitt råd til ham, er at han tar ut separasjon og varsler sin overordnede. Men aller først: Vurderer om det er sannsynlig at dama faktisk ønsker å være sammen med ham på lengre sikt. 

--

Dersom den unge damen er usikker på hans motiver bør hun ta vare på bevis - screenshot av meldinger, osv.

Anonymous poster hash: 444c9...a04

Lenke til kommentar
Gjest 444c9...a04 skrev (29 minutter siden):

Litt seint, men...:

Med forbehold om at vi bare kjenner til deler av historien: Dette ser ikke bra ut! 

Han traff henne mens hun var på jobb?? Ei ungjente på et sted hvor mange er "kjenninger" av politiet?

En politimann i 40-50 årene som treffer en ung dame når hun jobber på Bymisjonens kafe (eller tilsvarende) vet veldig godt at hun med stor sannsynlighet er en person som har hatt/ har noen utfordringer i livet, for eksempel med rus og kriminalitet. Ei som ofte er relativt sårbar og lettere å manipulere enn mange andre.

Han vet også at det er en bestemmelse i straffeloven som handler om misbruk av stilling/ overmaktsforhold/ annet,  for å skaffe seg seksuell omgang.

Han vil derfor holde seg lagt unna flørting med ei slik dame, for å unngå å bli mistenkt for lovbrudd, eller endog straffansvar og krav om oppreisning (erstatning).

Dersom han gir henne penger (!), bør han ha en god forklaring. Det oppstår veldig fort spørsmål om han gjør det for å skape et avhengighetsforhold.

Den store aldersforskjellen er også et moment som forsterker mistanken om at dette er noe mer eller annet enn ren kjærlighet.

Hvis han ikke har hatt et tjenestelig behov for å "google" dama i politiets datasystemer, er han ute å kjøre. Det er ulovlig. Dette vet han veldig godt.

Vi har dessverre noen eksempler på "snille" tjenestemenn, som påstår at det er ekte kjærlighet, eller at de bare støttet vedkommende for å hjelpe. Motivet har imidlertid vært å skaffe seg sex. Noen av dem har mistet jobben og havnet i fengsel. Jeg kan ikke forstå at noen setter seg i posisjon hvor han man bli mistenkt for noe sånt. 

Mitt råd til ham, er at han tar ut separasjon og varsler sin overordnede. Men aller først: Vurderer om det er sannsynlig at dama faktisk ønsker å være sammen med ham på lengre sikt. 

--

Dersom den unge damen er usikker på hans motiver bør hun ta vare på bevis - screenshot av meldinger, osv.

Anonymous poster hash: 444c9...a04

Med fare for å gjenta meg selv: det er ikke ulovlig for menn som jobber i politiet å sjekke opp damer, eller menn for den saks skyld. Det er ikke ulovlig å sjekke opp andre voksne, selv om det skulle være stor aldersforskjell. Det er ikke ulovlig å gi andre penger. Det er ikke ulovlig å sjekke opp andre voksne som er i en vanskelig livssituasjon så lenge de er ved sine fulle fem. Det er ulovlig å sjekke andres rulleblad uten legitim grunn, og det straffes typisk med bøter.

Politimannen kan få problemer på jobb hvis han vanker i feil miljø, men det er vel ikke politimannens ve og vel som var bekymringen her. Han vet/burde vite uansett.

Lenke til kommentar
Gjest 27e5d...747 skrev (På 20.9.2021 den 16.05):

Dere kan jo selvfølgelig melde fra til Spesialenheten for frifinnelse av politifolk.

Problemer er at dette mest sannsynlig kommer til å bli avfeid av dem... 

Anonymous poster hash: 27e5d...747

Det er en myte at de er så ivrige etter å frifinne politifolk. Så du ikke hvor dårlig de behandlet Eirik Jensen? Og sjefen av Spesialenheten som gikk ut i media og klaget over at altfor få politifolk blir dømt?

Dessuten kan du lese årsrapportene deres for å se hva slags saker de henlegger. Hint: Omtrent alle saker de får inn er åpenbart falske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...