Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har min samboer rett på foreldrepermisjonspenger?


Gjest 29b51...1ab

Anbefalte innlegg

Gjest 29b51...1ab

Hei. 

Jeg og min samboer fikk i går sjokkbeskjeden om at vi venter tvillinger, 11 uker på vei. Dette vil da ifølge lege og gynekolog føre til at min samboer må ta ut sykmelding fra uke 20 i svangerskapet. Vi er megaspente og gleder oss, men vi er redde for om min samboer har rett på penger under foreldrepermisjonen.

Min samboers jobbkontrakt går ut i slutten av desember, hun jobber som fast vikariat på en skole. Ifølge henne ville hun mest sannsynlig få en fornyet kontrakt, men siden hun må gå ut i sykemelding og deretter foreldrepermisjon ser vi at dette ikke er sannsynlig. Om sykmeldinger trer i kraft i uke 20 av svangerskapet er vi i slutten av november. Termin er tidlig april. Hva skjer med henne da? Får hun rett på foreldrepermisjonspenger? Kan man være sykmeldt fra en jobb der kontrakten går ut i slutten av desember? Vi krisemaksimere litt nå siden vi plutselig venter 2 barn og er redde for at pengene ikke vil strekke til. 

Anonymous poster hash: 29b51...1ab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 29b51...1ab
V-by skrev (8 timer siden):

Om grunnen til at hun ikke får forlenget kontrakt er begrunnet i graviditet er dette diskriminering og ikke innafor! 

Er hun organisert, ta en prat med tillitsvalgt. Er hun ikke, vurder innmelding.

Dette vet vi, men siden de ikke plikter i å gi henne ny kontrakt kan jeg tenke meg de vil komme med andre grunner siden de aldri vil bruke graviditeten som begrunnelse. Jeg velger å tro de er såppas smarte. Om de ikke er det kommer vi selvfølgelig å ta det videre.

Hun har ordnet et møte med tillitsvalgt neste uke, og vi håper da på å få noen svar. Men om hun ikke får kontrakt videre, og samboeren min går ut i sykmelding ca 1 mnd før kontrakten går ut. Hva skjer da etter kontrakten er over. Hun er jo sykmeldt, så vil jo ikke ha mulighet til å søke nye jobber. Vil hun da få penger fra nav som da vil telle som "inntekt" som igjen vil gi henne rett på foreldrepermisjons penger?

Anonymous poster hash: 29b51...1ab

Lenke til kommentar
Gjest 29b51...1ab
Nedward skrev (2 timer siden):

Utfra det jeg kan se virker det som at NAV overtar sykemeldingen hvis vikariatet går ut mens man er sykemeldt. Jeg ville kanskje bare spurt NAV om saken. 

Vi skal kontakte de.

krikkert skrev (5 minutter siden):

Hun vil ha fortsatt krav på sykepenger fra NAV. Sykepenger er også opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger, så hun vil formodentlig gå rett fra sykepenger til foreldrepenger med samme dagsats. 

Ok, det var en lettelse å høre. Vi har aldri hatt noen sykemeldinger eller noe med nav å gjøre fra før, så vi har egentlig aldri satt oss inn i hvordan dette med fungerer. Jeg skal ringe Nav for å få en oppklaring på dette slik vi kan senke skuldrene litt.

 

Takk for svar

Anonymous poster hash: 29b51...1ab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...