Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har min samboer rett på foreldrepermisjonspenger?


Gjest 29b51...1ab

Anbefalte innlegg

Gjest 29b51...1ab

Hei. 

Jeg og min samboer fikk i går sjokkbeskjeden om at vi venter tvillinger, 11 uker på vei. Dette vil da ifølge lege og gynekolog føre til at min samboer må ta ut sykmelding fra uke 20 i svangerskapet. Vi er megaspente og gleder oss, men vi er redde for om min samboer har rett på penger under foreldrepermisjonen.

Min samboers jobbkontrakt går ut i slutten av desember, hun jobber som fast vikariat på en skole. Ifølge henne ville hun mest sannsynlig få en fornyet kontrakt, men siden hun må gå ut i sykemelding og deretter foreldrepermisjon ser vi at dette ikke er sannsynlig. Om sykmeldinger trer i kraft i uke 20 av svangerskapet er vi i slutten av november. Termin er tidlig april. Hva skjer med henne da? Får hun rett på foreldrepermisjonspenger? Kan man være sykmeldt fra en jobb der kontrakten går ut i slutten av desember? Vi krisemaksimere litt nå siden vi plutselig venter 2 barn og er redde for at pengene ikke vil strekke til. 

Anonymous poster hash: 29b51...1ab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 29b51...1ab
V-by skrev (8 timer siden):

Om grunnen til at hun ikke får forlenget kontrakt er begrunnet i graviditet er dette diskriminering og ikke innafor! 

Er hun organisert, ta en prat med tillitsvalgt. Er hun ikke, vurder innmelding.

Dette vet vi, men siden de ikke plikter i å gi henne ny kontrakt kan jeg tenke meg de vil komme med andre grunner siden de aldri vil bruke graviditeten som begrunnelse. Jeg velger å tro de er såppas smarte. Om de ikke er det kommer vi selvfølgelig å ta det videre.