Gå til innhold

iPhone 12 vs 13


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg må ha ny telefon da min holder på å ta kvelden. 

Har alltid hatt Android, og aldri vurdert iPhone. Dog er jeg litt lei Android, og vil se om gresset faktisk er grønnere på den andre siden. 

Spørsmålet mitt er dog, skal jeg gå for 12'ern, eller 13? Arbeidsgiver dekker 6 500 kr av regninga - resten må dekkes selv. Jeg er en forholdsvis enkel bruker, som ser en del serier etc på telefonen, surfer, betaler regninger og sender mail. 

Er det noen som har noen formening om de 2400 kronene fra 12 til 13 egentlig er verdt det? Såvidt jeg kan se er det strengt tatt bare kameraet, som jeg sjeldent bruker, og batteritiden som er forbedret. 

Pro og Pro Max synes jeg er stiv i prisen, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg størrelsen på Pro Max. 

Synspunkter tas imot med takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (10 minutter siden):

Om du hadde hatt en iPhone 12 så ville det ikke vært noen grunn til å oppgradere, men siden du ikke har noen av dem så er det vel greit å gå for den nyeste?

 

Gitt at den blir mulig å få tak i da.

Spørsmålet er om det er verdt 2400 kr kun for å ha den nyeste, når den ikke bringer med seg noe vesentlig hverken her eller der. 

Lenke til kommentar
Den Ukjente skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er om det er verdt 2400 kr kun for å ha den nyeste, når den ikke bringer med seg noe vesentlig hverken her eller der. 

Den holder vel verdien lengre.

Bedre skjerm, kamera, prosessor, batteri.

Får flere software oppdateringer fremover.

Skal vel også tåle mere denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Når du får sponsa så mykje ville eg betalt det ekstra for 13, men det er jo opp til deg om du vil prioritere pengane på telefon over andre ting. Om du er ein som brukar telefonen i mange år før skifte så blir investeringa fordelt over eit lengre tidsrom.

Om telefonen skal selgast på sikt så vil det potensielt dekke delar av prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Om du hadde hatt en iPhone 12 så ville det ikke vært noen grunn til å oppgradere, men siden du ikke har noen av dem så er det vel greit å gå for den nyeste?

 

Gitt at den blir mulig å få tak i da.

Er i samme båt som trådstarter og vurderer IPhone for første gang i mitt liv, og det er Pro13 som ser mest aktuell ut. Pleier det å være vanskelig å få kjøpt IPhone ved lansering?

Lenke til kommentar
CurSe skrev (1 time siden):

Er i samme båt som trådstarter og vurderer IPhone for første gang i mitt liv, og det er Pro13 som ser mest aktuell ut. Pleier det å være vanskelig å få kjøpt IPhone ved lansering?

Ikke spesielt vanskelig, men det har vel hendt seg at de blir solgt ut på lanseringdagen.

Regner med det blir et større problem i år, da alt annet av forbrukerteknologi har vært så begrenset, og lanseringen av telefonen ble utsatt pga begrenset produksjon.

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

 

Regner med det blir et større problem i år, da alt annet av forbrukerteknologi har vært så begrenset, og lanseringen av telefonen ble utsatt pga begrenset produksjon.

Lanseringen ble da ikke utsatt, de har lansert nye iPhone-modeller i midten av september i åresvis. I fjor derimot så ble lanseringen utsatt og iPhone 12-modellene ble først lansert i midten av oktober. Det kan hende det blir noe mangel som du nevner men lanseringen er on track sammenlignet med tidligere år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone 12 har vel falt litt i pris etter lanseringen av iPhone 13, og vil vel i den anledning være et "bedre kjøp", så lenge du ikke er ute etter det siste og beste. 

En annen ting er at iPhone 12 allerede har vært i produksjon lenge, og det er dermed mindre sjanse for å være uheldig med hardware feil kontra iPhone 13 som nettopp har blitt sluppet ut i markedet. Det er nok mange som avventer kjøp til en eventuell "iPhone 13 gate" blir avdekket og fikset.

 

 

Lenke til kommentar

iPhone 13 varer sannsynligvis et år ekstra før den blir utdatert. Jeg selv har en 5 år gammel iPhone 7 og håper at den holder en god stund til😁

Og for de som lurer på hvordan det er mulig å holde liv i en iPhone så lenge så er trikset å bytte batteri selv, og unngå oppdateringene som gjør telefonen treig. I tillegg er det lurt å bruke beskyttelsesglass og bakdeksel.

Lenke til kommentar

Det med at iphone garanterer oppdateringer i minimum 5 år er et godt poeng. Kjøper du iphone 12 så har du ihvertfall 4 år til, men den varer greit lenger. Jeg har en iphone 6s+ enda som virker greit, men den er noe treig og tar mye dårligere bilder enn dagens modeller såklart. Så har du ikke høye krav og ikke vil bruke mer på de så kan jo 12 være et godt alternativ det. Den tar jo veldig bra bilder og er fortsatt i topsjiktet selv 1 år etterpå. 

Lenke til kommentar

Det ser ut som trådstarter utelukker Pro.
Valget mellom 11 og 12 var egentlig soleklart siden apple da byttet fra LCD til OLED samt ny formfaktor. Denne gangen er det ikke like soleklart. Dersom du klarer deg med 64BG sparer du mye på å velge 12. Jeg har 12 selv og er super fornøyd. Siden 13 starter med 128GB kan vi sammelinke med iPhone 12 128GB da er forskjellen ikke så stor lenger og jeg hadde nok gått for 13.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 17.9.2021 den 19.40):

iPhone 13 varer sannsynligvis et år ekstra før den blir utdatert. Jeg selv har en 5 år gammel iPhone 7 og håper at den holder en god stund til😁

Og for de som lurer på hvordan det er mulig å holde liv i en iPhone så lenge så er trikset å bytte batteri selv, og unngå oppdateringene som gjør telefonen treig. I tillegg er det lurt å bruke beskyttelsesglass og bakdeksel.

Blir disse annonsert på oppdateringen eller er det sånn skjult tricks Apple kjører for at flere Apple kunder skal oppgradere til nyere?

Lenke til kommentar
nagina skrev (1 time siden):

Blir disse annonsert på oppdateringen eller er det sånn skjult tricks Apple kjører for at flere Apple kunder skal oppgradere til nyere?

Hver oppdatering blir annonsert ja, men de lager den jo ikke treigere. OSet blir (naturlig nok) tyngre å kjøre når det blir nyere og normalt går på nyere HW. Husk at Apple oppdaterer telefonene i 5-6år så det er naturlig at 6år gammel hardware ikke kjører helt ny software like bra som en helt ny telefon. Fordelen med dette er at du kan bruke telefonen i 5-6år med nye apper som krever ny iOS. Jeg bruker en iPhone 6s plus nå i påvente av den nye 13 pro og den er fra 2015. Telefonen er ikke plagsomt treg i det hele tatt. Mer plagsomt at jeg den gang kjøpte den med 16gb så det er nada ledig plass :p 

Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Hver oppdatering blir annonsert ja, men de lager den jo ikke treigere. OSet blir (naturlig nok) tyngre å kjøre når det blir nyere og normalt går på nyere HW. Husk at Apple oppdaterer telefonene i 5-6år så det er naturlig at 6år gammel hardware ikke kjører helt ny software like bra som en helt ny telefon. Fordelen med dette er at du kan bruke telefonen i 5-6år med nye apper som krever ny iOS. Jeg bruker en iPhone 6s plus nå i påvente av den nye 13 pro og den er fra 2015. Telefonen er ikke plagsomt treg i det hele tatt. Mer plagsomt at jeg den gang kjøpte den med 16gb så det er nada ledig plass :p 

iPhone 6S er tregere med IOS 14 i forhold til IOS 13:

Og den ser ut til å bli enda treigere med IOS 15:

Før en oppdaterer så bør en vere kritisk, og gjerne se tester på Youtube. Ikke at jeg fraråder kjøp av iPhone, men en bør være obs på oppdateringene.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (47 minutter siden):

iPhone 6S er tregere med IOS 14 i forhold til IOS 13:

Og den ser ut til å bli enda treigere med IOS 15:

Før en oppdaterer så bør en vere kritisk, og gjerne se tester på Youtube. Ikke at jeg fraråder kjøp av iPhone, men en bør være obs på oppdateringene.

som jeg sa.. helt naturlig når gammel hardware kjører nyere software med mer features og som er designet primært for nyere HW. Jeg vil heller påstå at dette er positivt. Med apple får man iOS 15 samtidig som alle andre helt splitter nye iphones selv på en gammel telefon. De fleste android telefoner er heldige om de får 1-2 store oppdateringer om i det hele tatt noen. Oftest er det månedsvis etter google slipper sine også. 

 

edit, og husk dette er en 6 år gammel telefon (launch 2015). En android telefon på den alderen kan gjerne ikke kjøre alle apps lenger fordi den ikke kan oppdatere android ^^ 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...