Gå til innhold

Tesla oppdaterer selv­kjørings­programvaren: – Svært imponerende, mener tester. – En folkehelserisiko, mener ekspert


Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Hva som er en folkehelserisiko er jo å fortsette å ha mennesker bak rattet.

Du er nok inne på noe der, men jeg tror ikke risikoen går ned ved å sette det samme menneske til å lage et selvkjøringssystem som som overgår egne kjøreferdigheter. Det er nesten logisk?

Hva skal man egentlig frigjøre føreren fra, uten at fristelsen til å distrahere seg selv med å finne på andre ting enn å konsentrere seg om trafikkbildet og å manøvrere bilen? Det er vel noe slikt Trafikkmyndigheten har i tankene når det advares mot dette. Og de har mye statistikk på ulykker som følge av distraksjon, som eksempelvis mobilbruk. Og så har vi vel skadestatistikken for Tesla og andre med div. kjøreassistanse mot andre biler, fra forsikringsselskaper?

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (2 minutter siden):

Hvordan tester man egentlig autonomi på en ordentlig måte? 

Svaret på hvordan man ikke bør teste går hvertfall klart fram i artikkelen. Tesla velger testpersoner som er investert i selskapet og vier sitt litt liv til å misjonere for Tesla og sette dem i et godt lys. Det sier absolutt alt om hva som prioriteres, nemlig å lage blest og god stemning enn å kjøre et testregime som effektivt bidrar i utviklingen av produktet. 

Seriøse selskaper baserer ikke testingen sin på redigerte Youtube-videoer fra fanboys.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 minutter siden):

Du er nok inne på noe der, men jeg tror ikke risikoen går ned ved å sette det samme menneske til å lage et selvkjøringssystem som som overgår egne kjørefe4digheter. Det er nesten logisk?

Som sagt mange ganger før. I Norge må man kjøre 500 000 000km for å statistisk være utsatt for en dødsulykke. Jeg har kjørt ca en million km og kan vel telle på en hånd antall ganger jeg har vert i noen fare.

De aller fleste bilfabrikanter kjører nok sine systemer i simulatorer og tester nok ikke dette ut på vanlige kunder. BMW har sagt at bilene må kjøre flere tusen km feilfritt i simulator før de tester på offentlig vei 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Som sagt mange ganger før. I Norge må man kjøre 500 000 000km for å statistisk være utsatt for en dødsulykke. Jeg har kjørt ca en million km og kan vel telle på en hånd antall ganger jeg har vert i noen fare.

De aller fleste bilfabrikanter kjører nok sine systemer i simulatorer og tester nok ikke dette ut på vanlige kunder. BMW har sagt at bilene må kjøre flere tusen km feilfritt i simulator før de tester på offentlig vei 

Jeg tror ikke antall kilometer sier noe som helst om sikkerheten mot dødsulykke uten å diversifisere på hastighet i tillegg. Og kjøreforhold.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Svaret på hvordan man ikke bør teste går hvertfall klart fram i artikkelen. Tesla velger testpersoner som er investert i selskapet og vier sitt litt liv til å misjonere for Tesla og sette dem i et godt lys. Det sier absolutt alt om hva som prioriteres, nemlig å lage blest og god stemning enn å kjøre et testregime som effektivt bidrar i utviklingen av produktet. 

Seriøse selskaper baserer ikke testingen sin på redigerte Youtube-videoer fra fanboys.

Folk som Omar Quazi kjører rundt i timesvis og ender til slutt opp med å velge noen snutter på noen minutter ja. Cherry-picking for å pumpe aksjen - og det minner jo mye om Autonomy Day 2019 videoen "all over again". 
 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Tror ikke det vil slå ekstremt ut. Det er nok enklere å kjøre en bil i 200km/h på motorvei enn en trafikkert gate i Calcutta

Definitivt, det er jo et sted å starte. Så må man ha en hastighet som kan gi dødelige skader samt holde fotgjengere og syklister langt unna:)

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

For inspirasjon: 

Tofeltsveier på størrelsen med enfeltsveier her hjemme, som i tillegg har parkerte biler og greit antall av gående, syklende og mopeder. 

Rolig trafikk de der. satt på i en bil gjennom en pakistansk storby. Det var som å kjøre inni en gearkasse. Stoppet trafikken kom du deg ikke ut av bilen. Vet faktisk ikke ennå om det var høyre eller venstre kjøring der.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Rolig trafikk de der. satt på i en bil gjennom en pakistansk storby. Det var som å kjøre inni en gearkasse. Stoppet trafikken kom du deg ikke ut av bilen. Vet faktisk ikke ennå om det var høyre eller venstre kjøring der.

Ja, ved enkelte byer trur jeg det vil være umulig å blande tilstanden slik den er nå og robotaxier. De er nødt til å være designet for å være ekstra forsiktige. Det ser man jo litt i den videoen også, og det fungerer dårlig når absolutt ingen andre er det, og bruker tuta omtrent som om man brøytet snø for å få det unna - selv midt i lyskrysset som står på rødt. ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig at flere forsøker å diskreditere eksperten fordi han jobber for en konkurrent. Og at det samtidig er helt greit at de som skryter av selvkjøringen er nøye plukket ut av Tesla fordi de er ultrafanboys.

🤦‍♂️

Man kan si mye om Tesla, men ingen ting er mer underholdende en en nyfrelst fanboy som skal beskytte sin frelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Leif Hansen said:

De nevnte youtuberne har ingen bindinger til Tesla !

... Annet enn at de har blitt valgt av Tesla fordi de har en Youtube kanal som stiller seg positive til Tesla og teknologien. Tror du de hadde blitt valgt dersom de hadde ett mer kritisk syn?  TU har åpenbart snappet opp dette fordi Tesla har sendt ut en pressemelding med disse klippene. Jeg kaller det en binding, jeg. 

Det er selvfølgelig ikke slik Telsa tester programvaren sin. Man kan kalle disse "beta-testere" eller hva du vil for gi klippene legitimitet, men Tesla har ikke kommet dit de er ved å bruke uprofesjonelle amatører uten innsikt eller kompetanse til å betateste programvaren. Den reelle betatestingen skjer med biler spesialrigget dette. Se for deg en bil med sjåfør og fire andre i bilen med hver sin laptop plugget inn i forskjellige moduler. Se for deg testrapporter på titusenvis av sider. Det er slik dette foregår. 

Det er kanskje dette som var poenget til professoren som var så uheldig å uttale seg kritisk om tesla og som nå garantert har en innboks full av hat. (sukk). Å framstille det som at disse amatørene egentlig har noen innflytelse på den ferdige programvaren er galt, og det vil være en farlig måte å lage dette systemet på. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Joey Klender

By Joey Klender

Posted on September 15, 2021

Tesla has unofficially topped J.D. Power’s APEAL study, which tests how an owner emotionally connects with their new car. It is the 26th time J.D. Power has performed the APEAL study, and the second straight year, Tesla took the top prize, unofficially.

APEAL stands for Automotive Performance, Execution, and Layout, and ranks how owners feel after 90 days of ownership. Emotionally connecting to a vehicle occurs when a buyer genuinely is enthusiastic about their purchase, and once again, Tesla managed to provide that most frequently.

Årsaken ? alle konkurrntene opplever "alternativene" som lettere oppgraderte bensinere, hvorfor, fordi såkalt legacy (arv) ligger i "alternativenes" gener !!!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leif Hansen skrev (49 minutter siden):

 

Joey Klender

By Joey Klender

Posted on September 15, 2021

Tesla has unofficially topped J.D. Power’s APEAL study, which tests how an owner emotionally connects with their new car. It is the 26th time J.D. Power has performed the APEAL study, and the second straight year, Tesla took the top prize, unofficially.

APEAL stands for Automotive Performance, Execution, and Layout, and ranks how owners feel after 90 days of ownership. Emotionally connecting to a vehicle occurs when a buyer genuinely is enthusiastic about their purchase, and once again, Tesla managed to provide that most frequently.

Årsaken ? alle konkurrntene opplever "alternativene" som lettere oppgraderte bensinere, hvorfor, fordi såkalt legacy (arv) ligger i "alternativenes" gener !!!

Du skjønner at dette ikke er bra? Desto mer emosjonelt tilknyttet til et produkt du er, desto større er sannsynligheten for at du blindt overser svakheter og reduserer evnen til å tenke rasjonelt ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...