Gå til innhold

Kan Norge strupe kablene for å senke strømprisen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krafthandelen som bedrives og prisene på importkraft med en historisk svak krone mot Euro har ikke vært problematisert, men det må vel være sånn at den lave kronekursen har påvirket strømprisen? Det er en kjennsgjerning at vi har blitt 30% fattigere de siste 10 år, og prisøkningen på import må jo komme til syne på et vis.

Det er selvfølgelig fritt for norske myndigheter å sikre egen forsyning av kraft. Tyskland har jo "strupt" Nordlink-kabelen ved kun å forplikte seg til å benytte 11,7% av kapasiteten, men ønsket i utgangspunktet å ikke forplikte seg til noe i det heletatt. Kan man øke kapasiteten med flere kabler, så kan man redusere kapasiteten også. Gjensidighetsprinsippet må vel gjelde her og? I tillegg kan man innføre manøvreringsreglement for vannmagasinene, og på den måten "strupe" den villeste spekulasjonshandelen for å sikre forsyningen av vinterkraft. Hvis ikke må det ha skjedd en suverenitetsavståelse under Stortingets radar.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, NERVI said:

 I tillegg kan man innføre manøvreringsreglement for vannmagasinene, og på den måten "strupe" den villeste spekulasjonshandelen for å sikre forsyningen av vinterkraft. Hvis ikke må det ha skjedd en suverenitetsavståelse under Stortingets radar.

Dette er meg bekjent kodifisert i ACER. Man kan sette grenser for og t.o.m. subsidiere kraftverk med begrunnelse i foryningssikkerhet. En del av reglene ble til først og fremst for å avgrense enkelte medlemslands ønske om å beskytte sterkt forurensende kraftproduksjon fra konkurranse, men reglene vil gi adgang til å sikre produksjonskapasitet fra norske kraftverk. Jeg mener å ha sett at vi eksporterer akkurat nå mindre enn hva vi kunne med det som begrunnelse.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 minutter siden):

Dette er meg bekjent kodifisert i ACER. Man kan sette grenser for og t.o.m. subsidiere kraftverk med begrunnelse i foryningssikkerhet. En del av reglene ble til først og fremst for å avgrense enkelte medlemslands ønske om å beskytte sterkt forurensende kraftproduksjon fra konkurranse, men reglene vil gi adgang til å sikre produksjonskapasitet fra norske kraftverk. Jeg mener å ha sett at vi eksporterer akkurat nå mindre enn hva vi kunne med det som begrunnelse.

Takker for info! Det har jo formodningen med seg at man må kunne sikre nasjonal forsyning når det er nødvendig, men jeg var ikke klar over at det skjer nå, og med eksplisitt støtte i ACER regelverket.  Med så stor andel vannkraft/tilfeldige sesongvariasjoner som norsk forsyning har, så kunne man kanskje også bestemme kvoter for tilgjengelig kraft for eksport? For ikke å røre ved prisingen i "markedet"?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, NERVI said:

Takker for info! Det har jo formodningen med seg at man må kunne sikre nasjonal forsyning når det er nødvendig, men jeg var ikke klar over at det skjer nå, og med eksplisitt støtte i ACER regelverket.  Med så stor andel vannkraft/tilfeldige sesongvariasjoner som norsk forsyning har, så kunne man kanskje også bestemme kvoter for tilgjengelig kraft for eksport? For ikke å røre ved prisingen i "markedet"?

Forsyningssikkerhet er samfunnskritisk og det er jo ikke slik at det internasjonale overføringsnettet kan frakte veldig store deler av produksjonen langt. Det er jo fortsatt slik at produksjon må i stor grad planlegges lokalt etter lokale behov*. Absolutt ingen vil ha en situasjon med utkoplinger, særlig ikke om man samtidig eksporterer kraft, så å hensynta forsyningssikkerhet og gi et rammeverk for handel som er slik at man ikke selger sikkerhetskritisk kapasitet har alltid vært en forutsetning for å få deltagene nasjoner til å akseptere handel i første omgang.

*) Det er bare å se på hvor store prisforskjeller det er innad i norge for å forstå at det er tilfelle.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Dette er meg bekjent kodifisert i ACER. Man kan sette grenser for og t.o.m. subsidiere kraftverk med begrunnelse i foryningssikkerhet. En del av reglene ble til først og fremst for å avgrense enkelte medlemslands ønske om å beskytte sterkt forurensende kraftproduksjon fra konkurranse, men reglene vil gi adgang til å sikre produksjonskapasitet fra norske kraftverk. Jeg mener å ha sett at vi eksporterer akkurat nå mindre enn hva vi kunne med det som begrunnelse.

Det er noke vakkert ved dette dersom olje og energiministeren tar feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...