Gå til innhold

Svær PlayStation 5-oppdatering rulles ut onsdag


Anbefalte innlegg

aidskake skrev (1 time siden):

Kjøpe seg inn i Atmos, hva mener du? Det er ingen fremtidsteknologi, det er allerede "de facto" standarden i dag, noe du også selvsagt er klart over.

I enkelte filmer ja, der er det ikke 100%

I serier er det enda sjeldnere.

Når det kommer til spill så er det svært få som støtter Atmos.

Så det blir å kjøpe seg inn i noe som er under utvikling.

aidskake skrev (1 time siden):

Du kan jo ta en tur på Elkjøp og se hvor mye av det som selges som støtter Atmos..

Du kan vel komme med tallene du sitter på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aidskake skrev (15 timer siden):

Korrekt. Jeg trodde virkelig ikke flerkanals lyd var for mye forlangt i 2021, men så feil kan jeg ta.

Den støtter både 5.1 og 7.1, så helt håpløst er det nå ikke. Hadde selvfølgelig vært fint om den støttet de nyeste formatene, men eldre dolby og dts formater er ikke ubrukelig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
22 hours ago, Lucifer24 said:

Den støtter både 5.1 og 7.1, så helt håpløst er det nå ikke. Hadde selvfølgelig vært fint om den støttet de nyeste formatene, men eldre dolby og dts formater er ikke ubrukelig

Misforstå meg rett, jeg er fornøyd med PS5-en min, men dette er en next-gen konsoll og da må man i det minste kunne forvente at current-gen formater er støtta, som også konkurrenten (xbox) har. Det er ikke fullstendig krise, men fryktelig irriterende, og minst like unødvendig, når det er så lite som skal til for å gjøre den teknisk relevant (det samme gjelder mangelen på VRR for øvrig). 

Uansett så kan mangelen i hvert fall ikke forsvares. Selv fanboys bør ha trøbbel med å finne gode nok unnskyldninger for det (eller tydeligvis ikke alle da men..)

Lenke til kommentar
aidskake skrev (1 time siden):

Uansett så kan mangelen i hvert fall ikke forsvares. Selv fanboys bør ha trøbbel med å finne gode nok unnskyldninger for det (eller tydeligvis ikke alle da men..)

Ja er ganske fascinerende å se folk forsvare at Sony har kuttet ut noe som hadde gagnet alle om det var der. Som om 3d lyd skulle være noen form for erstatning. Det er ikke engang et relevant argument for å kutte ut atmos.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (På 18.9.2021 den 23.56):

Tilbud på denne nå
https://www.komplett.no/product/1173105/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn850-2tb-m2-ssd

pluss noen hundrelapper for en kjøler så er du fremdeles godt under hva konsollen koster

Hei. Eg var for sein med å kjøpe den:( Er det noen som vet om en på 1 tb som passer til ps5 og som koster rundt 2000 kr? Fant en Corsair m600 pro men den var kjøleribben for høg. Men vet at man kan skifte kjøling på den. Men er redd for å ødelegge den evt. Er det bare lese hastigheten på 5500 som er viktig?  Eller bør skrive hastigheten også være høg? Mvh 

Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (12 timer siden):

Hei. Eg var for sein med å kjøpe den:( Er det noen som vet om en på 1 tb som passer til ps5 og som koster rundt 2000 kr? Fant en Corsair m600 pro men den var kjøleribben for høg. Men vet at man kan skifte kjøling på den. Men er redd for å ødelegge den evt. Er det bare lese hastigheten på 5500 som er viktig?  Eller bør skrive hastigheten også være høg? Mvh 

Ikke noe problem å fjerne kjøleren, den er designet for at det skal være lett. Skrivehastighet er ikke viktig, strengt tatt så må du ikke ha 5500 MB/s i lesehastighet heller. Eneste kravet så vidt jeg vet er at den er gen 4. 5500 MB/s er en anbefaling, men det er jo noe som kan endre seg i fremtiden. Det er også mulig det kommer spill som faktisk trenger så mye for å fungere optimalt. Viss du vil spare penger i dag å kjøpe en billig ssd så kan du fint gjøre det, er ingen merkbar forskjell på spill om du så har den tregeste som er å få tak i. Om det skulle komme et spill som krever 5500 MB/s i lesehastighet, så kan du jo bare kjøre det fra den interne ssd'en. Priser går jo også ned med tiden, så kan være fornuftig vente med å kjøpe en rask en av den grunn også.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (11 timer siden):

Ikke noe problem å fjerne kjøleren, den er designet for at det skal være lett. Skrivehastighet er ikke viktig, strengt tatt så må du ikke ha 5500 MB/s i lesehastighet heller. Eneste kravet så vidt jeg vet er at den er gen 4. 5500 MB/s er en anbefaling, men det er jo noe som kan endre seg i fremtiden. Det er også mulig det kommer spill som faktisk trenger så mye for å fungere optimalt. Viss du vil spare penger i dag å kjøpe en billig ssd så kan du fint gjøre det, er ingen merkbar forskjell på spill om du så har den tregeste som er å få tak i. Om det skulle komme et spill som krever 5500 MB/s i lesehastighet, så kan du jo bare kjøre det fra den interne ssd'en. Priser går jo også ned med tiden, så kan være fornuftig vente med å kjøpe en rask en av den grunn også.

Tusen takk for ett informativt innlegg og hjelpen. Da tror eg at eg går for en anstendig ssd på 500gb eller 1 tb så kjøper eg en med 4 tb når det er blitt billigere. Har en hhd på 4tb til ps4 spill som funker utmerket. Og som er mye kjappere på ps5 enn den var på ps4 proen min. Pluss eg har en ekstern ssd på 1tb. Men bruker ikke den siden det ikke gikk an å spille ps5 spill på den. Da synes eg en 4tb hdd er bedre:) Mvh 

 

 

Endret av Gjest
Såg ikke skikkelig etter før eg svarte.:)
Lenke til kommentar
Lucifer24 skrev (På 18.9.2021 den 23.56):

Tilbud på denne nå
https://www.komplett.no/product/1173105/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn850-2tb-m2-ssd

pluss noen hundrelapper for en kjøler så er du fremdeles godt under hva konsollen koster

Hei igjen. Glemte at du hadde linket til denne. Den på 2tb er ikke rabatt på nå. Men ser 1 tb koster 1/3 del av prisen på 2tb så går for den. Kunne du vært så snill og hjulpet å linke til en kjøler som passer til denne brikken? 

Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (3 timer siden):

Hei igjen. Glemte at du hadde linket til denne. Den på 2tb er ikke rabatt på nå. Men ser 1 tb koster 1/3 del av prisen på 2tb så går for den. Kunne du vært så snill og hjulpet å linke til en kjøler som passer til denne brikken? 

Denne burde passe så vidt jeg kan se. Den er anbefalt av theverge.com til å passe i ps5 og ssd'en du vil kjøpe står på kompatibilitets lista til kjøleren.
https://www.digitalimpuls.no/diverse/141700/ek-m2-nvme-heatsink--nickel-m2-ngff-pcie-ssd-cooling-heatsink

Lenke til kommentar
11 hours ago, Lucifer24 said:

Denne burde passe så vidt jeg kan se. Den er anbefalt av theverge.com til å passe i ps5 og ssd'en du vil kjøpe står på kompatibilitets lista til kjøleren.
https://www.digitalimpuls.no/diverse/141700/ek-m2-nvme-heatsink--nickel-m2-ngff-pcie-ssd-cooling-heatsink

kan noen bekrefte denne kombinasjonen?

med WD SN850 1TB


https://www.digitalimpuls.no/diverse/141700/ek-m2-nvme-heatsink--nickel-m2-ngff-pcie-ssd-cooling-heatsink

eller andre forslag til kjøleribbe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (1 time siden):

Hei. Eg har fått ssd disken nå. Kan eg bruke den mens eg venter på kjøleren eller vil den bli ødelagt? Kjøleren kommer ikke før torsdag..

Det som pleier å skje er at ytelsen blir redusert viss det blir for varmt. Den er jo solgt uten kjøler så ville vært rart om den ble ødelagt av å bli brukt uten kjøler. Jeg hadde kommet til å bruke den uten kjøler mens jeg ventet, men liker ikke å garantere for andre at det skal gå bra uten engang å ha prøvd selv. Er du veldig usikker så kan du jo eventuelt google det å se hva slags erfaringer andre har, jeg har dessverre ikke tid til å sjekke det nå.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...