Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kamera for overvåking av hærverk på bil, anbefalinger?


Oly

Anbefalte innlegg

Med ca en måneds mellomrom har to biler på gateparkeringen hvor jeg bor blitt utsatt for fenomenet "keying", dvs noen som har skrapet opp sider av lakken på bilene midt på natten, godt mulig med en form for nøkkel eller spiker.

Vi har foreløbig ingen kamera på våre to gateparkeringsplasser i Sameiet hvor jeg bor, og nå forventer jeg nesten at det bare er et tidsspørsmål før at dette skjer med min bil. Skjer dette med min bil, så hadde det vært nydelig med enten video- eller bildebevis på dette, slik at rett person kan få lov til å punge ut for denne skaden og bli strafferettslig ansvarliggjort.

Det jeg leter etter nå er kamera til å ha inne i bilen som fanger opp bevegelsene rundt på alle døgnets tider, slik at jeg iallefall kan beholde nattesøvnen min når det kommer til vandalisten(e) som slår til midt på natten. Jeg har søkt litt rundt på nettet og funnet en del varianter av slike kameraer, men jeg har ingen erfaringer med hva som er bra og hva som er dårlig her.

Har dere noen anbefalinger på hva jeg kan gå for i form for "vandalisme kamera" her til å ha på innsiden av bilen min?

(Jeg laget en relatert post om denne vandalismen her i underforumet "Hus, hage og oppussing").

Endret av Oly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker vel på noe ala Tesla sin Sentry mode. Der er ytter-kameraene på sidene av bilen er velegnet til å dokumentere ting som keying og identiteten på vedkommende som gjør det.

Problemet er vel først og fremst å få montert kamera slik at de gir gode bilder. Her tror jeg det som fungerer er å få plassert dem uavhengig av hvor bilen står men samtidig slik at de er sikret og at de følger med bilen med bevegelsestrigging. Du trenger nok også infrarødt lys som ikke lett avsløres. Om de bør stå på hele tiden kommer an på hvor lett kamera trigger og at du ikke får masse opptak av "ingenting".

Du må nok gjøre noe grundig research her eller få hjelp av noen som kan dette. Better safe than sorry.

Vær klar over at om du har bilen stående i et offentlig område så gjelder egne regler for å sette opp overvåkning hvor du bl.a. er pliktig via skilt å opplyse om det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Enkleste og naturlige løsning er selvfølgelig å bytte till Tesla, så du får Sentry Mode. Da får du automatisk filmet ugjerningsmannen (eller-kvinnen) uansett hvilken side/ende av bilen de velger å nærme seg. Søk opp Wham Bam Teslacam på Youtube for å se hvor elegant og automatisk det fungerer.

Tesla får du ny fra ca. 350.000,- og oppover, og skulle den bli skadet av "fjortisser", så er foreldrene erstatningspliktige.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bruke et kamera montert inni bilen? Et lite diskret kamera som sikter fra sidevinduet langs bilen. Og jeg regner med at man ikke må henge opp noe skilt for å advare om overvåking, da jeg aldri har sett en eier av en Model 3 sette opp et slikt skilt.

Det kan dessverre også være slik at gjerningspersonen skjuler identiteten sin ved å bruke solbriller og hettegenser feks, eller at politiet henlegger saken selv om de kan identifisere gjerningspersonen. Hvor mange ganger kan man få dekket slike skader på forsikring forresten?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket litt opp det med Tesla sin løsning, må si at dette virket genialt, og håper at dette kan bli like standard som elektriske vinduer er på biler nå. Jeg har sendt melding til mitt forsikringsselskap om hva som skjer i mitt tilfelle hvis min bil blir utsatt for dette, jeg er ikke interessert i å budsjettere mangfoldige tusener for egenandel hvis dette forekommer. Da klarer jeg meg med buss inntil vi får montert overvåkingskamera på fellesparkeringene våre, og parkerer da bilen hos mine foreldre i mellomtiden.

Det blir nok kameraovervåking her på fellesparkeringene om ikke lenge og nødvendig skilting om dette, Styret her skal ha møte om dette nye fenomenet med oppskrapte biler har jeg fått opplyst. Nå har jeg en gammel bil som jeg gav 35 000 kr for i desember i fjor, men det betyr ikke at det er pytt pytt om den blir okkupert av skrapemerker i lakken pga bilen er så billig. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe Tesla til 700K på grunn av dette, bilen min skal bli rutinemessig oppskrapt over ekstremt lang tid for at dette skal lønne seg for meg å eie en så dyr bil.

Jeg har delkasko nå på min bil, dette skal dekke hærverk, men alt kommer an på hva egenandelen blir for min bil hvis dette skjer. Kunne jeg fikset meg et billig kamera i bilen som gjør en ok jobb for å fange syndere som skraper opp lakken på biler på nattestid, så hadde dette tross alt vært ekstra betryggende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...