Gå til innhold

Funn av mulig feil på påstått utskiftet viftemotor - i forbindelse med demontering av bil


geir__hk

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Her drar jeg opp av hatten en sak jeg forlengst trodde var avsluttet <link til forumtråd>. Det min gamle bil som jeg ennå driver å demonterer for delesalg.

Det som skjedde etter at siste post i nevnte tråd er at jeg betalte litt under 4k til et verksted for utskifting av kupevifta. Dette var månedskifte februar/januar 2020.

Etter dette fungerte vifta en stund - jeg husker ikke i hodet om vifta også sluttet å fungere før problemet med motor-varsellampa kom tilbake, og en prisantydning på videre feilsøking gjorde at jeg valgte å droppe videre pengebruk å denne (har kjøpt ny bil etter dette).

Bilen ble tatt til et sted hvor den ikke står i veien, og jeg demonterer av og til på den når jeg får tid eller får henvendelser fra folk som vil kjøpe deler (prøver å tjene så mye som mulig på den før jeg sender på høggern).

 

Nå for kun få dager siden var det tid for kupevifta. Den var litt ugrei å demontere men fikk den av til slutt. Her kommer overraskelsen:

Alle vifter jeg til nå har vært borti gjennom årene har kunne rotere fritt. Men kupevifta var ordentlig treg - kan tippe rundt en halv Nm (kun magefølelse, har ikke målt) for å dra vifta rundt. Det forklarer jo nærmest perfekt hvorfor viftemotor drar rundt på full spenning, og at vifta ikke klarer å gå rundt når effektmotstand er i bruk.

Videre demontering av selve propellen viser at ytterste enden av skaftet på motor, der den er gjenget - er synlig skadet (kan se ut som om noen har slått med hammer og truffet skjevt).

 

Når jeg oppdaget dette tenkte jeg at dette er sykt, for det må bety at verkstedet har gjort en eller flere av følgende:

  • Brukt en gammel viftemotor.
  • Utført dårlig fagarbeid med påfølgende skade (uten å si fra og gamblet på at kunden ikke oppdager)
  • evt. gjort ingenting - evt. bare luftet børstene (er egen lufting for) elns.

Det er iallefall ikke utført tilferdsstillende arbeid i mine øyne - med mindre Nissan fører en veldig spesiell type vifte som jeg aldri har hørt om.

 

Spørsmålet er vel egentlig litt to- eller tredelt, litt avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. Det første jeg tenker - forutsatt at det åpenbart må være verkstedet som har gjort feil her som følge av dårlig håndtverk - at jeg burde få tilbakebetalt hele summen for "reparasjonen".

Forhåpentligvis gjelder det selv om bilen i dag er i en slik tilstand at mye innhold er fjernet.

  • Kan jeg ha noe å hente på reklamasjon (penger tilbake) for misslykket reprasjon ?
  • Kan fenomenet "treg viftemotor" skyldes andre ting enn misslykket reprasjon (noe jeg ikke har tenkt på) ?
  • Evt alternativ fremgangsmåte overfor verksted ?

 

Det som mye verre er - jeg begynner å lure på om treg viftemotor alene kunne ha medført motorfeil-lampe - og at jeg dermed kanskje har ditchet en bil på helt feil grunnlag :cry:

Her er jeg selvfølgelig inneforstått med at jeg selv har valgt å kvitte meg med bilen som følge av et prisoverslag på feilsøking/reprasjon av motor, og det er åpenbart ingen poeng å gå videre med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (På 14.9.2021 den 18.35):

jeg begynner å lure på om treg viftemotor alene kunne ha medført motorfeil-lampe

Her er det ingen sammenheng. Viftemotor med problemer får ikke motorfeillampen til å lyse. 

Ellers har jo verkstedet faktisk fått viften til å fungere, så hele reparasjonen har jo ikke vært bortkastet. Du kunne selvfølgelig startet en reklamasjon innen rimelig tid etter at den "nye" viften sluttet å fungere. Da kunne verkstedet fått mulighet til å rette opp i problemet. Dette toget har jo gått nå. Dersom de spesifikt har tatt betalt for en ny vifte og det er åpenbart at viften er eldgammel kan du selfølgelig forsøke å kreve en ny viftemotor, men i utgangspunktet bør du nok anse hele denne saken som avsluttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BearCat skrev (12 minutter siden):

hva vil lufting av børstene tilsi ?

Det er vanskelig å se du er seriøs med spørsmålet ditt, men det er for meg åpenbart at Geir snakker om å "move opp" børster som har satt seg... Det finnes selvfølgelig ingen "egen lufting for" børstene, men la oss nå gi Geir litt kunstnerisk frihet her...

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, X10anT said:

Det er vanskelig å se du er seriøs med spørsmålet ditt ..

Ja, jeg er faktisk seriøs, da det han skriver luftet/lufting, at det *kan* være en "stavekontrollfeil" for : løfte/løfting falt meg faktisk ikke inn.

Jeg har *byttet* børster på motor/dynamo, men aldri luftet eller løftet, derav spørsmålet, som fortsatt står.

"Kunstnerisk frihet" har ingen plass i Forbrukerkjøpsloven 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...