Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vandalisme i nabolaget hvor biler blir skrapet opp på gateparkering


Anbefalte innlegg

Vi har en utfordring i Sameiet hvor jeg bor nå, hvor 2 biler har blitt skrapt opp av enten nøkkel eller spiker midt på natten med bare en måneds mellomrom. Jeg vurderer selv å bare parkere min bil hos mine foreldre inntil videre og bare klare meg med buss (gode bussforbindelser her), for dette her er skikkelig ekkelt.

Foreløbig så har vi ingen kameraovervåking på våre to parkeringsplasser, men jeg tipper at det ikke tar lang tid før dette er på plass. Hørte med den første personen som ble utsatt for dette,  bilen ble skrapet opp på alle sider, inkludert tak. Det ble 10 000 kr i egenandel og skader for 70 000 kr som måtte utbedres. Politiet henla saken hennes pga ingen video- eller bildebevis på opp-skrapingen av bilen, men det er godt mulig at dette blir høyere prioritert hvis neste person som fikk skrapemerker på sin bil anmelder dette.

Det andre tilfellet av dette skjedde nylig, da var det kun panseret som var skrapet opp i lakken.

Jeg har bodd i dette området i 8 år nå, og har aldri opplevd lignende. Bilene sto i fred før.

Noen gode forslag til hvordan dette kan nedkjempes, og gode råd generelt angående dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet har absolutt ingen intereresse. Dette er i beste fall en ren forsikringssak. Man må selvsagt anmelde for forsikringens skyld, men ellers er ikke dette en sak for myndighetene.

Når det gjelder overvåkning er dessverre ikke det helt enkelt heller. I Norge er normalt de kriminelles rettigheter langt bedre enn ofrenes, så man bør i alle fall sjekke ut fallgruvene ved kameraovervåkning.

Selv med bilde av gjerningsmannen blir slike saker henlagt, og om du forsøker å gjøre noe med bildene selv er det mest sansynlig du som havner i trøbbel! 😉

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok mye rett i det du sier, selv om man skulle håpe at det ikke var slik. Jeg har derimot tro på at kameraovervåking og skilt om dette vil være skremmende nok for vandalene til at de enten slutter med dette, eller finner seg en annen parkeringsplass til å gå løs på.

Sameiet hvor jeg bor er medlem i et boligbyggelag som sikkert er behjelpelige med tips, råd og det juridiske når det kommer til kameraovervåking. Jeg er ikke medlem av Styret, så dette blir en avgjørelse som det nåværende Styret må ta. På grunn av det som nå har skjedd med oppskraping av biler, er min bil nå parkert hos mine foreldre, og parkeringsplassene har blitt synlig tommere den siste uken.

Dette er uansett noe som ikke kan fortsette, for da vil ingen folk kjøpe bolig her lengre. Dette er veldig dårlig reklame. Derfor spørs det om det er bra om dette kommer i lokalavisen, på en side kan dette muligens skremme vekk vandalene, mens på en annen side kan dette også være dårlig reklame for dette Sameiet hvor jeg bor.

Lenke til kommentar

Det er vel Datatilsynet som er rette instans til å rådføre seg med angående dette tenker jeg. Jeg håper uansett at dette ordner seg. Jeg skriver gateparkering, kan være jeg bruker feil definisjon for dette er snakk om to parkeringsområder med merkede parkeringsstriper hvor bebore og besøkende kan parkere sine biler.

Endret av Oly
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 timer siden):

Pass på at overvåkningen er lovlig om det er gateparkering. Ulovlig ervervet bevis slik som filming av offentlig område kan bli forkastet.

Politiet har flere ganger brukt dashcam og mobilvideoer til å gi bøter til folk som har kjørt for fort, eller brutt andre lover, og dette er filming av offentlig område.

Kameraovervåkning er lov så lenge opptakene blir slettet etter 7 dager, og ikke blir lastet opp på Youtube.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Politiet har flere ganger brukt dashcam og mobilvideoer til å gi bøter til folk som har kjørt for fort, eller brutt andre lover, og dette er filming av offentlig område.

Kameraovervåkning er lov så lenge opptakene blir slettet etter 7 dager, og ikke blir lastet opp på Youtube.

Har ingenting med det å gjøre. Andre setning er feil.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Oly skrev (På 14.9.2021 den 18.30):

Vi har en utfordring i Sameiet hvor jeg bor nå, hvor 2 biler har blitt skrapt opp av enten nøkkel eller spiker midt på natten med bare en måneds mellomrom. Jeg vurderer selv å bare parkere min bil hos mine foreldre inntil videre og bare klare meg med buss (gode bussforbindelser her), for dette her er skikkelig ekkelt.

Foreløbig så har vi ingen kameraovervåking på våre to parkeringsplasser, men jeg tipper at det ikke tar lang tid før dette er på plass. Hørte med den første personen som ble utsatt for dette,  bilen ble skrapet opp på alle sider, inkludert tak. Det ble 10 000 kr i egenandel og skader for 70 000 kr som måtte utbedres. Politiet henla saken hennes pga ingen video- eller bildebevis på opp-skrapingen av bilen, men det er godt mulig at dette blir høyere prioritert hvis neste person som fikk skrapemerker på sin bil anmelder dette.

Det andre tilfellet av dette skjedde nylig, da var det kun panseret som var skrapet opp i lakken.

Jeg har bodd i dette området i 8 år nå, og har aldri opplevd lignende. Bilene sto i fred før.

Noen gode forslag til hvordan dette kan nedkjempes, og gode råd generelt angående dette?

Kan folk skaffe seg dashcam?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...