Gå til innhold

To nye rapporter bør sette fart i debatten om kjernekraft


Anbefalte innlegg

On 9/18/2021 at 10:06 PM, Lodium said:

Du nevner også bare skjolbruddskreft som om det er det eneste problemet liksom

Jeg tror ikke jodtabletter har noen effekt på Leukemia men jeg kan jo ta feil.

Skjoldbruskkjertelkreft hos barn og unge var den absolutt viktigste helseeffekten etter Tsjernobyl-ulykken, med rundt 6000 tilfeller. 

Radioaktivt jod har kort biologisk halveringstid, med unntak for skjoldbruskkjertelen. Her vil radioaktivt jod kunne konsentreres, og har mye lengre biologisk halveringstid. Jodtabletter virker forebyggende ved å mette skjoldbruskkjertelen med jod, slik at det radioaktive jodet ikke tas opp. I Japan fikk man i tillegg til effekten av rask utdeling av jodtabletter også hjelp av en generell god jodstatus i befolkningen, på grunn av et høyt inntak av sjømat. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/18/2021 at 10:06 PM, Lodium said:

hvorfor er ikke opptak gjennom mat av radioaktive stoffer og mineraler som ble ført med vinden inkludert i dette sitatet?

deler av nedfallet havnet i andre land enn det forskeren her fokuserer på så det er nok ett svakt punkt

Fra forrige lenke i sitatet du  siterer (ca år 2006) så det kan ha endret seg nå

In many countries, restriction orders remain in place on the production, transportation and consumption of food still contaminated by Chernobyl fallout.

• In the United Kingdom restrictions remain in place on 374 farms covering 750 km2 and 200,000 sheep.

• In parts of Sweden and Finland, as regards stock animals, including reindeer, in natural and near-natural environments.

• In certain regions of Germany, Austria, Italy, Sweden, Finland, Lithuania and Poland wild game (including boar and deer), wild mushrooms, berries and carnivore fish from lakes reach levels of several thousand Bq per kg of caesium-137.

• In Germany, caesium-137 levels in wild boar muscle reached 40,000 Bq/kg. The average level is 6,800 Bq/kg, more than ten times the EU limit of 600 Bq/kg.

 

 

 

 

De enkelte lands strålevernmyndigheter har løpende oversikt over radioaktivitet i mat, og du kan alltid finne oppdaterte tall. Et eksempel er DORIS-databasen hos det tyske strålevernet BsF. For perioden 2018-2020 var toppverdiene for villsvin 17 000 Bq/kg, men siden kilden først og fremst er sopp og biologisk halveringstid er rundt 70 dager er det enorme variasjoner både over sesongen og fra år til år. Medianverdiene varierer i samme område fra tosifret til femsifret. 

http://doris.bfs.de/jspui/handle/urn:nbn:de:0221-2021080227845 

Lenke til kommentar
3 hours ago, farnol said:

De enkelte lands strålevernmyndigheter har løpende oversikt over radioaktivitet i mat, og du kan alltid finne oppdaterte tall. Et eksempel er DORIS-databasen hos det tyske strålevernet BsF. For perioden 2018-2020 var toppverdiene for villsvin 17 000 Bq/kg, men siden kilden først og fremst er sopp og biologisk halveringstid er rundt 70 dager er det enorme variasjoner både over sesongen og fra år til år. Medianverdiene varierer i samme område fra tosifret til femsifret. 

http://doris.bfs.de/jspui/handle/urn:nbn:de:0221-2021080227845 

Det var ett kritisk spørsmål angående rapporten jeg lenket til

Det kritiske spørmålet var ment for å vise hvor farget en kan bli dersom en har begrensninger i en fagdisiplin

For forskeren jeg stilte spørmål ved så gjelder begrensingen av hennes beregninger (riktonok ikke tall etter det jeg kunne se) i at det bare ble undersøkt i ukrania og Hviterussland.

Jeg sa også at dette kunne ha endret seg da den gamlere lenken jeg refererte til var fra 2006

som kjent står ikke forskning eller vitenskap stille

For FN eller for WHO sin del så ligger svakheten i konklusjonene deres at de blir farget i på grunn av at tilgang til elektrisitet

som igjen fører til at man kan redde flere liv og at dataene bak dette er sikrere enn å beregne ganske usikre tall rundt dødsfall når det kommer til atomenergi ulykker.

WHO godtar dermed ett usikkert tall over døde som følge av atomulykker fordi de synes antall liv reddet ved hjelp av strøm veier opp for ett ganske usikkert antall døde ved atomulykker  selv om dette antallet kan i teorien være høyere.

i tilegg er ulykkesfrekvensen ganske lav i atomkraftverk noe som gjør at man lett kan falle i en slags falsk trygghet.

I tilegg vil jeg påpeke at det  kan bli problemer av økt inntak av noe selv om det finnes økte verdier ellers uten atomulykker

Hadde det vært slik at det ikke hadde vært problematisk kunne man jo bare spist så mye man ville uansett av foreksempel bare en matype

uten tanke på helseprpoblemer eller balansert kosthold.

Her kan jeg nevne blåskjell

som det er av og til ikke anbefalt å spise (ps.Jeg sammenligner ikke)

I perioder blir det imidlertid advart mot å høste inn og spise blåskjell på ulike steder i landet, fordi de kan inneholde gifter. Disse giftene er i hovedsak algegiftene "Diarrhetic Shellfish Poisoning toxin" (DSP-gift), som er en diarègift, og "Paralytic Shellfish Poisoning toxin" (PSP-gift), som er en nervegift.

Ps. Lenken din var på Tysk

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...