Gå til innhold

Fått 3500 kr å bruke


Anbefalte innlegg

Så, jeg tok noen bilder i et bryllup til et vennepar i helgen, og selv om jeg gjorde jobben gratis for dem (siden de er venner og det var mitt første bryllup som hovedfotograf) fikk jeg et gavekort på 3500 kr hos Foto.no som takk for hjelpen. 

Nå sitter jeg litt i tenkeboksen for hva jeg skal bruke de 3500 kr til. Det er jo småting jeg kunne kjøpt (typ ny kamerabag, minnekort, batteri etc.) med pengene, men jeg vil bare sjekke litt om det er noe annet jeg bare "må ha" før jeg vurderer noe sånt. Her er mitt utstyr per i dag:

 

  • Sony a7III
  • Tamron 28-75mm f/2.8
  • En random kamerabag der kameraet (m/objektiv) akkurat passer oppi
  • Medfølgende lader som kobles direkte til kamera
  • Div. eksterne harddisker for backup av bilder
  • Peak Design strap

 

Jeg gikk over til Sony i sommer etter et liv med Canon, så jeg kan ikke så mye om Sonys objektiver ennå. Jeg har litt lyst på et objektiv med lavere f-tall, men jeg klarer jo meg egentlig fint med Tamron-objektivet. Det er jo ikke sånn at jeg MÅ ha et nytt objektiv (skal da ikke kvitte meg med Tamron-objektivet jeg har i dag), men siden jeg nå fikk 3500 kr kan jeg jo like godt kikke litt. 

Eller er det slik at det kanskje ikke er noen objektiver der ute som er verdt å kikke på til den prisklassen, at jeg like greit kan anskaffe en ny kamerabag f.eks.? I dag er det slik at jeg ikke MÅ ha en ny bag, men den bagen jeg har er litt liten. Jeg får lukket igjen lokket, men det er da ikke plass til noe mer oppi der.

Jeg har også vurdert noe form for ND-filter, men jeg kan ingenting om det. Jeg har et par Rayban solbriller som sørger for akkurat det lyset og de fargene jeg ønsker ha på bildene mine, så da antar jeg at et ND-filter er riktig å bruke? Kunne det vært noe?

Jeg elsker å ta bilder som er mer candid, der jeg dokumenterer hverdagen / situasjoner / arrangementer / hendelser uten å regissere personer til å stå/gjøre slik og slik. Min stil inneholder da en blurry bakgrunn, noe som er grunnen til at jeg vurderer lavere f-tall på kamera - i tillegg til muligheten til å ta inn mer lys i situasjoner det trengs. Jeg har i den siste tiden fått flere forespørsler om å ta betaling for oppdrag, og har også solgt et par bilder til Pierre Robert for bruk til deres sommerkampanje. Så det er en interesse jeg har som jeg gjerne ser kan innbringe en liten sideinntekt. 

Så ja, er det noen tips der ute dere mener er et "must have" til rundt 3500 kr? Er det noe som koster litt mer kan jeg jo så klart spytte inn litt mer penger, så det MÅ ikke være maks 3500 kr :) Takker for tips på forhånd.

Endret av M4ds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3500,- blir litt lite for et objektiv som kan slå tamron linsa du allerede har.

Jeg ville enten spart pengene til Sony sin 85mm 1,8 linse:

https://www.japanphoto.no/produkt/sony-fe-85mm-f-14-gm-4548736020290-007

Da det høres ut som om den ville være perfekt for deg og ditt bruk.

Den er svært godt likt blant Sony fotografer.

 

Ellers ville jeg sett på peak design sine vesker / sekker.

Svært god kvalitet, og mange av produktene deres er designet i samarbeid med Sony fotografer.

Måten de lukkes på gjør også at du lydløst kan ta bilder av folk...

 

Ellers har man jo for eksempel en batteribank, sånn type nødlader til telefonen, da Sony sine kamera kan lade direkte fra denne, og brukes mens de lader.

Det kan være fint å ha, men er ikke akkurat noe nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sett noen av bildene dine, men virker som fokuset ditt er å fange øyeblikkene og at du er god til det. Og det er jo det aller viktigste!

Til din stil slik jeg oppfatter den vil et lyssterkt normalobjektiv være både standardutrustning og gull verdt, typ f1.2 eller f1.4. Jeg kjenner ikke Sonys-systemet, det er sikkert dyrt, men bare å begynne å spare 🙂

Neste på lista etter at du har kjøpt et lyssterk normalobjektiv kan være en blits, for å utvide innemulighetene i svakt belyste lokaler der vegger og tak er egnet til å reflektere blitslyset. Du må ha vendbart blitshode (både opp/ned og til begge sider), for direkte blits vil du ikke bruke. Anbefaler å lese boka "Light: Science and Magic" for å lære lysteori om du kjøper blits etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tips, alle sammen! Gull verdt :)

Thunderhead skrev (På 14.9.2021 den 21.14):

Jeg vil foreslå en blits. Du kan oppnå fantastiske ting med den selv om den er montert på kamera om du lærer deg å bruke den. Se f.eks https://neilvn.com/tangents/

Veldig kul nettside, takk!

 

Okapi skrev (På 15.9.2021 den 13.17):

Samyang har jo en rimelig 75mm f/1,8. Kanskje den kunne vært noe?

Har du noe erfaring med dette objektivet?

 

snapshooter skrev (På 14.9.2021 den 21.37):

Ikke sett noen av bildene dine, men virker som fokuset ditt er å fange øyeblikkene og at du er god til det. Og det er jo det aller viktigste!

Til din stil slik jeg oppfatter den vil et lyssterkt normalobjektiv være både standardutrustning og gull verdt, typ f1.2 eller f1.4. Jeg kjenner ikke Sonys-systemet, det er sikkert dyrt, men bare å begynne å spare 🙂

Neste på lista etter at du har kjøpt et lyssterk normalobjektiv kan være en blits, for å utvide innemulighetene i svakt belyste lokaler der vegger og tak er egnet til å reflektere blitslyset. Du må ha vendbart blitshode (både opp/ned og til begge sider), for direkte blits vil du ikke bruke. Anbefaler å lese boka "Light: Science and Magic" for å lære lysteori om du kjøper blits etterhvert.

Takk for tips, skal søke opp boka! Blits er nok noe jeg bør skaffe etterhvert ja, innebildene på bryllupet jeg tok var ikke særlig imponerende i det lyset som var der.

Endret av M4ds
Lenke til kommentar
46 minutes ago, M4ds said:

Har du noe erfaring med dette objektivet?

Nei, aldri prøvd. Aldri eid en Sony selv, bare lånt en A7S og lekt litt med a6300 og a5100, og stort sett brukt litt forskjellige zoomer og vintage-objektiver. Skyter stort sett MFT, og grubler litt på et system for bruk der den lille sensoren ikke strekker til, og hadde jo måttet hatt et portrettobjektiv. Tenker den er verdt en kikk mtp. lav pris og positive anmeldelser.

https://phillipreeve.net/blog/review-samyang-af-75-1-8-fe/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...