Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter med problemstilling..


333g

Anbefalte innlegg

Hei fine folk! 

Jeg har nå startet mitt første år på bachelor i Psykologi. I dag fikk vi en oppgave om å skrive et essay der man skal diskutere hvorvidt mennesket er et resultat av arv eller miljø. Vi må avgrense oppgaven ved å ta utgangspunkt i en bestemt tematikk eller egenskap. Man kan for eksempel velge å skrive om personlighet eller intelligens. Vi skal bruke tvillingsstudier for å begrunne argumentene våre.

Problemet er at jeg sliter VELDIG med å lsge en problemstilling. Pleier å overtenke slike ting, så jeg ødelegger veldig for meg selv. Sittet i 6 timer uten å ha kommet noen vei. Er det noen som har forslag til problemstilling? 😔

Anonymkode: 527cd...4f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er jo i bunn og grunn en problemstilling som omfatter flere fagfelt enn bare psykologi. Stort sett så finner man mange gode problemstillinger med å lese arbeidet til andre. Helst de som har gjort arbeid innenfor flere felt, eller i det minste er i stand til å samarbeide med andre fagfelt enn sin egen spesialitet. 

Det er trolig ikke en eneste egenskap som ikke er avgrenset av både arv og miljø. Man kan dermed ta tak i hva som helst av egenskaper. Nå er det slik at det aller beste man kan velge, er noe man vet en del om fra før av. Og dette vet du vel egentlig best selv?

Hvis ikke, så er det lurt å sjekke hvilke områder det er forsket mye på. Man er avhengig av å belage seg på best mulig kvalitet som mulig, og områder hvor det er gjort mye god forskning med tvillingstudier -- da helst oppdratt i separate hjem og aller helst fullstendig forskjellig miljø, svært viktig. 

Lenke til kommentar

Tvillingstudier gir vel et hint om at har en har dragning mot at miljø er vesentlig sånn jeg vurderer det. Du kan jo ta tak i et sett av egenskaper å vurdere dem i begge individene over tid og så komme med vurderingene dine underveis. Gjerne diskuter litt begge veier da det sikkert finnes ulike tvillingstudier du kan sette opp som kontrast.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...