Gå til innhold

Tilbud om lån, men med to forskjellige renter?


PgUp

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om lån, som de har delt opp i to.  Det første lånet gjelder de første 10 årene, og har høyere nominell og effektiv rente, enn det lånet for de neste 20 årene har. Stusser veldig over dette, da jeg er under 34 år og trodde jeg ville få lik god rente for hele perioden.  

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Loko skrev (2 minutter siden):

Umulig å svare på uten å vite hele din situasjon, men jeg vil tippe at du har med foreldre som medlånetakere eller som realkausjonister. Slike lån bruker å være dyrere

Det har jeg ikke nei. Tar lånet på meg selv, fordi jeg har godt med egenkapital. Bare lurer på om dette er vanlig praksis. Ble forespeilet den laveste renten, så overrasket på hvorfor det er høyere første 10år.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Var du klar over at du fekk fastrente og har du vurdert alternativet?

Fastrente er ei forsikring. Du betalar høgare rente enn flytande for å ha ei fast rente over lengre tid. Det er typisk noko folk tar når dei vil slite med å tåle større rentehevingar, men banken tilbyr det ikkje for å vere snille.

Har du fått 2% på fastrente ti år? Nominell?

Dette står i lånepapirene eller nettbanken, så først av alt sjekk kva som står der.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (55 minutter siden):

Var du klar over at du fekk fastrente og har du vurdert alternativet?

Fastrente er ei forsikring. Du betalar høgare rente enn flytande for å ha ei fast rente over lengre tid. Det er typisk noko folk tar når dei vil slite med å tåle større rentehevingar, men banken tilbyr det ikkje for å vere snille.

Har du fått 2% på fastrente ti år? Nominell?

Dette står i lånepapirene eller nettbanken, så først av alt sjekk kva som står der.

2.05% effektiv. Var ikke klar over det, mulig de sa det og jeg ikke fikk det med meg. 

Lenke til kommentar

Hadde samme opplevelse da jeg søkte lån hos DnB. Lånet ble delt i to, et innenfor 60% og et annet som dekket det resterende utover 60%. Første delen av lånet hadde lavere rente, men begge hadde samme løpetid i mitt tilfelle.

Hvis du er misfornøyd anbefaler jeg deg at du fortsetter å søke refinansiering hos andre banker for å se om du kan få bedre rente.

Lenke til kommentar

Har opplevd noe lignende. Det ene lånet var et topplån med løpetid på 10 år og rente på 6-7% og det andre lånet var et vanlig boliglån med løpetid på 30 år, hvor de 10 første var avdragsfri. Det andre lånet hadde en normal rente (den gang) på rundt 2.5%.

Da jeg søkte om finansiering spurte jeg om muligheten til å unngå å bruke egenkapitalen, noe som ikke var et problem ifølge banken. Det som aldri ble sagt var at finansieringen da måtte bli slik som den ble. Naturligvis var jeg ganske irritert da jeg fikk vite detaljene først etter jeg hadde vunnet budrunden på boligen. Jeg har dog forståelse for at det kanskje ikke var mulig å fortelle meg nøyaktig hva renten kom til å bli, men jeg er ganske sikker på at bankmannen viste at det nødvendigvis måtte bli vesentlig dyrere. 

Heldigvis lot det seg gjøre å få en ny verdivurdering pga. diverse planlagte og utførte oppgraderinger og refinansierte slik at det ble innenfor 75% med bankens beste rente.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Sjølvsagt visste han det. Om du skal bruke mindre EK så må du ha meir lån, og spesielt om du skal ha lån på meir enn 85% så kan dei tilby to lån med høgare rente på topplånet sidan det er større risiko for banken.

Det er ikkje alltid sånn, du kan få alt på eitt lån òg. Det varierer frå bank til bank kva praksis dei har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trapperentelån kaller de det
https://www.smartepenger.no/lan/1036-trapperentelan

Jeg fikk et sånt en gang, DnB. Det er stort sett for å lure deg at de gjør det på den måten, for å trikse litt sånn at det blir vanskeligere for folk å regne ut den effektive renten de betaler. Så gjemmer de seg bak at de bare trenger å oppgi den effektive renten over hele lånets løpetid som da gjerne er 30-år og ikke kjemperelevant om man kommer til å flytte innen noen år.

Jeg ringte kundeservice 3 ganger og ba de om å regne ut for meg hva jeg betalte i effektiv rente. Hver gang fikk jeg svaret som gjaldt snitt effektiv rente over 30 år. Selv om jeg ettertrykkelig ba de om å regne den ut pr måned, så det var tydelig å at de var instruert på hvordan de skulle svare.

Bytt til en annen bank om du kan, men det kan være at kredittscoren din/deres og belåningsgrad og type objekt gjør at dette er den eneste lånetypen du får. Da er det bare å jakte andre tilbud aktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...