Gå til innhold

Dere som leker verdensmestere i kjørebanen


Nyidag

Anbefalte innlegg

Nevøen min er blitt 16 og jeg har lovt å hjelpe han med lærekjøring for bil siden moren hans ikke har førerkort. Vi kjørte en tur på landeveien. Fin ny vei lange fine strekninger, men siden han er ganske fersk, så tillater jeg ikke 80 på veien. Dette er mer en jævla irriterende for mange bilister idag, der alt skal å gå forferdelig fort. Nevøen er flink til å kjøre ut å slippe forbi ganske ofte men vi ble ute for en spesiell type mann som la seg bak oss tett opp til vår bil, han tutet og veivet kjørte opp på siden og lå lenge side ved side, deretter kjørte han fremfor og la seg på type 50 km i timen en lang strekning før han plutselig tok klampen i bånn og forsvant (langt over fartsgrensa) 10 minutt senere sto han på en parkeringsplass og veivet oss inn på samme parkeringsplass, vi stoppet ikke, og han kjørte da forbi oss og stoppet igjen på en ny parkeringsplass og vinket oss ut?? Vi stoppet heller ikke her. Deretter la han seg fremfor oss i 50 km igjen i 80 sona til vi kom til en veldig trafikkert bensinstasjon som vi valgte å stoppe. 

Mitt spørsmål er da, er det virkelig lov å irritere seg sånn over billister at man setter bilisten i fare, noe vi følte vi opplevde her? Jeg angret på at jeg ikke filmet oppførselen til denne billisten og overleverte til politiet for vurdering. Min oppgave var å ivareta 16 åringen som kjørte og var selvsagt var redd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er selvfølgelig 100% psyk oppførsel av medtrafikanten. Slike sjåfører burde blitt fratatt sertifikatet, da de utgjør en stor fare.

Det er lov å kjøre sakt og selv om man da skal slippe forbi andre, så er ikke dette noe man må gjøre UMIDELBART noe det virker som mange tror. Alle må tåle å ligge bak noen som kjører sakte i en begrenset periode.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
11 minutes ago, WiiBoy said:

Dette er selvfølgelig 100% psyk oppførsel av medtrafikanten. Slike sjåfører burde blitt fratatt sertifikatet, da de utgjør en stor fare.

Det er lov å kjøre sakt og selv om man da skal slippe forbi andre, så er ikke dette noe man må gjøre UMIDELBART noe det virker som mange tror. Alle må tåle å ligge bak noen som kjører sakte i en begrenset periode.

Holdningene er dårlig, men det gjelder begge parter.

Er det nødvendig å dra noen som ikke kan kjøre noe særlig ut på en 80-sone?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal øvelseskjøre med noen så er vel vegtrafikkloven det første du bør dobbelsjekke at du selv kan ut og inn? Allerede i paragraf 3 står det nevnt at det er ulovlig å være til hinder for andre i trafikken.. Hvis du ikke stoler på at han/du/begge to makter å følge fartsgrensen på den aktuelle veien SÅ ØVELSESKJØRER DERE PÅ EN HELT ANNEN VEG. Uansett hva den andre sjåføren gjorde så var det faktisk du og øvelseskjøreren som brøt loven først her. Og å filme å gi det til politiet i Norge vil ikke gjøre noe, dette er ikke England.. I Norge så er det du som bryter (åndsverks)loven hvis du distribuerer video tatt av andre (selve filmingen i offentlig rom er lov, men distribuere det er ikke lov hvis ansikter/regnumre er synlig i videoen).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

Hvis du skal øvelseskjøre med noen så er vel vegtrafikkloven det første du bør dobbelsjekke at du selv kan ut og inn? Allerede i paragraf 3 står det nevnt at det er ulovlig å være til hinder for andre i trafikken.. Hvis du ikke stoler på at han/du/begge to makter å følge fartsgrensen på den aktuelle veien SÅ ØVELSESKJØRER DERE PÅ EN HELT ANNEN VEG. Uansett hva den andre sjåføren gjorde så var det faktisk du og øvelseskjøreren som brøt loven først her. Og å filme å gi det til politiet i Norge vil ikke gjøre noe, dette er ikke England.. I Norge så er det du som bryter (åndsverks)loven hvis du distribuerer video tatt av andre (selve filmingen i offentlig rom er lov, men distribuere det er ikke lov hvis ansikter/regnumre er synlig i videoen).

 

Jeg tror du bør lære seg reglene. TS og øvelseskjører bryter ikke noen lov slik de beskriver situasjonen. Fartsgrenser er en maks hastighet og ikke en absolutt hastighet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her tror jeg det er mye synsing. Skulle noen av meningene her blitt gjeldende så skulle det vel ikke vært lov å kjørt traktor på veien heller?

Kjører selv mye landevei, og tar jeg igjen en traktor (noe som slett ikke er uvanlig) er det ikke verre enn å ta en kontrollert forbikjøring når forholdene ligger til rette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ali q skrev (3 timer siden):

Hvis du skal øvelseskjøre med noen så er vel vegtrafikkloven det første du bør dobbelsjekke at du selv kan ut og inn? Allerede i paragraf 3 står det nevnt at det er ulovlig å være til hinder for andre i trafikken.. Hvis du ikke stoler på at han/du/begge to makter å følge fartsgrensen på den aktuelle veien SÅ ØVELSESKJØRER DERE PÅ EN HELT ANNEN VEG. Uansett hva den andre sjåføren gjorde så var det faktisk du og øvelseskjøreren som brøt loven først her. Og å filme å gi det til politiet i Norge vil ikke gjøre noe, dette er ikke England.. I Norge så er det du som bryter (åndsverks)loven hvis du distribuerer video tatt av andre (selve filmingen i offentlig rom er lov, men distribuere det er ikke lov hvis ansikter/regnumre er synlig i videoen).

 

Vel, her har du en haug med tull du kan se bort i fra, TS. 

Den typen oppførsel du har opplevd er nok en av de ekstreme unntakene som få av oss noen gang opplever. Og merkelig nok noe jeg personlig har opplevd vesentlig oftere med rød L bakpå bilen, enn uten. Det er nesten så jeg tror en sånn L vekker en djevel i enkelte, men å tro kan noen andre kaste bort tiden sin på. 

Det er helt innafor, og noen ganger eneste mulige sted, å øvingskjøre i en 80-sone, selv om det kan være for høy fart for eleven i starten. Så lenge de jevnlig slipper forbi folk, slik TS skriver at de gjør, ser jeg ikke noe problem med det. Man må starte et sted. 

Lykke til, håper det ikke setter en stopper for framtidig kjøring, og som ledsager kan du helt klart filme slike situasjoner eller skaffe et dashcam, de koster ikke allverden og er kjekke å ha når slike ting skjer. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, det finnes diverre mange verdsmeistre på veiane der ute. Sånn sett kanskje god lærdom for ein på 16 å erfare, sjølv om føraren av den bilen ikkje høyrtes heilt stabil ut.

Om de bevisst ligg under fartsgrensa bør de følgje med i bakspeglen og sleppe forbi når bilar tar dykk igjen og det er ein passande plass til det. Ikkje nødvendigvis stoppe heilt i ei busslomme, men på landevei med strekker som legg til rette for forbikjøring så senk farten litt, ligg til høgre og signaliser med blinklys om at dei bak kan kjøre forbi. Er det ikkje strekker som passar så skal de stoppe i busslomme, på møteplass ol.

FiveInline skrev (7 minutter siden):
Sitat

- Vi stoppet noen som var tydelig sinker i trafikken. Vi snakka til dem og minnet dem på at de må slippe andre biler forbi, sier Einar Vereide i UP til NRK.

Det er ingenting i veien med å ligge under fartsgrensa så lenge du slepp forbi bilar som tar deg igjen.

Frå loven:

Sitat

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, FiveInline said:

Ja? Har du et poeng med den linken? Det er ikke ulovlig å kjøre under maksimal tillatt fartsgrense. Ingen fikk bot for å kjøre under maksimal tillatt fartsgrense. 
Man har plikt til å kjøre etter forholdene. TS vurderte det slik at sjåføren ikke var skikket til å kjøre raskere, og kjørte derfor etter forholdene.

Man skal ikke være til unødvendig hinder for annen trafikk, men det betyr ikke at man UMIDELBART må vike. Man kan fin ligge bak sykler, traktorer, øvelseskjører++ litt uten at noen lov er brutt..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ali q skrev (På 13.9.2021 den 18.59):

I Norge så er det du som bryter (åndsverks)loven hvis du distribuerer video tatt av andre (selve filmingen i offentlig rom er lov, men distribuere det er ikke lov hvis ansikter/regnumre er synlig i videoen).

Trafikk er en offentlig situasjon og reg-nummere er offentlige dokumenter. Derfor er det fullt tillatt å filme/fotografere trafikksituasjoner og å publisere disse offentlig uten sladding av regnumre, også uten å be de innvolverte om tillatelse før publiseringen. Hvis man ikke ønsker å bli filmet/fotografert i trafikksituasjoner kan man fullt lovlig holde seg hjemme.

Trafikkulykker med personskade regnes dog ikke som offentlige trafikksituasjoner i denne sammenhengen. Hvis enkeltpersoner er hovedmotivet skal de fotograferte ha gitt sin tillatelse, dette gjelder dog ikke folkesamlinger og f.eks 17. maitog, dette regnes som offentlige situasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (På 23.9.2021 den 14.55):

Trafikk er en offentlig situasjon og reg-nummere er offentlige dokumenter. Derfor er det fullt tillatt å filme/fotografere trafikksituasjoner og å publisere disse offentlig uten sladding av regnumre, også uten å be de innvolverte om tillatelse før publiseringen. Hvis man ikke ønsker å bli filmet/fotografert i trafikksituasjoner kan man fullt lovlig holde seg hjemme.

Trafikkulykker med personskade regnes dog ikke som offentlige trafikksituasjoner i denne sammenhengen. Hvis enkeltpersoner er hovedmotivet skal de fotograferte ha gitt sin tillatelse, dette gjelder dog ikke folkesamlinger og f.eks 17. maitog, dette regnes som offentlige situasjoner.

Enda en post TS for det meste kan se helt bort i fra. 

Dette har blitt diskutert flere ganger, og enkeltpersoners meninger på dette forumet trumfer dessverre ikke personvernlovgivning og tilsynsmyndighetenes praksis når det kommer til å publisere bilder og video av trafikale hendelser hvor regnummer eller personen du filmer er gjenkjennelig. Med mindre du nå plutselig har fått kilder? Eller har datatilsynet bare ombestemt seg over natten, kanskje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...