Jump to content
friendsmag

Lovlig å kreve betaling for hele måned?

Recommended Posts

Hei!
når man bytter operatør, så er det noen operatører som fakturerer hele måned uansett om kundeforhold slutter for eksempel 5.9. så skal man betale for hele september. 
 

jeg lurer på om det er lovlig å har det stående i vilkår og kreve kundene å betale for noe de ikke har brukt. 

Share this post


Link to post

Hei.

Jeg er ikke ekspert her, men når jeg byttet mobiloperatør nylig så fikk jeg tilbakebetalt alt jeg hadde betalt for mye rundt 2-3 uker etter portering skjedde. Dette kalte de da et sluttoppgjør, så jeg fikk igjen pengene jeg hadde betalt for mye fra dagen portering skjedde. 
Er du sikker på det ikke er tilfellet her?
Lovligheten rundt det å ta betalt for en måned man ikke har tilgang til sim-kort og tjenstene virker på kanten, men noe jeg ikke kan svare på.

Share this post


Link to post
taffeeel skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg er ikke ekspert her, men når jeg byttet mobiloperatør nylig så fikk jeg tilbakebetalt alt jeg hadde betalt for mye rundt 2-3 uker etter portering skjedde. Dette kalte de da et sluttoppgjør, så jeg fikk igjen pengene jeg hadde betalt for mye fra dagen portering skjedde. 
Er du sikker på det ikke er tilfellet her?
Lovligheten rundt det å ta betalt for en måned man ikke har tilgang til sim-kort og tjenstene virker på kanten, men noe jeg ikke kan svare på.

Ja, sikkert på det. Spurte kundeservice og fikk sitat fra vilkårene der det står sånn og at de meiner de meste operatørene gjør det sånn. Sjekket vilkårene av nye operatøren min, der høres det annleis ut. 

Share this post


Link to post

Det er ingenting som hindrer dem å gjøre det. De kunne fint også krevd at du skulle betale enda lenger. RiksTV sin oppsigelsestid er inneværende måned + to måneder.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132

Ja, dette er ofte vanlig og det lønner seg med portering sent i måneden for å unngå dobbeltfakturering.

 

Share this post


Link to post

Det skal stå i avtalen hva oppsigelsestiden er. Den kan ikke være mere enn 1 mnd til private. Er det ingen avtale, så er det ingen oppsigelsestid og du skal ha tilbake hver krone f o m  dagen etter oppsigelse. Noen krever oppsigelsestid uten annen grunn at de vil tyne de som ikke lenger vil være kunde. 

Flere aviser prøvde seg - hvor du kunne tegne abonnement med et par klikk, men å si opp betyr å stille seg i telefonkø med 100 foran deg. De aksepterte ikke oppsigelse pr epost eller brev. Mange hadde betalt med kredittkort måtte melde kortet for mistet for å få stoppet belastningene. Avisene tillot bare betaling med kort der de kan belaste automatisk uten at du får stoppet det. Med PayPal kan du stoppe sånne automatiske belastninger selv. Jeg sjekker at det ikke er automatiske aktive på meg en gang i mnd etter at jeg oppdaget at det var kommet en oppføring jeg ikke visste om eller hadde bedt om. To ganger måtte jeg få nytt kort for å stoppe aviser. Da fikk jeg faktura som de prøvde å sende til inkasso. Det trakk de da en FaceBook debatt om det tok av.

De oppnådde bare at jeg ikke tegner sånne mere og ikke bruker A-Id eller Schibsted mere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

Det skal stå i avtalen hva oppsigelsestiden er. Den kan ikke være mere enn 1 mnd til private. Er det ingen avtale, så er det ingen oppsigelsestid og du skal ha tilbake hver krone f o m  dagen etter oppsigelse. Noen krever oppsigelsestid uten annen grunn at de vil tyne de som ikke lenger vil være kunde. 

Hjelper lite da man har vel 14 dagers åpenkjøp, happybyte https://happybytes.no/derfor-velger-du-happybytes/

men problemet hjelper lite når man ikke får 108 GB i alle avtalene, og prisene faktisk er høyere hvis du betaler per gb\mb.

Med måned avtale og fast GB betaler du for pakken uansett hva du bruker per måned, slik burde vært ulovlig enten bør det være pålagt rollover til neste måned eller ubegrenset rollover eller man betaler kun for forbruk.

For er jo usikkert med prisene man vet jo folk betaler unødvendig dyrt hvis de bare hadde fått informasjon hvor lenge prisene varer og sikkerhet mot økning av pris, strømlevrandørene er ekstra ille nå. Da det ikke gir prisavslag for dekningfall eller feil med nettet den risikoen tar kjøpen særlig ved bindingstid.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...