Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

For trang garasje til elbil?


fleur

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst på Tesla y og gå over fra bensin til elbil. Problemet er at garasjene her på feltet er veldig trange så i alle år har jeg ikke brukt den men parkert ute. 

Kan ikke skjønne hvordan jeg skal få en Tesla y inn. Porten er 225 cm bred og bredden inni er 245 cm. 

Tesla y er 1920 mm uten med speil innslått. 

I tillegg har jeg liten svingradius for å komme inn i garasjen da det er parkeringsplass utenfor. Målte 6,4 m fra porten til bilen som sto parkert. 

Kan dette gå da? 

Forstår det slik at man er nødt til å ha hjemmelader for at det skal være lønnsomt med elbil? Men har virkelig ikke lyst til å bruke garasjen selvom det teoretisk er mulig, kommer til å bli veldig trangt og er ikke komfortabel med det.

Samtidig sier myndighetene at alle nye biler som selges skal være elbiler innen 2025. Har de da tenkt på alle de som idag ikke har mulighet til å lade hjemme? Det burde jo vært plassert ut ladere i områder folk bor med lading til kostpris. 

Har heller ikke mulighet til å lade foran huset da sameiet ikke tillater det og jeg da står i veien for utrykningskjøretøy. De kommer heller ikke til å gå til innkjøp av ladere utenfor garasjene. 

Så hva gjør man? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
M98kF1 skrev (14 minutter siden):

Hva er elbilspesifikt her? Trange garasjer er da like trange med dieselmotor? Om du tenker på selve lade-støpselet bygger for mye på siden av bilen så må det være ekstremt trangt?

Nei ser jo at det ikke har så mye med elbil å gjøre. Aner ikke hvor ladeuttaket på en Tesla y er en gang? Om det er på høyre side blir det et enda større problem? 

Spørsmålet gikk kanskje mer på om det er mulig å få bilen inn og om noen har erfaringer å dele? 

Finnes det andre alternativer? Hva med portabel elbil lader og lade litt her og der? Har ladeuttak på forsiden av huset og kunne sikkert stått der og ladet på dagtid når vi er hjemme. Eller tar det mye lengre tid og er farligere? 

Lenke til kommentar

Det burde jo gå fint med de målene du har nevnt om det er greit at det er litt trangt.  Tesla har ladeporten i venstre baklykt, men det går jo fint an å ha selve ladeboksen montert innerst i garasjen og heller bruke en lang ledning. Om passasjerene går ut før du kjører inn kan du jo kjøre helt inntil veggen på ene siden og dermed få bedre plass til å komme deg ut på førersiden. Det er jo også praktisk siden det er denne siden ladeporten er på.

Å lade med vanlig stikkontakt er selvfølgelig en mulighet, men tar veldig lang tid, og kan være skummelt om det elektriske nettet er gammelt eller stikkontakten er utslitt.

 

Det er forsåvidt også en vanlig misforståelse at elbil kun er lønnsomt dersom man kan lade hjemme. Selv om det helt klart er billigst å lade hjemme, er selv hurtiglading billigere enn bensin. Eneste jeg kan tenke meg er hvis du har en veldig uøkonomisk elbil (som bruker 25 kwt/100km eller mer) og sammenligner det med den mest effektive dieselmotoren på markedet, samtidig som du utelukkende lader på de dyreste hurtigladerne. Da kan det hende at dieselen er en anelse billigere pr. kilometer. Men da må man nesten gå inn for å lade dyrest mulig. Tesla er jo heldigvis kjent for å ha ganske energieffektive biler, så selv med de dyreste lademulighetene kommer du nok bedre ut enn med fossilbil :) Og så har du jo mye lavere bompenger og ofte lavere parkeringsavgifter :) 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Det burde jo gå fint med de målene du har nevnt om det er greit at det er litt trangt.  Tesla har ladeporten i venstre baklykt, men det går jo fint an å ha selve ladeboksen montert innerst i garasjen og heller bruke en lang ledning. Om passasjerene går ut før du kjører inn kan du jo kjøre helt inntil veggen på ene siden og dermed få bedre plass til å komme deg ut på førersiden. Det er jo også praktisk siden det er denne siden ladeporten er på.

Å lade med vanlig stikkontakt er selvfølgelig en mulighet, men tar veldig lang tid, og kan være skummelt om det elektriske nettet er gammelt eller stikkontakten er utslitt.

 

Det er forsåvidt også en vanlig misforståelse at elbil kun er lønnsomt dersom man kan lade hjemme. Selv om det helt klart er billigst å lade hjemme, er selv hurtiglading billigere enn bensin. Eneste jeg kan tenke meg er hvis du har en veldig uøkonomisk elbil (som bruker 25 kwt/100km eller mer) og sammenligner det med den mest effektive dieselmotoren på markedet, samtidig som du utelukkende lader på de dyreste hurtigladerne. Da kan det hende at dieselen er en anelse billigere pr. kilometer. Men da må man nesten gå inn for å lade dyrest mulig. Tesla er jo heldigvis kjent for å ha ganske energieffektive biler, så selv med de dyreste lademulighetene kommer du nok bedre ut enn med fossilbil :) Og så har du jo mye lavere bompenger og ofte lavere parkeringsavgifter :) 

Takk for svar. 

Så på denne https://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid#product-tabs2

Ser ut som den kan plugges inn i vanlig stikkontakt? Kunne man plugga den i garasjen og evt stått utenfor og ladet? Da vil andre biler isåfall kjøre over ledningen. 

Evt hvor lang tid bruker man på å lade med en slik? Har stikkontakt ute på forsiden av huset og kan som sagt stå der litt men ikke okkupere hele dagen. 

Har også plass jeg står på i sommerhalvåret langs veien (nærme inngangsdøra) men da snakker vi kanskje at jeg må strekke kabelen fra portabel lader kanskje 10 meter. Går det da? 

En sånn portabel kontakt kunne jeg også tatt med meg til venner/foreldre og ladet der, evt betalt dem litt for det. 

Men skader ikke kun hurtiglading batteriet? 

Lenke til kommentar
fleur skrev (17 minutter siden):

Takk for svar. 

Så på denne https://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid#product-tabs2

Ser ut som den kan plugges inn i vanlig stikkontakt? Kunne man plugga den i garasjen og evt stått utenfor og ladet? Da vil andre biler isåfall kjøre over ledningen. 

Evt hvor lang tid bruker man på å lade med en slik? Har stikkontakt ute på forsiden av huset og kan som sagt stå der litt men ikke okkupere hele dagen. 

Har også plass jeg står på i sommerhalvåret langs veien (nærme inngangsdøra) men da snakker vi kanskje at jeg må strekke kabelen fra portabel lader kanskje 10 meter. Går det da? 

En sånn portabel kontakt kunne jeg også tatt med meg til venner/foreldre og ladet der, evt betalt dem litt for det. 

Men skader ikke kun hurtiglading batteriet? 

Du får vel med en tilsvarende lader fra Tesla når du kjøper bilen. Til denne kan du også kjøpe industri-kontakt som gjør at du kan lade opp til 22 kw hvis du har 400V trefase-strøm tilgjengelig. Fra vanlig stikkontakt kan du ikke lade med mer enn 10 ampere, som tilsvarer rundt 2,3 kW. Å full-lade en Model Y på denne måten vil ta ca. 33 timer. Selvfølgelig, du kjører jo ikke tom bilen hver dag, men det er ikke akkurat en rask å effektiv måte å lade på. Skjøteledninger bør du også unngå når du lader. Om du  bruke skjøteledning, husk å bruke en som er dimensjonert for 16A og som er laget for utendørs bruk.

Under elbilens barndom var det mange som mente at hurtiglading skadet batteriene. Det er imidlertid ingen ting som tyder på dette nå som elbilene har vært på markedet en stund. Tesla-Bjørn har gjort en del undersøkelser rundt dette, og har kommet frem til at biler som har vært ekstremt mye hurtiglading ikke har noe nevneverdig større batterislitasje enn biler som aldri har vært hurtigladet. Det som skader litium-batterier mest er å la de stå full-ladet eller utladet over lang tid. Derfor er det ikke anbefalt å la bilen stå tilkoblet lading hele tiden når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

I Norge hvor det er så mange små garasjer og trange parkeringhus så burde selvparkering være en ønsket egenskap. Man bare går ut av bilen og så kjører den selv inn. Sitter lader bak så kan man plugge inn selv. Er det lading i front burde det være marked for en liten robotarm som plugger inn ladekabelen. Evt at bilen rygger inn.

 

Endret av asicman
Manglet link til video
Lenke til kommentar
asicman skrev (23 minutter siden):

I Norge hvor det er så mange små garasjer og trange parkeringhus så burde selvparkering være en ønsket egenskap. Man bare går ut av bilen og så kjører den selv inn. Sitter lader bak så kan man plugge inn selv. Er det lading i front burde det være marked for en liten robotarm som plugger inn ladekabelen. Evt at bilen rygger inn.

 

Har Tesla y denne og fungerer den i Norge? Vil den funke til å kjøre inn i garasjen med? Trodde den fungerte slik at man fjernstyrte bilen inn, ikke at den selvparkerte? 

Om dette funker er det jo genialt for min del. Vil jo helst slippe å kjøre den inn i garasjen. Men er det til å stole på 100%?

Lenke til kommentar
15 hours ago, fleur said:

Så på denne https://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid#product-tabs2

Ser ut som den kan plugges inn i vanlig stikkontakt? Kunne man plugga den i garasjen og evt stått utenfor og ladet? Da vil andre biler isåfall kjøre over ledningen. 

Evt hvor lang tid bruker man på å lade med en slik? Har stikkontakt ute på forsiden av huset og kan som sagt stå der litt men ikke okkupere hele dagen. 

Dersom du skal bruke denne på en vanlig stikkontakt, kan du ikke lade på mer enn 10 A. I tillegg må kursen være dedikert til lading (med noen unntak) og må ha jordfeilbryter som sikrer mot DC-jordfeil. Når du lader på 10 A får du 2200 W, så du vil lade med 2,2 kWh pr time. Med et batteri på ca 80 kWh vil det ta ca 40 timer å lade fra 0 til 100 %. Med industrikontakt (rød eller blå) kan du lade med 16 A (eller 32, kommer an på kurs), og da får du 3,7 kW (eller 7,3 kW) på 1-fase, og 11 kW (eller 22 kW ved 32 A) hvis du har 3-fase 400 V. Med 22 kW tar lading av batteri nevnt over ca 4 timer.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
15 hours ago, asicman said:

I Norge hvor det er så mange små garasjer og trange parkeringhus så burde selvparkering være en ønsket egenskap. Man bare går ut av bilen og så kjører den selv inn. Sitter lader bak så kan man plugge inn selv. Er det lading i front burde det være marked for en liten robotarm som plugger inn ladekabelen. Evt at bilen rygger inn.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/21aPKx/advarer-alle-mot-aa-kjoepe-tesla-funksjon-helt-ubrukelig

Lenke til kommentar
16 hours ago, fleur said:

Forstår det slik at man er nødt til å ha hjemmelader for at det skal være lønnsomt med elbil? Men har virkelig ikke lyst til å bruke garasjen selvom det teoretisk er mulig, kommer til å bli veldig trangt og er ikke komfortabel med det.

 

Hjemmelading handler også om hva som er praktisk. Det er naturlig at bilen står mest parkert hjemme, og da er det perfekt om den kan lades samtidig. Det er tungvint om bilen må kjøres til et spesifikt sted for å lade, for så å flyttes etter endt lading.

 

16 hours ago, fleur said:

 

Ser ut som den kan plugges inn i vanlig stikkontakt? Kunne man plugga den i garasjen og evt stått utenfor og ladet? Da vil andre biler isåfall kjøre over ledningen. 

 

Du må absolutt ikke la biler kjøre over ledningen din titt og ofte. Det vil skade kabelen over tid, og utgjøre fare. Dersom du går for en slik løsning, så må du også legge en beskyttelse over kabelen som er beregnet for tunge biler.

Lenke til kommentar

Først, å ha en skjøteledning som trekker over 2kW over lang tid, og som blir kjørt over av biler, høres temmelig brannfarlig ut. Jeg vil tro andre folk i blokka vil klage. Jeg hadde ihvertfall vært svært skeptisk. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i problemstillingen da. Vi har garasjerekke der hver garasje er temmelig smal. Det går greit med en skoda octavia eller hyundai ioniq, men de fleste (store) el-biler er dessverre ganske brede. Jeg har til gode å se en Tesla i en av garasjene.

Når vi må bytte ut skoda'en, så er jeg virkelig ikke sikker på hva vi kan gjøre...

Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 timer siden):

Det er forsåvidt også en vanlig misforståelse at elbil kun er lønnsomt dersom man kan lade hjemme. Selv om det helt klart er billigst å lade hjemme, er selv hurtiglading billigere enn bensin. Eneste jeg kan tenke meg er hvis du har en veldig uøkonomisk elbil (som bruker 25 kwt/100km eller mer) og sammenligner det med den mest effektive dieselmotoren på markedet, samtidig som du utelukkende lader på de dyreste hurtigladerne. Da kan det hende at dieselen er en anelse billigere pr. kilometer. Men da må man nesten gå inn for å lade dyrest mulig. Tesla er jo heldigvis kjent for å ha ganske energieffektive biler, så selv med de dyreste lademulighetene kommer du nok bedre ut enn med fossilbil :) Og så har du jo mye lavere bompenger og ofte lavere parkeringsavgifter :) 

Kommer også an på hvilken hurtiglader man bruker. Velger man de som tar betalt pr kWt så har du rett. Plugger man seg på en som tar betalt pr minutt så blir det fryktelig dyrt om vinteren om man lader med kaldt batteri.

fleur skrev (18 timer siden):

Evt hvor lang tid bruker man på å lade med en slik? Har stikkontakt ute på forsiden av huset og kan som sagt stå der litt men ikke okkupere hele dagen. 

Har også plass jeg står på i sommerhalvåret langs veien (nærme inngangsdøra) men da snakker vi kanskje at jeg må strekke kabelen fra portabel lader kanskje 10 meter. Går det da? 

En sånn portabel kontakt kunne jeg også tatt med meg til venner/foreldre og ladet der, evt betalt dem litt for det. 

Men skader ikke kun hurtiglading batteriet? 

 

Ladehastigheter kan du se litt under her, der utregnet etter ett forbruk på 2kWt/10km:

Mengde    Pr time     50km          100km         200km           400km

1fas

2,3kW       12km        4t 20min     8t 41min     17t 23min     1d 10t 46min
3,6kW       18km        2t 26min     5t 33min     11t 6min        22t 13min
7,3kW        37km       1t 22min     2t 44min      5t 28min       10t 57min

3fas - hadde ikke tidene liggende ferdig skrevet her.

11kW         55km

22kW        110km

 

For mye hurtiglading kan skadebatteriene ja, hvis de lades for varme. Normalt så skal det ikke være det store problemet hvis man holder seg til 20-80% området. Men Tesla har i hvertfall før i tiden strupet ned bilers evne til å lade på det hurtigste hvis de har ladet mye på huritgladere. Tesla Bjørn fikk dette på sin Model X. Hvis jeg ikke husker feil så fikk han etter hvert kun lade med maks 90kW, mens den i tidligere kunne bruke opptil 120kW

Nå oppgis dessverre lade evnen til bilene "feil" fra produsentene. De oppgis som regel med maks, slik som Tesla med 240kW, Porsche med 350kW ect.  Dette får de kun i noen minutter hvis bilen er tom nok, og batteriet varmt nok. Det hadde vært mye bedre hvis de ble oppgitt med en gjennomsnitts sum mellom 10-80% elle 20 til 80%. Blir nesten det samme som at bilene har oppgitt maks hastighet på 300km/t, noe man sjeldent får utnyttet. Spesielt her i Norge.

Ser også at mange motor journalister lager skremselspropaganda rundt lading av elbil, Broom er en av verstingene her. Hadde en artikkel senest forrige uke om hvor dårlig hurtiglading var på tur. Ja det kunne vært bedre, men hadde gått bedre hvis han hadde tatt seg 5 minutter med planlegging, noe han kunne gjort i løpet av første ladestopp også.

 

Men kan legge til at det er som regel ikke å anbefale å kjøpe elbil hvis man ikke har mulighet til å lade hjemme, eller på jobb. Det er dyrere å lade andre steder, spesielt på hurtig lading, spesielt når du regner med tiden du bruker på å sitte å vente på ladingen.

 

Når det kommer til garasjen din, så kommer det veldig an på hvordan denne er bygget opp. Er det faste vegger tette vegger på begge sider? Det kan jo hende naboen som har garasje vegg i vegg vil få samme problem, og det kan være enklere å fjerne veggen i mellom hvis den ikke er bærende. Får da plutselig langt bedre plass til å komme seg inn og ut av bilen i garasjen. Men slikt krever gode naboer, og er en løsning utenfor det vanlige.

Har nettopp montert ladeanlegg i garasjer hvor det var åpent i mellom, med vegger kun av stendere, og det fungerte veldig bra, selv for større biler. Tesla har her en liten fordel siden ladeporten er på samme side som førerdøren.

 

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Kommer også an på hvilken hurtiglader man bruker. Velger man de som tar betalt pr kWt så har du rett. Plugger man seg på en som tar betalt pr minutt så blir det fryktelig dyrt om vinteren om man lader med kaldt batteri.

 

Ladehastigheter kan du se litt under her, der utregnet etter ett forbruk på 2kWt/10km:

Mengde    Pr time     50km          100km         200km           400km

1fas

2,3kW       12km        4t 20min     8t 41min     17t 23min     1d 10t 46min
3,6kW       18km        2t 26min     5t 33min     11t 6min        22t 13min
7,3kW        37km       1t 22min     2t 44min      5t 28min       10t 57min

3fas - hadde ikke tidene liggende ferdig skrevet her.

11kW         55km

22kW        110km

 

For mye hurtiglading kan skadebatteriene ja, hvis de lades for varme. Normalt så skal det ikke være det store problemet hvis man holder seg til 20-80% området. Men Tesla har i hvertfall før i tiden strupet ned bilers evne til å lade på det hurtigste hvis de har ladet mye på huritgladere. Tesla Bjørn fikk dette på sin Model X. Hvis jeg ikke husker feil så fikk han etter hvert kun lade med maks 90kW, mens den i tidligere kunne bruke opptil 120kW

Nå oppgis dessverre lade evnen til bilene "feil" fra produsentene. De oppgis som regel med maks, slik som Tesla med 240kW, Porsche med 350kW ect.  Dette får de kun i noen minutter hvis bilen er tom nok, og batteriet varmt nok. Det hadde vært mye bedre hvis de ble oppgitt med en gjennomsnitts sum mellom 10-80% elle 20 til 80%. Blir nesten det samme som at bilene har oppgitt maks hastighet på 300km/t, noe man sjeldent får utnyttet. Spesielt her i Norge.

Ser også at mange motor journalister lager skremselspropaganda rundt lading av elbil, Broom er en av verstingene her. Hadde en artikkel senest forrige uke om hvor dårlig hurtiglading var på tur. Ja det kunne vært bedre, men hadde gått bedre hvis han hadde tatt seg 5 minutter med planlegging, noe han kunne gjort i løpet av første ladestopp også.

 

Men kan legge til at det er som regel ikke å anbefale å kjøpe elbil hvis man ikke har mulighet til å lade hjemme, eller på jobb. Det er dyrere å lade andre steder, spesielt på hurtig lading, spesielt når du regner med tiden du bruker på å sitte å vente på ladingen.

 

Når det kommer til garasjen din, så kommer det veldig an på hvordan denne er bygget opp. Er det faste vegger tette vegger på begge sider? Det kan jo hende naboen som har garasje vegg i vegg vil få samme problem, og det kan være enklere å fjerne veggen i mellom hvis den ikke er bærende. Får da plutselig langt bedre plass til å komme seg inn og ut av bilen i garasjen. Men slikt krever gode naboer, og er en løsning utenfor det vanlige.

Har nettopp montert ladeanlegg i garasjer hvor det var åpent i mellom, med vegger kun av stendere, og det fungerte veldig bra, selv for større biler. Tesla har her en liten fordel siden ladeporten er på samme side som førerdøren.

 

 

Takk for svar :)

Er betong på den ene veggen og den andre tror jeg er mulig å slå ned men tror ikke de som har nabogarasjen ville gått med på det. Hun kjører en bitteliten Toyota og har neppe behov. Og da kan man ikke ha andre ting lagret i garasjen plutselig. 

Men la oss si jeg fikk installert en veldig kjapp lader på forsiden av huset. Der kan jeg muligens stå i noen timer om gangen. Må selvfølgelig flytte bilen om noen skal forbi , men det er ikke så ofte. Jeg kunne f.eks. ladet et par timer på kvelden noen ganger i uka. Og på sommeren når jeg kan parkere langs veien kunne jeg dratt kabelen (må ha en lang kabel vel og merke) rett bort til bilen, da står ikke bilen foran huset lenger). Er ca 10-15 meter bort til veien.

Hvor mye får jeg ladet opp ila et par timer med en veldig bra lader? Er dette muligens en løsning? (Styret må jo gå med på det også noe jeg tviler på, men da har jeg iallefall et argument)

Endret av fleur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...