Gå til innhold

Hasselblad H4D-31, har det noen plass i 2021?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt en slags fascinasjon for hasselblad. Det har på mange måter alltid vært utenfor rekkevidde når det kommer til pris samtidig som jeg til tider er forelsket i måten det evner å fange enkelte scenarioer.

Spol tiden litt fremover og jeg er nå voksen, har fast inntekt og brukt hasselblad ligger relativt greit priset nå. Akkurat nå så har jeg øynet meg et svært lite brukt (under 10.000 eksponeringer) H4D-31 med 50mm (f3.5) vidvinkel og et 80mm (f2.8) objektiver. 
 

Så er det der store spørsmålet. Har det noen plass i 2021? Er det heller verdt å bruke pengene på et nyere kamera? Ting har jo skjedd enormt mye på sensorområdet og utvikling av kamera generelt. Og et H4D er jo både stort og tregt. Men det gir jo fortsatt fantastisk gode bilder. 

(Har andre kamera ellers til annet bruk. Dette blir mer som et "nostalgisk" ekstrakamera som jeg tenker å bruke i enkelte områder som portrettfotografering etc.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.

For 30.000,- så skal det nok godt gjøres å finne noe bedre mellomformat kamera.

Nyeste utfordreren blir vel Fujifilm sitt nye gfx 50s mk2.

Det er jo helt klart et bedre kamera, men koster også en del mere.

 

Til portrett og landskap så ser jeg heller ikke så stort poeng med noe hurtigere kamera.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 minutter siden):

Tja.

For 30.000,- så skal det nok godt gjøres å finne noe bedre mellomformat kamera.

Nyeste utfordreren blir vel Fujifilm sitt nye gfx 50s mk2.

Det er jo helt klart et bedre kamera, men koster også en del mere.

 

Til portrett og landskap så ser jeg heller ikke så stort poeng med noe hurtigere kamera.

Er litt der jeg er og. Jeg har et kamera som er lynraskt som jeg bruker til ting som beveger seg raskere (dyr, barn, biler etc). Så behovet der er dekket.

har aldri vært borti mellomformatet og har lest om bratt læringskurve, men det er jeg både komfortabel og forberedt på. 
 

er det noe jeg bør undersøke ved kjøp av brukt hasselblad? Er det noen spesielle deler jeg bør se på nøyere enn andre?

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (24 minutter siden):

er det noe jeg bør undersøke ved kjøp av brukt hasselblad? Er det noen spesielle deler jeg bør se på nøyere enn andre?

Det skal være mulig å bytte sensoren og søker på kameraet, men det er ofte viktigere på modellene som ikke kom med alt som standard.

 

Eneste jeg kan tenke at kanskje kan være overraskende er at kameraet bruker CF kort. De kan fort bli litt dyre når man skal ha 31mp RAW filer.

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

Det skal være mulig å bytte sensoren og søker på kameraet, men det er ofte viktigere på modellene som ikke kom med alt som standard.

 

Eneste jeg kan tenke at kanskje kan være overraskende er at kameraet bruker CF kort. De kan fort bli litt dyre når man skal ha 31mp RAW filer.

Kikket på sistnevnte. Ser at et godt CF kort på 128GB kommer på rundt 850-1500,- noe jeg kan leve med. Ser kameraet har fått en programvareoppdatering som støtter CF UDMA 7 og derfor støtter minnekort opp inntil 128GB. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...