Gå til innhold

De elektriske lastesyklene kommer for fullt: Skal erstatte biler i byene


Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (Akkurat nå):

Nei, Paxterne til posten er registrert som elektriske mopeder og kan ikke lovlig bruke sykkelvei, sykkelfelt eller fortau. Det er bare at sjåførene i stor grad gir faen. 

Enda ei grunn til å kjøpe flere el-lastesykler da isåfall. Ser jo nå at en ny artikkel dukket opp idag, så de er på ballen. 
https://www.tu.no/artikler/posten-vil-bytte-ut-bensin-biler-med-elektriske-lastesykler-br/513331?key=2kCnwb7H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, oophus said:

@Sutekh Noe som er helt i orden for å innføre starten på teknologien. For landeveiene så trenger man jo ikke særlig med oppløsning, man bruker jo veien sammen med bilene?

 

10 hours ago, Sutekh said:

Enten så må begrensningene være så strikte at du i praksis ikke vil kunne utnytte den høyere hastigheten i noen særlig grad, eller så må du regne med å se ganske mange folk som sykler i 40 på gang- og sykkelveier.

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (30 minutter siden):

Lastesykler er meget gode alternativ i de største byene der man har alt, og for noen inkludert jobb, i en mils radius.

I Oslo kan dette også være en helårs løsning. 

.. inkludert nok parkeringsplasser. Jeg ser for meg at man får knødd inn 2-3 lastesykler på samme plass som en bil-parkering tar. Altså omtrent samme parkeringsplassbehov som disse 2-3 personene har dersom de kjører i samme bil. Hvis vi ser på sparkesykkel-jungelen så er jeg glad for at det ikke er 23 000 lastesykler der i stedet for. Parkeringsproblemet må løses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

.. inkludert nok parkeringsplasser. Jeg ser for meg at man får knødd inn 2-3 lastesykler på samme plass som en bil-parkering tar. Altså omtrent samme parkeringsplassbehov som disse 2-3 personene har dersom de kjører i samme bil. Hvis vi ser på sparkesykkel-jungelen så er jeg glad for at det ikke er 23 000 lastesykler der i stedet for. Parkeringsproblemet må løses.

Godt poeng. Mulig større arbeidsplasser i sentrumsområder vil gå inn for ulike automatiske heis/oppbevaringssystemer. Eller hus ved bane/buss der man kan sette inn sykkel. 

I min by med lavt nivå av kollektivtilbud vektlegges det å ha lite parkeringsplasser ved opprettelse av nye bygg og arealer i sentrum. Samtidig er det sterk mangel på steder man kan låse fast sin sykkel om man sykler.

Den største utfordringen er nok den gruppen som kjører bil alene til jobb og annet der sykkel og kollektiv er et reelt fullverdig alternativ til å komme seg fram. For noen er det litt latskap om det å sette seg i en stol fra ytterdør (hjemme) til inngangsdør (jobb/butikk). Der tenker jeg selvsagt særlig på Oslo med bane og buss ingen byer er i nærheten av (tror jeg, for jeg har ikke erfaring med Bergen og Stavanger).

Med lastesykkel ser jeg for meg barnefamilie hvor en er innom barnehage på vei til jobb...

Nå er det tatt litt grep på busspruser i min by, nå koster det ikke lenger 160 kr å ta buss tre km t/r for en voksen og to små barn. Prisen er nå kr 110 i stedet for 160 kr. Det hjelper. 

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (16 minutter siden):

Resten er jo bare en gjentagelse av akkurat de tingene jeg allerede har påpekt ikke fungerer i ikke-tettbygde strøk.

Det koster $10 å løse det problemet, som jeg også har skrevet tidligere. Sensorer er også på vei inn i disse fartøyene, og flere av dem har allerede litt hardware med GPS/Trening/Hastighet/etc visning på rattet. Altså litt power for å løse eget koordenatsystem som plasseres i nedlastbare HD-Kart, ala HERE kartet. Dog som også gjentatt før som du utelater, så er ikke geo-fencing på landeveien antatt initialt fokus. Fokuset i første omgang er selvfølgelig byene og spesielt mot utleie av utstyret (det er her teknologien får sitt utspring fra). Som også gjentatt før. Skal du sitere noe, så siter ny informasjon i diskusjonen, og ikke det du mener er gjentagelser som må skrives for å gi mening til paragrafen. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 minutter siden):

I min by med lavt nivå av kollektivtilbud vektlegges det å ha lite parkeringsplasser ved opprettelse av nye bygg og arealer i sentrum. Samtidig er det sterk mangel på steder man kan låse fast sin sykkel om man sykler.

Samme problem i Tromsø. Antall parkeringsplasser i sentrum reduseres ved hver utbygging. Samtidig blir det færre snødeponi som igjen gjør parkeringssituasjonen for syklister vanskeligere. Særlig for de som har lastesykkel siden de sjelden passer i de vanlige stativene.

Jeg mener som vanlig at problemet løses ved å parkere biler og andre kjøretøy under bakkeplan, gjerne med utgjøring / veier i samme plan. Så kan byrommet være forbeholdt gående og syklende i størst mulig grad, samt at verdifulle arealer med vinduer blir brukt best mulig. Parkering trenger ikke vindus-utsikt, eller oppta det åpne gatearealet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Det koster $10 å løse det problemet, som jeg også har skrevet tidligere. Sensorer er også på vei inn i disse fartøyene, og flere av dem har allerede litt hardware med GPS/Trening/Hastighet/etc visning på rattet. Altså litt power for å løse eget koordenatsystem som plasseres i nedlastbare HD-Kart, ala HERE kartet.

Nei, fordi hele problemet med høypresisjons posisjonering i lite tettbygde strøk er ikke at du ikke kan stappe inn en billig kommersiell GPS-brikke i hva som helst, det er at du ikke har nok tetthet av mobilbasestasjoner til å faktisk øke presisjonen ved å kombinere GPS-posisjon med triangulering av mobilbasestasjoner. Og tetthet av mobilbasestasjoner styres av befolkningstetthet og lønnsomhet.

Hvis du ikke har kommunikasjon med mer enn en eller to basestasjoner, så kan du faktisk ikke bruke dem til posisjonering. Du trenger den høye tettheten av basestasjoner som du har i tettbygde strøk for å ha den muligheten.

Dog som også gjentatt før som du utelater, så er ikke geo-fencing på landeveien antatt initialt fokus. Fokuset i første omgang er selvfølgelig byene og spesielt mot utleie av utstyret (det er her teknologien får sitt utspring fra). Som også gjentatt før. Skal du sitere noe, så siter ny informasjon i diskusjonen, og ikke det du mener er gjentagelser som må skrives for å gi mening til paragrafen.

Det var du som tok opp geofencing som en løsning for å øke tillatt assistert hastighet langs landeveien, da kan du ikke bare drive og dra frem "men det funker i byene" som argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (10 minutter siden):

Nei, fordi hele problemet med høypresisjons posisjonering i lite tettbygde strøk er ikke at du ikke kan stappe inn en billig kommersiell GPS-brikke i hva som helst, det er at du ikke har nok tetthet av mobilbasestasjoner til å faktisk øke presisjonen ved å kombinere GPS-posisjon med triangulering av mobilbasestasjoner. Og tetthet av mobilbasestasjoner styres av befolkningstetthet og lønnsomhet.

Men du ignorerer jo det jeg sier? HERE kartet er allerede generert i mange områder, og man trenger ikke triangulere mellom mobilbasestasjoner for å utnytte det, man løser det med en CMOS sensor sammen med lett hardware som utnytter en svært forenklet versjon av AI Pixel Regocnition  trening. Gjennom GPS så vet man nogenlunde hvor man er, og gjennom HERE kartet så vet man eksakt hvor man er etter at man har triangulert visse hovedpunkter som et billig lav-oppløselig kamera ser. Dette er samme teknologi som man utnytter for ViDAR teknologien i elbilene, men formålet her er ikke å lage en selvkjørende elsykkel. Formålet er kun å løse koordinatsystemet slik at man kan utnytte HD-Kart og ergo Geo-Fencing. 

Når formålet kun er å kunne utnytte HD-Kart, så trenger man ikke kraftig hardware. Det spiller null rolle om "output" fra kalkulasjonen foregår hvert 5 sekund f.eks. og kameraet trenger kun ta et bilde hvert 5 sekund også hvor bildet sporenstreks blir slettet i ettertid, etter at det er analysert for å forstå hvor i et HD-Kart man befinner seg sammen med GPS hjelp som jo gir et greit utgangspunkt. 

Sutekh skrev (10 minutter siden):

Det var du som tok opp geofencing som en løsning for å øke tillatt assistert hastighet langs landeveien, da kan du ikke bare drive og dra frem "men det funker i byene" som argument.

Jo, det kan jeg. Men det er en fordel om motdebatanten forstår meg, så jeg skal ta selvkritikk på at jeg tydeligvis ikke har vært nøye nok med å la meg bli forstått. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Men gjør man det? Skal man fra Grorud til Grünerløkka så går ikke det akkurat raskt.

Gjelder forsåvidt mange andre steder i landet, Stavanger for eksempel, der masse (veldig fine) sykkelveier er ikke i bruk så mye. Tetteste sentrum lar seg vel gjøre da.

Man ender til slutt med det klassike selvskadende problemstillingen der man ikke tillater byer å bli bygget i høyden, for å så ha utstrakte transportbehov pga areal/avstand, så ødelegge det hele ved å si at å bruke bil er ikke så greit. Så kommer været også inn i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (34 minutter siden):

Med lastesykkel ser jeg for meg barnefamilie hvor en er innom barnehage på vei til jobb...

Ja, det er et glimrende scenarie. Barnehager bør ha egen "innfartsparkering" for lastesykler med barneseter, med lademulighet og beskyttelse mot vær. Hvis det blir en kamp om parkeringsplass til lastesykkelen så vil mange droppe det.

For en friskere tilnærming til hvordan disse lastesyklene bør se ut så vil jeg se det fra motsatt side. Jeg ser for meg en el-barnevogn med sete for voksne. En sånn kan også brukes som sovevogn inne i barnehagen i løpet av dagen sånn at man sparer litt areal sammenlignet med både parkering til lastesykkel + parkering til sovevogner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (51 minutter siden):

Det blir deilig midt i januar.

Det kan jeg bekrefte at det er. Mye deiligere enn å stå som sild i tønne med varm jakke på bussen, i alle fall. 

hekomo skrev (45 minutter siden):

Men gjør man det? Skal man fra Grorud til Grünerløkka så går ikke det akkurat raskt.

Ca. like langt som å ta t-bane og trikk. Hva som er raskest er avhengig av hvor langt unna kollektivstoppene du starter/slutter, men er du et stykke unna i en ende er elsykkel raskere. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (8 timer siden):

Hvis du ikke har kommunikasjon med mer enn en eller to basestasjoner, så kan du faktisk ikke bruke dem til posisjonering. Du trenger den høye tettheten av basestasjoner som du har i tettbygde strøk for å ha den muligheten.

Du har overdreven tro på triangulering. Det er korrekt at mobiler bruker kombo av triangulering og GNSS-nettverk (populært omtalt som GPS). Men det er ikke korrekt at triangulering gir best lokasjon. Langt ifra. Ei heller på områder dekket av flere celler. 

De fleste telefoner benytter forresten enda fler signaler for å best gjette lokasjon. GPS og triangulering alene er nemlig ikke alltid tilstrekkelig. F.eks kan navn på X nærmeste Wi-Fi-akksesspunkt hjelpe (dersom Google/Apple først har røfflig lokasjon på de basestasjonene). 

I tillegg til amerikanske GPS (~2 meter) kan de fleste telefoner knytte seg opp mot GLONASS (russisk, også ~2 meter) og/eller Galileo (EU, ~1 meter). 

Ved å putte lokasjon fra alle disse systemene oppå hverandre, sitter man etterhvert igjen med et ganske så godt resultat. Og viktigste bestanddel er egentlig GPS/GLONASS/Galileo. Men de er litt trege; det må samles inn signaler fra en mengde satellitter, som igjen krever fri sikt. Da går det ofte fortere å få en grov-lokasjon fra triangulering, Wi-Fi-nett eller lignende. Men det blir ikke mer nøyaktig. 😉

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det komme en elsykkel som frister meg (som misliker sterkt å sykle), må den ha kraftig nok motor til at en tjukkas som meg "sykler på flaten" selv i de bratteste bergensbakkene. Og prisen må være under 20 000. Da skal jeg vurdere, selv om det sannsynligvis ville blitt nei.

Frem til da er det veldig deilig at jeg kan slå på oppvarmingen i bilen ved hjelp av en app :) En sykkel slår liksom ikke det.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Frem til da er det veldig deilig at jeg kan slå på oppvarmingen i bilen ved hjelp av en app :) En sykkel slår liksom ikke det.

Veldig enig i det. Sykkel er fantastisk de få dagene det hverken er for kaldt, for varmt, for mye vind, for vått, for mye støv, pollen, eksos, støy, man har dårlig tid eller skal drasse med seg handleposer. Resten av året er det veldig deilig å kunne bruke bil.

Jeg er åpen for en ny klasse av kjøretøy som kombinerer de beste egenskapene fra elsykler med mopedbil, barnevogn og lastesykkel, men komfort er en viktig del av det å få folk til å bytte over til den nye kjøretøytypen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man har 2 barn i barnehage, så sparer man ca. 1 time hver dag 6mnd av året ved å bruke bil, så man slipper å kle på og av barna utetøy før og etter barnehagen. Mulig jeg overdriver litt her, men det er ikke mye. Kle på en 1åring og 3åring for å motstå elementene kan ta overraskende lang tid. Med bil så tar man en under hver arm og slenger dem i bilen.

Vi har ikke storbyer i Norge. Vi er ikke Manhattan. Vi kan faktisk bygge oss ut av de fleste køproblemene.
Hvis man i tillegg får et system på
Hjemmekontor flere dager i uka for de som kan
Fleksitid
Carpooling insentiver (tenk app, og få betalt for å dele bil i tillegg til egne filer)

Så kan man bygge ned kollektivt også, i hvert fall skinnegående.
Løsningene på dette er der, men politikerne har kjørt seg fast i skinnegående transport med faste rutetider, som kjører tilnærmet tomme 70% av tiden

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Når man har 2 barn i barnehage, så sparer man ca. 1 time hver dag 6mnd av året ved å bruke bil, så man slipper å kle på og av barna utetøy før og etter barnehagen. Mulig jeg overdriver litt her, men det er ikke mye. Kle på en 1åring og 3åring for å motstå elementene kan ta overraskende lang tid. Med bil så tar man en under hver arm og slenger dem i bilen.

1 time per dag er ikke urealistisk tidsbesparelse. Om morgenen har man ikke kvalitetstid med barna. Da er alt stress og logistikk. Om ettermiddagen starter kvalitetstida når middagen er ryddet av bordet og lek og morro kan starte. F.eks kl 18 og varer til leggerutinene starter, f.eks kl 20. Det er 2 timer kvalitetstid pr ukedag. Hvis kollektivtransport, sykling, påkledning, avkledning osv tar til sammen 1 time ekstra per dag så halverer man kvalitetstida man har sammen med barna. Det mener jeg er en seriøst dårlig vurdering som går alt for mye ut over barna.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...