Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alternativ til Ubiquiti router og AP?


Anbefalte innlegg

Har i bestilling en Ubiquiti ER-12p (kan alltids kanskje bytte til er-6p) samt et par u6-lite AP's som tydeligvis ikke har planer om å komme på lager.

Flytter snart inn i nytt hus.  Vi skal ha "lineær-tv" et års tid.

Dette er oppsett:

  • Doble rj45 i alle rom
  • Rack-it skap på teknisk rom (mao noe begrenset plass i bredden). Her er det 2 switcher kjøpt inn. Den ene har POE.
  • Har gjort klart for AP i 1. og 2. etasje. Disse må fungere med POE
  • Altibox 500mbit familiepakke

Har ingen planer om noe grusomt avansert utstyr på den trådløse sida. Det må funke, det må være stabilt. Alt av "tung" datatrafikk går via kabel.

Har i flere mnd. fått leveringstidspunkt forskjøvet på Ubiquiti-pakka jeg har bestilt.

Alternativer? Trenger bare en router uten trådløst som er "ok" avansert samt to gode AP som støtter POE. Router skal stå i rack-it skapet som er ca. 26cm bredt. 

Planen er å sette Altiboxen i bridge og ikke fikle for mye med noe annet 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/13/2021 at 10:30 AM, mongojarle said:

Du kan jo sjekke ut mikrotik.

Merkelig forslag. Har de i det hele tatt noe wifi6 AP?

Wifi6 ble ikke spesifisert, men jeg antar jo det er et krav ettersom det er U6 lite det ventes på.  Det finnes jo lassevis med Ubiquiti AC varianter på lager.

Har dessverre ikke noen godt alternativ å komme med.Vet ikke om noen nette og rimelige APer med tilsvarende funksjonalitet. Skjønner jeg hadde flaks med kjøp av to U6 lite tidligere i sommer. Selv om det var litt frustrerende at U6 LR ikke var på lager da men dukket opp like etterpå.

Kan det være et alternativ å kjøre midlertidig med noe gammelt utstyr?  Selv om det ikke skulle ha PoE så kan man kanskje leve med noen løse bokser og kabler på kryss og tvers i noen dager/uker/hva-det-nå-tar? Tross al bedre enn å ende opp med en permanent løsning man ikke er fornøyd med.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

Hvor mye gebyr?

Skal vi se. Jeg bestilte 2x U6Lite til 79Euro pr stk. 2stk unifi switch flex mini og 2 PoE injector til totalt 219,60 EURO (gratis frakt). På det så måtte jeg betale 716kr til UPS. Noe av det er jo mva og noe er gebyr. Mao helt kurrant. Skulle man  handlet det samme hos Komplett, så hadde man vært oppe på 4k.

Lenke til kommentar

Etter å ha fulgt med ubiquiti i flere år så der det ut som at edgerouter linjen i praksis er avviklet i forhold til utvikling på softwaresiden. Er 10 mnd siden siste firmware, men har kommet to hotfix første for 9 mnd siden og siste for 3 mnd siden. For et par år siden var utviklingen mer aktiv. Om du ser på ui.com så ser du at edgerouter er ikke i rampelyset. Erstatningen er liknende UniFi, men klarer ikke finne tilbake til den i farten, mulig det ikke er lansert og kanskje det aldri blir. Så om du ikke liker UniFi linjen på router så ville jeg vurdert et par ganger til om du skal gå for edgerouter. Selv har jeg 4 stk edgeroutere i forskjellige utgaver hvor 2 er i aktiv bruk, de fungerer veldig bra å har gjort det lenge. Et par av de er 5 år+. Men når det kun slippes sporadiske hotfix og ikke utvikles siden fokuset er skiftet så ville jeg ikke anbefalt det i dag. Selv snuser jeg på opnsense, men enn så lenge klarer jeg meg. Så håper jeg produktet er sikkert nok..

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 timer siden):

Hei igjen. Hva var  grunnen til at du bestilte unifi switch flex mini (USW-Flex-Mini?) og ikke Switch 8 60W (US-8-60W) eller Switch Lite 8 PoE (USW-Lite-8-PoE)?

Stort sett pris og måten huset mitt er satt opp på, at jeg hadde behov for flere. Kommer til å bytte ut en av de etterhvert med en 10Gig variant, men det er litt lengre fram i tid. Har f.eks. en i stereobenken/TV-benken for TV, AppleTV, PS5 og forsterker. Her har jeg ikke store behovet, og minien er midt i blinken da. I kjelleren hvor serveren min står, så har jeg også en. Og det er denne jeg vil bytte ut på sikt, slik at jeg har 10Gig mellom Stua (hvor UDM Proen står), kjellern og desktopen (kjellerstua).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...