Gå til innhold

Hva bør man kunne til utviklerintervju?


Acer97

Anbefalte innlegg

Hei! :) Som tittelen sier lurer jeg litt på hva/hvor mye man bør kunne til et intervju innen utvikling i eksempelvis Java. Det varierer nok fra stilling til stilling, men la oss si at arbeidsgiver "kun" krever at man har solide kunnskaper innen Java. Hva legger man egentlig i dette? Om jeg kan den grunnleggende teorien med ulike typer klasser, oppdeling av kode, prinsipper og best practices osv og kan vise dette i praksis, er jeg da allerede et godt stykke på vei? Må man kunne detaljert hvordan man foreks henter inn/ut data fra database, filbehandling, oppbygning av ui osv også? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar dette er din første jobb? Tipper de ønsker å se at du faktisk kan kode og gir deg en eller annen oppgave. Noen har oppgaver ala fizz-buzz, andre lager seg en oppgave hvor de vil at du skal begynne på et lite program.

Hvis du blir bedt om å lage noe du ikke kan, så er google din venn. Nå har jeg kodet Java i 16 år og googler stadig hvordan jeg gjør ting. Det er ikke meningen at du skal huske alle detaljer, men at du er i stand til å finne informasjon og evaluere det du finner. Hvis du skal lese en fil så googler du det og tilpasser det til programmet ditt. Du får bonuspoeng hvis du håndterer encoding riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (30 minutter siden):

Antar dette er din første jobb? Tipper de ønsker å se at du faktisk kan kode og gir deg en eller annen oppgave. Noen har oppgaver ala fizz-buzz, andre lager seg en oppgave hvor de vil at du skal begynne på et lite program.

Hvis du blir bedt om å lage noe du ikke kan, så er google din venn. Nå har jeg kodet Java i 16 år og googler stadig hvordan jeg gjør ting. Det er ikke meningen at du skal huske alle detaljer, men at du er i stand til å finne informasjon og evaluere det du finner. Hvis du skal lese en fil så googler du det og tilpasser det til programmet ditt. Du får bonuspoeng hvis du håndterer encoding riktig.

Stemmer det! FizzBuzz har jeg faktisk hørt om allerede. Dersom jeg får oppgaven(e) under et intervju kan jeg da altså google i vei (innenfor rimelighetens grenser) uten å bli "straffet"? Regner med at man ikke får google logikken til foreks FizzBuzz under intervju så klart, ellers forsvinner vel poenget. 

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan interjuvet er lagt opp. En FizzBuzz bør man nok kunne klare uten googling, noe særlig mer så får man nok det.

Nå vi kjører utviklertester blir man ikke straffet for googling nei. Men man kan bli "straffet" om man ikke søker bra, eller finner god dokumentasjon som man ikke forstår.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos Capgemini var det å lage en Todo app. Fikk da lov til å bruke google så mye jeg ville, men det var tidsbegrenset. Å ha tilgang til nett er vel mest realistisk i den virkelige verden unsett. Gjør man noe ofte nok så lærer man det utenatt etterhvert uansett.

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...