Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontrollsanksjon fra privat parkeringsaktør


JESA

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har relevant input på en mottatt parkeringsbot (eller kontrollsanksjon som det heter nå for tiden).

Jeg skal forsøke å fatte meg i korthet. Jeg har fått en kontrollsanksjon og jeg har klaget denne inn overfor Aimo. De har avvist klagen, og jeg står mellom valget å klage inn saken overfor Parkeringsklagenemda eller satse på at Aimo Park tar ut en forliksklage mot meg. 

Kort fortalt så parkerte jeg i et P-anlegg, hvor Aimo håndhever vilkårne. Ved automaten på stedet opplyser velkomstskjermen om følgende:

1. Trykk "Start" for å registrere regnummer.

2. Ved utsjekk sett inn kort.

3. Systemet er billettløst. Kontroll utføres mot regnummer.

 

Jeg tolker informasjonen og gjør følgende: 

1. Taster inn korrekt regnummer på bilen, og bekrefter dette på forespørsel fra automaten.

2. Forlater stedet i den tro at jeg ved avreise setter inn kortet for å sjekke ut, og dermed betale for faktisk betalt tid. Samt at jeg ikke forventer noen billett jf. info på skjermen.

 

Ved retur til bilen ligger boten der. Kundeservice hos Aimo er selvfølgelig stengt, og jeg er nødt å la bilen stå på stedet til påfølgende dag og må dessverre prøve automaten på nytt.

- Regnummeret lar seg ikke hente opp på automaten, - det til tross for at det er korrekt lagt inn.

- Jeg legger inn regnummer på nytt og bekrefter på. På dette tidspunktet setter jeg også inn kortet ved en tilfeldighet - og kan overraskende nok estimere antatt parkeringstid. I tillegg krediteres kortet umiddelbart for estimert tid (ikke ved utsjekk/avreise slik informert på velkomstskjerm). På toppen spytter det billettløse systemet ut en P-billett for betalt tid.

Jeg kan dokumentere foto av velkomstskjerm, med info nevnt over. Jeg kan også dokumentere utskrevet billett. 

Noen med erfaringer på et tilfelle som dette? Evt. med forslag til om jeg bør ha ryggrad nok til å møte Aimo i Forliksrådet all den tid jeg mener at løsningen på stedet ikke samsvarer med informasjonen automaten på stedet.

Takk for innspill! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...