Gå til innhold

Får ikke åpnet filer på ekstern disk


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp byttet jobb og i den forbindelse tok jeg back-up av alle private filer jeg hadde liggende på min gamle jobb-PC før jeg leverte den fra meg. Jeg kopierte alle filene over på en ekstern harddisk. Alle filene ble overført og jeg fikk ingen feilmelding. 

 

Da jeg skulle overføre filene til ny jobb-PC oppdaget jeg at jeg ikke får åpnet dem. Det gjelder alle filtyper (Word, Excel, PPT, PDF, etc.). JEg får følgende feilmeldinger:

Word: 

image.png.be6a1d47e4fecef556276847779c8206.png

 

Excel: 

image.png.71fae74ea5bafc4a3859cf24ff184745.png

 

Powerpoint:

image.png.d1ae18cdfd9752d61bdbfdc378b3e2c6.png

 

PDF:

image.png.aca8d045c298aab6d8f33bd2efa97a50.png

 

Jeg har forsøkt å åpne filene direkte fra ekstern disk koblet til flere ulike PCer. Alle filene ligger der og filstørrelsen ser ut til å stemme. Problemet er at jeg ikke får åpnet noen av filene. Det virker ikke som det er noe feil med den eksterne disken.

Kan det ha skjedd noe feil når filene har blitt overført til den eksterne disken (selv om jeg ikke fikk noen feilmelding)? Hvordan kan jeg feilsøde dette videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ironisk at du postet dette i "IKT-drift og sikkerhet", for ingen seriøse bedrifter ville tillat at du kommer drassende med en ekstern disk og bare kopiere innholdet over på din jobb pc.

Jeg vil anbefale at du leser IKT reglementet, som jeg håper de har, for jeg tviler på at dette er lov.

Når det gjelder problemene med filene, så tyder feilmeldingene på at filene er korrupte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crimatix2 skrev (11 timer siden):

Da jeg skulle overføre filene til ny jobb-PC oppdaget jeg at jeg ikke får åpnet dem

To mulige årsaker:

1. Den gamle PC-en din var infisert og filene ble (var allerede) kryptert når du kopierte dem ut.

2. Din forrige arbeidsgiver hadde aktivert mekanismer som automatisk krypterte filer som ble kopiert over til ekstern disk, nettopp for å forhindre at data kom på avveie.

Either way you’re screwed…

Du skriver ikke hvilket OS du har (/hadde på gammel maskin), Windows eller Mac? Versjon? Husk at en Apple Mac også er en PC - Personal Computer.

Antar at du har en maskin med Windows. Windows har innebygget to ulike former for kryptering; BitLocker (hele volumer) og EFS. Hvis førstnevnte, burde du ikke kunne fått sett på filene i det hele tatt uten å få spørsmål om å legge inn en nøkkel for å låse opp maskinen.

Hvis EFS, som krypterer enkeltfiler og mapper, kan det være at du kan bruke det innebygde verktøyet CIPHER for å se om filene er krypterte. Windows’ Explorer (Filutforsker) bør/kan også vise filer som er krypterte med en annen farge (typisk blå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...