Gå til innhold

Nye maskingevær leveres i år: Nå skal fotfolket tilbake til kaliber 7,62 mm


Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (6 minutter siden):



I en krig i en flat ørken totalt uten steiner eller til og med tjukke kaktuser så er 5.56 sammenlignbar med 7.62.

Med en gang trær, mursteiner eller betongblokker kommer inn i bildet så endrer ting seg drastisk i 7.62 sin favør.

Du kan stå bak et tre som er en meter tykk, og er ikke trygg fra det føste skuddet fra en rifle i 7.62 med mindre du har sjekket at det er en eik.

Ja, nettopp.

Men å si at "5.56 ikke egner seg til strid" blir en generalisering jeg ikke er med på. 

Som jeg sa så handler det om å velge rett kaliber og ammunisjonstype for forholdene som råder, 5.56 har i mine øyne hatt sin storhetstid og dagens kamper og teknologi fordrer nye, grovere kaliber. Noe som også er trenden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/11/2021 at 9:38 PM, Klinion said:

Det er helt irrelevant da den ene er løs den andre linket. MGen tar ikke magasiner uansett kaliber.

FYI: FN Minimi i 5,56 har en magasinbrønn for STANAG-magasiner lokalisert på venstre side, under beltemateren. Så den kan bruke samme magasiner som HK-416.

Men ser ikke ut som 7,62-versjonen har noe tilsvarende, databladet oppgir bare "belt + pouch", og jeg ser ikke noe som ligner på den samme magasinbrønnen på det ene bildet jeg finner av venstresiden av våpenet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
On 9/12/2021 at 11:50 AM, Red Frostraven said:

I en krig i en flat ørken totalt uten steiner eller til og med tjukke kaktuser så er 5.56 sammenlignbar med 7.62.

Med en gang trær, mursteiner eller betongblokker kommer inn i bildet så endrer ting seg drastisk i 7.62 sin favør.

Du kan stå bak et tre som er en meter tykk, og er ikke trygg fra det føste skuddet fra en rifle i 7.62 med mindre du har sjekket at det er en eik.

Selv da i en flat ørken uten hinder så vil 5.56 sin reduserte effektivitet over 300 meter være et problem mot 7.62 sin større rekkevidde og slagkraft. Halvparten av sammenstøtene i Helmand skjedde på avstander mellom 300 og 800 meter ifølge Britene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...