Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

Syns de er rart Intel benchet en haug med no name gaming titler, og som sagt var det under L3 buggen til AMD, men vi får se. Dere får nok klemt noe brukbart ut av de for det ;) Jeg tipper det blir ganske jevnt, noe team Blue og noe Team Red. Men det vil nok ikke vare lenge. 

Haha, jeg er ikke noen Cinebencher selv, men det gir en grei indikasjon på ca ytelse. Så er det kjekt å kjøre en rask C15 når man just har satt på en OC som man regner med ikke er stabil, man får fort svar i cinebench ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, P-odd said:

Hei, usikker på om det er nevnt at mange av Asus hovedkort ikke er kompatible med Noctua kjølere.

https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/some-asus-z690-b660-motherboards-will-not-be-compatible-with-noctuas-lga-1700-alder-lake-cpu-coolers/amp/

Alle Asus hovedkort støtter lga 1200 kjølere. Noe å tenke på. De har doble hull i hovedkorta ;)

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (8 minutter siden):

Alle Asus hovedkort støtter lga 1200 kjølere. Noe å tenke på. De har doble hull i hovedkorta ;)

Ja men her er det høyden på VRM-kjøler som er mekanisk for høy i følge Noctua. Så da hjelper vell ikke LGA1200 hullene heller tenker jeg.

Mechanically incompatible due to height of the VRM heatsink

https://ncc.noctua.at/coolers/NH-D15S-5/motherboards/ASUS/LGA 1700?q=z690

Endret av P-odd
Lenke til kommentar
3 minutes ago, P-odd said:

Ja men her er det høyden på VRM-kjøler som er mekanisk for høy i følge Noctua. Så da hjelper vell ikke LGA1200 hullene heller tenker jeg.

Mechanically incompatible due to height of the VRM heatsink

https://ncc.noctua.at/coolers/NH-D15S-5/motherboards/ASUS/LGA 1700?q=z690

På Apex z690 ser de helt flate ut, så der passer vel alt.

Dog hvem har luftkjøler på Apex 😆

Lenke til kommentar

Interessant hovedkort fra Gibabyte !! Z690 AORUS TACHYON Hovedkortet som Hicookie brukte for DDR5 og CPU core rekorden. 2-dimms kort med beefy VRM design, lekkert design og en litt mindre vulgær pris enn APEX :) Kanskje Gibabyte skal slå tilbake denne generasjonen ? Et hovedkort jeg har veldig lyst å prøve! 5990,- på Proshop, men ingen leveringstid ennå :) 

AORUS TACHYON.png

Endret av Carillo
Lenke til kommentar
Carillo skrev (1 time siden):

Interessant hovedkort fra Gibabyte !! Z690 AORUS TACHYON Hovedkortet som Hicookie brukte for DDR5 og CPU core rekorden. 2-dimms kort med beefy VRM design, lekkert design og en litt mindre vulgær pris enn APEX :) Kanskje Gibabyte skal slå tilbake denne generasjonen ? Et hovedkort jeg har veldig lyst å prøve! 5990,- på Proshop, men ingen leveringstid ennå :) 

AORUS TACHYON.png

Er vel ikke så rart, siden Hicookie jobber for Gigabyte, men vi får se fremover da.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

 

guttorm skrev (3 timer siden):

Hva tror dere egentlig? Så senest i dag at selv med max power slår den ikke 5950 i Cinebech mente Gamer meld, ikke at det forteller alt, men Intel er virkelig tilsynelatende på etterskudd. AMD kjører jo snart 3D cache rev. 

Det blir utrolig spennende fremover, 2022 Q4 blir hårreisende :D  For lommeboka :D 

 

Nizzen skrev (3 timer siden):

Ingen bryr seg om cinebench. Nå er det gamingytelse vi vil ha  :D

Threadripper finnes, om man liker å game Cinebench 24/7 ;)

Jepp, antall cores er kongen i Cinebench, og sånt sett synes jeg det er rart om 12900k skal kunne slå 5950X der. Husk at 12900k har 16 performance threads og 8 high efficiency threads (3,7 GHz), mens 5950X har 32 high performance threads. For rendering workstations og slikt er jo Threadripper og tilsvarende et bedre valg, ja!

Lenke til kommentar
guttorm skrev (5 timer siden):

Hva tror dere egentlig? Så senest i dag at selv med max power slår den ikke 5950 i Cinebech mente Gamer meld, ikke at det forteller alt, men Intel er virkelig tilsynelatende på etterskudd. AMD kjører jo snart 3D cache rev. 

Det blir utrolig spennende fremover, 2022 Q4 blir hårreisende :D  For lommeboka :D 

Jeg tror vi får en ny verdensrekord i SuperPI 32M, Geekbench 3/4/5 single thread, 3DMark Time Spy, 3DMark CPU profiler (opp til 16T), PYPrime, og mer.

Ingen bryr seg sier du? Kanskje ikke, men det er minst like legitime benchmarks som Cinebench

Lenke til kommentar
Carillo skrev (3 timer siden):

Interessant hovedkort fra Gibabyte !! Z690 AORUS TACHYON Hovedkortet som Hicookie brukte for DDR5 og CPU core rekorden. 2-dimms kort med beefy VRM design, lekkert design og en litt mindre vulgær pris enn APEX :) Kanskje Gibabyte skal slå tilbake denne generasjonen ? Et hovedkort jeg har veldig lyst å prøve! 5990,- på Proshop, men ingen leveringstid ennå :)

Kanskje de har fått til RTL denne gangen i alle fall? Det gikk jo til helvete med Z590 Tachyon...

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi får en ny verdensrekord i SuperPI 32M, Geekbench 3/4/5 single thread, 3DMark Time Spy, 3DMark CPU profiler (opp til 16T), PYPrime, og mer.

Ingen bryr seg sier du? Kanskje ikke, men det er minst like legitime benchmarks som Cinebench

Hvor sier jeg ingen bryr seg? 

Lenke til kommentar
5 hours ago, P-odd said:

Hei, usikker på om det er nevnt at mange av Asus hovedkort ikke er kompatible med Noctua kjølere.

https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/some-asus-z690-b660-motherboards-will-not-be-compatible-with-noctuas-lga-1700-alder-lake-cpu-coolers/amp/

takk for denne. tenkte faktisk på det når jeg kikka på strix korta, og jeg har nh-d15 med allerede bestilt 1700 brakett 😡 ffs

ser ut som hero passer, jaja da blir det hero

Endret av shinsengumi
Lenke til kommentar
guttorm skrev (22 minutter siden):

Jeg tror Intel ikke når opp, og det gleder meg litt. Jeg har støttet AMD i så mange år og det har de trengt. Det er AMD som har gjort Intel konkurransedyktige igjen og det skal konsumentene være glade for. 

 

Når opp til hva? 5950X i Cinebench? Det er kanskje derfor 12900K er billigere? AMD trenger et spark i ræva etter 5000-lanseringen, prisene har bare økt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...