Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (9 timer siden):

Bare for å illustrere hvor vanvittig overdimensjonert VRM har blitt på Z690, dette er MSI sitt aller billigste hovedkort: PRO Z690-A DDR4, bemerk tiden det har kjørt og hvor varm VRM-en faktisk blir. Dette er en "liten" 7-fase med 2x 55A, de store og kraftige hovedkortene har oppsett som 10-fase 2x105A, 19-fase 105A, 12-fase 2x105A, og så videre.

1001294866_Skjermbilde(2).thumb.png.c96ee011179a398b999bf7a1b2e8f79f.png

 

Maskinen gikk fra 600W til 250W ifølge veggmeteret da jeg stoppet testen. Strømforsyningen avgir ca 30W med varme, det gir 320W for CPU og VRM, så tipper jeg at ytterligere 30W går bort i VRM-en. Med andre ord kjørte CPU på ca 270W - 290W i 6 timer kontinuerlig, og på grensen av hva som kan kjøles i et vanlig rom.

Kjølingen er en Eisblock XPX, et par D5 i serie, en MO-RA3 (med Noctua 200mm vifter med low noise adapter), og skjermkortet er koblet på loopen og dumper en del varme (pga XOC-BIOS). Vannet var på 29C da jeg stoppet testen.

 

Realiteten ser du over :yes: Godt under 80C tilsier at VRM i alle fall ikke er underdimensjonert.

Apex er alt annet enn midrange, det koster jo 250% mer enn dette hovedkortet. Bemerk at Z390 Apex og nyere har hatt korrekt VCore-rapportering (die sense), og dermed vil det alltid se ut som om Apex "klokker bedre" med "samme spenning", rett og slett fordi VCore rapporteres fra socket på alle andre kort enn ASUS sine Maximus-kort.

Godt illustrert, men det ligger mye mere bak uttrykket "power delivery" enn VRM temp og grunnkurs i ohms lov. Om det hadde vært så simpelt som du illustrerer her, så hadde jo alle valgt et 1500,- kroners hovedkort :) Her høres det ut som VRM temp og strømtrekk er det som isolert sett avgir et OC resultat ?  Jeg har prøvd mange z690 hovedkort, og forskjellen er stor, både core temp, strømtrekk, effekt og mhz UTEN vrm throttling :) Og når jeg snaker om strømtrekk, så snakker jeg målte verdier og ikke bios-avlesning....Men viktigeste er at du er fornøyd, sikkert kanon kort til ditt bruk :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (8 timer siden):

Får ca 50! fps mindre med min 5950x 3800mhz c14 VS Alderlake i Battlefield 2042.  Prøvd tilogmed å disable SMT på 5950x. Min fps er under 120fps. Med samme settings og skjermkort 3090, så får jeg nesten alltid over 170fps!

Enten er noe galt, eller så hater BF 2042 5950x :p Samme 5950x maskina pusher 330+ fps i Tombraider... 

Vet ikke hvor langt du har kommet med 12900K tweakinga, men du mangler 20+ fps på å være i mål med 5950X i SOTTR så du har nok litt av forklaringa der ;)

En av de du liker endte opp med temmelig like resultater for både 5950X, 10900K og 12900K, men hans konklusjon var at spillet er elendig optimalisert, jeg er enig. SOTTR er vell fremdeles en bedre bench og der er tweaka 12900K ddr4 på toppen nå :)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Cowboystrekk said:

Vet ikke hvor langt du har kommet med 12900K tweakinga, men du mangler 20+ fps på å være i mål med 5950X i SOTTR så du har nok litt av forklaringa der ;)

En av de du liker endte opp med temmelig like resultater for både 5950X, 10900K og 12900K, men hans konklusjon var at spillet er elendig optimalisert, jeg er enig. SOTTR er vell fremdeles en bedre bench og der er tweaka 12900K ddr4 på toppen nå :)

350fps i Tombraider er med ribba windows, medvind og lukka explorer. Ja alle triks i boka :p

Må sjekke litt nærmere med Amd maskina, hvorfor fps er litt lav. Mulig en noobfeil 😆

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (6 minutter siden):

350fps i Tombraider er med ribba windows, medvind og lukka explorer. Ja alle triks i boka :p

Må sjekke litt nærmere med Amd maskina, hvorfor fps er litt lav. Mulig en noobfeil 😆

Jmf framechasers høres det ut sånn :p 12900K er uansett raskere, men skal ikke være 50fps. Jeg har vell den høyeste registrerte skåren i SOTTR jeg har sett med en 5600X (+200 pbo, max CO, 4000cl16 tweaka ram, finnes garantert raskere, men ingen som har lagt ut) og fikk 264fps cpu avg 1080p low, men min windows er ikke ribba og kjører diverse bakgrunnsprosesser, har litt å si, men ikke allverden. Send meg zentimings på pm så kan jeg prøve å hjelpe deg litt, evt legg ut i ryzentråden.

 Hva kjører du 12900K rammen på nå da? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Carillo said:

Godt illustrert, men det ligger mye mere bak uttrykket "power delivery" enn VRM temp og grunnkurs i ohms lov. Om det hadde vært så simpelt som du illustrerer her, så hadde jo alle valgt et 1500,- kroners hovedkort :) Her høres det ut som VRM temp og strømtrekk er det som isolert sett avgir et OC resultat ?  Jeg har prøvd mange z690 hovedkort, og forskjellen er stor, både core temp, strømtrekk, effekt og mhz UTEN vrm throttling :) Og når jeg snaker om strømtrekk, så snakker jeg målte verdier og ikke bios-avlesning....Men viktigeste er at du er fornøyd, sikkert kanon kort til ditt bruk :) 

Hadde vært interessent å hørt hva din vurdering av de forskjellige merkene og kortene er...

Lenke til kommentar
Carillo skrev (1 time siden):

Godt illustrert, men det ligger mye mere bak uttrykket "power delivery" enn VRM temp og grunnkurs i ohms lov. Om det hadde vært så simpelt som du illustrerer her, så hadde jo alle valgt et 1500,- kroners hovedkort :) Her høres det ut som VRM temp og strømtrekk er det som isolert sett avgir et OC resultat ?  Jeg har prøvd mange z690 hovedkort, og forskjellen er stor, både core temp, strømtrekk, effekt og mhz UTEN vrm throttling :) Og når jeg snaker om strømtrekk, så snakker jeg målte verdier og ikke bios-avlesning....Men viktigeste er at du er fornøyd, sikkert kanon kort til ditt bruk :) 

I de fleste tilfeller vil jo vrm, pcb etc være klart bedre på dyrere kort, men poenget til Noreng blir vell at man av og til kan finne budsjettkort med samme gode layout som toppkort, men de vil som regel se visuelt dårligere ut, ha færre porter, mindre heatsink etc. Selve kortet i grunn kan dog yte på nivå med dyrere kort gitt at bios er lik og du ikke trenger f.eks 2 x usb c og digitale feilkoder osv. 

For å ta en digresjon til skjermkort: Asus 3060ti og 3070 har lik pcb på TUF som er mellomklasse og dual som er budsjett. Binning er litt bedre på TUF og kjøleren er litt bedre, men selve kortet er identisk. Tuf koster dog ca 10-20% mer. Om du skal overklokke og evt sette på vannkjøling vil du nok komme svært nærme i ytelse foruten den lille binningforskjellen. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Jmf framechasers høres det ut sånn :p 12900K er uansett raskere, men skal ikke være 50fps. Jeg har vell den høyeste registrerte skåren i SOTTR jeg har sett med en 5600X (+200 pbo, max CO, 4000cl16 tweaka ram, finnes garantert raskere, men ingen som har lagt ut) og fikk 264fps cpu avg 1080p low, men min windows er ikke ribba og kjører diverse bakgrunnsprosesser, har litt å si, men ikke allverden. Send meg zentimings på pm så kan jeg prøve å hjelpe deg litt, evt legg ut i ryzentråden.

 Hva kjører du 12900K rammen på nå da? 

Mitt resultat med 12900K 

sottr.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

I de fleste tilfeller vil jo vrm, pcb etc være klart bedre på dyrere kort, men poenget til Noreng blir vell at man av og til kan finne budsjettkort med samme gode layout som toppkort, men de vil som regel se visuelt dårligere ut, ha færre porter, mindre heatsink etc. Selve kortet i grunn kan dog yte på nivå med dyrere kort gitt at bios er lik og du ikke trenger f.eks 2 x usb c og digitale feilkoder osv. 

For å ta en digresjon til skjermkort: Asus 3060ti og 3070 har lik pcb på TUF som er mellomklasse og dual som er budsjett. Binning er litt bedre på TUF og kjøleren er litt bedre, men selve kortet er identisk. Tuf koster dog ca 10-20% mer. Om du skal overklokke og evt sette på vannkjøling vil du nok komme svært nærme i ytelse foruten den lille binningforskjellen. 

Ja og det poenget er feil :) Det yter ikke på nivå når det kommer til overklokking, ikke i nærheten i gang :) Men nok om det 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Fr33thy fikk iallefall god fps med hans 5950X/6900XT AMD rigg :

 

6900xt er meget bra på lave oppløsninger, så kan jo være en del av grunnen. Grunn 2 er nok også at AMD maskina kjører standard installasjon, og Fr33thy kjører 100% ribba windows. Dette hjelper MERKBART i Tombraider iallefall, da minst mulig må være i cachen til Ryzen cpuen for at den skal yte best mulig. Hver prosess tatt vekk, er flere fps sånn grovt sett :D

Vanskelig å teste likt mot andre, så eneste å få "lik" testing er å prøve å gjøre det selv. Man vet jo aldri hva slags lure triks folk har. :p

Tror jammen med jeg må installere Win 11 på nytt på AMD maskina for å få litt fart i BF 2042 :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carillo skrev (14 minutter siden):

Ja og det poenget er feil :) Det yter ikke på nivå når det kommer til overklokking, ikke i nærheten i gang :) Men nok om det 

Du tok ikke helt poenget, evt snakker vi litt forbi hverandre, men ta Norengs hk som eksempel, han vil trolig kunne komme svært nærme/matche langt dyrere HK på oc hos MSI som har samme pcb/vrm/layout da MSI er gode på å gi ut bioser og gi noenlunde jevn/lik støtte. Vanligvis vil et HK til 4k være totalt overlegent et til 2k, men du kan finne noen hendige unntak om gjør bra research og kan leve med tammere design og klare deg med 2 færre usb 3.0 porter ;)

Carillo skrev (19 minutter siden):

Mitt resultat med 12900K 

sottr.png

Ja, der snakker vi, beste jeg har sett av 5950X lå vell såvidt over 350. Har vell sett en 12900K til med 360fps+ så der viser Alder lake hvem som er sjefen! 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Du tok ikke helt poenget, evt snakker vi litt forbi hverandre, men ta Norengs hk som eksempel, han vil trolig kunne komme svært nærme/matche langt dyrere HK på oc hos MSI som har samme pcb/vrm/layout da MSI er gode på å gi ut bioser og gi noenlunde jevn/lik støtte. Vanligvis vil et HK til 4k være totalt overlegent et til 2k, men du kan finne noen hendige unntak om gjør bra research og kan leve med tammere design og klare deg med 2 færre usb 3.0 porter ;)

Ja, der snakker vi, beste jeg har sett av 5950X lå vell såvidt over 350. Har vell sett en 12900K til med 360fps+ så der viser Alder lake hvem som er sjefen! 

Jeg tok poenget, du mener MSI PRO kan sammelignes med feks MPG eller MEG serien når det gjelder OC men med mindre USB porter og dårligere design...Jeg er ikke enig :) 

Lenke til kommentar
Carillo skrev (4 timer siden):

Godt illustrert, men det ligger mye mere bak uttrykket "power delivery" enn VRM temp og grunnkurs i ohms lov. Om det hadde vært så simpelt som du illustrerer her, så hadde jo alle valgt et 1500,- kroners hovedkort :) Her høres det ut som VRM temp og strømtrekk er det som isolert sett avgir et OC resultat ?  Jeg har prøvd mange z690 hovedkort, og forskjellen er stor, både core temp, strømtrekk, effekt og mhz UTEN vrm throttling :) Og når jeg snaker om strømtrekk, så snakker jeg målte verdier og ikke bios-avlesning....Men viktigeste er at du er fornøyd, sikkert kanon kort til ditt bruk :) 

Jeg har ingen tvil om at det eksisterer bedre VRM-løsninger enn på PRO Z690-A, men ditt argument var jo i utgangspunktet at Tomahawk eller Edge burde gjøre en bedre jobb enn Z690-A PRO. Det er her jeg stusser, at Z690 APEX gjør det bedre med helt andre kondensatorer og mange flere lag med PCB burde tviler jeg ikke på.

Jeg har ikke noen B-die brikker som klarer 4300C14 (eller så er ikke IMC god nok på 12900K jeg har), men jeg kan gjøre et forsøk på en litt høyere SotTR

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen tvil om at det eksisterer bedre VRM-løsninger enn på PRO Z690-A, men ditt argument var jo i utgangspunktet at Tomahawk eller Edge burde gjøre en bedre jobb enn Z690-A PRO.

Jeg har ikke noen B-die brikker som klarer 4300C14 (eller så er ikke IMC god nok på 12900K jeg har), men jeg kan gjøre et forsøk på en litt høyere SotTR

Aldri nevnt Tomahawk. Men Edge, uten tvil :) Prøv 4300 cl18 da 

Endret av Carillo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...