Gå til innhold

Nissan kommer seint med Ariya, men mener bilen er verdt å vente på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på det faktum at el-bilmarkedet er bare i den spede begynnelse. Selv om eks. Tesla og andre profilerer seg med programvare, så skal det fortsatt konkureres om å lage et kjøretøy. Da vil fortsatt de praktiske faktorene, veiegenskaper samt "brukergrensesnitt" og brukervennlighet være avgjørende for den store hopen som skal kjøpe sin første el-bil i årene som kommer. Til nå har kanskje forskjellen mellom Nissan og Tesla sine tilhengere vist at svært mange ser etter en ganske vanlig bil. A til B er fortsatt formålet, og de færreste trenger annen underholdning enn å høre på radio, følge med på trafikken og å betrakte omgivelsene man passerer.

Lenke til kommentar

At Nissan Ariya kommer til å møte mange konkurrenter er det liten tvil om, men jeg tror ikke det blir mange potensielle Volvo XC40 kjøpere som står i kø for Ariya fordi XC40 ligger mellom Renault MeganE e-tech Electric og Ariya i størrelse. Men det er ett sunnhetstegn at det skal mere til enn 4 hjul og elektrisk drivverk for å ta en modell med i sammenligningsutvalget.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Zeph said:

Ein bil er først og fremst eit kjøretøy, ikkje ein mobiltelefon. Det er eigenskapane som får seg frå A til B som er avgjerande for mange, ikkje om du kan sjå Netflix eller spele spel i bilen.

Programvare i en bil er i dag mye mer enn underholdning.

  • Kollisjonssikkerhet / NCAP
  • Batteristyring slik at bilen lader raskt og har lav degradering av batteri
  • Rekkevidde under alle forhold
  • Planlagt lading, når strøm er billig / forbruket til husstanden din er minst
  • Klimatisering av bil når det er varmt / kaldt (via taleassistent, eller via neste møte i kalenderen)
  • Profiler pr bruker av bilen
  • Overvåkning og sikkerhet under kjøring og når bilen er parkert
  • Turplanlegger / hvor man skal lade / hvor er det ledige ladere
  • Stemmestyring under kjøring så man kan ha øynene på veien

Alt ovenfor er med å påvirke «får deg fra A til B» opplevelsen

Når man har vendt seg til dette, så bytter man ikke merke. Hvis man ser på lojaliteten til operativsystemer på datamaskiner / mobiltelefoner, så får man en pekepinn på hvor merkelojale bilkunder kan komme til å bli

Endret av bzzlink
La til a til b opplevelsen og li
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tviler på at mange leaf eiere er merke lojal til Nissan, grunnen til mange kjøpte leaf var enten at det var lite annet å velge eller mye rekkevidde for pris. Ariya enn så lenge er for dyr for typiske leaf eiere.

Kan se for meg innen 2022 er omme så vil man nok se kampanjer hvor de inkluderer vinterhjul og en del godsaker for å få solgt bilen, slik det er med leaf nå, når 62 versjonen kom så var den for overprisa nesten 400k, nå kan man få den for 100k mindre med vinterhjul inkludert

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Programvare i en bil er i dag mye mer enn underholdning.

  • Kollisjonssikkerhet / NCAP
  • Batteristyring slik at bilen lader raskt og har lav degradering av batteri
  • Rekkevidde under alle forhold
  • Planlagt lading, når strøm er billig / forbruket til husstanden din er minst
  • Klimatisering av bil når det er varmt / kaldt (via taleassistent, eller via neste møte i kalenderen)
  • Profiler pr bruker av bilen
  • Overvåkning og sikkerhet under kjøring og når bilen er parkert
  • Turplanlegger / hvor man skal lade / hvor er det ledige ladere
  • Stemmestyring under kjøring så man kan ha øynene på veien

Alt ovenfor er med å påvirke «får deg fra A til B» opplevelsen

Når man har vendt seg til dette, så bytter man ikke merke. Hvis man ser på lojaliteten til operativsystemer på datamaskiner / mobiltelefoner, så får man en pekepinn på hvor merkelojale bilkunder kan komme til å bli

  • "Alle" bilar får fem stjerner på NCAP i dag, der programvare er blitt stadig viktigare. Toyota sender ikkje ut ein bil med mindre enn fem.
  • Hurtiglading er unntakene, og når bilar kjem med 150 kW+ så gjer det nytten. Degradering av batteri tvilar eg på så mange tenker på, og er det så store forskjellar her?
  • Behov for rekkevidde er individuelt og med så mange bilar med 400 km+ er det eit stadig mindre problem. Nissan selger framleis mange Leaf sjølv om den er langt frå 500 km-bilane. e-tron selger i bøtter og spann.
  • Planlagt lading kan ein vel med fleire produsentar i dag? Ingen grunn for at dei japanske ikkje skal få til det.
  • Klimatisering av bil på tid har eksistert i mange år allereie. Å kople det til ein app antar eg dei får til.
  • Profil pr. brukar har òg eksistert ei stund, utan at det nødvendigvis er noko alle brukar.
  • Overvåkning er Tesla suveren på, men eg veit ikke om det er avgjerande for alle bilkjøparar.
  • Turplanlegging har forbetringspotensiale, men der vil nok Google bli betre heile veien. Ingen grunn for at Nissan eller Toyota ikkje skal få til det heller. Blir òg eit stadig mindre problem med fleire ladestasjonar.
  • Stemmestyring som faktisk fungerer er sikkert fint, men kor viktig er det? Og dei som aldri har prøvd veit ikkje kva dei går glipp av.

Du verkar å baserer deg mykje på eigne erfaringar, men folk er forskjellige og har ulike ynskjer og behov. At det er utenkeleg for deg å ha ein bil utan dei funksjonane betyr ikkje at alle andre tenker det same, sjølv om dei hadde hatt erfaring med det.

Eit anna poeng er at veldig mange i Norge ikkje har kjørt ein einaste Tesla eller tilsvarande. Dei kan fint gå frå drivstoffbil og rett til Nissan Ariya og aldri vite kva dei går glipp av.

I tillegg er det ingenting i veien for at andre produsentar tar etter Tesla og utviklar sin eigen app og programvare for å dekke dei viktigaste behova, om det er det som skal til for å sørge for at inntektene blir oppretthaldt.

At Tesla tar marknadsandelar frå andre produsentar er klart, men verda er stor og ingen i Toyota eller Nissan er interessert i å gå konkurs eller gjere det økonomisk dårlegare på sikt, så du kan vere sikker på at dei planlegg sine tiltak for å framleis vere konkurransedyktige. Om det betyr å kopiere diverse funksjonar frå Tesla så gjer dei nok det. Sånn har det alltid vore med teknologisk utvikling. Kodak blir stadig dratt fram, men det er snarare unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Til den prisen forventer jeg 50 mil rekkevidde. Jeg tror nye elbiler til over 300 000 kr med mindre enn 50 mil rekkevidde kommer til å ha et voldsomt verditap. 

Kor mange bilar har WLTP over 50 mil og kostar 300 000? Kor mange har 50 mil uansett pris?

Kvar kjem forventinga om 50 mil for ein så låg pris frå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Kor mange bilar har WLTP over 50 mil og kostar 300 000? Kor mange har 50 mil uansett pris?

Kvar kjem forventinga om 50 mil for ein så låg pris frå?

Jeg sier ikke at elbiler til 300 000 kr med 50 mil rekkevidde nødvendigvis finnes. Jeg har heller ingen forventning til det. Men jeg tror elbiler som nærmer seg 400 000 og oppover som går noe særlig mindre enn 50 mil vil få et ekstra stort verdifall. De faller rett og slett mellom to stoler.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Zeph said:
  • "Alle" bilar får fem stjerner på NCAP i dag, der programvare er blitt stadig viktigare. Toyota sender ikkje ut ein bil med mindre enn fem.
  • Hurtiglading er unntakene, og når bilar kjem med 150 kW+ så gjer det nytten. Degradering av batteri tvilar eg på så mange tenker på, og er det så store forskjellar her?
  • Behov for rekkevidde er individuelt og med så mange bilar med 400 km+ er det eit stadig mindre problem. Nissan selger framleis mange Leaf sjølv om den er langt frå 500 km-bilane. e-tron selger i bøtter og spann.
  • Planlagt lading kan ein vel med fleire produsentar i dag? Ingen grunn for at dei japanske ikkje skal få til det.
  • Klimatisering av bil på tid har eksistert i mange år allereie. Å kople det til ein app antar eg dei får til.
  • Profil pr. brukar har òg eksistert ei stund, utan at det nødvendigvis er noko alle brukar.
  • Overvåkning er Tesla suveren på, men eg veit ikke om det er avgjerande for alle bilkjøparar.
  • Turplanlegging har forbetringspotensiale, men der vil nok Google bli betre heile veien. Ingen grunn for at Nissan eller Toyota ikkje skal få til det heller. Blir òg eit stadig mindre problem med fleire ladestasjonar.
  • Stemmestyring som faktisk fungerer er sikkert fint, men kor viktig er det? Og dei som aldri har prøvd veit ikkje kva dei går glipp av.

Du verkar å baserer deg mykje på eigne erfaringar, men folk er forskjellige og har ulike ynskjer og behov. At det er utenkeleg for deg å ha ein bil utan dei funksjonane betyr ikkje at alle andre tenker det same, sjølv om dei hadde hatt erfaring med det.

Eit anna poeng er at veldig mange i Norge ikkje har kjørt ein einaste Tesla eller tilsvarande. Dei kan fint gå frå drivstoffbil og rett til Nissan Ariya og aldri vite kva dei går glipp av.

I tillegg er det ingenting i veien for at andre produsentar tar etter Tesla og utviklar sin eigen app og programvare for å dekke dei viktigaste behova, om det er det som skal til for å sørge for at inntektene blir oppretthaldt.

At Tesla tar marknadsandelar frå andre produsentar er klart, men verda er stor og ingen i Toyota eller Nissan er interessert i å gå konkurs eller gjere det økonomisk dårlegare på sikt, så du kan vere sikker på at dei planlegg sine tiltak for å framleis vere konkurransedyktige. Om det betyr å kopiere diverse funksjonar frå Tesla så gjer dei nok det. Sånn har det alltid vore med teknologisk utvikling. Kodak blir stadig dratt fram, men det er snarare unntaket enn regelen.

Hele poenget mitt er at lojalitet til biler kommer til å endres, ikke hvilke merker som leverer hvilke funksjoner i dag…

Operativsystem / platform / økosystem kommer til å gå fra noe folk ikke tenkte på, til det viktigste når man skal velge bil.

Det var veldig mange i 2008 som sa…. En telefon skal kunne ringe og sende SMS og ha plass i lomma. Alt annet er bare tull

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

30 minutes ago, bzzlink said:

Det var veldig mange i 2008 som sa…. En telefon skal kunne ringe og sende SMS og ha plass i lomma. Alt annet er bare tull

Det er jo ikke rart at man sa den gang "En PC skal kun brukes til arbeidsoppgaver" når man kun har følgende tilgjengelig. Når man får andre ting tilgjengelig så utvider også interesse og bruksområdet seg. 

image.png.14ceeaf98b79f0d25c2ee85014754e97.png
Personlig sa jeg noe helt annet lenge før første iPhone. "Jeg ønsker meg noe som kombinerer mobiltelefonen og palmpilot og som kan kjøre enkle programmer". Når første iPhone kom 10 år senere var det "Endelig!" men "Jeg venter til den blir litt bedre først". Når iPhone 4 kom synes jeg den var god nok og kjøpte.

Elektriske biler har funnets lenge før Tesla kom på banen og jeg har tenkt det samme der hele tiden. Jeg ville vente til de ble bra nok. Med første Leaf var de bra nok for første kjøp. For vårt bruksområde.

Personlig savner jeg type fullelektrisk Urban (aka sprinter basert) bobil med god bakkeklaring (aka offroad camper style) og hele taket dekket av gode innebygde solcellepaneler som også har motor for å følge solen best mulig gjennom dagen (og senkes ned i vindbeskyttelse når man kjører men samtidig kunne lade batterier i den stillingen).
image.png.0e12251edc0052d9f358ac015886648f.png
Dette har i grunn vært en våt drøm siden de første moderne solcellepaneler ble vist frem. Jeg synes nå teknologien er god nok til å lage dette.

En hybridfunksjon med liten aggregatmotor som kan lade batteriene når det er lite av andre kilder er heller ikke å forakte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

Personlig savner jeg type fullelektrisk Urban (aka sprinter basert) bobil med god bakkeklaring og hele taket dekket av gode innebygde solcellepaneler som også har motor for å følge solen best mulig gjennom dagen (og senkes ned i vindbeskyttelse når man kjører men samtidig kunne lade batterier i den stillingen). Dette har i grunn vært en våt drøm siden de første moderne solcellepaneler ble vist frem. Jeg synes nå teknologien er god nok til å lage dette.

 

Bobiler er vel litt nisjemarked og henger litt etter. Man er vel ca her i dag:

https://www.tv2.no/a/14183899/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Bobiler er vel litt nisjemarked og henger litt etter. Man er vel ca her i dag:

https://www.tv2.no/a/14183899/

 

En god start, men vi trenger det bygget på plattform aka Sprintere samt med gode løsninger for off-grid energi da denne type bobil er mer ment for free camping.

Bobil var et nisjeprodukt før pandemien men har vokst enormt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hele poenget mitt er at lojalitet til biler kommer til å endres, ikke hvilke merker som leverer hvilke funksjoner i dag…

Operativsystem / platform / økosystem kommer til å gå fra noe folk ikke tenkte på, til det viktigste når man skal velge bil.

Det var veldig mange i 2008 som sa…. En telefon skal kunne ringe og sende SMS og ha plass i lomma. Alt annet er bare tull

Time will show. Eg håpar at ingen produsentar går dukken, men lærer av kvarandre, spesielt Tesla, og har eit fokus på å utvikle programvaren i bilane. Om det blir så viktig som du spår så har dei ikkje noko valg eigentleg.

Eg er på ingen måte ueinig i at programvaren er viktig, men at nokon kanskje overvurderer viktigheita. Kan godt hende eg tar feil, men ikkje alle er like interessert i teknologi, og er meir enn glad for at dei slepp styre for mykje med det når dei skal på tur med bilen. Mange vil ha ein bil som er enkel i bruk og fungerer når den skal.

Mobiltelefonen er blitt noko heilt anna enn den var, men eg ser ikkje for meg at bilen skal få ei like stor omvelting. Mobiltelefonen har uendelege bruksområde sidan du har den med deg over alt. Den brukar eg til musikk, søke på nett, diskutere på nett, parkering, handlelister, kamera, telefon, videochat, chat, jobb osv.

Bilen brukar eg kun når eg skal forflytte meg, og då er det langt meir avgrensa kva funksjonar eg har bruk for i den. Telefonen er alltid med på turen, så alle funksjonar den dekkar har eg allereie i lomma. I fart er det ikkje stort eg har bruk for, til og med navigasjon kan eg starte på telefonen før eg kjører.

Sentry Mode og å kunne bruke innebygde kamera som dashcam skulle eg gjerne hatt, sjølv om eg etter 15 år med lappen framleis ikkje har vore oppi ein situasjon der eg hadde hatt bruk for det.

For min del er i alle fall andre faktorar framleis viktigare enn programvare ved valg av bil, og difor har eg ikkje kjøpt Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Operativsystem / platform / økosystem kommer til å gå fra noe folk ikke tenkte på, til det viktigste når man skal velge bil.

 

Kanskje, men sammenligningen din er søkt. Hvis en vanlig telefonkunde i dag kunne få en kompakt, slank og moderne telefon med alle moderne funksjoner, men som var uknuselig som en gammel Nokia, så ville nok veldig mange kjøpt den uavhengig om det var en Apple eller Android. Det samme med bil. Ja, mange vil nok ønske seg det beste infotainmentsystemet i fremtiden, men nok til at de gir opp alt det andre de ønsker seg i en bil? Tror kanskje ikke det, og der kommer en av Teslas svakheter. Det er en amerikansk bil, bygget og utviklet med amerikansk kunnskap og bilbyggerkultur. Ikke mange europeere ønsker seg det dersom det dukker opp andre alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 10.9.2021 den 21.14):

Helt enig, de begynte bra men etter 2017/18 har de sovet i timen. Ariya var en interessant bil når den ble vist som konsept første gang men i denne bransjen fungerer det dårlig å være siste mann ut i markedet.

Det er sant, men alle tilskudd til elbil-parken er kjærkomne. Og det finnes helt sikkert endel fornøyde Leaf-eiere som renker at dette er det naturlige neste skritt. Er ikke alle som bryr seg så mye om app og slike ting, sålenge bilen bare virker.

Men ville jeg ha kjøpt den? Nei, den havner nok et godt stykke ned på listen min/vår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/10/2021 at 9:13 PM, hekomo said:

Trist, dette her. Leaf var jo lenge det "elbilfantastene" sverget til. Hadde håpet på bedre rekkevidde til denne prisen.

Synd at de som faktisk kunne gjort det bra i overgangen til BEV sakker akterut.

I motsetning til 1990 tallet hvor folk kjøpte hva som helst (Kewet, Think etc.) er de fleste kjøperene nå mer kresne (bortsett fra fanatikerene). At Nissan Leaf var først ute gjør ikke Nissan noe bedre posisjonert enn produsentene som kom etterpå, Tesla, BMW osv. 

Til syvende sist er det bilens appell, kvaliteter og holdbarhet som avgjør suksessen i markedet. Ariya er på ingen måte for sent ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...