Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jurdisk hjelp, tilbakemelding av hjelpestønad til nav?


Gjest 39874...14b

Anbefalte innlegg

Gjest 39874...14b

Hei. Fikk for noen månder et brev angående min hjelpestønad fra nav. Der skrev de noe om vurdering om at jeg trengte hjelpestønad. Dette er noe som jeg ikke viste at jeg har hatt, og ignorerte mailen da jeg tenkte at jeg ikke trengte hjelpestønad.
 

Nå, noen månder sendere har jeg fått melding fra nav. Her står de at de skal vurdere om jeg må tilbakebetale 16000kr.

Jeg ser nå at jeg har fått ca 1300kr per månde fra nav. Dette startet når jeg bodde hjemme, og fortsatte når jeg flyttet ut. Tydeligvis har jeg ikke hatt rett på det etter jeg har flyttet ut, og har meldeplikt om dette. 
 

Det er modern som har søkt om hjelpestønad til meg, og dette viste jeg først nå. Hva kan jeg gjøre nå? Skal jeg få skylda for å betale tilbake noe jeg aldri har søkt om å få?

Anonymous poster hash: 39874...14b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folketrygdloven § 22-15 lar NAV kreve tilbakebetalt et beløp du ikke hadde krav på så lenge du forsto eller burde forstått at du ikke hadde krav på utbetalingen. Generelt sett blir ikke "jeg fulgte ikke med på kontoen min" akseptert som godt nok til at du ikke burde forstått noe. 

Det er flere aspekter her som du kan ta opp før NAV avgjør saken: 

 - Hadde du egentlig krav på hjelpestønad (i så fall er det ingen feilutbetaling)? Dette forutsetter at du har et omsorgsbehov som det forventes at du betaler for. 
 - Skyldaspektet, dvs. hvor mye du visste og ikke visste. NAV kan redusere tilbakebetalingskravet hvis du av gode grunner ikke visste hva som skjedde. .

Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Folketrygdloven § 22-15 lar NAV kreve tilbakebetalt et beløp du ikke hadde krav på så lenge du forsto eller burde forstått at du ikke hadde krav på utbetalingen. Generelt sett blir ikke "jeg fulgte ikke med på kontoen min" akseptert som godt nok til at du ikke burde forstått noe. 

Det er flere aspekter her som du kan ta opp før NAV avgjør saken: 

 - Hadde du egentlig krav på hjelpestønad (i så fall er det ingen feilutbetaling)? Dette forutsetter at du har et omsorgsbehov som det forventes at du betaler for. 
 - Skyldaspektet, dvs. hvor mye du visste og ikke visste. NAV kan redusere tilbakebetalingskravet hvis du av gode grunner ikke visste hva som skjedde. .

Har aldri fått noe info om at jeg i det hele tatt har hatt hjelpestønad. Jeg var heller ikke den som fikk brevet om krav til meldeplikt.

 

Har sett jeg har fått penger inn på konto, men det står det er til pensjon. Så tenkte alle fikk det.

Lenke til kommentar
crazywizard skrev (22 timer siden):

Har sett jeg har fått penger inn på konto, men det står det er til pensjon. Så tenkte alle fikk det.

Hører du selv hvor latterlig det høres ut?

Selv hvis noen andre har åpnet dine brev og forhindret deg ifra å få brevene så er du screwed. Du har fått penger og burde ha skjønt. I tillegg ville du i så fall måtte ha betalt NAV tilbake og så krevd erstatning fra den som stjal brevene du skulle ha fått (og du ville nok selv da ha tapt en sivil rettsak). Din eneste måte ut her er å argumentere for at du har faktisk behov for hjelpestønaden (slik NAV er blitt overtalt til at dine foreldre hadde behov for dette pga deg), men selv det er enormt lite sannsynlig å få gjennomslag for i dette tilfellet.

Bare vær glad for at det er snakk om 16 000 og ikke 160 000 kr..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...