Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever grundigere vask etter godkjent utvask


Anonymjente25

Anbefalte innlegg

Hei! 
Vi har flyttet ut av leid bolig, og foretatt både flyttevask og inspeksjon av leiligheten med utleier. Han godkjente både vask, leilighetens tilstand (var forøvrig ingen skader eller andre ting å reagere på), og vi har fått tilbake depositum og avsluttet leieforholdet. 

Fikk en mail et par dager etter utbetaling av depositumet, hvor den nye leietageren har klaget på utvasken. 
Utleier forventer nå at vi skal komme tilbake å foreta en "grundigere vask". 

Vi brukte flere timer på utvasken, med ordentlige produkter og redskap, for å tilfredstille både utleier og den nye leietageren. Vi er opptatt av renslighet og var derfor nøye. Det viser seg jo nå da at vi har klart å glemme et par områder, hvor det er synlig søl/kliss. Men, ikke noe verre enn at man kan fukte en klut og gå over med vann. 

Jeg mener, etter endt leierforhold, tommel opp fra utleier etter inspeksjon, og utbetaling av depostium at vi ikke behøver å foreta oss noen ting. Vi er ute av leiekontrakten, og mener at det er utleier som nå har ansvar, om den nye leietageren er fornøyd med utvask eller ei. 
Utleier burde i utgangspunktet gått grundigere over på inspeksjonen, før han godkjente utvask og overførte depositumet. 

Sant skal sies så vi sendte en mail til både utleier og den nye leietageren og beklaget at vi ikke var grundige nok på enkelte områder, og beklaget for at utvasket ikke stod til forventingene, etter klagen fra den nye leietageren. Men mer enn dette syns jeg ikke vi trenger å gjøre, eller måtte forholde oss til. 

Har dere noen råd/tanker om dette? 

Takk på forhånd!! 

Endret av Anonymjente25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du ein avtale i leigeavtalen som satt spesifikke krav til korleis leiligheita skulle være ved overlevering?

Dersom ikkje anna er avtalt så seier huseligeloven § 2-2 fyrste ledd:

Sitat

§ 2-2.Generelle krav til tilstand

Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand.

Det generelle kravet når ikkje anna er avtalt er at lokalet er rydda og reingjort.
Det er nok ein viss sedvane for at ein forventar flyttevask der alle husrommet er godt reingjort (kanskje med unntak av govlvasken), men husleigelova er ikkje så streng.
Det er sikkert mange ulike meiningar om kva som er meint med rydda og reingjort. At noko er reingjort treng ikkje å bety full nedvask, og sett i samanheng med at det fyrste kravet er rydding så kan det være haldepunkt for å argumentere at reingjering er vanleg fredagsvask der ein har støvsugd golvet og tørka over kjøkkenbenken.
Det sagt så er det nok som sagt slik at dei fleste tolkar dette som at husrommet skal være vaska like godt som ein sjølv ville hatt det, og minst like godt reingjort som husrommet var ved innflytting.

 

Eg tenker at du har ditt på det reine (😜) når utvasken har blitt godkjent, at du også har fått tilbake depositumet er også den siste stadfestinga på at forpliktingane etter leigeavtalen er heilt avslutta frå begge partar.
Men dersom du har gjort spesifikk avtale om kor godt husrommet skulle være reingjort så kan utleiger har eit reelt krav mot deg om du ikkje har oppfylt din forplikting også om mangelen ikkje blir oppdaga før seinare.
Utleiger bør ta ein skikkelig gjennomgang før utvasken blir godkjent, men det er nok ikkje rimeleg å forvente at utleiger skal ha sjekka alle detaljar for å ikkje miste muligheita for å rette krav. Om mangelen ikkje blir oppdaga ved overleveringa så er det tyngre å rette kravet både fordi det kan være tvil om mangelen har oppstått i løpet av ditt leigeforhold og fordi utleiger då må reise søksmål utan å ha sikkerheit i eit depositum. Utleiger vil likevel kunne ha eit rettmessig krav sjølv om du har klart å "lure" deg unna kontrollen. 

 

Om eg skal gå litt off-topic så tenker eg at det uansett ikkje er fornuftig å gjere noko meir enn du alt har gjort. Mulig du kunne vurdert å sponse den nye leigetakaren med ein ny vaskeklut eller anna symbolsk gåve, men samtidig så er ikkje denne nye leigetakaren nokon som du skal forholde deg til i framtida og derfor treng du ikkje å legge så mykje energi i at den nye leigetakaren skal ha eit positivt inntrykk av deg. Å kome tilbake for omvask ville eg ikkje ha gjort, eg vil tru at for den nye leigetakaren så vil det være minst like plagsomt at det kjem ein framand person inn i leiligheita for å vaske ei flate enn det er å berre gjere jobben sjølv.

Lenke til kommentar
Gjest 6de33...0c2
Anonymjente25 skrev (På 10.9.2021 den 14.55):

 Sant skal sies så vi sendte en mail til både utleier og den nye leietageren og beklaget at vi ikke var grundige nok på enkelte områder, og beklaget for at utvasket ikke stod til forventingene, etter klagen fra den nye leietageren. Men mer enn dette syns jeg ikke vi trenger å gjøre, eller måtte forholde oss til. 


Har dere noen råd/tanker om dette? 

Ja. Dere burde ikke sendt en mail hvor dere godtar premisset om at vasking ikke var bra nok. 

Anonymous poster hash: 6de33...0c2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...