Gå til innhold

Utdanning på CV - hva om skolen bytter navn?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man forholder seg til at skole bytter navn eller f.eks går fra å være høgskole til å bli universitet.

Hvis høgskolen går til å være universitet i skoletiden, skriver man da at man har gått på universitetet?

Hva om man uteksamineres når det er høgskole, men de blir universitet ETTER man har fullført, hva er da gjeldende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noen regler for dette. Så du står egentlig fritt til å velge selv. Om navneendringene er relativt nye ville jeg nok gått for å inkludere begge navn, enten ved hjelp av parentes eller i en fotnote. Etter en viss tid vil det nye navnet være såpass etablert at du ikke trenger å frykte at folk misforstår.

At en høgskole får universitetsstatus har forøvrig ikke noe å si for utdannelsen din, ut over at noen kanskje vil tillegge et universitet litt mer status. Men rent formelt forandrer ikke dette på noe. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, mickey1928 said:

Det finnes ikke noen regler for dette. Så du står egentlig fritt til å velge selv. Om navneendringene er relativt nye ville jeg nok gått for å inkludere begge navn, enten ved hjelp av parentes eller i en fotnote. Etter en viss tid vil det nye navnet være såpass etablert at du ikke trenger å frykte at folk misforstår.

At en høgskole får universitetsstatus har forøvrig ikke noe å si for utdannelsen din, ut over at noen kanskje vil tillegge et universitet litt mer status. Men rent formelt forandrer ikke dette på noe. 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil også legge til at det viktigaste er at CVen din er opplysande for potensielle arbeidsgivere, så bruk gjerne både gamalt og nytt namn på utdanninga i CVen.
Kan i den samanheng nemne at fram til 2003 så brukte høgskular og universitet ein omvendt karakterskala der 1 var beste karakter og 6 den dårlegaste. For dei som har fått karakterar etter den skalaen så er det vanleg å rekne om karakteren til kva den tilsvarer i dag og sette i parantes bak. Eg tenker at det same prinsippet bør være gjeldande når skulen eller utdanninga bytter namn.

Det einaste du bør være forsiktig med er å få det til å framståi CVen som at du har betre kompetanse enn det som er tilfelle. F.eks. ved å no kalle utdanninga di for ei universitetsutdanning når det eigentleg er ein bachelorgrad. Særleg om du har brukt meir enn normert tid på bachelorgraden slik at arbeidsgiver kan bli villeda til å tru at du har tatt mastergrad før ein går nøyare gjennom dokumentasjonen.
Slike ting kan sjå litt fint ut på CVen ved fyrste augekast men det øydelegg ganskje mykje for totalinntrykket når det viser seg at dette inntrykket ikkje stemmer.

Lenke til kommentar

Profesjonsutdanningen min har jeg fra en skole som har byttet navn. Jeg bruker det gamle navnet på skolen.  Selve navnet på mastergraden min har byttet navn, men jeg bruker det gamle navnet her. Føler det blir mest riktig, men jeg eventuelt tenke meg at man kan skrive "gammelt navn/nytt navn".  

Bachelorutdanning kan både være høyskole og universitetsutdanning, The Avatar.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 minutt siden):

Bachelorutdanning kan både være høyskole og universitetsutdanning, The Avatar.

Stemmer det, men har ein brukt 5 år på å fullføre ein bachelor på eit universitet og presenterer det som at ein har universitetsutdanning så skaper ein eit inntrykk av at ein har tatt mastergrad. 

Det vil slå dårlig ut når det inntrykker seinare i prosessen må korrigerast til at ein har tatt bachelorgrad og ikkje mastergrad. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Stemmer det, men har ein brukt 5 år på å fullføre ein bachelor på eit universitet og presenterer det som at ein har universitetsutdanning så skaper ein eit inntrykk av at ein har tatt mastergrad. 

Det vil slå dårlig ut når det inntrykker seinare i prosessen må korrigerast til at ein har tatt bachelorgrad og ikkje mastergrad. 

Universitetsutdanning betyr jo bare at man har studert ved universitetet. Det er ikke synonymt med å ha den lengste utdanningen på universitet, og det skaper ikke noe inntrykk, ikke for meg i allefall. Universitetets utdanning kan jo være alt ifra enkelemne, til PhD, det kan være alt ifra lette studier til krevende studier. Motsatt kan man jo få mastergrad kan man få både på høyskole og universitet, og jeg tror faktisk man kan starte PhD løp på høyskole. Ser de søker etter stipendiater på høyskoler iaf..  Men: Så lenge man uansett skriver utdanningsnivået og navnet på studiet altså om man har bachelor eller mastergrad så bør det vel gå i orden, om skolen man har gått på er et universitet eller høyskole nå eller da har egentlig ikke så mye å si, så lenge man har den utdanningen og nivået (bachelor, master eller PhD) som kreves for stillingen man søker på. Og gammelt eller nytt navn: velg én måte å gjøre det på og hold det konsekvent er mitt råd til TS. I et intervju kan man jo evt nevne " jeg gikk på ..., men de har skiftet navn til...etter at jeg ble uteksaminert." I mitt tilfelle har jeg bare brukt det gamle navnet på studium og skole fordi det er det som er mest kjent. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4202e...871
The Avatar skrev (7 timer siden):

Stemmer det, men har ein brukt 5 år på å fullføre ein bachelor på eit universitet og presenterer det som at ein har universitetsutdanning så skaper ein eit inntrykk av at ein har tatt mastergrad. 

Det vil slå dårlig ut når det inntrykker seinare i prosessen må korrigerast til at ein har tatt bachelorgrad og ikkje mastergrad. 

Hva i alle dager legger du i "universitetsutdanning"? Det er tonnevis av både årsstudium (ikke en grad) og bachelorgrader på universitetet. Forskjellen på høyskole og universitet er også ubetydelig spør du meg da det i all hovedsak handler om skolen er pålagt forskning eller ikke. Her gjelder det å oppgi korrekt tittel på graden, som står på vitnemålet, og ikke tulle rundt med andre irrelevante ting. Har man en bachelor i ingeniørfag skriver man det, har man en master i ingeniørfag skriver man det og har man noe annet skriver man det.

Anonymous poster hash: 4202e...871

Lenke til kommentar
On 9/21/2021 at 8:38 AM, The Avatar said:

Det einaste du bør være forsiktig med er å få det til å framståi CVen som at du har betre kompetanse enn det som er tilfelle. F.eks. ved å no kalle utdanninga di for ei universitetsutdanning når det eigentleg er ein bachelorgrad. Særleg om du har brukt meir enn normert tid på bachelorgraden slik at arbeidsgiver kan bli villeda til å tru at du har tatt mastergrad før ein går nøyare gjennom dokumentasjonen.

Forutsatt at man har tatt en grad skriver man hvilken grad man har tatt, uavhengig av hvor mye tid man har brukt på den. Om jeg får inn en søknad hvor kandidaten oppgir å ha studert i et visst antall år, uten å oppgi en grad, så er min antakelse at ingen grad ble fullført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...