Gå til innhold

Utbedring av Altibox oppsett


Actrea

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har en 500/500 fiberlinje hos Altibox, levert av Signal. De har en FMG hjemmesentral som (selvfølgelig) er montert midt i stua. De har den nye TV-løsningen med en Q22 dekoder. Når fiberen ble montert trakk de én CAT kabel rundt til TV-dekoder. Det vil ikke være mulig å trekke ny kabel uten å åpne veggen (ikke aktuelt). Jeg hadde ikke lest meg opp på løsningen deres og tok det som en selvfølge at sentralen var i stand til å sende både IPTV og internett over samme kabel, men så feil kan en ta.

I den forbindelse har jeg begynt å planlegge utbedring av dagens oppsett (som ser slik ut):

image.png.566f465b1fc8e37d3d7852c2a4487d8b.png

 

Det er i hovedsak to ting jeg ønsker å utbedre. Det ene er IPTV og internett over samme kabel til TV. Det andre er å få opprettet VLAN for leieboerne som i dag er koblet opp direkte til hjemmesentralen (er trekt CAT kabel som termineres i en kontakt i veggen som leieboerne kan plugge routeren sin i). I tillegg har de en Apple TV for inkludert TV. Er det noen ryddige måter å unngå dobbel NAT her? Ønsker i utgangspunktet at leietakerne skal kunne bruke egen router.

Kan lite om nettverk, men har prøvd å lese meg litt rundt og kom fram til dette:
image.png.09a5e89ae13b731981a9049b1c3c5de1.png

Siden hjemmesentralen står midt i stua så risikerer man både kjepp, kjevle og flyvende kasseroller hvis det blir for mange bokser i hus. Tenker derfor det er like greit å bare kvitte seg med hele hjemmesentralen og kjøpe en Edgerouter med SFP port istedenfor. Vil det være noen forskjell på ER4, ER6P og ER12 utover antall porter her?

 

Fiberen er trukket helt i vegg uten mediakonverter, med en slik SC-snor til FMG. Jeg forstår det slik at en kan bruke samme kabel og plugge den rett i en transceiver som går i SFP-porten på Edgerouteren? Må innrømme at transceivere er litt gresk for meg, men har sett på disse (er jeg i nærheten her?):

https://www.fs.com/de-en/products/39135.html
https://store.ui.com/collections/operator-accessories/products/sfp-modules?variant=31221652365

Hvis en ser bort fra config for et øyeblikk, er det noen mangler her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde da fmg også kjørte igmp proxy (tv og internett på samme kabel på lan)

 

etpar kommentarer på planene dine:

så lenge leietaker setter inn sin egen router så vil de få dobbel nat - sett heller opp en egen ssid på UAP mappet mot "leilighets vlanet"

hvorfor så mange ERX? Dette er jo i utgangspunktet en router med switch chip på, kan konfigureres som en switch men dersom dette ikke er bokser du allerede har liggende gir det mer mening å kjøpe noen switcher vil jeg tro?

 

Du må passe på at sfp har SC plugg, begge linkene dine til sfp har LC

Lenke til kommentar
On 9/12/2021 at 1:14 AM, trrunde said:

Trodde da fmg også kjørte igmp proxy (tv og internett på samme kabel på lan)

Dette stemmer, trengte bare en switch med igmp-snooping så var TV-delen løst inntil videre.

 

On 9/12/2021 at 1:14 AM, trrunde said:

så lenge leietaker setter inn sin egen router så vil de få dobbel nat - sett heller opp en egen ssid på UAP mappet mot "leilighets vlanet"

 
Skjønner. Tenker switch med AP på eget VLAN burde fungere fint?

Hadde et par ERX liggende fra tidligere, så bruker de like gjerne som switcher. 
 

 

On 9/12/2021 at 1:14 AM, trrunde said:

Du må passe på at sfp har SC plugg, begge linkene dine til sfp har LC

Kan være jeg misforstår her, men er transcieverne på fs.com da kun med LC (ser de er listet med LC Duplex)? Vil det i så fall være enklere å bare kjøpe en SC/LC-kabel i tillegg?

Forøvrig takk for svar!

Lenke til kommentar

Ja, ta en switch med vlan støtte mot ap i leiligheten så tar du både "eget nett" og "leilighet nett" mot accesspunktene, standard instillingene på ubiquity accesspunktene er at alle ssid blir broadcasted fra alle ap i samme gruppe. 

Kan ha inntill 4 forskjellige ssid på samme ap.

 

Dersom du har mulighet for å skifte ut patchesnoren så vil det være like enkelt å få en SC/LC ja.

Pass også på å sette opp brannmur mellom eget nett og leilighets nett

Lenke til kommentar
14 hours ago, Actrea said:

Kan være jeg misforstår her, men er transcieverne på fs.com da kun med LC (ser de er listet med LC Duplex)?

Neppe duplex siden det er BX.... Og SC duplex kan du åpenbart glemme i en SFP.  Det er ikke fysisk plass.

Men siden det er BX så er det absolutt mulig med SC, og du kan få det fra fs.com hvis du velger "Customized" i stedet for "Cisco".  Altibox bruker SC på sine SFPer/mediakonvertere/hjemmesentraler, med det spiller jo egentlig ingen rolle for hva du velger så lenge du har en patchesnor som passer utstyret ditt i begge ender.

15 hours ago, Actrea said:

Vil det i så fall være enklere å bare kjøpe en SC/LC-kabel i tillegg?

Det er ihvertfall en mulighet.  Om det er enklere eller ikke blir mest en smakssak.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Selle said:

Vis fiberen går rett i FMG routeren står det en transciver i den du kan bruke i ny edgerouter

Gjør det?  Jeg trodde det bare var VMG.  Har aldri hatt noen FMG, men bildet av portene tyder da ikke på noen SFP:  https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/fmg/

SFPen er godt skjult på VMG også, men du ser jo at den er der.  Og ikke minst så flagger de porten som "SFP" på bildet:

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/vmg/

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...