Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Innvilget ufør?


Gjest d46da...a73

Anbefalte innlegg

Gjest 02794...1e3
On 9/9/2021 at 4:04 AM, Dubious said:

De har sluttet med å etterbetale.
Du får fra den dagen du søkte.

Har ikke selve etterbetalingen noe med når man søkte? Var vel bare et par år siden det ble fjernet, men de som eventuelt søkte før får vel etterbetalt?

Anonymous poster hash: 02794...1e3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
overwatch skrev (16 timer siden):

Og det er alltid sutring i slike tråder om at uføre er fattige, blablabla, fattige resten av livet. Disponer pengene riktig, og ikke lev med en forventning om at man kan gjøre alt som alle andre gjør, så kommer man langt.

Jeg er så drittlei å høre at uføre får lite penger. Når jeg jobbet 100% hadde jeg tilsvarende utbetalt det uføre har utbetalt, det er så latterlig at de våger å klage.

Det som er lattelig er de som får jobb får begrensinger på de risikerer må miste stønaden og får informasjon alt håp er ute er ikke folk som ikke gidder å jobbe som er problemet, er løsingen at man må skaffe 100% jobb ellers risiker man å få ingenting. Eller kutt i støtten.

Husk uføre må ta mange legetimer man må betale selv. Så 16 000 kr er ikke mye hvis man må søke om bostøtte og ligdene eneste det kan fungere som inntekt er hvis foreldrene betaler for boutgifter og andre utgifter men blir tøft med boligprisene og ofte får man lite lønn i tillegg på useriøste bedrifter som dytter utgifter over på nav.

Det er ofte problem at mange jobber invister i ansatte forsikring og ligdene, men slike useriøse arbeidsplasser ikke betaler grunnleggene tilbud må vente halv år for å få arbeidsklær og skapnøkker for få spare penger koster jo bare 1500 kr men det er for dyrt, elkjøp får man slik sponset. Noen arbeidsplasser betaler truckførerbevis og kurs og reiser men andre er det goder man må betale selv. Hvis man er så heldig å få tilbud.

Noen får gratis lunsj mens andre må betale 500 kr året\måned. Så er veldig stor forskjell på arbeidsplassene egentlig burde de som tjene mest måtte betale f.eks de som tjener over 600 000 kr de burde ikke bli sponset med mobil til 15 000 kr og firmabil de kan kjøre privat til butikken særlig ikke dyreste elbilene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
overwatch skrev (På 9.9.2021 den 15.31):

Hvis dere ikke fatter hva jeg mener, så får det bare være. Hvis man faktisk disponerer pengene sine som man får resten av livet ordentlig, og lever nøysomt, så er det ingen problem å være ufør. Å si noe annet er å være ekstrem  og lite takknemlig ovenfor situasjonen man har fått.

Problemet med å være ufør, er jo at man er ufør, altså at man ikke fungerer. Å ikke ha noe liv pga sykdom, er problemet. Vil du bytte 90% av funksjonsnivået ditt + smerter mot uføretrygd?

overwatch skrev (På 9.9.2021 den 15.49):

TS oppfattes som bortskjemt, når han begynner å klage når han allerede har fått innvilget ufør. Buhu, det er ikke nok, jeg vil ha ung ufør tillegget også, pronto.

Jeg er så drittlei å høre at uføre får lite penger. Når jeg jobbet 100% hadde jeg tilsvarende utbetalt det uføre har utbetalt, det er så latterlig at de våger å klage.

Han har ikke innvilget ufør, han har fått et brev om at han har innvilget ufør, uten at han faktisk har fått det, pga en feil hos nav.

Å være syk koster ekstremt mye mer enn friske tror. Pengene renner ut på medisiner, medisinske artikler, transport, leger, privatleger, etc... Trekk fra 4000-8000 i måneden + 90% av funksjonsnivået ditt. Noen tror at når man "får kommunal leilighet", så er det gratis. Det koster markedspris, og en frisk kunne funnet seg billigere bolig. Noen tror at man "får hjemmehjelp". Feil, man betaler for det.

Uføretrygden hadde vært bra hvis helseutgifter ble dekket av staten. Men selve uførheten gjør det til et problem å være ufør uansett hvor mye penger man får.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Emancipate skrev (1 time siden):

Problemet med å være ufør, er jo at man er ufør, altså at man ikke fungerer. Å ikke ha noe liv pga sykdom, er problemet. Vil du bytte 90% av funksjonsnivået ditt + smerter mot uføretrygd?

Han har ikke innvilget ufør, han har fått et brev om at han har innvilget ufør, uten at han faktisk har fått det, pga en feil hos nav.

Å være syk koster ekstremt mye mer enn friske tror. Pengene renner ut på medisiner, medisinske artikler, transport, leger, privatleger, etc... Trekk fra 4000-8000 i måneden + 90% av funksjonsnivået ditt. Noen tror at når man "får kommunal leilighet", så er det gratis. Det koster markedspris, og en frisk kunne funnet seg billigere bolig. Noen tror at man "får hjemmehjelp". Feil, man betaler for det.

Uføretrygden hadde vært bra hvis helseutgifter ble dekket av staten. Men selve uførheten gjør det til et problem å være ufør uansett hvor mye penger man får.

Ikke alle uføre som har smerter, eller store utgifter på medisiner.

Mange kan faktisk jobbe, men det er svært få som vil ansette noen som ikke kan jobbe til fastsatte tider.

Jeg har en jobb hvor jeg selv bestemmer når jeg skal jobbe.
Så lenge det blir gjort innen rimelig tid så er arbeidsgiver fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Mange kan faktisk jobbe, men det er svært få som vil ansette noen som ikke kan jobbe til fastsatte tider.

Riktig, derfor er jeg for å gjeninnføre mer varig tilrettelagt arbeid. Samfunnet må ha ordninger så folk får brukt restkapasiteten sin. Dagens system med vanlig jobb eller ufør, er for lite nyansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bd150...c79

Jeg bet meg i noen sa at de ikke etterbetaler, dette er feil. Jeg fikk ung ufør i 2019 med startdato 2008, fikk etterbetalt (etter skatt) nesten 300k. Aldri jobbet i hele mitt liv om det har noen betydning.

Ja NAV er fryktelige på å sende papirer før de er ordentlig behandlet, eller behandlet ferdig men aldri sender ut noe, den som maser får først hos dem etter min erfaring. 

Anonymous poster hash: bd150...c79

Lenke til kommentar
Gjest bd150...c79 skrev (30 minutter siden):

Jeg bet meg i noen sa at de ikke etterbetaler, dette er feil. Jeg fikk ung ufør i 2019 med startdato 2008, fikk etterbetalt (etter skatt) nesten 300k. Aldri jobbet i hele mitt liv om det har noen betydning.

Ja NAV er fryktelige på å sende papirer før de er ordentlig behandlet, eller behandlet ferdig men aldri sender ut noe, den som maser får først hos dem etter min erfaring. 

Anonymous poster hash: bd150...c79

Fikk du AAP mens du ventet?

Lenke til kommentar
Gjest b8a41...61c

Jeg har 347k brutto i uføretrygd. 
Ca 22k netto etter skatt. 

Mye takket være høy inntekt før jeg ble syk. Men det er kun tilfeldig.
Dessverre er ikke like mange heldige som meg.

Alle kan bli syk. Jeg forventet IKKE at dette skulle skje meg.

Derfor anbefaler jeg alle veldig sterkt å tegne uføreforsikring så tidlig som dere kan. Noe jeg ikke gjorde!

Anonymous poster hash: b8a41...61c

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest d46da...a73
Gjest bd150...c79 skrev (På 13.9.2021 den 21.42):

Jeg har hatt AAP siden 2008 så er ikke sikker men hørte man skulle få det

Anonymous poster hash: bd150...c79

TS her, jeg har gått på livsopphold fra sosialen og tiltakspenger av og på siden 2008, AAP siden 2016-17.

 

Ble idag oppringt av Nav pga noe papirer fra BUP som fastlege IKKE hadde skaffet påveie før søknad ble sendt.. *sigh*

Anonymous poster hash: d46da...a73

Lenke til kommentar
Gjest 6dde1...7fc

Jeg er selv ung ufør, og får 2,91 av 1G. Jeg fikk det tilbake i 2002, og tilbakeskrevet til 1996, tror jeg det var. Jeg fikk igien 70-80k på skatten året etter, men den regelen tror jeg er fjernet nå (for mye betalt skatt på midleritid inntekt fra NAV). Har aldri fått etterbetalt noe av NAV.

Er man, eller blir man samboer, settes det ned til 2,66 av 1G.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor

Jeg klarer jeg greit. Men man må være NØYE med hva man bruker pengene på. Man bør helst ha oversikt over hver eneste krone man bruker.

Og du kan IKKE tjene 100k ved siden av. Det er ca 40k nå. Utover det, så blir du trukket i trygden.

Du kan starte AS og jobbe i det uten å ta ut lønn, men bare overskudd. Men det vil høyst sannsynlig bli ettergått, så ikke hør på "godhistoriene" om det heller.

Selv så har jeg et ENK, men går ikke over 40k-grensa til NAV. Og siden jeg utfører tjenester, og ikke selger noe, slik at jeg må MVA-registrere meg, så holder jeg meg samtidig under MVA-grensa på 50k-grensa til Skatteetaten, og må ikke engang føre regnskap. Man må bare "ha en viss oversikt", så er det greit.

Men prøv å gå med overskudd innen et par år, hvis ikke så sier Skatteetaten ifra om at det ikke er bra nok, også mister du muligheten til å rapportere det i selvangivelsen noen år fremover. Jeg gikk kun med underskudd, og må nå gå med overskudd før jeg får rapportere tallene i selvangivelsen igjen.

Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg heller hatt en drittjobb med tilgang til et sosialt liv med kolleger osv, enn å være hjemme hele tiden med kroniske smerter.

Anonymous poster hash: 6dde1...7fc

Lenke til kommentar
Gjest 6dde1...7fc
2 minutes ago, Guest 6dde1...7fc said:

Anonymous poster hash: 6dde1...7fc

Glemte å nevne at jeg får utbetalt 19.700 i måneden. Men jeg fikk en liten baksmell på skatten for 2020 (2500 ca), så det er mulig trekket burde vært bittelitt større.

Anonymous poster hash: 6dde1...7fc

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest d46da...a73

Ts her, fikk medio november melding fra nav om at de hadde begynnt å gå over saken min angående etterbetaling av ung ufør tillegget på AAP, dette for minst 7 år mellom 2008-21, kan være fler, ingen som vet. 

I går fikk jeg melding om at saken er ferdig, der står det at jeg får tilbake for 3 dager med attføringspenger i 2010, 25-28 februar, og at dette er en ytelse som ikke eksisterer lengre, så fikk igjenn 256 kr eller noe sånt som de har trukket 44% skatt på for å hindre baksmell 🤣🤣

Det jeg da lurer på, jobber de med saken i flere bolker, eller er thats it?! 😮

 

Uføretidspunkt midten av 2008.

 

Skulle ringe de for å spørre, men hadde ikketid til 40 min + i kø på telefon med nav, så om noen har noe info som kan roe meg ned nå før mandag så hadde jeg blitt veldig glad! 🙂

Anonymous poster hash: d46da...a73

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...