Gå til innhold

Ap sier nei til store leteoperasjoner på norsk sokkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Når vi møtes i forhandlinger etter valget, er det derfor dem det vil handle om. Jeg er sikker på at om vi klarer å bli enige om oljepolitikken, så er det mye annet det er lettere å bli enig om, sier Bastholm.

Det tror jeg også for utenom Ja til miljø og tråsykkel og nei til folk i dress&slips som kjører bil, så har ikke MDG noen politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man går inn for å stoppe all leting på norsk sokkel, hva er det da man ønsker å oppnå?

.

Det må jo være fordi man ønsker å redusere CO2-utslippene i de land som bruker olje og gass (feks fra Norge) ved rett og slett å skape mangel på olje og gass i disse land og tvinge dem til omstilling.

Visse land kan klare å omstille seg i tide.

Andre land må feks starte opp gamle kullkraftverk ved mangel på gass til strømproduksjon.

Evt må fabrikker og annen virksomhet stenges og ansatte permitteres.

Det kan feks være kraftkrevende industri eller petrokjemisk industri eller jordbruksproduksjon (pga mangel på diesel til traktorer og transport).

Og det kan jo bli ganske ekstremt hvis man feks begynner å bruke jordbruksplanter til produksjon av biodrivstoff ved mangel på drivstoff.

.

De som foreslår stopp i utvinning av norsk olje og gass bør jo ha tenkt i gjennom konsekvensene for forbrukslandene, bla om disse land har nok tid og ressurser til å kunne gjennomføre en slik omstilling i tide før utvinningen av olje og gass faller?

.

Man henviser til bla IEA som har sagt at all leting må stanses. Men dette er jo bare et av flere scenarier som IEA har presentert og kan ikke oppfattes som å være en marsjordre til verden. Foreslår man stans i norsk leting må man selv stå til ansvar for dette og man kan ikke henvise til hva IEA håper vil kunne skje i et eller annet scenario. IEA har ingen krystallkule hvor de kan se hva som nøyaktig vil skje i framtiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Lab Roy said:

Når man går inn for å stoppe all leting på norsk sokkel, hva er det da man ønsker å oppnå?

.

Det må jo være fordi man ønsker å redusere CO2-utslippene i de land som bruker olje og gass (feks fra Norge) ved rett og slett å skape mangel på olje og gass i disse land og tvinge dem til omstilling.

Ikke etter min forståelse.

Meningen er å redusere statens utgifter ("leterefusjon") når det blir mer og mer tvilsom om de som mottar disse pengene noen gang kommer så langt at de betaler de tilbake. Da ville det være tap for fellesskapet. De færreste vil ha omgående stopp av oljepumping nå.

Uansett fungerer det mye bedre å redusere etterspørselen enn tilbudet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Det tror jeg også for utenom Ja til miljø og tråsykkel og nei til folk i dress&slips som kjører bil, så har ikke MDG noen politikk.

Tja de har også ting som:

Ekstra ferieuke for foreldre for barn opp til 12 år, motarbeide arkitektur som er fiendtlig mot hjemløse, gjøre samefolkets dag til offisiell fridag i Norge, og myke opp reglene og utdelingen av HC-parkeringsbevis, slik at flere funksjonshemmede og utviklingshemmede som har behov for denne ordningen skal få den, og det må lages flere HC-parkeringsplasser.

Mye man kan finne hvis man leter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et forsøk på bremse velgerflukt til MDG/SV/V.

Alt bortfall av olje/gassproduksjon inkludert ressurser som fortsatt ikke har blitt funnet vil bli erstattet av andre lands leveranser. Gass fra Russland og Olje fra midtøsten. Dårlig symbolpolitikk uten reell gevinst eller strutsepolitikk for den som foretrekker det begrepet.

Man oppnår selvsagt noe:

- Tap av teknologisk kompetanse

- Tap av arbeidsplasser

- Mangel på penger til å finansiere miljø/klimatiltak som faktisk kan fungere

- Inntektsbortfall

- Økt forbruk av penger fra pensjonsfondet

- Mer penger til "våre venner" i Kreml

- Mer penger til Saudi++. Bra for Kjell Magne Bondevik som lønnes derfra, men ikke oss andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til tross for klart flertall i befolkningen for videre leting, velger altså AP slutt på leting etter nye felt nå. Mine tanker går ut til alle de som nå har lest nyheten og innser at de må se seg om etter ny jobb. Verdensledende fagmiljøer vil forsvinne med et pennestrøk, antagelig irreversibelt. Mine gratulasjoner til alle som ønsket norsk oljebransje til livs, dere har antagelig lykkes.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (26 minutter siden):

Tror du kan sove godt i flere år. Stenger de ned vil det være andre partier som åpner opp igjen om 4 år.

Tror ikke du forstår risikoen. Letemiljøene tror jeg ingen vil kunne bygge opp igjen. Å rive ned et kompetansemiljø kan gjøres over natten. Å bygge opp et miljø er en helt annen operasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår godt.  Har fått et par glass med "first oil" i sin tid, og når jeg tenker over det har jeg vel noen brikker til å sette under glass lagd av kjerneprøver også.

De snakker om fremtidige leteprosjekter, og de har fortsatt noen som skal gjennomføres, så det blir neppe dødt i morgen, og om det er noe som vil gjenoppstå fra det "døde" så er det vel dette. Oljelobbyen kommer ikke til å tvinne tommeltotter de kommende årene.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at de avbryter allerede planlagte letinger.

Jeg tar det med ro fordi det er valgkamputspill. Hadde det vært deres politikk hadde det vært nedfelt i planene deres og kjent for lenge siden. Noen valgkamputspill er forankret i partiprogrammene og i partiene. Andre er ikke det.

Så om de blir tvunget til å forholde seg til det etter at regjeringsgrunnlaget er etablert og regjeringspartnerne valgt, vil de "møte uventede problemer" internt i partiene og med regjeringspartnerne. Høyre blir neppe sittende i regjering, så deres utspill er bare med på å tvinge AP til å forlove seg - Høyre trenger FRP, så det vi aldri skje på den siden.

SP kommer til å si nei på venstresiden. Jeg finnes ikke bekymret over dette i det heletatt. Det er valgflesk.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (7 minutter siden):

Ser ikke for meg at de avbryter allerede planlagte letinger.

Jeg tar det med ro fordi det er valgkamputspill. Hadde det vært deres politikk hadde det vært nedfelt i planene deres og kjent for lenge siden. Noen valgkamputspill er forankret i partiprogrammene og i partiene. Andre er ikke det.

Hvilke planlagte letinger? Så leterefusjon blir heller ikke avviklet?

Lenke til kommentar

2/3 del av norsk eksport er olje og gass, ikke bare det, det er superlønnsomt med skyhøye beskatninger. Å legge ned det vil være kroken på døra for as Norge over natta, vi snakker krona på 40 tallet mot dollaren og massearbeidsledighet.

Man skal se til Sverige sier de, men formueskatten vil de ikke fjerne. Så hvordan skal de se for seg at vi kan få tilsvarende norsk eid industri? Skal det være kun statseid? og hvordan skal de få til det når eøs regelverket som de også er for effektivt setter en stoppe for dette.

Å er virkelig Sverige noe ivre etter? De jobber til sent sent på kveld med super dårlige pensjonsordninger(i hvert fall for veldig mange). Å da kan vi jo heller ikke ha så mange byråkrater med 700 000++ i inntekt, da må de heller finne seg en fabrikkjobb.

Se heller til Danmark eller Sveits, de har klart å skape en velferdsnasjon som til å med overgår Norge, selv uten, eller veldig lite olje til sammenligning. Så det er mulig, men ikke med AP, Høyre og MDGs politkk. Da snakker vi om partier som setter landet først, med særdeles streng innvandringspolitikk, 10 år++ med arbeid for å få statsborgerskap, legge til rette for nasjonalt eierskap og heie frem grunder, samt ikke minst stål kontroll på statlig forbruk.

Lenke til kommentar
Del skrev (2 minutter siden):

Hvilke planlagte letinger? Så leterefusjon blir heller ikke avviklet?

Sjekk partiprogrammene deres som er vedtatt på høyeste nivå blant partimedlemmene. Det de vil avslutte der kan du engste deg over. Ellers er det bare å ta seg en riktig god kopp kaffe og nyte tilværelsen.

Lenke til kommentar

Jupp, dette er tåkeprat i beste AP-ånd. Uansett hva som skjer  fremover, så vil de ikke kunne kritiseres for høyt, for dette er mer et "tja" til letestans, og et "tja" til fortsatt letevirksomhet. Men det oppfattes som et ja til det synspunktet tilhøreren ønsker at det skal bety.

AP kommer til å stå for å klemme ut olje til det ikke finnes mer å klemme ut, så lenge det gir penger til Statskassen.

Endringen i leterefusjonsordningen kommer som en gavepakke for AP. De vil neppe ha "Støre" endringer her... 😉

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Jupp, dette er tåkeprat i beste AP-ånd. Uansett hva som skjer  fremover, så vil de ikke kunne kritiseres for høyt, for dette er mer et "tja" til letestans, og et "tja" til fortsatt letevirksomhet. Men det oppfattes som et ja til det synspunktet tilhøreren ønsker at det skal bety.

AP kommer til å stå for å klemme ut olje til det ikke finnes mer å klemme ut, så lenge det gir penger til Statskassen.

Endringen i leterefusjonsordningen kommer som en gavepakke for AP. De vil neppe ha "Støre" endringer her... 😉

"Tja" er vel holdningen de har hatt til spørsmål på oljestans eller nedgang i produksjon i mange år. Vet ikke hvorfor noen ville forventet noe mer fra de nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...