Gå til innhold

Fjerner fiber converter, hva trenger jeg av SFP modul til UDM Pro


henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

Skal flytte hvor fiberen kommer inn i huset, og fjerner da samtidig fiber converteren og går rett inn i min UDM PRO.


Jeg har et rack med UDM pro og en Unifi 24 port poe switch.

Mellom UDM Pro og Unifi 24 Port switch så tenkte jeg å bruke
https://www.komplett.no/product/1147774/datautstyr/nettverk/nettverkskabler/ubiquiti-udc-1-sfp-kabel?productList=notSet&position=3

Motsigelser på det?

Inn på SFP+ WAN på UDM-PRO så trenger jeg en modul, siden jeg har bare har fiber snor. hva slags modul trenger jeg her?
Er det denne? https://www.fs.com/de-en/products/65336.html?attribute=88&id=219839

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Big_JT said:

Hvilken SFP(+) modul du trenger styres av hva som er i den andre enden.

Den du linker til er for multi-modus kabel og er lite trolig riktig om dette er internettleveranse for Telenor, Altibox osv.

For Telenor vil det ikke være mulig å fjerne "fibermodemet" hvis man har GPON, hvilket de fleste Telenor fiberkundene har (men Telenor har også P2P).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, NULL said:

For Telenor vil det ikke være mulig å fjerne "fibermodemet" hvis man har GPON, hvilket de fleste Telenor fiberkundene har (men Telenor har også P2P).

Er det noen måte å sjekke om man har GPON eller P2P utover å ta kontakt med Telenor og spørre? Forventer at jeg har GPON selv men kunne vært artig å sjekke. Gjør meg ingenting å bruke mediekonverteren deres så bare ren nysgjerrighet for min del. Kanskje @bmorkhar noen innspill? ;)

Lenke til kommentar
3 hours ago, sorthull said:

Er det noen måte å sjekke om man har GPON eller P2P utover å ta kontakt med Telenor og spørre? Forventer at jeg har GPON selv men kunne vært artig å sjekke. Gjør meg ingenting å bruke mediekonverteren deres så bare ren nysgjerrighet for min del. Kanskje @bmorkhar noen innspill? ;)

Du kan se det ut fra utstyret du har. Hvis du oppgir modellnummer på fiber/media-converter eller modem (første boks fiber går inn i) så er det lettere å sjekke.

For eksempel  "Nokia G-010G-P" er en GPON ONT som Telenor har flere plasser:
spacer.png

Mye av det gamle som ble installert fra Canal Digital var ofte P2P / AE (ActiveEthernet). Stort sett all nyinstallasjon med Telenor er basert på GPON (sett at det ikke er påkobling i et område hvor det ligger P2P / AE).

Ellers en grei tommelfingerregel er at hvis de bruker "grønn" (APC) kontakter, er det GPON eller tilsvarende PON (dog, det kan eksistere unntak her, APC != GPON):

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe mer saklig å tilføre men får vel svare noe likevel siden jeg ble tagget...

 Som @hnh sier er det enklest å bare se på "mediakonverteren".  Står det "ONT" på den så er det GPON. Jeg vet dessverre ikke noe om hvordan aktive ethernet installasjoner ser ut hos Telenor, så det kan jeg ikke si så mye om.  Men utstyret du har burde avsløre nok.

Lenke til kommentar
On 9/9/2021 at 1:25 PM, hnh said:

Du kan se det ut fra utstyret du har. Hvis du oppgir modellnummer på fiber/media-converter eller modem (første boks fiber går inn i) så er det lettere å sjekke.

For eksempel  "Nokia G-010G-P" er en GPON ONT som Telenor har flere plasser:
spacer.png

Mye av det gamle som ble installert fra Canal Digital var ofte P2P / AE (ActiveEthernet). Stort sett all nyinstallasjon med Telenor er basert på GPON (sett at det ikke er påkobling i et område hvor det ligger P2P / AE).

Ellers en grei tommelfingerregel er at hvis de bruker "grønn" (APC) kontakter, er det GPON eller tilsvarende PON (dog, det kan eksistere unntak her, APC != GPON):

spacer.png

Der var jo en enkel måte å sjekke på.

Hva er egentlig årsaken til at det ikke går an å koble bort mediekonverteren hvis man har gpon? Er det noe dekryptering av data elns som foregår i den også eller kun det at rutere flest ikke har støtte for tilsvarende funksjonalitet?.

Endret av voident
Lenke til kommentar
7 hours ago, voident said:

Hva er egentlig årsaken til at det ikke går an å koble bort mediekonverteren hvis man har gpon?

GPON - Gigabit Passive Optical Network. 

Signalet ut fra en GPON sentralport splittes passivt ut til flere kunder. 

Serienummer/MAC på ONT/ONU/Modem/mediekonverter er da det som identifiserer deg som kunde på sentralporten.

Ettersom mac/serienummer må registreres før du får nett og riktig hastighet så er utskiftning på egenhånd så godt som umulig :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/13/2021 at 6:52 AM, Janvik said:

GPON - Gigabit Passive Optical Network. 

Signalet ut fra en GPON sentralport splittes passivt ut til flere kunder. 

Serienummer/MAC på ONT/ONU/Modem/mediekonverter er da det som identifiserer deg som kunde på sentralporten.

Ettersom mac/serienummer må registreres før du får nett og riktig hastighet så er utskiftning på egenhånd så godt som umulig :D

Og ONT-en står for krypteringshåndteringen for trafikken....

Endret av NULL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...