Gå til innhold

Tripwire-sjefen går av etter abortutspill


Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (2 timer siden):

Denne demoniseringen av motparten illustrerer problemet ganske godt. 

...

Texas forbyr abort senere enn 6 uker senere enn siste menstruasjon.
De som tar abort får bøter på minst 10 000 dollar.
Hvem enn som klarer å få noen dømt for å ta en ulovlig abort kan heve denne dusøren, og det er lov å spionere på naboen og gå gjennom søppelkassene til folk for å finne ut om de har tatt abort eller har forsøkt å ta abort.

Det er ingen unntak i loven, grensen går 6 uker etter siste menstruasjon, selv om det er voldtekt eller seksuelle overgrep fra noen i familien; incest.

...

Hva mener du er demonisering..?
Folk støtter politikerene som mente denne loven var en god ide; det finnes ingen god unnskyldning, ikke engang uvitenhet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyren offentliggjorde sine meninger som lederen av et firma, ikke som privatperson. Det skadet inntektene til firmaet og han ble fjernet, akkurat slik som det har fungert lenge men nå er det plutselig et problem? 

 

Dette har jo ingenting med ytringsfrihet å gjøre heller. Den Amerikanske regjeringen straffer ikke fyren på noe som helst vis for det han sa.

 

Forsåvidt bra han mistet jobben, måtte vært kjett å være kvinnelig ansatt hvis man tok en abort og føle på at dette må man holde skjult for sjefen og arbeidsplassen ellers får man sparken.

Lite som hindrer arbeidsgivere i USA å sparke ansatte hvis de føler for det, på (nesten) hvilket som helst grunnlag.

Endret av Randalf the Black
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hjelpes så dei konservative høgre syter å klager der dei desperat prøver å lage seg ein safespace der dei skal få lov å ytre kva dei vil, uten konsekvenser. Og om det skulle få konsekvenser, så er det visst sammenlignbart med Nord Korea.

Cat Facepalm GIF

Om eg er sjef i eit privat selskap, og velger å gå ut å støtte kontroversielle "politiske" tema, som alle med litt mellom øyra burde forstå at vil skape oppstandelser, i negativ konnotasjon, er det grunnlag nok for å få sparken.. Bare det å ikkje innsjå at slike kommentarer vil skape negativ blest rundt bedrifta, er grunnlag nok for å få sparken, uavhengig av kva som blei sagt. 

Som sjef for ei bedrift har ein selvfølgelig ansvar for å ta vare på omdømmet til bedrifta. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 timer siden):

Texas forbyr abort senere enn 6 uker senere enn siste menstruasjon.
De som tar abort får bøter på minst 10 000 dollar.
Hvem enn som klarer å få noen dømt for å ta en ulovlig abort kan heve denne dusøren, og det er lov å spionere på naboen og gå gjennom søppelkassene til folk for å finne ut om de har tatt abort eller har forsøkt å ta abort.

Skremmande at det finnes folk som støtter denne lova. Kanskje like skremmande, er å sjå norske folk her i kommentarfeltet som stiller seg på rekke og rad i forsvar av Tripwire sjefen. Alt for å "eige libsa". For "venstresiden" er jo den som driver sosial urettferdigheit må vite. Sjøl om sparkingen av Tripwire sjefen, og motstanden mot denne abortlova har svært lite med libs og venstresiden å gjere. Det kalles å være for like rettigheiter, være oppegående nok til å forstå kva like rettigheiter er for nåke, og forstå at ord og handlinger har konsekvenser i arbeidslivet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Virker som at mange ikke fatter sakens kjerne her, nemlig at man kan uttale seg så politisk man bare vil så lenge det heller mot venstre.

Jeg kan på et øyeblikk finne nesten uendelige mengder ganske drøye politiske utsagn som heller mot venstre, uten at det har ført til noe som helst negative konsekvenser. Heller utsagnet derimot mot høyre, slik som dette, så får det alltid konsekvenser. I Netflix har folk mistet sparken for å være i samme rom som noen som uttaler seg på en måte som overhodet ikke var rasistisk ment, men som ble vridd slik. Ja, du leste riktig - i samme rom. En Nascar-sjåfør mistet jobben fordi det kom fram at faren hans hadde sagt ordet Ni**er en gang på 80-tallet. Må ikke komme å snakke om at venstresiden ikke har gått totalt av skaftet ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sannheten_666 skrev (15 minutter siden):

Virker som at mange ikke fatter sakens kjerne her, nemlig at man kan uttale seg så politisk man bare vil så lenge det heller mot venstre.

Jeg kan på et øyeblikk finne nesten uendelige mengder ganske drøye politiske utsagn som heller mot venstre, uten at det har ført til noe som helst negative konsekvenser. Heller utsagnet derimot mot høyre, slik som dette, så får det alltid konsekvenser. I Netflix har folk mistet sparken for å være i samme rom som noen som uttaler seg på en måte som overhodet ikke var rasistisk ment, men som ble vridd slik. Ja, du leste riktig - i samme rom. En Nascar-sjåfør mistet jobben fordi det kom fram at faren hans hadde sagt ordet Ni**er en gang på 80-tallet. Må ikke komme å snakke om at venstresiden ikke har gått totalt av skaftet ...

Kan du linke til disse hendelsene eller skal vi bare tro på deg?

Gjerne utdyp hva du mener er drøye utsagn fra venstresiden. Er dette utsagn som du bare er dypt uenig i? Er man en høyrelent person så kan nok en del utsagn fra venstresiden være drøyt. Idèen om en velferdsstat i USA er f.eks et drøyt utsagn.

Man kan uttale seg så politisk som man vil i alle sider. Man kan fint si offentlig at kvinner ikke fortjener egenrådighet over sin egen kropp. Det er også noe som heter "konsekvenser for dine handlinger" og det kan ingen gjøre noe med.

Man kan helt sikkert stå i sentrum av Lafayette i USA og si at abort er galt uten problemer. 

Endret av atleape
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sannheten_666 skrev (13 minutter siden):

Virker som at mange ikke fatter sakens kjerne her, nemlig at man kan uttale seg så politisk man bare vil så lenge det heller mot venstre.

Det handler ikkje om venstre vs høgre her. Denne lova er ultra konservativ. Dei aller fleste på høgresiden i Norge støtter ikkje slik idioti. Om det å drive rovdrift på mennesker som ønsker å ta abort, og alle som er motstander av dette "heller mot venstre", kor i huteste har det gått feil i din tankegang?

 

sannheten_666 skrev (16 minutter siden):

Jeg kan på et øyeblikk finne nesten uendelige mengder ganske drøye politiske utsagn som heller mot venstre, uten at det har ført til noe som helst negative konsekvenser.

Då gleder eg meg til eksemplene. 

 

sannheten_666 skrev (20 minutter siden):

I Netflix har folk mistet sparken for å være i samme rom som noen som uttaler seg på en måte som overhodet ikke var rasistisk ment, men som ble vridd slik. Ja, du leste riktig - i samme rom. En Nascar-sjåfør mistet jobben fordi det kom fram at faren hans hadde sagt ordet Ni**er en gang på 80-tallet. Må ikke komme å snakke om at venstresiden ikke har gått totalt av skaftet ...

Då har du vel kilder på det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
40 minutes ago, sannheten_666 said:

(…)I Netflix har folk mistet sparken for å være i samme rom som noen som uttaler seg på en måte som overhodet ikke var rasistisk ment, men som ble vridd slik. Ja, du leste riktig - i samme rom. En Nascar-sjåfør mistet jobben fordi det kom fram at faren hans hadde sagt ordet Ni**er en gang på 80-tallet. Må ikke komme å snakke om at venstresiden ikke har gått totalt av skaftet ...

Du bør oppsøke noen ordentlige kilder, ikke tro på vås du blir fortalt av andre. Dette er bare tull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Ikke å være mot abort, men å støtte et fascistisk, nazi-aktig angiversystem.

Men å være mot abort i seg selv innebærer jo at man er totalt blottet for moral og har en ond ideologi generelt.

Igjen, hvordan er dette fascistisk nazi-aktig? kan like gjerne kalle det kommunistisk stasi-aktig (kanskje nesten nærmere å kalle det stasi, gitt det var en dedikert departement for å angi hverandre...). Gir inntrykk av å bare slenge "slemme ord" på mennings-motstander.

og igjen, for abort, du bruker akkurat samme argument som abort-mostandere bruker mot abort-forkjempere. Kalle motstanderen din umoralsk og ond. Du vet at for mye av abort-motstanderne er at de regner det som liv veldig tidlig (en god del fra unfangelse)

Hvor definerer du det som barne-drap isteden for abort? 6 månder? 7, 9? eller er abort OK så lenge barnet ikke er født enda (ikke ta med unntak av helse-grunner)?
Det er for mange den delen den fundamentet til abort går på, hvor er det abort og hvor er det barne-drap.

Og må være helt OK å ha andre politiske menninger uten å slenge ord som nazi, kommunist, etc etc rundt

og igjen, for ordens skyld, jeg er i mot Texas loven. Det også er heile skit-drit å lese, fy faen jeg hater å lese lov-dokumenter, er heilt drit. også den snik-skiten med at de sniker inn "civil liability', isteden for at det er staten som gjør det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Deadhound_InnleggNO skrev (1 time siden):

Hvor definerer du det som barne-drap isteden for abort? 6 månder? 7, 9? eller er abort OK så lenge barnet ikke er født enda (ikke ta med unntak av helse-grunner)?

Her er det mykje feilinformasjon. Abort er termineringen av eit svangerskap. Når det ufødte barnet er levedyktig, som det vil være kanskje så tidlig som 3 månader før termin, driver ikkje leger å dreper barnet. Eller ser du for deg skumle leger som driver å dreper friske levedyktige ufødte barn rundt 6-9 månaders svangeskap?

Folk må begynne å forstå at abort er ikkje å drepe fosteret eller drepe den ufødte ungen. Det handler meir om å terminere svangerskapet, stort sett av alvorlige helsemessige årsaker. Ein form for terminering av svangerskapet, er keisarsnitt. Så når du snakker om abort i 9 måned, snakker du enten om ein allerede død unge, fødsel, eller keisarsnitt.

"Barnedrap" er eit ufattelig kunnskapslaust uttrykk å bruke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Ikke å være mot abort, men å støtte et fascistisk, nazi-aktig angiversystem.

Einig. 

 

hekomo skrev (5 timer siden):

Men å være mot abort i seg selv innebærer jo at man er totalt blottet for moral og har en ond ideologi generelt.

Uenig. Abortmotstandere meiner godt. Og det er ikkje feil å tenke at ein skal ta vare på det ufødte liv. Eg ser etikken, moralen bak det å ville verne det ufødte livet. Eg vil også det. Ideologien er basert på at alt liv er hellig. 

Men der dei feiler, er manglende forståelse for like rettigheiter. Kvinners rett til egen autonomi. Og kven som burde avgjere livsviktige og vanskelige medisinske utfordringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (22 timer siden):

Her er det mykje feilinformasjon. Abort er termineringen av eit svangerskap. Når det ufødte barnet er levedyktig, som det vil være kanskje så tidlig som 3 månader før termin, driver ikkje leger å dreper barnet. Eller ser du for deg skumle leger som driver å dreper friske levedyktige ufødte barn rundt 6-9 månaders svangeskap?

Folk må begynne å forstå at abort er ikkje å drepe fosteret eller drepe den ufødte ungen. Det handler meir om å terminere svangerskapet, stort sett av alvorlige helsemessige årsaker. Ein form for terminering av svangerskapet, er keisarsnitt. Så når du snakker om abort i 9 måned, snakker du enten om ein allerede død unge, fødsel, eller keisarsnitt.

"Barnedrap" er eit ufattelig kunnskapslaust uttrykk å bruke.

Nå var den delen du siterte ment fra å være abort-motstanders syn, og sette det en god del på spissen. Med 9 månder, meine dog med veldig nært oppp til fødsel, som et ekstremt eksempel.
Det blir litt i samme som du kommenterte under denne. Kor går grensa på eit ufødt liv og ikke.

 

Eg synes at abort lovgivningen i Norge er grei, og er ikke et subjekt jeg har veldig mye interesse i. Derimot så synes eg det er feil å kalle ein fyr "fasistik, nesten nazi" og "blottet for moral" fordi dei ikke har samme syn på abort (altså kor et foster er liv eller ikke), derav satt veldig på spissen.

Angiversystem er vel ikke akkurat noe som pleier å angis til fasisme og nazisme, er vel heller mer et kontroll system under diktatori, noe som ikke er unikt til de to. Skulle man dratt noe, så hadde det vel vært meir naturlig med å kalle han stasi...

Lenke til kommentar

Det er svin på skogen på begge sider av det politiske kartet i spillbransjen, og det er ganske tydelig at den moralske pekefingeren har skiftet fra høyre til venstre hånd de siste 20 årene.

Men jeg synes det er synd at det ikke heller er mer debatt om debatten enn hvorvidt det er innafor for en sjef for en aktør i bransjen å mene det ene eller andre. Hvorfor er dette i det hele tatt et snev relevant? I de fleste utvikler- og utgiverselskaper vil jeg anta at det er et ganske vidt spenn over politiske holdninger. Hvorfor er dette i det hele tatt et tema? 

Vi snakker om spill for svingende; det kanskje reneste eskapistiske underholdningsformatet som finnes. Dette er det jeg, og mange andre antar jeg, setter på for å "slippe unna" virkelighetens problemer, diskusjoner og utfordringer. En stakket stund kan man operere i en verden med helt andre regler og samspill enn det som gjelder i den virkelige verden. Allikevel bruker enkeltmennesker innen utvikling av disse eventyrene posisjonen sin til å flagge politiske meninger. Og vi sitter med en sak med et voldsomt aktivt kommentarfelt under om en lokalpolitisk sak i et konservativt område på andre siden av et verdenshavene på en nettside dedikert til gaming. 

 

Jeg er møkk lei av at underholdningen jeg er så glad i skal være en slagmark for politikk. Det er nettopp slike ting man velger denne underholdningsformen for å slippe. Det er rom for spill og utviklere med eksplisitt politisk agenda og uttrykk, men det er over hodet ikke nødvendig at dette skal blø over i alle sjangere. 

 

Politikk er blitt underholdning mens underholdning er blitt politikk. Jaggu ikke rart det er synkende politisk engasjement og lojalitet, og at retro-gaming har gått i taket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...