Gå til innhold

Tripwire-sjefen går av etter abortutspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, sannheten_666 said:

Fyren støtter ikke abort, og uttalte sin personlige mening i en twitter-melding. Er dette VIRKELIG noe å lage en så stor sak ut av? Dette sklir rett inn i dagens politiske bilde, hvor venstresiden ikke tåler "avvikende" meninger. I ryggen har de en ideologi som feiler spekatukulært hver eneste gang den prøves.

"I felt it was important to go on the record as a pro-life game developer."
Her er sakens kjerne. Han uttalte seg som en spillutvikler - ikke som privatperson. Derfor har det nå fått konsekvenser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
1 hour ago, 1Ravn said:

"I felt it was important to go on the record as a pro-life game developer."
Her er sakens kjerne. Han uttalte seg som en spillutvikler - ikke som privatperson. Derfor har det nå fått konsekvenser.

Mulig, men jeg misstenker at utfallet hadde vært det samme uansett.

Husk, i USA finnes det få til ingen begrensninger på hva arbeidsgiver kan gjøre. Ytringsfrihet nevnes ofte, men faktum er at det første grunnlovstillegget kun regulerer forholdet mellom offentlige og private entiteter, dvs det har først og fremst til hensikt å forhindre forfølgelse av politiske dissidenter fra offentlig hold(f.eks fengsle folk fordi de har "feil" meninger).

Kombiner det med at USA knapt har noe tilsvar til vår arbeidsmiljølov, og man sitter igjen med følgende: Hvis sjefen vil sparke deg fordi han er uenig med deg politisk, så kan han gjøre det. Du kan muligens utfordre det juridisk, men det juridiske USA har aldri gitt noen som helst mening. I utgangspunktet er du fri til å si opp folk for bokstavelig talt hva som helst. De kaller det "at will employment". Det varierer noe fra stat til stat, men stort sett er det det som gjelder. I den grad arbeidsgiver ikke kan gjøre det, så gjelder spesielle bestemmelser. Det er forresten derfor de stadig drar opp rasekortet, for diskriminering på bakgrunn av rase er en av de få tingene som faktisk er styrt politisk.

I norge er ting anderledes. Her er det klarere(men ikke helt) begrensninger på når en arbeidsgiver kan si noen opp. F.eks å si opp noen fordi noen fremmer anklager på twitter til eksempel er lovlig i USA(det skjer stadig vekk), mens i Norge er dette strengt ulovlig, arbeidstilsynet vil være på saken før du får sagt kake. Det er derfor cancel culture(ihvertfall den mer direkte typen) er veldig begrenset i Norge, du kan ikke manipulere noens sjef til å si opp noen i panikk. Alt sjefen behøver å gjøre er å vise til norske lover, så dør den "risikoen" øyeblikkelig.

Det er forøvrig en fundamental forskjell på F.eks Norge og USA.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er personlig mot lovendringen, men det må da være lov å si sin mening. Problemet her er hvor lett det er å sparke/fryse ut folk for å si sin mening om en sak, en sak som er totalt irrelevant for jobben han skal utføre. Tenker også det handler om mangfold. Er det bare de som utad definerer seg som liberale og progressive som skal få utvikle spill?

 

Endret av kilik
  • Liker 8
Lenke til kommentar

En sak som er totalt irrelevant? Er du del av et stort firma (og uttaler seg via deres plattform/gjennom de), og da spesielt i toppstillinger vil dine synspunkter ha større tyngde bak seg. Ergo vil denne saken selvsagt ikke være irrelevant, da den vil være veldig polariserende for evt kunder/samarbeidspartnere.

Fyren sørget egenhendig for at de mistet en stor samarbeidsaktør!

Han setter en merkelapp på firmaet som vil være ødeleggende fra et PR ståsted.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Med den logikken har Nord-Korea full ytringsfrihet. De kan si hva de vil, de må bare ta konsekvensen av ytringene sine.

Venstresiden begynner forøvrig å bli en parodi ... Heldigvis har de et gjennomgående trekk, nemlig at de spiser seg selv. Dette er en av de mest opplagte obersvasjonene vi kan gjøre helt tilbake 1917, gjennom alle utrenskelsesprosessene i svojetunionen, til alle fraksjonene av røde som hatet hverandre her i Norge på 50, 60 og 70-tallet. Denne opplagte observasjonen ble foreviget av Monthy Python i Life of Brian. Forøvrig morsomt hvordan alle venstre-prosjektene på 1900-tallet startet med å bli hyllet av venstresiden, endte i katastrofe, deretter ble stemplet som "ikke ordentlig kommunisme".Hvis venstrefolk hadde lest historie istedenfor å mentalrunke hverandre på twitter, så hadde de kanskje sett mønsteret de også. Burde kanskje ta en kikk på mengden lik i kjølvannet av denne ideologien og spørre seg selv spørsmålet: "Are we the baddies?"

Endret av sannheten_666
  • Liker 5
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Yopaz said:

Han fikk si meningen sin offentlig til verden.

Jeg kjenner ikke deg, men la oss si at du er sjef i et selskap. Jeg kaller deg noe nedsettende nå fordi jeg er uenig med deg. Dersom jeg tilfeldigvis ønsker å søke jobb i selskapet ditt senere er det helt klart at jeg har skadet sjansene for at du vil ansette meg selv om jeg skulle være kvalifisert.

Edit: Og det er ikke fullstendig irrelevant for jobben han skal utføre. Han gjorde at de mistet en samarbeidspartner og dermed inntekt. Dette skader faktisk selskapet.

 

Det du beskriver der er ikke en politisk ytring, så det fungerer ikke som eksempel.

Her ble denne fyren sagt opp(eller sa han opp selv?) utelukkende på bakgrunn av at andre var uenig med ham. Sagt anderledes, hadde han istedet sagt det stikk motsatte, så hadde ingenting skjedd.

Dvs, han ble forfulgt av private interesser for sine politiske meninger.

Som jeg sa i et annet svar, dette er fullstendig lovlig i USA, som mange mener er et problem.

Det at uttalsene er idiotiske, er uvesentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, henrikwl said:

Hvilket fengsel sitter denne fyren i? Eller hvilken arbeidsleir ble han sendt til?

Jeg regner jo med at det var det som skjedde, siden du sammenligner med Nord-Korea? Eller sitter du bare og trekker sammenligninger ut av luften?

La oss ta et annet eksempel: Kina.

I Kina kan du miste retten til diverse goder hvis du sier politisk ukorrekte ting, helt opp til at du mister jobben. De setter deg ikke automatisk i fengsel.

Eneste forskjellen der, er at i USA er det private interesser som sørger for at du mister dine goder, mens i kina er det staten.

Spørsmålet består: Skal man miste jobben bare fordi mektige individer en eller annet plass ikke liker det du sier?

Eksempel på akkurat det kinesiske eksempelet:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...